Toon posts:

[Mobo] Asus A7V333 met 2000+ probs

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een week geleden A7v333 RAiD aangeschaft, en tot mijn teleurstelling is deze met kast erop de proc 70 graden en de mobo 34 graden... -> ik heb een CoolerMaster (4600 rounds per minute) Ik heb een kast gekocht bij Mycom, zo`n standaard midi tower... Zelf alles eringezet behalve proc, die hebben hun erop geklikt.

Met Kast erop
proc 70 graden
mobo 35 graden

Zonder Kast erop
proc 50 graden
mobo 30 graden

Tevens heb ik problemen met onboard geluid / creative 64 bit geluidskaart, als ik mijn muis beweeg hoor ik gewoon gekraak en ook als ik ergens op klik of een file transfer op de hd!
Super irritant, ik heb al zitten prutsen met de instellingen van de soundutility tevens heb ik de nieuwste ViA drivers geinstalled... helaas geen progressie :'(

AMD Athlon XP 2000+
Asus A7v333 RAiD
2 * Apacer PC 2700 256 DDRAM
Maxtor D740X 80 Gig 7200 rpm ATA 133
Asus V8170 DDR/T MX440 Geforce 4
Creative 64 bit

Windows XP Pro NL

>:) Iemand die m al lekker heeft overclockt? met de 2000+
zonder/met lock

Verwijderd

Topicstarter
sorry misschien heb ik de thread in de verkeerde sectie gepost? |:( Overige Hardware?

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-08 11:47
Check welk type Coolermaster koeler je hebt en vergelijk het type met de lijst op amd.com van gecertificeerde koelers.

Sinds kort heeft Coolermaster een nieuwe variant: de 2000+ Silent, met een grotere fan, die dus minder lawaai maakt.

Verder lijkt het me dat je een airflow probleem hebt. Probeer er voor te zorgen dat de IDE kabels niet in de weg zitten, en pleur een casefan in de kast ter hoogte van de CPU, onder de voeding, zodat daar warme lucht naar buiten geblazen wordt.

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Op woensdag 17 april 2002 17:00 schreef JEDi_ het volgende:
knip: Zelf alles eringezet behalve proc, die hebben hun erop geklikt.
zonder koelpasta zeker?

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Op woensdag 17 april 2002 20:04 schreef Gem1e het volgende:
zonder koelpasta zeker?
Dan wordt ie Case-Open geen 50 graden hoor.

Maw: zorg voor een (goede) airflow in je case. Een intake fan voor doet soms al wonderen, als dat niet helpt LEES dan even in Overclocking, Casemodding & Elektronica

Verwijderd

[mierenneuk-mode]
Ik heb een week geleden A7v333 RAiD aangeschaft, en tot mijn teleurstelling is deze met kast erop de proc 70 graden en de mobo 34 graden... -> ik heb een CoolerMaster (4600 rounds per minute) Ik heb een kast gekocht bij Mycom, zo`n standaard midi tower... Zelf alles eringezet behalve proc, die hebben hun erop geklikt.
Ja je voelt hem al hangen... "die hebben zij erop geklikt". :P
[/mierenneuk-mode]
Owja en over je probleem... Die standaard coolermaster is iig te weinig. Als je zo'n supersystem koopt koop je toch zeker niet zo'n standaard fannetje? Koop wat coolpasta en die coppercooler van coolermaster. Het liefst ook nog een copperspacer erbij! Dan is het hitte-probje van je cpu opgelost. Verder is die MyCom kast natuurlijk nix. Had ik ook. Ik zou daarvoor in de kast iig een mooie 80 mm fannetje plaatsen. Gaat je mammaplank-temp gelijk wat omlaag (hoop ik). Die 30 graden is eigelijk toch niet zo erg? Verder van dat hd'tje, Dat soort vage shit hoort natuurlijk niet. gewoon een nieuwe halen, je hebt vast nog garantie! :) En van onboard sound hoor ik bijna nix goeds. Gewoon beginnen met zo'n simpel soundblaster 128je voor 25 euro.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Met Kast erop
..
Zonder Kast erop
Ik vraag me echt af hoe ik dat moet interpreteren.. :P

