Toon posts:

2 B2B Cisco 2514's 1xADSL & 1xKabel, loadsharing ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gezocht maar kon toch niet echt iets vinden wat in de buurt kwam van wat ik nu eigenlijk zocht, vandaar mijn post hier.
Opstelling als volgt (even een beetje een beeld scheppen :) )
Op het moment heb ik 1 2514 met een Kabel verbinding draaien dus LanCity-->Eth0{24.132.x.2}-->eth1{192.168.168.1/24}-->8poorts Hubje-->Clients
Config van 2514 als volgt;

version 12.1
no service single-slot-reload-enable
service timestamps debug uptime
service timestamps log uptime
service password-encryption
!
hostname G******
!
logging rate-limit console 10 except errors
enable secret
enable password
!
ip subnet-zero
no ip finger
!
ip dhcp pool Wicked
network 192.168.168.0 255.255.255.0
default-router 192.168.168.1
domain-name netcall.net
dns-server 193.79.242.39
lease infinite
!
!
!
!
interface Ethernet0
description -> 10mbit A2000
mac-address 0000.0000.0000
ip address 24.132.x.2 255.255.254.0
ip nat outside
no ip route-cache
no ip mroute-cache
!
interface Ethernet1
description -> 10mbit LAN
ip address 192.168.168.1 255.255.255.0
no ip redirects
ip nat inside
no ip route-cache
no ip mroute-cache
!
interface Serial0
no ip address
shutdown
!
interface Serial1
no ip address
shutdown
!
ip nat inside source list 1 interface Ethernet0 overload
ip nat inside source static tcp 24.132.x.2 22 192.168.168.4 22 extendable
ip classless
ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 24.132.x.1
no ip http server

De router heeft als IOS
IOS (tm) 2500 Software (C2500-I-L), Version 12.1(5)T,

Nou heb ik nog een 2514 met het volgende aan boord;
IOS (tm) 2500 Software (C2500-JS-L), Version 11.3(5)T
Hier wil ik dus m'n ADSL verbinding aan vast knopen.

Nou is het dus wel zo dat ik dus met 2 WAN interfaces zit even als 2 LAN interfaces.
UPC met 1 PublicSpace adres en ADSL met 6 PublicSpace adressen die natuurlijk niet met een source adres van een andere provider over beide netwerken gerouteerd wordt.

Ik heb echt geen idee . . .

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Mwuh... Wordt lastig denk ik. Het "simpelste" is natuurlijk beide routers apart laten draaien en selectief een aantal clients de ene router laten gebruiken en een aantal clients de andere.

Wat je ook kan doen is op de routers instellen dat verkeer vanaf bepaalde IP's naar een specifiek buiten-IP moet worden gemapt en op die manier load sharing doen. Ik geloof niet dat er een makkelijke manier is om het beter te doen zolang beide lijnen naar een andere ISP gaan en je geen BGP kunt gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Daar was ik dus al een beetje bang voor, ik zat nog aan een setup te denken waarbij alles uiteindelijk gewoon naar 1 router wordt ge route en vanafdaar naar het lan, voor Richting WAN zat ik dan te denken aan de IP adressen van het ADSL (6 publicspace) gewoon straight te routeren naar buiten, en de clients te natten met een pool overload op de WAN interface van de KABEL cisco ofzo . .
Of spreek ik nu major bullocs ?! :)
ik kan dus waarschijnlijk alleen statisch te werk gaan, dus moet ik een plan maken welke BW ik wil toewijzen aan welke hosts/servers en welke protocols . . .toch ?!
Hmm, dat word me een deftige puzzel !!!
Of zijn er nog meer plannen ?! Ik kan iig IGRP gaan lullen tussen de 2 2514's . . . .

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:55
de 2 2514's aan een router hangen welke QoS ondersteund is ook een optie natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, you lost me there . . . .
je bedoeld dus
KABEL-->2514-->|
---------------|-->BSDBLIK(OFZO)-->LAN
ADSL -->2514-->|
Toch ?!!

Maar wat is Qos ?!

