Toon posts:

[VB] Volgorde van controls

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op een form een picturebox en een label. En ik wil graag dat de label bovenop de picturebox zichtbaar is.

Zowel de label als de picturebox hebben echter geen property AlwaysOnTop of iets dergelijks. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen??

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:11
Owner?
Parent?

De control waarop je dat Label wilt zetten moet volgens mij wel 'containable' zijn, en dat is die PictureBox volgens mij niet.

* whoami heeft geen kennis van VB...

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Of je kan het label in je picture-box plakken...
Of je kan het label selecteren en via het menu Format->Order->Bring to front...
Of je kan de picturebox selecteren en via het menu Format->Order->Send to back...

Of je leest de handleiding... >:)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 april 2002 13:46 schreef Debbus het volgende:
Of je kan het label in je picture-box plakken...
Of je kan het label selecteren en via het menu Format->Order->Bring to front...
Of je kan de picturebox selecteren en via het menu Format->Order->Send to back...

Of je leest de handleiding... >:)
De laatste 2 mogelijkheden die je noemde heb ik ook al geprobeerd maar die werken niet.

De eerste optie weet ik niet hoe dat te doen is.

Wat betreft die handleiding die heb ik er al op nageslagen. Maar op welke trefwoorden zoeken??

In iedergeval bedankt voor je 3 tips. Graag nog wat toelichting op optie 1: Label in picturebox plakken

Verwijderd

Selecteer label.
Knip.
Selecteer picturebox.
Plak.

Je zal merken dat het label nu 'gevangen' is in de picturebox (zoals al eerder vermeld, picturebox is een container).

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 16:14

Crazy D

I think we should take a look.

Zie Debbus.
En daarnaast is het geen slecht idee in een reference guide alle proprties en methods te checken. De meeste (zo niet alle) controls hebben nl. een zorder method...

Exact expert nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 april 2002 14:07 schreef Debbus het volgende:
Selecteer label.
Knip.
Selecteer picturebox.
Plak.

Je zal merken dat het label nu 'gevangen' is in de picturebox (zoals al eerder vermeld, picturebox is een container).
Hier kom ik al verder mee!

Ik zal even uitleggen wat ik aan het maken ben.

Op een form zet ik design-time 1 picturebox neer index =0

Run-time maak ik steeds nieuwe aan. Deze picturebox krijgt dan ook een afbeelding in zich. Bovenop die afbeelding wil ik een label tonen met een nummer.

Ik ben er al een hele tijd mee aan het stoeien maar ik kom er niet uit. Het is ook geen simpele manual kwestie hoor!

Als ik een label in de picturebox vang dan werkt het principe niet meer (Toch?) of misshien toch wel??

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 16:14

Crazy D

I think we should take a look.

Op woensdag 17 april 2002 14:24 schreef KingLois het volgende:
Als ik een label in de picturebox vang dan werkt het principe niet meer (Toch?) of misshien toch wel??
Probeer het en wees verrast :)
Alleen niet vergeten de backstyle van de label op transparent te zetten :)

Exact expert nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 april 2002 15:29 schreef Crazy_D het volgende:

[..]

Probeer het en wees verrast :)
Alleen niet vergeten de backstyle van de label op transparent te zetten :)
Als ik een nieuwe control picturebox laad. Bevat deze nieuwe dan ook standaard een control label?

Volgens mij niet!

Als ik dan vervolgens ook een nieuwe label laad, staat deze dan gevangen in de nieuwe picturebox?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er nog steeds niet uit.
Heeft iemand nog ideeen.

Verwijderd

Een andere idee is om het helemaal anders te doen >:)

Zoals ik dit waarschijnlijk zou gaan (proberen) oplossen.
Maak een UserControl met alleen een Label erop (geen picturebox dus). Maak een property van het UserControl 'LabelTekst' (ofzo) en zet deze tekst als caption van het Label.
Maak verder nog een property die de UserControl.Picture vult (dit is dus je vervanging van je picturebox).

Uit de losse hand:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Public Property Let LabelTekst(NewValue As String)
  UserControl.Label1.Caption = NewValue
End Property

Public Property Let NewPicture(NewValue As IPictureDisp)
  UserControl.Picture = NewValue
End Property

Dit UserControl kan je plakken op je Form en gebruiken als je originele PictureBox, maar met een extra eigenschap om het label te vullen...

edit:
Maak een backup voordat je begint, ik heb dit niet getest :9
Pagina: 1