Mjah, ik kan het altijd doen, techniek (als ik um weet) is het zelfde, dusse! 
Maar is er iemand wel Access kenner?
Maar is er iemand wel Access kenner?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| tFilm tJob tPersons tTabel filmID jobID personID filmID titel jobs persons jobID land personID jaar genre studio plot info gezien mening cijfer imdb own medium |
Ziet er op zich best aardig uit, maareh wat dingetjes ..Op vrijdag 26 april 2002 20:40 schreef zerosignal het volgende:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 tFilm tJob tPersons tTabel filmID jobID personID filmID titel jobs persons jobID land personID jaar genre studio plot info gezien mening cijfer imdb own medium
Ja goed, het gaat ff nog niet om de namen. Was ff snel...Op vrijdag 26 april 2002 21:01 schreef Dash2in1 het volgende:
Ziet er op zich best aardig uit, maareh wat dingetjes ..
Je naamgeving is niet consequent .. dan enkelvoud .. dan meervoud, zou tabelnamen enkelvoud houden (net als jobs -> job). Verder zou ik een tabel niet Tabel noemen...(en dan ook nog eens engels/nederlands, doe gewoon alles engels dan)
Volgens mij moet je eerst een ERD makenzerosignal:
Ik ben nu bij de stap om het werkend te krijgen in Access.
Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz
Hoe?Op maandag 29 april 2002 14:22 schreef drm het volgende:
Volgens mij moet je eerst een ERD maken
Je bent de "genre" issue vergeten. aangezien Genre's redelijk vast liggenOp vrijdag 26 april 2002 21:01 schreef Dash2in1 het volgende:
[..]
Ziet er op zich best aardig uit, maareh wat dingetjes ..
[..]
Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR
Ander pakket kiezenzerosignal:
't Probleem is Access
Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz
Dus je gaat het nu maken, om later netjes alle naamgevingen weer goed te maken, en alle queries te updaten en hopen dat je dan niets vergeet te hernoemen? Als jij denkt dat dat makkelijker is ga je gang, Je komt jezelf vanzelf tegen.Op vrijdag 26 april 2002 23:00 schreef zerosignal het volgende:
[..]
Ja goed, het gaat ff nog niet om de namen. Was ff snel...
Moet je eerst vertellen in welke context je het wilt toevoegen.Ik ben nu bij de stap om het werkend te krijgen in Access.
Vooral het feit met het koppelen van de persoon met een job en dat weer aan een film...
Back In Black!
Quite right. Niet om weer die hele discussie aan te zwengelen, maar zet dat genre in een aparte tabel evt met een genreNr oid. Zo hou je eea makkelijker consistent en mogelijkerwijs sneller als er iets gezocht moet worden.Op maandag 29 april 2002 15:14 schreef dusty het volgende:
[..]
Je bent de "genre" issue vergeten. aangezien Genre's redelijk vast liggen
Verwijderd
Yo Destruction_Bimbo...Op maandag 29 april 2002 19:04 schreef Destruction_Dimbo het volgende:
Maak een tabel met jobs.
Dwz JobId, Jobomschrijving met JobId als Pk
En verder : Schop die Access troep in de prullebak en maak dit in Delphi.
Genre moet niet in de koppeltabel waar je de film aan de crewleden koppelt, maar in een aparte tabel. Als je nu een film hebt die zowel aktie als comedy is, krijg je in je koppeltabel alles 2 keer: 1 keer alle crewleden en hun taken, met genre aktie, en nog een keer, alleen dan met genre comedy. En da's niet helemaal wat je wilt. FilmID/Genre koppeling moet dus in een aparte tabel, en genre moet dan uiteraard weg in je huidige tKoppel tabel. En hernoem tKoppel dan meteen even naar tFilmCrew oid, zodat uit de tabelnaam al duidelijk is het wat de inhoud van die tabel is. En een aardige naam voor je film/genre koppeltabel zou bv tFilmGenre kunnen zijnOp maandag 29 april 2002 18:46 schreef zerosignal het volgende:
[afbeelding]
Opmerkingen en suggesties welkom!Of gaan we door naar de Forms?
Exact expert nodig?
Back In Black!
1
2
3
4
5
6
| tFilms tCrew tPerson tGenre tFilmCrew tFilmGenre filmID crewID personID genreID filmID filmID titel job person genre crewID genreID jaar personID land |
MijnOp woensdag 01 mei 2002 09:07 schreef zerosignal het volgende:
Dan kunnen we nu door naar de forms?
Exact expert nodig?
~ Gottfried Leibniz
Op woensdag 01 mei 2002 09:51 schreef zerosignal het volgende:
Yo, slaap je nog? g-sus!
