Toon posts:

HDD's kaduuk door Mobo?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Misschien dat dit bij Opslahmedia thuis hoort, maar daar twijfel ik over, zie bericht. Volgens mij ligt de oorzaak bij het moederbord, maar ja, wie ben ik. Tweakers, werpt uw licht op deze duistere zaak ...

Ik heb een PIII 667Mhz ( yup, Aldi )
Uit de originele hdd ( seagate 20 Mb ) kwamen op een gegeven moment tikken en een slepend geluid en de pc werd stukken trager.
De hdd is opgestuurd naar de Medion-helpdesk en ik heb uiteindelijk een nieuwe gekregen.
Ondertussen had ik een 45 Gb IBM gekocht en in gebruik genomen. De nieuwe 20 Gb is, samen met een oude seagate 13 Gb, ondertussen in een P233 beland, die ik als novell-server gebruikte.

De IBM 45 Gb begon ook te tikken en de pc bleef regelmatig hangen --> Geen probleem, alles op de nieuwe seagate 20 Mb gezet en de hdd naar Ome IBM opgestuurd en netjes een 60 Gb terug gekregen. :)

De nieuwe 20 Gb seagate, die ik na de IBM ben gaan gebruiken, kreeg ook dat tikkende geluid, dus alles over op een oude 13 Gb van Seagate. Deze had daarvoor altijd zonder problemen in de P233 gedraaid. Je raad het nooit ...
Ook de 13 Gb ging kaduuk met tikken.

De 60 GB van IBM heb ik gelukkig nooit in de pc gestopt, anders was die waarschijnlijk ook kapot.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak van deze problemen is?
Ik vermoed dat er iets mis is met het moederbord of misschien de voeding, maar de Medion-helpdesk heeft het moederbord en de voeding getest en zegt dat die ok zijn.

Volgens hen ligt het probleem bij de harde schijf!?
Het feit dat 2 Seagate 20 Gb, 1 seagate 13 Gb en een IBM 45 Gb kapot gaan, dus 3 modellen en 2 fabrikanten, is puur toeval volgens hen.

Btw, als de hdd eenmaal beginnen te tikken, dan doen ze dat ook in andere pc's.

Oh ja, het moederbord is een MSI, gemaakt voor Medion. Ik heb geen overklockpogingen gedaan.

edit: de eerste paar stomme tikfouten weggehaald.

Verwijderd

misschien een verrotte molex-connector? had ik ook, een verrotte connector ver****te steeds me windows-installatie, en daardoor begaf 1 van mijn raid-0 schijven het. het kwam dus door een verrotte connector, de schijf kreeg soms geen stroom meer, stopte, en begon even later weer.

Verwijderd

Ik heb ook zo iets raars meegemaakt,het bleek achteraf aan mijn koeler te liggen.
Die stopte op sommige ogenblikken,met als gevolg een overhitte proc.
Dit heeft op een of andere manier de HDD naar de knoppen geholpen.

Verwijderd

Topicstarter
De hdd blijft wel stroom krijgen, het lijkt meer alsof de koppen ( of de armen ) ergens tegen aan tikken, waardoor ze niet op de juiste plek komen.

• D-Devil
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2022
Ik ben vorige week gaan case-modden en kwam erachter toen ik de CCFL vastmaakte toen ik dus gewoon met mijn pols langs de HD molex kwam dat deze een zwiepend geluid ging maken, mijn pc stond gewoon nog aan, dus ik denk vast even aan het lezen ofzo, maar het scherm bleef precies hetzelfde...

Mijn pc was vastgelopen, proef op de som genomen, pc gereboot, weer even heel zacht tegen de draadjes van molex geduwd, en jawel hoor weer stil !! :(

NU heb ik de ccfl op die aangesloten, werkt prima en mijn HD op de molex wat ik voor de ccfl wilde gebruiken, nu werkt het perfect.

Freelance tweaker

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 08:38

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Dat wat Daan123 vertelt heb ik ook gehad.
Doordat een ide kabel rot is,
dus 1 of meerdere draadjes geen contact maken,
kan de harddisk een opdracht krijgen om
een stukje data te lezen op een locatie
die helemaal niet bestaat.
Hierdoor gaat de kop van de harddisk tegen een
begrenzing aan zitten hikken,
helemaal aan de binnen of buitenkant van de cylinder.
Dat is ook dat tikkende geluid wat je hoort.

Soms hoor je ook zo'n geluid als je stappenmotor
van je harddisk af en toe uitvalt.
Maar dat is bij jou niet het geval
aangezien het niet aannemelijk is dat dit bij zoveel
harddisks tegelijk gebeurt.

Een harddisk die eenmaal tikt, blijft dat vaak doen,
ook nadat je een nieuwe kabel hebt aangesloten.
Dit omdat de fat ook vaak verminkt wordt,
Vaak is hij nog wel te repareren door een lowlevel format,
zo een die je bij de fakrikant van de harddisk
vandaan haalt.
Soms is het voldoende om hem opnieuw te partitioneren.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Verwijderd

Topicstarter
Tnx voor de tips.

Ze laten de pc een week aan staan. Als de hdd kaduuk gaat, stoppen ze er een nieuwe voeding en moederbord in.

Ik kreeg de problemen meestal na een paar weken ( uitgezonderd de 13 Gb ).
Mochten ze nix vinden en de pc terug sturen zal ik de voeding en de kabels zelf vervangen. Pas ergens in november kan ik zelf een pc samenstellen ( pc-privé ) en ik heb geen zin om nog zolang met een PII-300, zonder geluid te blijven werken.

Verwijderd

Pas meegemaakt dat een ABIT BE6-2.0 mobo twee harde schijven sloopten in een maand tijd.

• SmidsY
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 16:22

SmidsY

hallo!?.............

Ik werk op een TD en ik moet zeggen dat het aantal Aldi bakken wat bij ons langs komt met of een verotte HDD of PSU schrikbarend hoog is. Meestal bij ons een kwestie van vervangen en je zie ze niet meer terug, in jouw geval zou ik alles maar eens goed nalopen, stekkers, flatkabels etc.
wat wat je beschrijft is niet normaal >:)

Het probleem is gelokaliseerd, het bevindt zich tussen het keyboard en de rugleuning.

Pagina: 1