[linux]Hoe exact te installeren?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Topicstarter
Ik heb dit gelezen:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/8#8

Maar daar over heb ik nog een aantal vragen:

1.Kan ik vanuit windows verkenner die cd van linux mandrake 8.2 opstarten en beginnen met de installatie?
En zo linux als een windows onderdeel gaan zien?

2.Ik heb mijn HD in drie stukken ( c: d: & e: ) kan ik b.v. mijn e: schijf leegmaken en via de install modus e: selecteren of moet ik eerst formateren? Of wat anders.

3. Ik moet dus een opstart diskette maken, kan ik daarmee selecteren welke OS ik wil booten? Dus als die opstart disk er niet in zit automatisch windows, disk er wel in automatisch linux?

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-08 09:10

TrailBlazer

Karnemelk FTW

wow noob alert :)
nee je kan niet je install van windows opstarten CD in speler flikkeren en opnieuw booten met een beetje mazzel is je cd bootable daar ga ik nu ff van uit.
Linux is GEEN programma en draait ook niet onder windows. Het is een OS wat alles op zich zelf doet.
2 Je kan linux instaleren op je e: schijf alleen noemt linux deze niet zo hij noemt deze haan je controller dus hda is je primaire hd op je 1e ide controller hdb je secondary hd op je 1e controller. Daarachter kan nog een cijfer staan dat is dan het partitie nummer. Op welke hd staat die partitie waar je linux op wil zetten.
3. Nee linux installeert een bootloader op je hd waar je op kan geven welk os je wil laden

Verwijderd

gewoon cd-rom er in en pc herstarten en alles gewoon volgen is in het nederlands!

Verwijderd

[zeurmodus]
Trailblazer het kan ook met diskette :)
[/zeurmodus]

Verwijderd

1. Je kan de CD wel in de verkenner benaderen, maar in windows installeren gaat helaas niet. De computer dient opnieuw op te starten, en dan pas begint de installatie...

2. Nee. De E-schijf is waarschijnlijk een FAT32 partitie. Deze kun je niet gebruiken voor een installatie van linux. Ook simpel formatteren helpt niet. Het beste is deze partitie te verwijderen (e) en daarvoor in de plaats nieuwe linux partities (ext2/ext3) aan te maken...

3. Je kunt m idd zo instellen dat je MBR (harde schijf bootsector) niet wordt gewijzigd. In dat geval zal standaard windows opstarten tenzij je de diskette erin hebt zitten. In dat geval wordt linux opgestart...

success

Enne TrailBlazer: schrijf eens duidelijk... denk niet dat ie na het lezen van jou post het ineens wel snapt... :( :P - En die bootloader wordt standaard geinstalleerd idd.... maar kun je ook weglaten!!

Verwijderd

... vijfde ofzow ....

• Fireman

Fireman

Topicstarter
okee installen via cd-boot. duidelijk.
kan ik via fdisk dat station verwijderen? of kan/doet linux mandrake dat zelf?

ik heb mandrake via deze site ftp://ftp.nluug.nl/pub/os/Linux/distr/Mandrake/Mandrake/iso/

maar nu staat daar nog een file md5sums.82 , moet ik daar nog wat mee want ik heb die iso's gefikt en die zijn compleet op één cd waar moet ik dat ene file laten of is ie niet nodig?

Drivers voor een "modern" systeem ( zie sign.) zitten er standaard in? In mandrake 8.2

Verwijderd

het makkelijkst lijkt me de e partitie in fdisk te verwijderen. Linux ziet dan dat er ruimte over is en zal zelf partities aanmaken.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op woensdag 17 april 2002 14:21 schreef Ceyene het volgende:

2. Nee. De E-schijf is waarschijnlijk een FAT32 partitie. Deze kun je niet gebruiken voor een installatie van linux. Ook simpel formatteren helpt niet. Het beste is deze partitie te verwijderen (e) en daarvoor in de plaats nieuwe linux partities (ext2/ext3) aan te maken...
Linxu ziet de partitie prima en je kan gewoon aangeven dat je die wil omzetten naar ext2 formaat no problem. En onduidelijk ik vind het wel meevallen maarja ik wete dan ook wat ik bedoel :P

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op woensdag 17 april 2002 14:21 schreef Ceyene het volgende:

Linxu ziet de partitie prima en je kan gewoon aangeven dat je die wil omzetten naar ext2 formaat no problem. En onduidelijk ik vind het wel meevallen maarja ik wete dan ook wat ik bedeol :P

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 14:40 schreef TrailBlazer het volgende:

[..]