Exact expert nodig?
Hoe?Op woensdag 01 mei 2002 10:12 schreef drm het volgende:
Ik weet niet of dit onzin is, maar in Access werkt 't toch zo:
Als je een query maakt die alle gegevens over een film uit de database trekt, kun je een formulier maken op basis van die query, toch?
hmmm ... ff kijkenzerosignal:
Hoe?
~ Gottfried Leibniz
Moet je dan niet een invoer query hebben? K weet het ook niet, voor simpele db's maakte ik altijd 1 tabel en dan zo'n standaard form... * iAR kan dat nog wel!Op woensdag 01 mei 2002 15:44 schreef drm het volgende:
hmmm ... ff kijken
Een film heeft 1 of meer genresOp donderdag 02 mei 2002 16:09 schreef Dash2in1 het volgende:
Een film heeft een genre.
Een film met een crew, niet als zodanig.
Het is me niet duidelijk wat member en of crew is.
recordId?
Ok, helderCrew = de functie (acteur, regisseur, camera)
Member = de man/vrouw die het uitvoerd.
Dan nog is filmId samen met genreId op zich al uniek.Een film heeft 1 of meer genres
lijkt me overbodig...recordID, eh tja, what else?
Hoe?Op donderdag 02 mei 2002 16:20 schreef Dash2in1 het volgende:
lijkt me overbodig...
tGenre <-> tFilmGenre .... genreId
tFilmGenre <-> tFilms ... filmId (zou dr tFilm dan van maken, wat consequenter)
tFilms <-> tFilmCrew .... filmId
naja, etc..
Bikkelen gebeurt pas na 2:00
het is 1 op n, dat zou evt wel kunnen. lijkt me nogal vies.Op donderdag 02 mei 2002 16:31 schreef Sjnirk het volgende:
Kun je niet gewoon een 1 op 1 tussen die 2 filmid's(tfilm en tfilmgenre) plakken en dan klaar zijn?
Op zondag 05 mei 2002 11:50 schreef zerosignal het volgende:
Ligt het nou aan mij of volg ik het weer eens niet?!
Exact expert nodig?
Back In Black!
Ah tuurlijk met die sleutels kan welOp zondag 05 mei 2002 12:06 schreef Crazy_D het volgende:
[..]
![]()
Nah er kwam wat offtopic geneuzel voorbij
In de tabel tFilmGenre kan het veld recordID weg, je maakt daar een gecombineerde sleutel van filmID en genreID (immers 1 film kan wel in meerdere genres vallen, maar dan nog blijft de combinatie filmID en genreID uniek (of "zou uniek moeten zijn"), daar heb je dus geen apart recordID voor nodig. En datzelfde geld voor tFilmCrew.
De relatie tussen tFilm en tFilmGenre moet dan volgens mij gewoon 1 op n zijn, net zoals dat je die nu al hebt met tFilmCrew.
Hoever ben je er nu verder mee? Als je die db zo ff ergens online kan gooien, wil ik er in Access nog wel ff naar kijken.
Als 1 film in meerdere studio's opgenomen kan worden, wordt het idd een nieuwe tabel tStudios met een koppeltabel tussen tFilm en tStudios.Op dinsdag 07 mei 2002 09:32 schreef zerosignal het volgende:
Enne maarre, nu ga ik ff onmogelijk doen. Stel he, stel dat ik nu nog een tabel met studio's zou willen opnemen (film:studio <> 1:n) hoe zou dat moeten dan? Dan nog een tabel erbij met studio's en een combi tabel film/studio?
tFilmCrew lijkt me goed toch. Je hebt 1 film en daar kunnen meerdere in meespelen. Zo'n zelfde moet je dan naar tFilmGenre doen, 1 film kan in n genres vallen.En dan nu nog een vraag: de koppeling van tFilmCrew en tFilmGenre!?
Exact expert nodig?
Ik bedoel eigenlijk een koppeling van tFilmCrew aan tFilmGenre (niet de koppeling van die tabellen). Snap je? Of hoeft dat niet?Op dinsdag 07 mei 2002 11:26 schreef Crazy_D het volgende:
tFilmCrew lijkt me goed toch. Je hebt 1 film en daar kunnen meerdere in meespelen. Zo'n zelfde moet je dan naar tFilmGenre doen, 1 film kan in n genres vallen.
Nee lijkt me niet nodig. Als je wilt weten welke acteurs in welke genres hebben gespeeld, kun je met "creatief met SQL" via de filmtabel daar wel achter komenOp dinsdag 07 mei 2002 11:29 schreef zerosignal het volgende:
Ik bedoel eigenlijk een koppeling van tFilmCrew aan tFilmGenre (niet de koppeling van die tabellen). Snap je? Of hoeft dat niet?
