Toon posts:

Linux als beveiligings server... ???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Misschien hebben jullie dit topic gelzen:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/469230/1

Nu heb ik daar nog wat linux achtige vragen over :)

Het is de bedoeling dat we zo iets krijgen,

• De server moet de inkomende e-mails voor outlook express checken op virusen. dan pas naar de client sturen
• Hij moet het internet delen (dat is niet een probleem lijkt mij)
• Alle werkstations moeten s'avonds een backup naar de server sturen.
• Server moet alle "Hackers" "Crackers" en "virussen" buiten houden.

Als dit zou kunnen zou dat te gek zijn :) nu dacht ik zelf aan een Linux server :D met een bijpasende distro, of iets van Novell.
het zijn nu 2@3 computers maar met vertroude informatie!

alvast bedankt

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Je kan deze vraag het best hier stellen :)
[topic=152316/1/500]

Bovendien, ga je er veel moeite voor moeten doen, lezen enzo en dat is wel vermoeiend...
ik durf het voorzichtige vermoeden uiten, dat dit wel eens niet jouw stijl zou kunnen zijn :) (nofi)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 april 2002 15:22 schreef XTerm89D het volgende:
Je kan deze vraag het best hier stellen :)
[topic=152316/1/500]

Bovendien, ga je er veel moeite voor moeten doen, lezen enzo en dat is wel vermoeiend...
ik durf het voorzichtige vermoeden uiten, dat dit wel eens niet jouw stijl zou kunnen zijn :) (nofi)
Dat heb ik gelzen maar hoe wil je daar door heen komen? iedereen praat doorelkaar vind ik zelf zo verwarrend

_

Ik hoop echt dat dit mag, (als dit van een modje neit mag wil ik het wel veranderen!)

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 15:19 schreef Qorne het volgende:
Hallo,

Hallo

Mhoauw een beetje

Mooi

altijd goed

• De server moet de inkomende e-mails voor outlook express checken op virusen. dan pas naar de client sturen

Zekers mogelijk via scripting of pakketten.

Nope

Kost ruimte maar is te doen voor een kleine groep op 1 server (maar waarom niet de server als schijf gebruiken)

Kijk en daar wordt het grote wat is waar boek opengedaan.
Je moet altijd een scanner op de client hebben want mensen internetten. dus alle 4russen buiten houden is onmogelijk anders bestond dit al en helaas ik moet het nog uitvinden.
Maar email checken op virussen en daarna naar de clients sturen kan is even configureren maar is mogelijk evt via via sendmail en/of postfix.

Hackers en crackers buiten houden kan maar ik beveel toch aan een vaste firewall (voor een klein bedrijf een linksys oid)
Tuurlijk kan het op de linux server zelf maar beveel ik niet om een heleboel redenen neem een aparte firewall is nl beter en test deze regelmatig van buitenaf.
Firewalls zijn hetzelfde als backups nooit getest is niet goed !!!

Als dit zou kunnen zou dat te gek zijn :) nu dacht ik zelf aan een Linux server :D met een bijpasende distro, of iets van Novell.

Als je adsl of kabel heb kijk eens naar een linksys
goedkoop en de bugs zijn er uit (wel ff upgraden)
Elke dist is mogelijk enne novell heb ik weinig verstand van maar lijkt mij wel kunnen.
Maar linux zowieso

alvast bedankt

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Eerst zal je toch moeten leren om wat met GNU/Linux te werken, probeer Debian, of Gentoo eens, dat zijn niet echt gemakkelijke distro's maar als je daar mee overweg kan, dan heb je echt iets geleerd :)

Het zal lang duren voor je er echt mee overweg kan (na 2.5 jaar ben ik nog steeds zwaar n00b :))

Mandrake is een heel mooie distro, maar het moedigt je niet aan om iets te leren, de sappige stukken zijn allemaal omgeven door pluizige schattige config programma's.
(Petje af voor Mandrake die dit gepresteerd heeft).

