[CM] Kleur en temperatuur van een kast?

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25428

Topicstarter
Huizen schilderen ze in de tropen vaak wit, binnen en buiten. Het schijnt dan koeler te zijn.

Het is ook algemeen bekend, dat wit koeler is.

Is dat dan zo? Heeft iemand ooit geprobeerd om zijn/haar hele kast een andere kleur te geven, waarbij er een temp.verschil merkbaar was na het verven? Zou het niet effectiever bijdragen aan het koelen?

Of is het verschil bij de meeste kasten vanwege de niet al te hoge temperatuur (gemiddeld is een temp in de kast toch tussen de 20-30 graden?) niet de moeite waard om de kast te kleuren?

Ik merk namelijk dat veel cm'ers vaak voor donkere kleuren gaan. Dat en een combinatie van lampjes enz. lijkt mij toch voor extra warmte in de kast te zorgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 16:29
Je moet als volgt denken:

In de woestijn e.d. zijn huizen wit, omdat wit het meest het licht weerkaatst.
Zwart echter absorbeert het licht, dat omgezet wordt in warmte.

Voor een computer zal het niks uitmaken, aangezien je geen zonlicht op je computer hebt schijnen, of niet in zodanige hoeveelheden dat het je computer zal verwarmen (meestal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-06 18:47
Volgens mij heeft dat met de zon te maken en op mijn kast schijnt niet zoveel zon, dus echt nuttig lijkt het me niet.

Al zou je hem helemaal zwart kunnen maken binnen en buiten, misschien dat die dan beter warmte aan de binnenkant opneemt en naar buiten straalt.

Maar de 2 verflagen zullen meer isoleren als dat je er met straling mee opschiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26970

Ik weet dat dit een al wat ouder topic is, maar ik wil toch even een nuttige bijdrage leveren: als het donker is, of iig niet licht, dan geven donkere kasten juist warmte af, dus is het juist beter.
Daarom zijn sommige heatsinks ook zwart geänodiseerd. De theorie erachter is dat ze dan meer warmte afstaan. Als er echter andere warmtebronnen in de buurt zijn nemen ze helaas meer warmte op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35965

Anoniem: 26970 schreef op 11 November 2002 @ 02:56:
Ik weet dat dit een al wat ouder topic is, maar ik wil toch even een nuttige bijdrage leveren: als het donker is, of iig niet licht, dan geven donkere kasten juist warmte af, dus is het juist beter.
Daarom zijn sommige heatsinks ook zwart geänodiseerd. De theorie erachter is dat ze dan meer warmte afstaan. Als er echter andere warmtebronnen in de buurt zijn nemen ze helaas meer warmte op.
Volgens mij is dit echt pure bullshit... ik ga voor de theorie met het licht, zwart absorbeert veel meer warmte/licht dan wit... dat een heatsink zwart is heeft volgens mij meer met het uiterlijk te maken... past beter bij bepaalde onderdelen ofzo...
Als ze zwart zijn geverfd geven ze juist minder warmte af doordat de verf een isolerende werking heeft... Als ze geanodiseerd zijn maakt het volgens mij niet veel uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Waarom denk je dat die keliding van de vrouwen in Irak zwart zijn? Door bepaalde factoren; wel/geen zonlicht, wel/geen straling, ed....de bevolking daar meent, dat zwarte kleding koeler is.....hoe dat nou komt weet ik niet, maar spaceknarf kan wel gelijk hebben. De huizen in de tropen ed...die zijn indd wit vanwege lichtafkaatsten, dat heeft direct met de infrarood straling en uv-straling te maken. Wit werkt dan als een soort spiegel. Maar zwart heeft een kleine "warmte capaciteit", het neemt heeel snel warmte op....maar zo snel als dat het opneemt, staat het ook weer af.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56767

Die vrouwen rouwen de ganze dag man, daar hoort zwarte kleding bij ;)

Het is toch een van de eerste dingen die je leert bij natuurkunde?! Wit kaatst bijna al het licht terug, daardoor ook zonlicht waardoor in een zonnige omgeving dat object koeler wordt. In tegenstelling tot zwart, zwart absorbeert al het licht, kaatst niets terug, daarom is het ook zwart. Het is onzin om te zeggen dat iets wat zwart is koeler is en dat koelblokken een zwarte laag zouden hebben. Wnat zeg nou eerlijk, hoeveel licht komt er in de gemiddelde pc?! En je kast zwart maken heeft ook geen zin, want het licht dat op je kast komt bevat vrijwel geen warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Zwart kaatst niet terug, het absorbeert alles - roept iedereen hier. Dus?

Warmte uitstralen is iets anders dan terugkaatsen. Zwart kaatst niet maar straalt des te beter. Ga maar eens zoeken naar zwarte stralers in W&L ofzo. Ik denk dat er wel wat te vinden is.

Een zwarte kast straalt beter warmte af dan een witte, en neemt ook beter op (opnemen en uitstralen is immers eigenlijk hetzelfde proces omgekeerd). Maar bij lage temperaturen zoals die in een pc kast is warmtestraling niet zo boeiend. Een klein langzaam casefannetje werkt vele malen beter dan een zwarte laklaag op de kast.

edit: die vrouwen zijn idd raar. Want die nemen dus meer warmte op met hun zwarte kleren. Misschien zijn ze van zichzelf zo heet dat ze er baat bij hebben dat het hun warmte beter uitstraalt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Laatst online: 17-04 13:46

Acid_Burn

uhuh

hmm als zwart beter straalt, waarom zijn radiatoren van de verwarming dan meestal wit?

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDevil
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-05 21:57

TMDevil

Blaat

Omdat dat beter staat in de meeste huishouden. Ik zou geen zwart radiator willen hebben in mijn geel groene huiskamer (geel groen :? moet er niet aandenken)

n54 power!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Misschien dat zwart inderdaad beter afstraalt dan wit... Warmte is namelijk dezelfde soort straling als licht (alleen met een veel lagere frequentie).

Wit weerkaatst warmte en licht, misschien dat daarom in de woestijn veel zwart wordt gedragen, de uitgestraalde lichaamswarmte (wat je kwijt wilt) gaat door de zwarte kleding naar buiten, gevolg: het is niet meer zo warm :) Witte kleding reflecteert de lichaamswarmte weer terug, als je het warm had blijf je dus warm...

TIP: Maak je kast grijs, dan zit je er tenminste tussenin! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Nee ik heb er nog eens over nagedacht, die zwarte kleding. Dat is dus niet omdat het minder warm is; het absorbeert meer hadden we al besproken. Dus is het op zich warmer dan witte kleding. Maar: witte kleding weerkaatst niet alles, het laat ook door. Dus verbrandt je huid sneller in een wit shirt dan in een zwart shirt, ookal wordt het zwarte shirt zelf wel warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45379

NOFI... maareh... best domme vraag van de topicstarter... het heeft natuurlijk met licht weerkaatsing/absorbtie te maken.... dus niet van toepassing op een systeemkast :+
Pagina: 1