Toon posts:

[QNX] [C++] Drivers schrijven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig aan een project om een driver te schrijven voor een data-aqcusitiekaart PCL818HG. Deze moet op basis van interrups informatie geven. Het is de bedoeling dat er in een later stadium een multimeter op wordt aangesloten. En dan via een RS232 interface informatie verzonden wordt.

Nu zou ik graag enkele voorbeelden hebben, omdat dit de eerste keer is.

Ik heb al gezocht op google, maar daar krijg ik allemaal vage code en sites. |:(

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:11
Wat is er een beter voorbeeld dan 'vage' code?

https://fgheysels.github.io/

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 14:45

NDF82

Doomed Space Marine

Op woensdag 17 april 2002 13:55 schreef whoami het volgende:
Wat is er een beter voorbeeld dan 'vage' code?
Code met commentaar???

Zeker ook bezig met SYS-INT 8-)

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Verwijderd

Topicstarter
Yup,

Same old sys-int >:)

En het is echt lastig

Dus, inderdaad code met commentaar en een beetje uitleg enzo.

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 13:51 schreef ber2002 het volgende:
Ik ben bezig aan een project om een driver te schrijven voor een data-aqcusitiekaart PCL818HG. Deze moet op basis van interrups informatie geven. Het is de bedoeling dat er in een later stadium een multimeter op wordt aangesloten. En dan via een RS232 interface informatie verzonden wordt.

Nu zou ik graag enkele voorbeelden hebben, omdat dit de eerste keer is.

Ik heb al gezocht op google, maar daar krijg ik allemaal vage code en sites. |:(
laat me raden: HIO breda 2e jaar >:)

Verwijderd

Tssssss
p.s. documentje kopuh? ;) :X

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Op woensdag 17 april 2002 14:00 schreef Silk_dude het volgende:
Tssssss
p.s. documentje kopuh? ;) :X
Kopen mocht niet, downloaden wel dus zet is online *D

Verwijderd

ja hey! daarvoor hebben we ons vorig jaar nie uit de naad gewerkt!!! kopen zul je!!! >:)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar da mag dus niet...

Maar nu even serieus, hebben jullie geen goede tips, of resources? Want het is echt vaag.

Was het bij jullie trouwens ook al PGO (Probleem Gestuurd Onderwijs)?

Verwijderd

bij ons was 't ook wel PGO jah, 'n paar tips dan maar:
1) zoek eerst uit hoe je met interrupts onder QNX om moet gaan (probeer bv. op de systeemklok, interrupt 0 dacht ik, te "luisteren")
2) spit de handleiding van de PCL kaart door, en kijk op welke adressen je wat in kan/moet stellen, en waar je je uitgelezen waarden vandaan moet halen
3) voeg dit vervolgens samen, en je hebt je driver!!

Verwijderd

Topicstarter
Thanx,

But still,

any help is welcome :)

Verwijderd

HAHA!!!! SLOTJUHHHH!!!!!!

Zoek het zelf maar uit... hebben wij ook moeten doen! :D

• Meuk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-07 13:08
Hee ber..... je had het ook gewoon kenne vragen aan mij... ik had lekker een 9,5 voor die drijver :D

ASUS TUF Gaming Z690-PLUS WIFI D4, Intel Core i5-12600KF, Kingston Fury Beast KF432C16BB1K2/32, Gigabyte AORUS GeForce RTX 3070 Master, Lexar NM790 2TB

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:43

johnwoo

3S-GTE

Op woensdag 17 april 2002 23:40 schreef Meuk het volgende:
Hee ber..... je had het ook gewoon kenne vragen aan mij... ik had lekker een 9,5 voor die drijver :D
Hmm.. dat moet beter kunnen >:)
(wel het proces ff buiten beschouwing laten dan he, ik word liever beoordeeld op mn product dan op de wijze waarop het tot stand komt ;) )

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• Meuk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-07 13:08
Op woensdag 17 april 2002 23:47 schreef johnwoo het volgende:

[..]

Hmm.. dat moet beter kunnen >:)
(wel het proces ff buiten beschouwing laten dan he, ik word liever beoordeeld op mn product dan op de wijze waarop het tot stand komt ;) )
zucht ...

ASUS TUF Gaming Z690-PLUS WIFI D4, Intel Core i5-12600KF, Kingston Fury Beast KF432C16BB1K2/32, Gigabyte AORUS GeForce RTX 3070 Master, Lexar NM790 2TB

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, laat paul dan maar... Als we er niet uitkomen dan komen we even langs Meuk.

Slotje geloof ik.

Ik citeer de docent : "Het maakt niet uit hoe je aan het product komt, al download je het van inet. Het gaat erom dat je weet wat een interrupt is."

Dus, geen slotje :+

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 21:25

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Op donderdag 18 april 2002 11:29 schreef ber2002 het volgende:
Tsja, laat paul dan maar... Als we er niet uitkomen dan komen we even langs Meuk.

Slotje geloof ik.

Ik citeer de docent : "Het maakt niet uit hoe je aan het product komt, al download je het van inet. Het gaat erom dat je weet wat een interrupt is."

Dus, geen slotje :+
Net alsof jij na het downloaden van een werkende driver weet wat een interrupt is he :+

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
Nee, daar heb je gelijk in...

Ik wist al wat een interrupt was :o

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Op donderdag 18 april 2002 11:48 schreef Creepy het volgende:

[..]

Net alsof jij na het downloaden van een werkende driver weet wat een interrupt is he :+
Interrupt
When receiving data and change in status from I/O Ports, we have two methods available to us. We can Poll the port, which involves reading the status of the port at fixed intervals to determine whether any data has been received or a change of status has occurred. If so, then we can branch to a routine to service the ports requests.

As you could imagine, polling the port would consume quite some time. Time which could be used doing other things such refreshing the screen, displaying the time etc. A better alternative would be to use Interrupts. Here, the processor does your tasks such as refreshing the screen, displaying the time etc, and when a I/O Port/Device needs attention as a byte has been received or status has changed, then it sends a Interrupt Request (IRQ) to the processor.

Once the processor receives an Interrupt Request, it finishes its current instruction, places a few things on the stack, and executes the appropriate Interrupt Service Routine (ISR) which can remove the byte from the port and place it in a buffer. Once the ISR has finished, the processor returns to where it left off.

Using this method, the processor doesn't have to waste time, looking to see if your I/O Device is in need of attention, but rather the device will interrupt the processor when it needs attention.
:+

Pagina: 1