De enige manier om je doel te bereiken ik
(1) Het laten doen door iemand anders
(2) GNU/Linux te installeren (www.linuxiso.org,www.debian.org,www.gentoo.org) en het uit te proberen :)

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 09:15
Hallo,

Antwoord:
Building an E-mail Virus Detection System for Your Network
Antwoord:
Home-Network-mini-HOWTO
Antwoord:
Dat is iets wat je client-sided kan doen, echter kan je het ook via je server kan doen (smbclient).
Antwoord:
Gewoon de voorgaande links bekijken en documentatie van firewall goed doornemen! En kijken naar een chrooten van bepaalde applicaties die je niet 100% vertrouwd & het helemaal doornemen van je configfiles van de applicaties.
Met Linux kan het allemaal... echter je gaat helemaal verbouwen van je distro... dus het maakt in principe niet echt uit welke!

Novell zou ook kunnen... echter linux is een goedkopere oplossing...

Disclaimer: Hiermee zeg ik NIET dat Novell slecht goed is en linux beter!
;)

Tevens kan je eens kijken op Astalavista, daar staat ook veel info over security! ;)
alvast bedankt
graag gedaan (8>

Noot: heb bij het plaatsen van dit bericht de reacties van lemac4444 en XTerm89D nog niet gelezen... reageer tussen neus-en-lippen door... zit ondertussen op het werk :+

My weblog

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 april 2002 15:33 schreef XTerm89D het volgende:
Eerst zal je toch moeten leren om wat met GNU/Linux te werken, probeer Debian, of Gentoo eens, dat zijn niet echt gemakkelijke distro's maar als je daar mee overweg kan, dan heb je echt iets geleerd :)

Het zal lang duren voor je er echt mee overweg kan (na 2.5 jaar ben ik nog steeds zwaar n00b :))

Mandrake is een heel mooie distro, maar het moedigt je niet aan om iets te leren, de sappige stukken zijn allemaal omgeven door pluizige schattige config programma's.
(Petje af voor Mandrake die dit gepresteerd heeft).

De enige manier om je doel te bereiken ik
(1) Het laten doen door iemand anders
(2) GNU/Linux te installeren (www.linuxiso.org,www.debian.org,www.gentoo.org) en het uit te proberen :)
Klopt ik heb linux een tijdje gebruikt :) jaartje ofzo dat was Mandrake. Toen wou ik toch weer games doen toen is het weer windows geworden :( :P als ik nou even verder was gegaan kon ik veeeel meer in linux :P

Ik ga het nu eens proberen met RedHat 7.2, jullie horen nog van mij :) >>>ga hier pleas verder want meer info. is nooit weg>>> :)

• capedro
Op woensdag 17 april 2002 17:22 schreef Qorne het volgende:

[..]

Klopt ik heb linux een tijdje gebruikt :) jaartje ofzo dat was Mandrake. Toen wou ik toch weer games doen toen is het weer windows geworden :( :P als ik nou even verder was gegaan kon ik veeeel meer in linux :P

Ik ga het nu eens proberen met RedHat 7.2, jullie horen nog van mij :) >>>ga hier pleas verder want meer info. is nooit weg>>> :)
En ik had al zo veel gegeven ;)

My weblog

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 april 2002 17:23 schreef capedro het volgende:

[..]

En ik had al zo veel gegeven ;)
Ja heel erg bedankt is echt informatie waar ik wat aan heb !!!!

• capedro
Op woensdag 17 april 2002 19:57 schreef Qorne het volgende:

[..]

Ja heel erg bedankt is echt informatie waar ik wat aan heb !!!!
Even voor de duidelijkheid... imho bedoel je dit cynisch :Z

Ik heb zelf (en sta ook regelmatig) voor leuke raadsels... het leuke is om die raadsels op te lossen... en het is leuker als je dat zelf doet.

Ik probeer je alleen even in de juiste richting te duwen... en een forum zoals GoT is errug leuk voor duwtjes in de goede richting. Echter voor totaal oplossingen moet je aankloppen bij een automatiseringsbedrijf.

* capedro is echt niet beroerd om je verder te helpen... maar geef hem dan meer aanwijzingen... en ga zelf gewoon eens aan de slag! (8>

My weblog

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 april 2002 21:17 schreef capedro het volgende:

[..]

Even voor de duidelijkheid... imho bedoel je dit cynisch :Z

Ik heb zelf (en sta ook regelmatig) voor leuke raadsels... het leuke is om die raadsels op te lossen... en het is leuker als je dat zelf doet.