Volg in ieder geval de eerder genoemde adviezen. Koop een vette koeler, ik beveel je persoonlijk de Alpha 8045 aan. Maak verstandig gebruik van koelpasta. Plaats een of twee extra fannetjes in je kastje om de airflow te bevorderen :)

Verwijderd

Ik heb hetzelfde mb en de processor wordt bij mij ook erg warm. Ik heb een noisecontrol silverado en hij is nu 52 graden. Ik heb een vermoeden dat het eraan ligt dat dit mb de interne diode van de processor leest (COP) en niet met een of ander sensortje....

Verwijderd

Klopt, hij gebruikt de pindiode voor uitlezing, waardoor de temperatuur gemakkelijk 5 tot 10 graden hoger uitvalt dan bij externe sensoren.
Zit op 48 gr. idle, met Swiftech MCX 462/Papst

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor jullie commentaar, misschien komt het toch door de verkeerde koeler... Terwijl ik nog vroeg bij mycom "waarom raden jullie mij toch een cooler master en geen snellere Thermaltake Dragon 3 7000RPM"

daarop zei de verkoper in eindhoven "de coolermaster is beter dan die thermaltake"

Koelpasta erop en een snellere koeler, wel jammer van die 17 euro dan... zet ik de cm ergens anders in de kast, de proc zit ook practisch tegen de voeding aan <- misschien is dit wel een oorzaak van de onnodige hitte binnen

(dat ding maakt nu al een HELS kabaal met open kast) Maarjah ik zal wel niet beter gewend zijn ;)

ander probleem: de 64bit van Creative is toch vergelijkbaar met 128bit ? ik heb deze 64 bit nog uit een ouder systeem gehaald.. Als ik de 128bit koop krijg ik vermoedelijk dezelfde rare problemen :r

Niemand anders met die A7v333 en met dezelfde geluidproblemen?

• Jake
  • Niet online
Die coolermaster is ietwat magertjes voor een 2000+, ik vermoed dat je de DP5-7H53F(-01) hebt, die is juist nog aardig stil...

In principe (!) is die koeler wel voldoende (je kunt alleen totaal niet overklokken) en je zult hem moeten helpen met een goede case-flow. Die Case-flow heb je ook nodig bij een betere koeler (als je lage temps wilt).
...
Asus A7v333 RAiD
...
Creative 64 bit
Je hebt dus èn onboard sound èn een 64 bits geluidskaart (as in minder dan een Live! Value van 2 jaar geleden). Ik weet het niet zeker, maar dan lijkt mij die onboard toch beter.

Of heb jij geen onboard? (volgens MyCom site heeft hun A7V333-RAID ook onboard sound).

Verwijderd

Topicstarter
Onboard sound, maar als ik deze aanzet dan is er nog slechter geluid dan wanneer de Creative 64bit functioneert. Omdat de onboard sound nog beter mijn muis hoor en wanneer ik ergens op klik |:( ;(

CoolerMaster,AMD Socket A / FCPGA upto XP 2000 + 17,00 Euro
Deze is het, meer staat niet vermeld...Toch wil ik de proc over halfjaartje / jaartje :9~ wel wat overclocken... Welke koeler is daar wel goed geschikt voor? Niet die Thermaltake dus?

