Toon posts:

vervolgvraag upgraden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben bezig 'n 486DX voor zo ver mogelijk te upgraden. Zit nu nieuwe cdrom speler in, 1,2 gb HD en nog steeds 16 mb ram (kan niet aan nieuwe komen :( )
Maar nou mn vraag: alles deed 't, cdrom speler onder dos (6.2) geinstalleerd omdat W98 opstartdiskette met cd-ondersteuning niet lukte, toen win95 er op gezet. Uur verder: alles lijkt goed, start pc opnieuw op en krijg melding: geen geldige systeemdiskette. Zat dus niet eens diskette in... zucht.

Wat doe ik nóu weer verkeerd??

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08 00:43

Orac

Ik mis je papa.

Waarschijnlijk staat in je BIOS dat je boot vanaf A: en niet vanaf C: Dus dat even controleren. Vaak kan je ook volgorde aangeven A:,C: of C:,A: bijvoorbeeld.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dat is het niet, had ik al gecheckt. A,C werkt niet, C,A ook niet. Ik krijg wel dosprompt met opstarten met diskette, kan ook naar de C, maar dan houdt het op; kan windows niet starten dan.

• Orac

Orac

Ik mis je papa.

Hmmm. Weird. Heb je met FDISK je C: partitie actief gemaakt? Als dat het niet is, weet ik het ook even niet...

Verwijderd

Topicstarter
Ja heb ik; maar omdat het toen niet lukte de cdspeler te benaderen, heb ik er eerst dos 6.2 opgezet, die weer een nieuwe dospartitie maakte (? te maken met fat 32?). Vervolgens cddriver en windows geinstalleerd. Aan het einde van de setup opnieuw opgestart en daar houdt het nu dus op.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Meestal is je harde schijf dan niet meer goed , maar dat met die biossettings is ook vreemd staat er geen optie boot from other devices bij ? Probeer de c schijf eens bootable te maken met sys c: eventueel na een format

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Orac

Orac

Ik mis je papa.

Misschien kan je het nog eens opnieuw installeren op een andere manier. Een DOS boot-disk maken met CD-driver. Je C: parititie opnieuw formatteren. Dan direct Windows installeren. Dus niet eerst DOS installeren op je HD. Het is weer even werk, maar ja...

Verwijderd

Topicstarter
outlaw: ik denk zelf niet dat het aan de hd ligt, maar meer devices kent-ie inderdaad niet. 't is tenslotte een 486...
voxx: 'k was al bang dat dat er in zat ja. Maar ik moet nog ff puzzelen hoe ik een bootdiskette met cddriver maak. Zover ben'k nog niet :)

• Orac

Orac

Ik mis je papa.

O ja, nog belangrijk: Zorg er voor dat je ook SMARTDRV op je boot-disk hebt staan, want dan gaat je Windows installatie minstens twee maal zo snel. Succes.

Verwijderd

Al fdisk /mbr geprobeerd?
Anders gewoon ff partitioneren, formateren
En windows direct installeren, niet eerst DOS das weer extra werk onzin...
Gewoon win95 cdrom erin en draaien!

Verwijderd

Topicstarter
Laaf: Ja, al geprobeerd. Ik had ook dos niet eerst willen installeren, maar het lukte niet de cdromspeler te benaderen, dus 'k dacht: dan maar via dos... (ben ook maar beginner :) )
Euh, voxx: zie mn laatste opmerking: SMARTDRV op bootdiskette? Geef 'es 'n tip hoe :)

Verwijderd

Zoek het bestandje smartdrv.exe op je dosdiskette of in de windows/command directory kweet niet precies waar ie staat kopier dit naar je opstartdiskette. Boot dan met deze disk en type smartdrv That's it! om er voor te zorgen dat je dit in het vervolg niet meer vergeet te doen kun je in je autoexec.bat smartdrv toevoegen.

Verwijderd

Topicstarter
'k Geloof dat ik nu echt gek word:
hd weer gepartitioneerd en geformatteerd; opgestart met opstartdiskette W98. Met cdromondersteuning ziet-ie de cdromspeler, maar zodra 't systeem zegt: diagnostische hulpprogs. zijn geladen, start-ie spontaan opnieuw op en vindt dan níet de cdromspeler...

Ander probleem met andere hd (4,2 gb) van andere compu (p233, die moest opnieuw geinstalleerd worden omdat de 1,2 gb daarvan in die 486 moest): als de schijf geformatteerd is, lukt booten met cdromondersteuning niet, krijg niet eens dosprompt, als schijf nog niet geformatteerd maar wel gepartitioneerd is, start-ie wèl op met cdromondersteuning.

Het zit niet echt mee dit weekend:( Heb trouwens 2 verschillende opstartdiskettes (W98 en W98SE) geprobeerd.

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 18:43

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Waarom zet je niet gewoon even de install files op de HD?

Trouwens, kan je mobo die HD wel volledig aan?

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Verwijderd

Best wel grappig dat het op dit systeem best wel kut gaat. Ik heb een ouwe 486 25mhz laptop met 4mb ram 200MB hd zonder Cd-rom en alleen a-disk dus, en daar draait zonder enige vorm van gezeur win95 op.

Verwijderd

Topicstarter
hufkes: omdat ik hierin nog een semi-beginner ben en niet spontaan zelf op dat idee kom. Maar gelukkig zijn jullie er :)
Of 't mobo dat aankan? Ga'k bijna betwijfelen...

ConZ: ik ben jaloers...

Morgen ga ik maar weer verder.
Pagina: 1