Ik probeer je alleen even in de juiste richting te duwen... en een forum zoals GoT is errug leuk voor duwtjes in de goede richting. Echter voor totaal oplossingen moet je aankloppen bij een automatiseringsbedrijf.

* capedro is echt niet beroerd om je verder te helpen... maar geef hem dan meer aanwijzingen... en ga zelf gewoon eens aan de slag! (8>
Ja ik ben nu zelf met linux bezig staat net op mijn pc en Nee niet cynisch bedoelt zeker niet ik heb er echt veel aan gehad nog steeds! echt bedankt!!!!!

• capedro
Op woensdag 17 april 2002 23:15 schreef Qorne het volgende:

[..]

Ja ik ben nu zelf met linux bezig staat net op mijn pc en Nee niet cynisch bedoelt zeker niet ik heb er echt veel aan gehad nog steeds! echt bedankt!!!!!
ok sorry van mijn uitspatting dan!

* capedro geeft Qorne een handje en wenst um veel suc6.

[offtopic]
* capedro heeft op dit moment problemen met een docent van school die hem valselijk beschuldigt... momenteel staat capedro nogal op scherp!
[/offtopic]

My weblog

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 11:40

morphje

let's all love lain

Ik zou de functionaliteit splitsen in meerdere machines. In jouw geval denk ik 2.

Box1 word gateway en firewall.
http://www.securityfocus.com/cgi-bin/unix_topics.pl?topic=fwrules
dat zal je waarschijnlijk een hoop goed doen :)

box2 word mail/www/fileserver. Gooi hier een lekkere machine tegenaan, mijn ervaring is altijd dat het nooit voldoende is. Zeker niet als het geheel gaat groeien en groeien. Zorg dus voor goede hardware :)

Hierdoor scheid je het geheel af. Op je gateway draait alleen een firewall en geen services (hoogop telnet/ssh die alleen van binnenuit te bereiken is) Er staat dan verder niks open, dus je bied ook geen gaten om naar binnen te kunnen dringen.

• capedro
Op donderdag 18 april 2002 08:06 schreef morphje het volgende:

[..]

Ik zou de functionaliteit splitsen in meerdere machines. In jouw geval denk ik 2.

Box1 word gateway en firewall.
http://www.securityfocus.com/cgi-bin/unix_topics.pl?topic=fwrules
dat zal je waarschijnlijk een hoop goed doen :)

box2 word mail/www/fileserver. Gooi hier een lekkere machine tegenaan, mijn ervaring is altijd dat het nooit voldoende is. Zeker niet als het geheel gaat groeien en groeien. Zorg dus voor goede hardware :)

Hierdoor scheid je het geheel af. Op je gateway draait alleen een firewall en geen services (hoogop telnet/ssh die alleen van binnenuit te bereiken is) Er staat dan verder niks open, dus je bied ook geen gaten om naar binnen te kunnen dringen.
Je kan het natuurlijk ook chrooten van services/applicaties. Dit is een veilige methode en hoef je niet met 2 systemen te werken. ;)

My weblog

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 april 2002 08:22 schreef capedro het volgende:

[..]

Je kan het natuurlijk ook chrooten van services/applicaties. Dit is een veilige methode en hoef je niet met 2 systemen te werken. ;)
chrooten wat is dat? daar heb ik nog nooit van gehoort :P :z de search zegt ook niks bij "chrooten"

• capedro
Op donderdag 18 april 2002 13:17 schreef Qorne het volgende:

[..]

chrooten wat is dat? daar heb ik nog nooit van gehoort :P :z de search zegt ook niks bij "chrooten"
Hiero:
http://www.tldp.org/HOWTO/Secure-Programs-HOWTO/index.html

even kort je hebt onder linux:
/ je system root met alle programma's/config files etc.

Met chroot kan je bijvoorbeeld een applicatie laten draaien in:
/home/secure/applicatie echter wanneer er een bug in zit welke root access geeft aan een hacker... zal deze nooit verder komen dat de directory /home/secure/applicatie :P

De schade die aan te richten is, is derhalve beperkt... en gemakkelijke te herstellen als je in de goede files hebt staan in (bijvoorbeeld) /home/secure-backup/applicatie en het hele zakje te kopieren.

snappie :?

My weblog

Pagina: 1