Verwijderd

Topicstarter
Wel jammer dat er niemand meer reageerd, is het te simpel ofzo :? Ik kom er zo echt niet uit hoor mannen.

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik denk dat wat Mark zei inderdaad wel zou kunnen. Een machine ertussen zetten die verkeer balanced tussen die twee routers. Het enige waar je dan nog mee zit is inkomend verkeer maar ik neem aan dat dat in dit geval niet zo belangrijk is. Ik heb nog nooit zo'n setup gemaakt maar het lijkt me dat dit toch wel moet kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik zal wel weer verder gaan zoeken, als ik wat uitgevonden heb laat ik het nog wel weten.
Het zal wel aan de manier liggen waarop ik het probleem presenteerde maar ik had echt wel wat meer input verwacht, altijd zoveel over gehoord, en zoveel gelezen hier . . . en zelf hebbik een beetje pech ofzo . .
Naja als ik een oplossing heb horen jullie het wel.
Ciao

• Mark
qos = quality of service (Zie Cisco site bijvoorbeeld voor uitleg). En je "tekening" is inderdaad wat ik bedoeld.
Met QoS nu kun je nu uitgaand verkeer shapen, waardoor je aan kunt geven welk verkeer over welke verbinding moet.
Op deze manier kun je tevens via translatie of bridging je externe adressen gebruiken voor machines welke achter die router hangen.
Deze router kan zowel op hardware als op software basis zijn. Hardware basis is vaak vrij duur, software matig kan goedkoop middels linux/BSD.

• Mark
Op woensdag 17 april 2002 22:59 schreef MagicMojo het volgende:
Hmm, ik zal wel weer verder gaan zoeken, als ik wat uitgevonden heb laat ik het nog wel weten.
Het zal wel aan de manier liggen waarop ik het probleem presenteerde maar ik had echt wel wat meer input verwacht, altijd zoveel over gehoord, en zoveel gelezen hier . . . en zelf hebbik een beetje pech ofzo . .
Naja als ik een oplossing heb horen jullie het wel.
Ciao
Een beetje geduld mag gerust, dit is een rustig forum waar vooral mensen komen die ook nog meer dingen te doen hebben als alleen maar mensen helpen hier....En je mag ook wel een beetje zelf nadenken, kant en klare oplossingen ga ik je dus niet geven (want daar leer je dus helemaal niks van).

Verwijderd

Topicstarter
Ja, sorry . . je hebt helemaal gelijk ik moet ook wat geduld hebben maarja als ik eenmaal iets in me hoofd heb, dan wil ik het zo graag werkend hebben :) Dat kennen jullie vast wel hehehe
Ik denk er zelf zeker wel over na en ben er ook druk mee aan het zoeken, ik was ook eigenlijk wat meer aan het zoeken naar nieuwe "invalshoeken" voornamelijk van mensen die er wat meer verstand van hebben dan gemiddeld.
Ik doe zelf niets anders dan routers configgen en aansluiten alleen dit soort constructies gaan me stevig boven me pet, daar komt hopelijk wel verandering in, met een beetje hulp, en veel doorzetting vermogen 8-)
Hmm, een bsd blik met Quality of service, 3 netwerk kaarten erin en draaien maar. Ik heb zojuist een machine in elkaar gedraaid met BSD 4.5 erop, en de benodigde 3 kaartjes . . . morgen eens koekeloeren naar dat QoS . . .
Als er verder nog andere mogelijkheden zijn (Behalve die hardware dan :) het begint al wat lastig te worden met al die hardware, ut wordt heir steeds warmer in me kamertje, ik hoef voor van de winter niet eens de CV Ketel te laten maken als het zo doorgaat :D
Thanks voor de hulp sofar, ik kom terug met updates.
Ciao

Maarehh als er dus iemand nog een ander iedee heeft, ik sta overal open voor *D

Verwijderd

Succes Bo :)

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op vrijdag 03 mei 2002 19:36 schreef kevertje7 het volgende:
Succes Bo :)
:S

maaruh, pak een linux doos met 3 netwerkkaartjes.