Linxu ziet de partitie prima en je kan gewoon aangeven dat je die wil omzetten naar ext2 formaat no problem. En onduidelijk ik vind het wel meevallen maarja ik wete dan ook wat ik bedeol :P
ja precies... linux ziet de partitie wel, maar je kunt linux er niet op installeren... ik geef echter de tip de e-partitie te verwijderen omdat je bijvoorbeeld ook ruimte moet maken voor een swap partitie om maar wat te noemen... gewoon wat vrije ruimte maken dus en nieuwe partitities aanmaken...

en waarom post je 2 keer utzelfde bericht?

• Fireman

Fireman

Topicstarter
dat is dus via fdisk logisch station verwijderen? 5 gb is wel voldoende.

ik ga het vanavond proberen.
kan win xp niet zelf een bootmenu aanmaken? maar dat zal wel een windows aangelegenheid zijn :(

alles in het nederlands? ja, dan moet het zeker lukken. ben helaas niet zo'n ster in engels.

wat moet ik nou nog met dat *.82 file ??? ook branden? maar waarvoor? ik heb al een install - extention & supplement cd.

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 14:53 schreef Fireman het volgende:
dat is dus via fdisk logisch station verwijderen? 5 gb is wel voldoende.
ja... je kunt idd via fdisk deze partitie verwijderen en vervolgens met je installatieprogramma voor mandrake de nieuwe partities aanmaken (kan ie automatisch doen trouwens, geen zorgen over maken)...
ik ga het vanavond proberen.
kan win xp niet zelf een bootmenu aanmaken? maar dat zal wel een windows aangelegenheid zijn :(
ja, windows xp heeft ook een bootmenu, maar deze wordt alleen automatisch geconfigureerd als je windows xp als laatst installeert... en dat doe je niet, dus hou het maar liever bij de linux bootloader - is makkelijker....
wat moet ik nou nog met dat *.82 file ??? ook branden? maar waarvoor? ik heb al een install - extention & supplement cd.
aan die drie cd's heb je genoeg (denk ik :z)

• Fireman

Fireman

Topicstarter
THX later doe ik verslag en zie dan mijn successen of falen :)

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 17:42

Bezulba

Formerly known as Eendje

niet omdat ik je niet lief/aardig vind hoor, maar als je niet eens weet wat linux is is het dan wel zo verstandig om eraan te beginnen?

blup

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 16:38 schreef eendje het volgende:
niet omdat ik je niet lief/aardig vind hoor, maar als je niet eens weet wat linux is is het dan wel zo verstandig om eraan te beginnen?
is altijd een goed idee ik ben er ook ooit eens aan begonnen lang geleden toen het installeren een stuk ingewikkelder was, het word steeds eenvoudiger en dus ook toegankelijker. Liever meer mensen aan linux dan aan windoos :r

Verwijderd

Fireman, ik weet hoe je je voelt, voor mij is de eerste install nog niet zo lang geleden. (heb wel genoeg meegemaakt om geen absolute beginner meer te zijn)

Ik snap niet dat iedereen er zo over zeurt, afgezien dan dat je best wat meer kunt surfen om het een en ander uit te vinden, heb ik destijds ook gedaan. (Goeroes, zeur er niet over, geef antwoord of niet, zie bv janjanjansen's replies over hoe het ook kan ;) )

Maarja, als je engels niet zo best is, snap ik dat je soms misschien wat moeite hebt met het vinden van info.

md5sums zijn nodig om te kijken of je download goed gelukt is, het wil weleens misgaan. Had ik laatst ook, cd-rw's van gemaakt (had al het gevoel dat het niet helemaal goed was gegaan), kwam er later pas achter dat ik daar die md5sum file voor had kunnen gebruiken.
2 dingen: cd-rw's worden niet altijd even rielekst gelezen, waar ik 'm wilde installeren toevallig niet (murphy anyone), dus neem cd-r's, en md5sum is een commando onder linux (unix?), dus typ als je een werkend systeem hebt in een terminal window (of op de command line): "man md5sum"

Die partitie kan je tijdens de mdk8.2 installatie veranderen, gewoon als je de disk verdeling ziet aanklikken en type wijzigen naar ext3 (of 2, maar waarom dan niet meteen 3 zou ik denken).