Verwijderd

owja, die geluidskaart.
Ik had nie goed gelezen, maar je hebt gelijk, als die 64 bits al vaag doet, ja dan heb je een grote kans dat die 128 ook vaag doet. Maar het kan natuurlijk ook dat je 64bitje brak is...(of doet hij het gewoon op dat andere system?). Ik zou iig ff een ander geluidskaartje ergens vandaan proberen te vissen (vrienden etc,) en ff lenen en testen. Verder, als dat nog nix helpt, ga gewoon naar de winkel waar je hem hebt gekocht en laat je probleem zien. Als je die mammaplank ook bij MyCom hebt gekockt zal alles wel goed komen, die gasten leveren mega-service! :D (je betaald er alleen wel voor...:r )

/me kreeg laatst een nieuw 256 sd-staafje mee inplaats van een (waarschijnlijk) kapotgemaakt staafje zonder dat hij de bon bij zich had!!! 8-)

Verwijderd

Topicstarter
[img][/img]

over ram gesproken, mijn PC2700 DDR ram geven niet echt normale prestaties he? redelijk aan de lage kant of zie ik dat verkeerd :D

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2007 14:29 ]

• Jake
  • Niet online
Op woensdag 17 april 2002 21:32 schreef JEDi_ het volgende:
Onboard sound, maar als ik deze aanzet dan is er nog slechter geluid dan wanneer de Creative 64bit functioneert. Omdat de onboard sound nog beter mijn muis hoor en wanneer ik ergens op klik |:( ;(
Dat mag bij de on-board sound dus echt niet gebeuren...

Retourtje Mycom dus...
CoolerMaster,AMD Socket A / FCPGA upto XP 2000 + 17,00 Euro
Op MyCom site kan je klikken hoor, maar dat geeft bij jou herrie ;), maar dat is dus idd die DP5-7H53F-01
Toch wil ik de proc over halfjaartje / jaartje :9~ wel wat overclocken... Welke koeler is daar wel goed geschikt voor? Niet die Thermaltake dus?
Aan 2000+ overklokken ben ik (nog) niet toe (ik skip XP hoogstwaarschijnlijk voor een Thoroughbred), maar idd niet ThermalTake of Coolermaster. Er staan denk ik al koelers zat in dit topic alleen (MyCom heeft geen goede koelers om een 2000+ mee over te klokken).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het advies, ja de opvolger van XP wordt nog :9~ Maar er blijft altijd baas boven baas ...

Mij bevalt MyCom ook uiterst goed, ik heb niets te klagen nog!

Verwijderd

Ik heb het zelfde bordje en CPU, heb ook temperatuur problemen (en ja ook die coolermaster) die er overigens ook uit gaat.

Verders is het onboard sound idd. slecht (vooral met audio CD's) ik heb op het bord het geluid uitgezet met de bijbehorende jumper en er een 'oude' Sound Blaster PCI 64 ingezet die het wel goed doet, en heb nu nergens last van.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga de jumpers ook even omzetten, heb jij 2 keer 256 of gelijk 512 MB DDRAM PC2700 ? want de verkoper van MyCom zei "met een reepje van 512 gaan die mobo`s moeilijk doen"
Heb jij tevens ook dezelfde resultaten met SiSoftware Sandra 2002 Plus ?

Welke ga jij aanschaffen i.p.v de CM ?

• Jake
  • Niet online
Op woensdag 17 april 2002 21:42 schreef JEDi_ het volgende:
over ram gesproken, mijn PC2700 DDR ram geven niet echt normale prestaties he? redelijk aan de lage kant of zie ik dat verkeerd :D
Misschien moet je het even op 333 zetten, Sandra denkt iig dat het 266 ram is.

Verwijderd

Topicstarter
Juist, hoe stel ik hem in de bios in op 333 mhz ? Sorry voor mijn onwetendheid, ben nog niet zo een expert op dat gebied |:(

Verwijderd

Asus borden geven altijd een hogere temp aan maar 70 graden is wel erg veel. Ik denk ook dat je een betere/zwaardere koeler moet kopen.