volgens mij heeft Tweakers ook een loadbalancer op linux...
Je kan natuurlijk ook even op de packeteer-site gaan kijken...

volgens mij (weet niet zeker) doen die ook dit soort spulletjes.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Topicstarter
The story continues (adsl wordt Dinsdag aanstaande geleverd)

Hehe, hey KEVER :D
Hmm, hardware is lichtelijk veranderd maar dat boeit niet. Ik realiseer me zojuist dat ik op de al werkende 2514 al eens een tunnel draaiend heb gehad met als destination een router van dezelfde ISP als waar ik zodirect ADSL van krijg. Dit betekende dan ook dat ik IP space van die ISP kon routeren door de tunnel (over het netwerk van UPC *D )
Tevens kan ik op de ALLE routers van de ISP die mijn ADSL leveren gaat en kan ik dus ook BGP op zetten.
Opsommend houdt dat dus in dat ik een ADSL Verbinding en een Kabel verbinding (kunstmatig) bij dezelfde ISP heb 8-)
Nou vraag ik me dus alleen af hoe ik dit kan balancen zodat beide lijnen op het zelfde moment gebruikt gaan worden en dan niet de 1e lijn simpelweg een failover wordt van de ander. IK ga wel vast spitten enzo maar graag jullie ideeen in deze !!
Ciao for now

bo

Verwijderd

Op zaterdag 04 mei 2002 22:16 schreef MagicMojo het volgende:
The story continues (adsl wordt Dinsdag aanstaande geleverd)

Hehe, hey KEVER :D
Hmm, hardware is lichtelijk veranderd maar dat boeit niet. Ik realiseer me zojuist dat ik op de al werkende 2514 al eens een tunnel draaiend heb gehad met als destination een router van dezelfde ISP als waar ik zodirect ADSL van krijg. Dit betekende dan ook dat ik IP space van die ISP kon routeren door de tunnel (over het netwerk van UPC *D )
Tevens kan ik op de ALLE routers van de ISP die mijn ADSL leveren gaat en kan ik dus ook BGP op zetten.
Opsommend houdt dat dus in dat ik een ADSL Verbinding en een Kabel verbinding (kunstmatig) bij dezelfde ISP heb 8-)
Nou vraag ik me dus alleen af hoe ik dit kan balancen zodat beide lijnen op het zelfde moment gebruikt gaan worden en dan niet de 1e lijn simpelweg een failover wordt van de ander. IK ga wel vast spitten enzo maar graag jullie ideeen in deze !!
Ciao for now

bo
Hoe krijg jij ADSL daar dan ? Das best knap :)
Beide tunnels laat je uitkomen op 1 router aan beiden kanten. Dan hoef je niet eens BGP te gebruiken. Anders kan je een bgp-sessie opzetten naar de loopback adressen van de routers over beiden lijnen/tunnels heen.

Later

Verwijderd

Topicstarter
Ohhh hehehe . . .Nou ja, BIJNA alle routers HAHA

Hmmm Kever, ik had natuulijk wel kunnen weten dat jij het antwoord wel weer eens zou kunnen hebben :D
Moet ik dan beide tunnels de "FF" als destination geven, en een "router" achter de 2 ontvangende routers zetten en dat loopback adres gebruiken ?!
Explique toi !!! :)
Wat een aparte setup hebbie thuis zeg Whahaha mooi hoor !!
Ik spreek U allen.
Ciao

Verwijderd

Op zondag 05 mei 2002 12:30 schreef MagicMojo het volgende:
Ohhh hehehe . . .Nou ja, BIJNA alle routers HAHA

Hmmm Kever, ik had natuulijk wel kunnen weten dat jij het antwoord wel weer eens zou kunnen hebben :D
Moet ik dan beide tunnels de "FF" als destination geven, en een "router" achter de 2 ontvangende routers zetten en dat loopback adres gebruiken ?!
Explique toi !!! :)
Wat een aparte setup hebbie thuis zeg Whahaha mooi hoor !!
Ik spreek U allen.
Ciao
Mmmm
Het is maar de vraag OF je het wilt balancen. Ik zou ADSL preferren boven A2K want ADSL is meestal toch sneller. Maar dat ligt eraan in welke wijk jij woont.