Tip!
Maak liever (minstens) 2 linux partities, een voor / (root), en een voor /home (die / en /home zijn waar die partities gemount gaan worden, "man mount" zou ik zeggen, maar ook dat kan je pas na je install).
Dan kan je als je teveel aan het prutsen bent geweest gewoon lekker je / formatteren en een nieuwere versie installeren etcetc, terwijl je al je userdata (staat in /home, dus in de bijbehorende partitie) niet kwijt bent.
Ik weet, kenners hebben dat allemaal niet nodig, die hoeven het ook niet opnieuw te installeren of formatteren etc, maar aangezien je nieuw bent, wil het nog wel eens handig zijn om gewoon opnieuw van voren af aan te kunnen beginnen, maar toch je eigen gebruikersdata nog te hebben.

Verwijderd

Als je wilt wennen aan Linux zijn er alternatieven voor een volwaardige installatie. VMware kun je downloaden en 30 dagen uitproberen. Daarbinnen kun je Linux installeren. Op die wijze kun je Linux vanuit je Windows starten. Ook is er de mogelijkheid van een zogenaamde live evaluation disc van SuSE. Die boot je vanaf de cd en daarmee kun je een indruk van Linux krijgen zonder dat dat gevolgen heeft voor je bestaande installatie van Windows.
www.vmware.com + bijvoorbeeld Mandrake
ftp://ftp.nl.uu.net/pub/linux/suse/suse/i386/live-eval-7.3/liveeval-7.3.iso

Verwijderd

ik zou niet weten waarom niet...

hoeveel mensen ook zeggen dat linux 'moeilijk' is.... gewoon doen. Met bijvoorbeeld een distro op floppy of cdrom (suse bv...) kan er niks misgaan met de data op je harde schijf en kun je het veilig uitproberen...

• Fireman

Fireman

Topicstarter
Als je er niet aan begint zal ik het nooit te weten komen. Gewoon doen is mijn motto en daar leer ik het snelst van. Al lees ik uren en uren het komt er niet echt in door het te doen zie je het gebeuren. Ik moet alleen goed in de gaten houden dat de schijven een andere benaming hebben. (als ik dat goed heb gelezen :) ) en ik kan gewoon booten vanaf cd en de juiste schijf selecteren. 5GB is wel voldoende neem ik aan, als het mis gaat dan begin ik weer op nieuw. Ik ben al een kennen met win 98se installatie en win xp installaties :) lekker rommelen en uitproberen.

En ik zeg maar zo eens mot de eerste keer zijn, jij bent er immers zelf ook aan begonnen, ooit.

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

ik ben er ook ooit aan begonnen ja, maar op een wat minder ingrijpende manier.. want wat nou als je internet niet wil? of zoiets basics.. dan moet je weer naar windows booten en vragen en dan weer terug! ik heb het geleerd op een remote linux bak.. lekker in een putty sessie leer je iig de basic commands en kan je gewoon vragen stellen omdat je nog gewoon in windows zit

blup

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 22:22
Ik wil bij deze ook ff een vraag stellen:
Ik heb 2 harde schijven, de ene gebruik ik nu voor windows, de ander wil ik voor linux gebruiken. Ik neem aan dat ik dat gewoon bij de install (Mandrake) kan instellen. Maar krijg je bij het opstarten dan een menuutje ofzo voor Windows/Linux :?

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Op woensdag 17 april 2002 21:15 schreef AMDude het volgende:
Ik wil bij deze ook ff een vraag stellen:
Ik heb 2 harde schijven, de ene gebruik ik nu voor windows, de ander wil ik voor linux gebruiken. Ik neem aan dat ik dat gewoon bij de install (Mandrake) kan instellen. Maar krijg je bij het opstarten dan een menuutje ofzo voor Windows/Linux :?
ja

:)

blup

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 22:22
Op woensdag 17 april 2002 21:17 schreef eendje het volgende:

[..]

ja

Mooi

Verwijderd

ik ga ook binnenkort beginnen.
Maar gewoon helemaal leeg pc dus moet wel lukken.
Ga wel voor redhat7.2 maar ik lees veel over grome .
Is dat een soort update om linux mooier te maken???
Ja hoop dat ik veel plezier mee ga krijgen :)