Exact expert nodig?
Creatief met SQL... hmmm *SQL boek opgraaf*Op dinsdag 07 mei 2002 11:42 schreef Crazy_D het volgende:
Nee lijkt me niet nodig. Als je wilt weten welke acteurs in welke genres hebben gespeeld, kun je met "creatief met SQL" via de filmtabel daar wel achter komen
Die Access wizard is trouwens best een beetje vaag... ik snap nu wel waarom je alles in 1 tabel wilde proppen
LOL nou ik was bijna zover dat dat ding automagisch een subformpje zou gaan maken voor de crewleden, had 'm zelfs net al eventjes dat je bestaande functies uit een dropdownlijstje zou kunnen gaan halen, alleen toen was Access de subform kwijtOp dinsdag 07 mei 2002 11:45 schreef zerosignal het volgende:
Een leraar van mij zei dat je alles met die wizards kon doen > nou ik dus niet!
Exact expert nodig?
Euhm, hier op werk wel (was ut gister vergeten...). Thuis is er Access 2002 (XP). Dusse...Op dinsdag 07 mei 2002 11:54 schreef Crazy_D het volgende:
[..]
LOL nou ik was bijna zover dat dat ding automagisch een subformpje zou gaan maken voor de crewleden, had 'm zelfs net al eventjes dat je bestaande functies uit een dropdownlijstje zou kunnen gaan halen, alleen toen was Access de subform kwijt
Jij hebt overigens zeker office97?
Exact expert nodig?
Waar raak je de draad kwijt? (ik kan ook niet uitleggenOp dinsdag 07 mei 2002 13:28 schreef zerosignal het volgende:
Wow, wat een tekst...
Ik moet eerlijk zeggen dat het niet echt overkomt...
Ik weet niet hoe je Access kan vertellen dat ie een bepaald record moet herhalen. Tenminste, in de situatie dat je van 1 film de titel ed toont, en daaronder de crewleden wilt zien. Dan moet Access op 1 of andere manier weten dat de crewleden-gegevens meerdere records kan zijn. En de enigste manier die ik daarvoor ken is een subformulier. Njah een databound-gridcontrol (oid) zou ook moeten werken maar daar ken ik Access niet goed genoeg voorWaarom gooi je tFilmCrew in een subform? Die "vult" ie toch zelf met ID's? Of?
Access 2000 formaat/edit
als je wilt mag je hem wel mailen of online gooien... kan ik misschien ff kijken wat je bedoelt...
Nou daar ben ik nog niet helemaal uitEn ik neem aan dat het niet uitmaakt of je nou een kolomvorm (tekst: tekstvak) of tabelvorm (die automatisch een nieuwe regel tekstvakjes maakt als er meer moeten komen) neemt?
Exact expert nodig?
Still don't get it...Op woensdag 08 mei 2002 12:04 schreef zerosignal het volgende:
Frustratie alom....
In het subform (FilmCrew) is het niet mogelijk zelf nieuwe namen toe te voegen...? Ik krijg dat dus niet goed...
Het is steeds dat gekut met het aantal kolommen en een relatie ofsow, weet ik veel... en als ik denk dat ie goed is kun je hem alsnog niet invoeren (waarschijnlijk omdat ie dan een nummer wil ipv een naam).
Dit is echt niet goed, want waar is die query nou weer voor? Er zitten duistere (zoals waar ie welke data weg haalt, expressies en die vage niet-sql query dingen bv) hoeken in Access die ik gewoon niet begrijp (jaja, kut programma)
Anyway, het luktmet geen mogelijkheid om wat in te voeren zonder dat Access zit te kankeren!
Ik kreeg het ook niet voor elkaar om echt makkelijk nieuwe crewleden in te voeren, moest via een apart formpje (tenminste, getest met die jobs, ik neem aan dat het voor crewleden hetzelfde werkt).Op woensdag 08 mei 2002 12:04 schreef zerosignal het volgende:
Frustratie alom....
In het subform (FilmCrew) is het niet mogelijk zelf nieuwe namen toe te voegen...? Ik krijg dat dus niet goed...
Het is steeds dat gekut met het aantal kolommen en een relatie ofsow, weet ik veel... en als ik denk dat ie goed is kun je hem alsnog niet invoeren (waarschijnlijk omdat ie dan een nummer wil ipv een naam).
Tutorial?Dit is echt niet goed, want waar is die query nou weer voor? Er zitten duistere (zoals waar ie welke data weg haalt, expressies en die vage niet-sql query dingen bv) hoeken in Access die ik gewoon niet begrijp (jaja, kut programma)
Anyway, het luktmet geen mogelijkheid om wat in te voeren zonder dat Access zit te kankeren!