Creative en Via gaan niet goed samen, ik had hier in het begin ook veel problemen mee, maar uiteindelijk is het me na veel searchen gelukt om dat te verhelpen.
De via drivers heb je al geinstalleerd, heb je ook de K7 en creative patches geinstalleerd?
Je kan ook nog proberen in de bios de pci latency op 64 te zetten. Er wordt wel eens gezegt dat je het kaartje niet in slot 3 moet steken, maar bij mij doe ie het juist wel in slot 3. Dus probeer het kaartje anders in een ander slot te doen. Kijk ook even of je kaartje niet een gedeelde iqr interrupt toegekent heeft, vindt ie niet zo leuk.

Verwijderd

Mijn beste settings voor de A7V333 tot nu:
SD Ram config:User Define
SD Ram cas latency:2T
SD Ram ras to cas delay: 3T
SD Ram precharge time: 3T
SD Ram active prech. delay: 5T
SD Ram 1T command control: auto
SD ram bank interleave: auto
Fsb 144 mhz,(gelockte CPU) geen vastlopers in 3dmark en pcmark of andersoortige problemen, grafische kaart teruggezet naar 306/662
3d mark 2001 10600, sisoft mem bandwith 2161/2026,
cpu aritmetic 4740/2392, cpu multimedia 9484/10969,
file system benchmark 40489,pc mark 5132/3365/1522

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de 64bit in slot 4 zitten, ik ga hem even omwisselen. Hopelijk een beter resultaat!

Detecteert de mobo niet vanzelf dat ik 333mhz PC2700 Ram heb ?? en niet 266 mhz?

En welke Koeler zou ik dan moeten aanschaffen ??

• MTops
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09-2020

MTops

Just being me...

Wij (bij MyCom) hebben met alle A7V333 warmte problemen...

Ik weet niet of die procs echt zo warm worden of dat de temperatuursensor op het bord gewoon verkeerd ingesteld is...

We hebben iig een testsysteem dagen 3DMark2001 laten draaien terwijl de ASUS I-Panel 70 graden aangeeft...
Dus volgens mij is het de sensor...

Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is...

• Jake
  • Niet online
Op woensdag 17 april 2002 22:05 schreef JEDi_ het volgende:
Ik heb de 64bit in slot 4 zitten, ik ga hem even omwisselen. Hopelijk een beter resultaat!
Is een kans, maar is per Mobo verschillend.
Detecteert de mobo niet vanzelf dat ik 333mhz PC2700 Ram heb ?? en niet 266 mhz?
Ik heb dat hele board (nog ??) niet, maar ik denk met dit:

"CPU/Mem freq ratio: 4/5"

(uit ander topic)
En welke Koeler zou ik dan moeten aanschaffen ??
Dat laat ik voor iemand die wel ervaring met 2000+ procs heeft, maar in dit topic staan al: noisecontrol silverado, Swiftech MCX 462/Papst en Alpha 8045. Volgens de posters goede fans (en dat denk ik ook wel), ze zijn alleen 'niet gratis'.

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Same problem hier..
Athlon XP 1800+ met Asus A7v266-e mobo ...
idle: 63graden
stressed: 70graden
met kast open ligtie zo'n 15graden koeler dan nu..
Heb tevens dezelfde kast...alle spullen ook gekocht bij mycom .. zeer tevreden hoor .. alleen de temp :)

Denk dus puur dat het door de airflow komt, ga binnenkort us kijken voor een andere .. waar psu dus bovenin (horizontaal) zit en daaronder 2x 80mm fan gaten.
Dus ut zal vast niet aan de sensor liggen .. aangezien de temp. enorm daalt als de kast open staat.