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 21:23 schreef bopitje het volgende:
ik ga ook binnenkort beginnen.
Maar gewoon helemaal leeg pc dus moet wel lukken.
Ga wel voor redhat7.2 maar ik lees veel over grome .
Is dat een soort update om linux mooier te maken???
Ja hoop dat ik veel plezier mee ga krijgen :)
Gnome is een desktop manager en kan ervoor zorgen dat jij een mooie grafische omgeving voor je neus krijgt die in beperkte mate lijkt op windows. Dit maakt het voor veel gebruikers tegenwoordig veel makkelijker om over te stappen, aangezien ze niet gelijk 'de moeilijke kant' zien (console, zelf alles doen), maar een grafische omgeving voor hun neus krijgen en dus rustig kunnen wennen...

screenshot

De desktop manager Gnome zorgt in dit geval voor de weergave van bijvoorbeeld het bureaublad met de pictogrammen, het menu bovenaan het scherm, etc...

• Fireman

Fireman

Topicstarter
Nou ik ben dus aan het stoeien geweest en wat denk je? mijn cd of systeem heeft gefaald :(

Ik kan alles wel beperkt opstarten. Ik krijg een mooi boot-menu(AMDude) en dan kan ik selecteren o.a. floppy/linux/linuxfb/windows en nog wat geloof ik. Nu kies ik dus linux en wat gebeurd er ik krijg een login menu en op alle mogelijke manieren zegt het systeem "login faalde" hoe kan dat toch???
En wat moet ik invullen bij "DHCP client" ?

Ik heb init: version 2.83 booting.

Ik heb wel wat errors gehad tijdens de install. kan dat zijn omdat ik alles heb geselecteerd?

Ook werd er geen bootdisk aangemaakt terwijl dat wel in dat lijstje stond van ca. 12 of 14 punten aan de linkerkant.

Verwijderd

probeer eens in te loggen als gebruiker root met het root password dat je hebt opgegeven tijdens de installatie.

De root gebruiker is overigens de account van de beheerder van het desbetreffende systeem...

• Fireman

Fireman

Topicstarter
Op woensdag 17 april 2002 21:53 schreef Ceyene het volgende:
probeer eens in te loggen als gebruiker root met het root password dat je hebt opgegeven tijdens de installatie.

De root gebruiker is overigens de account van de beheerder van het desbetreffende systeem...
Ik heb juist nix opgegeven.

Verwijderd

dat kan niet volgens mij... je moet (denk ik :z) een root password opgeven! ...of kan mandrake install dat gewoon overslaan?

anyway... dan heb je een probleempje... geen account... geen wachtwoord? hehe... leeuk! :? :{

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 21:56 schreef Fireman het volgende:

[..]

Ik heb juist nix opgegeven.
dat is best wel een probleem, want je moet dus wel wat opgeven :D

• Fireman

Fireman

Topicstarter
Op woensdag 17 april 2002 21:57 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

dat is best wel een probleem, want je moet dus wel wat opgeven :D
En nu?? root invullen?

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 21:57 schreef Fireman het volgende:

[..]

En nu?? root invullen?
Probeer eens :? - root zonder wachtwoord?

• Fireman

Fireman

Topicstarter
Hoe kan ik die zooi geheel delete inclusief boot menu zodat ik helemaal opnieuw en zo schoon en kleinmogelijk kan installeren?

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 22:00 schreef Fireman het volgende:
Hoe kan ik die zooi geheel delete inclusief boot menu zodat ik helemaal opnieuw en zo schoon en kleinmogelijk kan installeren?
Partities verwijderen met fdisk... en vervolgens nog even fdisk /mbr doen... dan kun je weer opnieuw beginnen...

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 17 april 2002 21:50 schreef Fireman het volgende:
ik krijg een login menu en op alle mogelijke manieren zegt het systeem "login faalde" hoe kan dat toch???
Wat vul je precies in? Als het goed is heb je tijdens de Mandrake install een 'gewone' user aangemaakt, en daar een password voor opgegeven (of niet...). Bij het login scherm moet je eerst de naam van die user ingeven, en daarna het password (als je die hebt ingesteld).

Wat betreft het als root inloggen: het kan zijn dat het grafische loginscherm niet als root laat inloggen (om veiligheidsredenen).