Exact expert nodig?
Exact expert nodig?
In de relaties heb ik niks veranderd... ik was al bezig met de forms... maar leg eens uit!?Op donderdag 16 mei 2002 17:10 schreef aquarius het volgende:
Laat nog eens in een schema zien wat je nu hebt
Ik zat net met jouw schema te klooien (in Paint, welk prog is dat van jouw, hoort dat bij Access?)
[afbeelding]
Met de forms kan ik je niet echt helpen, ik heb nog nooit Access gebruikt. Was eigenlijk meer geïnteresseerd of je nou een koppeling tussen tFilms en tFilmGenre had gelegd en of je nog andere dingen had verandert na het laatste plaatje. Ik volgde namelijk niet meer precies hoe de db nou in elkaar zat.Op vrijdag 17 mei 2002 09:09 schreef zerosignal het volgende:
[..]
In de relaties heb ik niks veranderd... ik was al bezig met de forms... maar leg eens uit!?
Je snap het probleem met de forms hier?!
Is dit het laatste plaatje wat je bedoelt?Op vrijdag 17 mei 2002 23:37 schreef aquarius het volgende:
Met de forms kan ik je niet echt helpen, ik heb nog nooit Access gebruikt. Was eigenlijk meer geïnteresseerd of je nou een koppeling tussen tFilms en tFilmGenre had gelegd en of je nog andere dingen had verandert na het laatste plaatje. Ik volgde namelijk niet meer precies hoe de db nou in elkaar zat.
Ok, nix persoonlijks hoor, maar het is handig te weten of het 'goed of fout' is.Op donderdag 23 mei 2002 14:21 schreef Dash2in1 het volgende:
onderste lijkt me op het eerste gezicht wel ok ..
Mij niet. In de relatietabellen moet je de velden allemaal primary key maken.Dash2in1:
onderste lijkt me op het eerste gezicht wel ok ..
~ Gottfried Leibniz
Haha, inderdaad jaOp donderdag 23 mei 2002 14:26 schreef drm het volgende:
Mij niet. In de relatietabellen moet je de velden allemaal primary key maken.
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar volgens mij moet je expliciet in je tabel-ontwerp aangeven wat de primary key(s) is/zijn van een tabel.zerosignal:
Maar goed, als ik zo ff kijk naar het plaatje daar boven kun je die sleutels "overnemen" toch?!Klaar...
~ Gottfried Leibniz
Ik heb ook wat eurocentjes in de db zittenOp donderdag 23 mei 2002 14:26 schreef drm het volgende:
Waarschijnlijk is ook dat een oorzaak van je problemen
Exact expert nodig?
Yup. Volgens mij ook. Dus even naar de ontwerp-modus gaan (alleen die koppeltabellen), alle velden selecteren, en dan op het sleuteltje in de knoppenbalk rammen.Op donderdag 23 mei 2002 15:26 schreef drm het volgende:
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar volgens mij moet je expliciet in je tabel-ontwerp aangeven wat de primary key(s) is/zijn van een tabel.
Exact expert nodig?
1
2
3
4
5
6
7
8
| tFILMS tACTEUR tKOPPEL ------ ------- ------- filmID* acteurID* filmID* titel naam acteurID* jaar studio regisseur comment |
Eh ja... subformulieren, maar ik krijg het niet zoals ik wil... zeg maar dat je werkt met ID's maar dat ie de juiste acteur invult en dat db de ID's in de 'koppeltabel' invult...Op dinsdag 04 juni 2002 20:03 schreef Orphix het volgende:
Wat jij wilt zijn gewoon subformulieren toch?
Een query in Access is trouwens vaak een dynaset, dit wil zeggen dat wanneer je een veld in deze query aanpast dit automatisch in de onderliggende tabel wordt aangepast.
1
2
3
4
5
| Dim db as Database Dim acteurs as Recordset set db = CurrentDb set acteurs= db.OpenRecordset "Crew" |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| Dim WatIsGeselecteerd as Integer
WatIsGeselecteerd = OverzichtActeurs
'(de waarde van de eerste kolom == De ID van de acteur)
FilmID = Forms!Films!ID
with crew
.add
!Acteurid = WatIsGeselecteerd
!FilmId = FilmID
.update
.close
end with |
-- Altijd blijven prutsen --
-- Altijd blijven prutsen --
Heb je die tutorial die ik gepost heb nog doorgenomen? Daarmee ben ik er een tijdje terug wel uitgekomen.zerosignal:
Nou, die database werkt dus voor geen meter!
~ Gottfried Leibniz