Ik zou over beiden trunks een tunnel bouwen. Door per tunnen een /30 te gebruiken voor bv een loopback interface kan je dus een BGP sessie opzetten. Bv:
(2514A=adsl,2514C=chello)

2514-A 10.0.0.1 ------------- 10.0.0.2
| |
2514-C 10.0.1.1 ------------- 10.0.1.2

Nu bouw je over die 2 tunnels gewoon een BGP sessie.

Pruts maar lekker raar ;)

Verwijderd

geheel offtopic wellicht, maar op www.2cpu.com staat ook een router met 2*WAN interface (loadbalancing) voor $400,-

inclusief manual, dus misschien dat je daar configuratie-ideeen op kunt doen.

Verwijderd

Maar een 2514 heeft 2 x Ethernet en 2 x WAN ;)

Maar Bo, doe er je voordeel mee :) Wellicht is www.cisco.com ook interessant ? ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik mag nou wel gaan opletten wat ik hier post want volgens mij kijkt heel technisch "ISP" mee ;o)
Ik had de ADSL verbinding in NO time aan de praat, op die 2514 die eerst aande UPC verbinding hing, UPC ligt er nu dus ff uit.
Nou kan ik geen PtP blockie op het adsl modem configgen (kan wel maar lastig ivm met radius profielen die weer in duitsland worden geregeld) dus moet ik de adressen van me schammele /29 maar gebruiken. Maakt verder toch niet veel uit als ik maar 3 adressen overhoud voor begrijpelijke doeleinden zonder te hoeven port natten etc.
Eens kijken hoe ik die tunnels kan gaan aansluiten.
Trouwens, als ik nou 2*internet laat binnenkomen op die ene 2514, dan Serieel naar de volgende router en van daar naar het lan . . . ik twijfel echt .. potver
Mischien toch maar een compjoetertje maken met 3 kaartjes ?! maar kan ik die dan wel weer Ip over Ip tunnelen naar die "FricF" bak . . . .
Heren . . . werp uw licht over deze duisternis !!!
ik ben met 10 iedeeen tegelijk bezig wat is volgens jullie wijsheid ?!

THanks

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Persoonlijk lijkt het me het handigste om beide verbindingen op dezelfde router binnen te laten komen en dan vervolgens met 1 of 2 serials door te linken naar een andere router o.i.d. misschien kun je zelfs beide links op 1 ethernet poort stoppen met sub interfaces.

Als je eenmaal beide links op 1 router hebt zitten dan kun je d.m.v. de Cisco NBAR features wel load balancing etc opzetten..

Zoek maar eens op de cisco sote naar NBAR dan kom je vanzelf vanalles tegen..

IP Rocks

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm klinkt interessant ik ga meteen eens kijken naar die Mr NBAR :)
Thanks !!!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm volgens mij is dat niet wat ik nodig heb. het is gewoon de bedoeling dat de 2 lijnen voor LAN en WAN gezien worden als elkaars aanvulling, als 1 lijn zeg maar.
Ik kloot door ;o)

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op dinsdag 07 mei 2002 18:06 schreef MagicMojo het volgende:
Hmm volgens mij is dat niet wat ik nodig heb. het is gewoon de bedoeling dat de 2 lijnen voor LAN en WAN gezien worden als elkaars aanvulling, als 1 lijn zeg maar.
Ik kloot door ;o)
Dit heb ik gedaan met 2 ADSL verbindingen mbv een Linux bak, de gebruikte documentatie staat hier .

Verwijderd

Topicstarter
1.2. Bad news
-------------
First, this will not work for a single computer with two modem
connections. Load balancing does work reasonably well, but only with a
|:( high number of simultaneous connections to different remote sites. |:(

Ik heb max 5 of 6 pc's . . . op me netwerkje (thuis dus :) )

Verwijderd

Je moet een router te pakken krijgen met 3 ethernet poorten. Of in een PC gewoon 2 kaartjes erbij doen. Dan kan je die gelijk als server dienst laten doen.
Pagina: 1