Probeer anders eens op de text-console of je daar wel in kunt loggen; met ctrl-alt-F1 krijg je een text-console, en met ctrl-alt-F7 kun je weer terug naar de grafische.
En wat moet ik invullen bij "DHCP client" ?
DHCP is een protocol om automatisch netwerkinstellingen als IP-adres, DNS-servers enz te krijgen. Waar vraag hij dat precies? Tijdens de installatie?
Ik heb wel wat errors gehad tijdens de install. kan dat zijn omdat ik alles heb geselecteerd?
Hangt er vanaf wat voor errors het zijn ;)

Maar alles selecteren... Daar zou het niet aan moeten liggen...
Op woensdag 17 april 2002 21:56 schreef Ceyene het volgende:
dat kan niet volgens mij... je moet (denk ik :z) een root password opgeven! ...of kan mandrake install dat gewoon overslaan?
Mandrake install laat je iig een blank password voor user accounts instellen als je dat wilt... Voor root kon dat iirc ook.

• Fireman

Fireman

Topicstarter
Op woensdag 17 april 2002 21:59 schreef Ceyene het volgende:

[..]

Probeer eens :? - root zonder wachtwoord?
Dit werkt :) ik ben erin
Op woensdag 17 april 2002 22:20 schreef deadinspace het volgende:

[..]

[..]

DHCP is een protocol om automatisch netwerkinstellingen als IP-adres, DNS-servers enz te krijgen. Waar vraag hij dat precies? Tijdens de installatie?
[..]
Ik kan geen verbinding krijgen met internet omdat er "geen netwerk interfaces geïnstalleerd is op het systeem" ik heb wel degelijk een netwerkkaart erin zitten ( Chello :) )

hij vraagt het ergens in het begin ongeveer.

hoe krijg ik die geïnstalleerd? ik heb al van alles bekeken en geklikt maar nix hielp.

Verwijderd

[quote]Op woensdag 17 april 2002 21:27 schreef Ceyene het volgende:

[..]

Gnome is een desktop manager en kan ervoor zorgen dat jij een mooie grafische omgeving voor je neus krijgt die in beperkte mate lijkt op windows. Dit maakt het voor veel gebruikers tegenwoordig veel makkelijker om over te stappen, aangezien ze niet gelijk 'de moeilijke kant' zien (console, zelf alles doen), maar een grafische omgeving voor hun neus krijgen en dus rustig kunnen wennen...

screenshot

De desktop manager Gnome zorgt in dit geval voor de weergave van bijvoorbeeld het bureaublad met de pictogrammen, het menu bovenaan het scherm, etc...

Ok thanks weer wat geleerd :)

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 17 april 2002 22:34 schreef Fireman het volgende:
Mag ik aanraden om te zorgen dat je als normale user ook in kunt loggen, en dat voortaan dan ook te doen?
Als normale user mag je namelijk in de meeste directories niet schrijven, en zodien alleen je eigen files aanpassen en wissen. Dat betekent dat je als user niks aan je systeem kunt mollen (softwarematig gezien). Als root mag je overal schrijven en wissen, dus een foutje als root kan vervelende gevolgen hebben.
Ik kan geen verbinding krijgen met internet omdat er "geen netwerk interfaces geïnstalleerd is op het systeem" ik heb wel degelijk een netwerkkaart erin zitten ( Chello :) )

hij vraagt het ergens in het begin ongeveer.

hoe krijg ik die geïnstalleerd? ik heb al van alles bekeken en geklikt maar nix hielp.
Ehm, kijk eens in het control center van Mandrake... zit ergens in het KDE of GNOME menuding...

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 22:34 schreef Fireman het volgende:
tip: maak gelijk een passwd aan voor de root en maak een nieuwe gebruikersaccount aan waar je standaard mee werkt... altijd werken met root is namelijk niet echt veilig... zie post hierboven waarom niet...

Verwijderd

Misschien kan het ook handig zijn om ook wat documentatie door te nemen. Dit komt v/d site van mandrake, dus zou op jou distributie wel afgestemd moeten zijn. Ik weet het, het is veel lezen, maar het is eigenlijk de manier om er goed mee om te leren gaan.

http://www.linux-mandrake.com/nl/doc/81/en/ref.html/
Pagina: 1