Verwijderd

Topicstarter
"CPU/Mem freq ratio: 4/5" Heb ik ingesteld en hij loopt hij loopt nog niet op 333 mhz

Hoe kan ik hem laten draaien op 333 mhz ? ;(

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2007 14:32 ]

Verwijderd

Hallo allemaal,

Hier mijn ervaringen, na 1 week, met ASUS A7V333, XP 1800+, Maxtor 60gb 7200, Coolermaster silent 2000+
In het begin dacht ik dat hij redelijk stil was. Prockoeler past zich qua snelheid aan aan de cpu-warmte. bleeft toen zo op 2000 toeren lopen. Na verloop van tijd ging proc-temperatuur naar zo'n 60 graden (in asus-tooltje "asus-probe"). Daar past die koeler zich op aan.
Resultaat na zo'n 2 uur draaien pc koeler regelmatig naar 4500 toeren of 6000 toeren. Dat geeft echt een pokkeherrie.
Na 2 dagen was ik dat zat. Achter in Chieftec kast 2 Papst fans gezet. Deze zuigen lucht aan van de voorkant van de kast (kun je voelen) zodat mijn hdd ook gekoeld wordt.
Resultaat: processor gaat wel naar 60 graden in asus-probe maar processor-koeler blijft op 1750 toeren.
Volgende wat ik ga doen is: zo'n papst (80 mm) plaatsen dmv adapter op koelblok proc. Deze loopt welliswaar op 1 snelheid, maar geeft wel de garantie dat de proc koel blijft. 1 Papstfan laat ik dan achter in de kast zitten voor de airflow. Scheelt me dus 1 koeler (de coolermaster)(scheelt dus 1 x herrie).

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb dus nu een andere kast ... 2x outtake .. 1x intake ..
voorderest niks verandert... airflow is op en top en mun temp ligt idle op 44graden .. stressed 51 ...
Das wel wat anders dan die kast van mycom .. no offence :)

Verwijderd

Grappig, ik was een van de eersten met dit bordje, en zag dat mijn duron1000 op 59 graden liep....

Er zijn 2 dingen aan de hand:
ten eerste: de interne temp is natuurlijk een stuk hoger, dat daar een verschil van 5 a 10 zou kunnen zitten lijkt me redelijk, Silicium (chip materiaal) is geen optimale warmtegeleider.
Ten tweede: hoe is die sensor van Asus afgesteld?
(oh ja, welk bios heb je?)
Want bij de athlon is itt bij de PIII of P4 ook nog het een en ander op het mobo nodig voor een juiste meting, en als dat niet goed klopt, kan je het schudden, dan heb je gewoon een foute meting...

Verder gebruik ik sinds een tijdje alleen maar linux, en ik heb hier de juiste tooltjes niet geinstalleerd om te kijken wat de mobo toestand is, dus ik heb geen idee of mijn temp nog altijd zo hoog is.
Naja, 59 graden is nog wel te doen, valt binnen de spec van AMD.

Over het kraken: daar heb ik geen last van gehad, maar omdat die onboard soundchip (C-media, in principe prima, is echte 6 kanaals chip, niet AC97, dus kost geen extra processortijd) onder linux geen achter-speakers support (kreeg wel geluid achter, maar gespiegeld van de links- en rechtsvoor kanalen... jippie), heb ik er een sblive5.1 ingezet.
Hij was met bios1003 heel kritisch, wilde niet booten als ik de sblive in slot 2 of 3 had, wel in slot 4 of 5....
Heb de pci stoelendans niet nogeens gedaan met bios1005, dus ik kan niet zeggen of dat nog zo is, maar als het zaakje kraakt, dan heb je weinig keus.

Overigens, heb je ook win98se of linux oid geprobeerd?
Zijn dan de problemen weg of niet?

Oh ja, over die geheugeninstellingen, zegt Sandra dat het op 266ddr loopt? Want verder klopt het volgens mij wel dat het zo weinig met de kt266a uitmaakt, de bottleneck zit immers bij de front-side bus, die is niks sneller geworden.

Nog iets: ik gebruik dus 1 enkele 512MB bank (no-name zelfs, toen ik het bordje kocht hadden ze het merkgeheugen pc2700 nog niet binnen, en je moet wat..), en no probs, prima stabiel. Klok ook (nog) niet over, maargoed. (Als ik echt een sneller systeem wil hebben, koop ik wel een snellere proc dan een duron1000...).
Pagina: 1