harddisks presteren VER onder de maat! help!

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Milly
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
In mijn systeem zitten twee harde schijven: een IBM DJNA 13,5 Gb UDMA66 harddisk en een Quantum Fireball 4,3 Gb UDMA33 harddisk. Onlangs merkte ik dat diverse programma's bij een vriend van mij veel sneller starten dan bij mij. Ik ben beide drives daarom maar eens gaan benchmarken met SiSoft Sandra en wat blijkt: de UDMA66 schijf haalt ong. 6000 punten (dat is minder dan een UDMA33 zou moeten halen) en de UDMA33 schijf haalt ong. 3000 punten (evenveel als de referentie mode4 schijf!). Hoe kan dit?

Mijn systeem:
Abit BE6 mobo, Celly466@525 MHz, 96 Mb SDRAM, Asus v7100 GeForce2 MX, Toshiba CD-ROM en Philips CD-RW. Ik draai Windows Millennium Edition.

Voor de UDMA66 schijf zitten aparte Highpoint controllers op m'n mobo, omdat de BX-chipset die standaard niet ondersteunt. In de Device Manager staan de drivers hiervoor onder SCSI-controllers. Ik zie in de Device Manager nergens een mogelijkheid om DMA aan te kunnen vinken. Niet bij de Highpoint drivers en niet bij de schijf zelf.
Voor de UDMA33 schijf is het wel mogelijk om DMA aan te vinken, alleen als Windows gerestart is, is dat vinkje weer weg.

Verwijderd

Ik denk toch dat het de DMA is. Ik hoop voor je dat iemand hier weet hoe je die alsnog aan kunt zetten. Zal wel kwestie van drivertje wezen.

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-07 10:53

Digistorm

demo scener

Ehm, je moet geen Sisoft Sandra gebruiken, ik vind dat zelf niet echt een betrouwbare meting, want bij mijn systeem, waar de hdd's het toch prima doen, gaf ie ook een lagere score aan.
Je zou HD-Tach kunnen proberen ofzo... dan kun je het aantal MB/s zien wat ie leest, en ook hoeveel de controller aan kan (daaraan kun je ECHT zien in welke DMA mode die loopt).
Ik weet niet zo gauw waar je HD-tach kunt vinden, anders kan ik het je ICQ-en of mailen...

Oja, nog iets: bij 3rd party controllers, zoals Highpoint, zie je geen DMA vinkje, maar het hoort wel te werken. Dat moet je dan op een andere manier ziet te testen...

• Milly
  • Niet online
Maar ook zonder een benchmarkprog is te merken dat alles te langzaam gaat. Ik heb Sandra gebruikt om te kijken of dat klopte.

Verwijderd

HD-tach BSOD'd bij mij altijd. Bah. Nou weet nog niet hoe triest mijn performance is. (DMA33 noodgedwongen in PIO4)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

gebruik anders HDbench van www.heise.de/ct/ftp
Die test je HD onafhankelijk van het besturingssysteem, dus goede vergelijking of diagnose mogelijk

• Universal Creations
  • Laatst online: 23:07
Als je een abit moederbord hebt, dan heb je daarbij een cd'tje gekregen, hierop staan udma-drivers. Ik heb dit ook gedaan en dat gaf een enorm verschil in prestatiewinst. Het werkt ook erg goed voor cd-rom spelers.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Milly
  • Niet online
Hm. Maar die drivers heeft WinME zelf al in z'n installatiebestanden zitten: na een schone install van WinME waren de Highpoint UDMA66 controllers herkent en de drivers geinstalleerd. Zou ik dan alsnog de drivers die op de Abit cd staan moeten installeren?
En het probleem heb ik dus ook met m'n UDMA33 schijf!

• Gman
  • Laatst online: 14-03 20:42
Ik denk dat je ME drivers beter werken dan die op de originele cd.

Aangezien ME nieuwere heeft (neem ik aan).

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Highpoint zuigt.
Zoek ergens een Promise kaart, of hang die HD's aan je BX chip. Een 5400 RPM haalt toch de limiet van UDMA33 niet, tenzij je zo'n nieuwe DiamondMax 80 hebt of zo.

Ik durf te wedden dat die HD's al sneller performen aan je BX chip dan aan die Highpoint. For Sure !

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

Zijn er bij Highpoint geen ME, of nieuwere, drivers? Voor de Promisecontrollers zijn er ME drivers!

Verwijderd

Ik vergeet nog wat. Volgens mij wordt het het DMA gebeuren geregeld via busmastering. Extra controllers zitten op de PCIbus. Ze hebben dan ook een eigen IRQ. Bij mijn HD op een extra ATA66 controller vindt ik ook geen DMA. Het zootje wat op mijn standaard EIDEE controllers zit heeft wel DMA. Mijn al oude 13GB WesternD. WDC WD 13 6AA scoort bij SANDRA ruim 11.000.

