ok, ik heb dus Grub geinstalleerd, het lijkt allemaal goed te gaan voor mijn gevoel, geen vage errors ofzo. en als ik reboot krijg ik een disk boot failure.
/dev/hda1 is swap en /dev/hda2 is m'n linuxpartitie. weet iemand wat ik verkeerd doe??
Verwijderd
Nee, hoeft niet, dat is bij mij iig niet zo:
Oh ja, ik zou liever, zoals ook in de HOWTO van Gentoo beschreven is, een losse /boot nemen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| muhlenbaumer root # fdisk /dev/hda Command (m for help): p Disk /dev/hda: 128 heads, 63 sectors, 782 cylinders Units = cylinders of 8064 * 512 bytes Device Boot Start End Blocks Id System /dev/hda1 1 7 28192+ 83 Linux /dev/hda2 8 109 411264 83 Linux /dev/hda3 110 782 2713536 83 Linux |
Oh ja, ik zou liever, zoals ook in de HOWTO van Gentoo beschreven is, een losse /boot nemen
mmh, VAAG! dan snap ik echt niet waarom hij niet booten wil 
En ja die losse /boot was ik ook wel van plan. was het niet dat mijn 20 gig gecrashed is en ik het tijdelijk even met een 1 gig moet doen
En ja die losse /boot was ik ook wel van plan. was het niet dat mijn 20 gig gecrashed is en ik het tijdelijk even met een 1 gig moet doen
Weet je zeker dat je linux boot partitie GEHEEL onder de 1024e sector ligt!
Anders is je bios niet zo blij. Of heb je een systeem waarbij dat niet uitmaakt?
Dit is misschien wel de belangrijkste reden om een aparte bootpartitie van zeg 16 MB te maken. I.e. belangrijker dan scheiden van data en bijbehorende risicos.
Anders is je bios niet zo blij. Of heb je een systeem waarbij dat niet uitmaakt?
Dit is misschien wel de belangrijkste reden om een aparte bootpartitie van zeg 16 MB te maken. I.e. belangrijker dan scheiden van data en bijbehorende risicos.
ik heb een amd k6-2 300 mhz
dus, zal wel niks uitmaken lijkt me. Er heeft ook een half jaar lang een 20 gig in gezeten
En met slackware deed hij het ook.
Naar mijn weten hebben alle oude systemen er last van.
Ik ken eerlijk gezegd geen enkel systeem dat geen last van die rare grens heeft.
Doch als slackware er wel mee om kon gaan zal het hieraan wel niet liggen.
Verder is het maar een 1 Gig schijf, dus dat zal ook wel niet zo snel tegen dit probleem aanlopen.
Vergeet overigens niet dat de 1024 grens bij een 20 Gig ergens anders ligt dan bij een 1 Gig. Ik weet niet of je de 20 Gig in meer partities had opgedeeld en dat hat daar toevallig goed uitkwam?
Ik ken eerlijk gezegd geen enkel systeem dat geen last van die rare grens heeft.
Doch als slackware er wel mee om kon gaan zal het hieraan wel niet liggen.
Verder is het maar een 1 Gig schijf, dus dat zal ook wel niet zo snel tegen dit probleem aanlopen.
Vergeet overigens niet dat de 1024 grens bij een 20 Gig ergens anders ligt dan bij een 1 Gig. Ik weet niet of je de 20 Gig in meer partities had opgedeeld en dat hat daar toevallig goed uitkwam?
die 20 gig was de eerste 750 meg swap, de 2e 250 meg boot en de rest was ext2, nooit problemen mee gehad.
Ik heb zelf ook een 20 gig en de bootsector staat onder de 8 Gig (waar bij mij ~ de 1024 grens ligt). Ik denk dat het in je 20G-geval toevallig goed ging.
Misschien toch even proberen met een 20 Mb partitie op je 1 Gig schijf.
EDIT:
6.5 Gig windows
0.5 Gig Windows Swap
20 MB Linux boot
3 Gig Linux
9.5 Gig FAT32 voor allebei
Misschien toch even proberen met een 20 Mb partitie op je 1 Gig schijf.
EDIT:
6.5 Gig windows
0.5 Gig Windows Swap
20 MB Linux boot
3 Gig Linux
9.5 Gig FAT32 voor allebei
Probeer anders eens mat partition magic ofzo 20 meg af te snoepen en daarop de nodige installatie te doen.
Kijk eens of je wel de juiste /boot hebt. Ik heb de eerste keer bij de Gentoo installatie de gehele boot-partitie geconfigureerd, bleek dat ik op /dev/hda3 zat te werken. Je moet dus eerst /dev/hda3 mounten en daarna /dev/hda1 (in jouw geval). Je kunt dit even controleren metOp woensdag 17 april 2002 15:49 schreef rkarstenberg het volgende:
nou indeling is nu zo:
/dev/hda1 25 mb -> boot
/dev/hda2 175 mb -> swap
/dev/hda3 800 mb -> ext2
maar booten doetie nog niet
en ik heb alles wel aangepast enzo.
code:
1
| $cat /proc/mounts |
en
code:
1
| $cat /proc/partitions |
Post anders even de inhoud bovenstaande.
De beste paritieindeling voor huidige machines is trouwens ongeveer zo:
Een extra /usr en /var partitie is eigenlijk alleen wenselijk op hele oude machines (vroeger stond /usr op 1 tape en de rest op een andere) of voor backups (/var)...
Als je dat toch wil kan je die het beste logical maken in een extended partitie en de rest primary houden, weet je zeker dat je geen problemen krijgt
code:
1
2
3
4
| /dev/hda1 (primary) - /boot - 25mb (bootable) /dev/hda2 (primary) - swap - 256mb /dev/hda3 (primary) - /home - (kies leuk getal) /dev/hda4 (primary) - / - rest |
Een extra /usr en /var partitie is eigenlijk alleen wenselijk op hele oude machines (vroeger stond /usr op 1 tape en de rest op een andere) of voor backups (/var)...
Als je dat toch wil kan je die het beste logical maken in een extended partitie en de rest primary houden, weet je zeker dat je geen problemen krijgt
Rookworst zonder R is ook worst.
TNX!
maar ik heb EINDELIJK na VEEL gekut, en geklaai me shit weer aan de riedel
draait perfect nu en ga voor een leuke uptime
maar ik heb EINDELIJK na VEEL gekut, en geklaai me shit weer aan de riedel
Pagina: 1