• Gman
  • Laatst online: 14-03 20:42
Ik heb ook een highpoint controller (BP6)

Ennuh...werkt prima hier.
Heb wel niet gebenched maar alles gaat rete snel.

Maargoed..als nix meer helpt moet je maar een rubberen hamer proberen :D.

• Digistorm
  • Laatst online: 01-07 10:53

Digistorm

demo scener

klausewitz>
Ehm, die 3rd party controllers hebben net zo goed DMA hoor, alleen is het bij windows gewoon zo dat het DMA vinkje alleen werkt met drivers van windows zelf...
als je bijvoorbeeld bij een AMD 650 chipset de AMD drivers installeerd voor de IDE doet het DMA vakje het ook niet meer, maar de DMA wel...

Verwijderd

Misschien zitten we allemaal wel veel te moeilijk te denken: IBM heeft op zijn website een DOS-programmaatje staan, waarmee je het DMA van hun harde schijf kan aanpassen (UDMA mode 2 of 4). Kies hiervoor mode 2, zodat je IBM schijfje en je Quantum schijfje beide op UDMA/33 werken. Start daarna je comp. opnieuw op, en kijk bij Systeemeigenschappen naar je beide HD's. Kijk of het DMA is aangevinkt voor beide schijven, indien niet probeer aan te vinken en opnieuw op te starten. Indien wel aangevinkt: Start Sisoft Sandra en testen...

Heb hetzelfde gehad met IBM UDMA/100 HD. Standaard score 5299, na verandering DMA-mode: 18204 !!!!

Verwijderd

Blauw scherm bij HDtach?? Heel simpel te verhelpen. Ga naar je configuratiescherm, apparaatbeheer, dubbelklik op CD-rom, ga naar de tab INSTELLINGEN, en zet "Bericht bij automatisch invoegen" (Autorun) UIT. ff je systeem rebooten en HDtach loopt weer als een tiet!

Enjoy :)

Barracuda

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 23 september 2000 20:24 schreef Wekkel het volgende:
gebruik anders HDbench van www.heise.de/ct/ftp
Die test je HD onafhankelijk van het besturingssysteem, dus goede vergelijking of diagnose mogelijk[/quote]Die BSOD'd ook, en dan hangt gelijk Windows ..

• Milly
  • Niet online
Wow, volgens mij zit er ergens toch iets niet lekker in mijn pc'tje... Ik heb de Quantum ontkoppeld, de IBM aangesloten als Primary Master op de IDE controller (dus gewoon UDMA33). Bij het opstarten wordt de schijf goed herkend (als UDMA33) maar op het moment dat WinME start krijg ik een blue screen error. Elke keer als ik het probeer. Nu staat ie weer op m'n UDMA66 controller en werkt het weer. Maar het probleem van de snelheid is er nog steeds...

BTW nieuwe highpoint drivers voor WinME zijn er nog niet. De drivers die met ME zijn meegeleverd zijn nieuwer dan de nieuwste driver sop de Highpoint pagina (www.highpoint-tech.com). En dat zijn nog Win98 drivers...

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
waar kan ik HDbench vinde

• Milly
  • Niet online
Damn. Ik dacht dat het installeren van Windows 98 SE wellicht zou helpen (van Millennium wou ik toch al af). Maar nee, geen snelheidsverbetering, ook niet met de nieuwe Highpointdrivers.

• Milly
  • Niet online
Heb nu de beide drives op de UDMA33 controller aangesloten en nu kan ik ineens voor allebei de drives DMA wel aanvinken. Sandra geeft nu ook veel hogere waarden: 10765 voor de IBM en 7248 voor de Quantum.
Maar ja, nu zit ik dus met een UDMA66 schijf die is aangesloten op een UDMA33 controller...

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Highpoint zuigt.[/quote]Hee, hier heeft hij wat aan... Kun je misschien Highpoints eigen drivers downloaden? op www.highpointtech.com ofzo staan ze. Als de link niet klopt effe zoeken met www.av.com

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Milly
  • Niet online
Bedankt, maar dat had ik dus al geprobeerd, zie boven.

Verwijderd

Had ongeveer hetzelfde probleem.

Overstappen op win2k was de oplossing.

Verwijderd

het is [url="http://www.highpoint-tech.com."]www.highpoint-tech.com.[/url] Dus met een streepje er tussen

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:07
Ehh, heb je de disken regelmatig gedefragmenteerd? Als een disk niet goed gedefragged is wordt hij merkbaar langzamer, en dat kun je o.a. duidelijk in Sisoft terugzien (een derde v.d. normale score bijvoorbeeld).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1