Algoritmes voor fotobewerking

Pagina: 1
Acties:

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Ik ben op zoek naar diverse algoritmes voor het bewerken van foto's, zoals verscherpen, ontspikkelen, kleurverzadiging, contrast etc etc.

Dingen zoals contrast enzo zijn nog wel voor de hand liggend, maar bijv kleurverzadiging is toch wel wat lastiger om goed te krijgen.

Weet iemand een mooie site met wat informatie? (FYI: heb me al reeds te pleuris gezocht met google, maar behalve digitale camera's en stukken software die het wel kunnen vind ik weinig nuttigs :'()

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 20:58

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je kunt waarschijnlijk het beste zoeken naar morphologische operatoren.

Sowieso is het handig om deze operaties te doen mbv het HSV model. Hierdoor zijn de kleurwaarden beter gescheiden. In dat geval heb je namelijk de hue om de intensiteit aan te passen (licht donker) (Contrast vergroten bv) de saturation voor de hoeveelheid kleur (grijs fel) (om plaatjes meer of minder kleur te geven) en value om de kleur zelf aan te geven(rood groen blauw).

Je kunt het beste beginnen moet het spelen met grijswaarden plaatjes om het onder de knie te krijgen. kleur wordt al snel ingewikkeld.

Ik heb thuis nog wel een stapel boeken liggen over dit soort onderwerpen, maar aangezien ik nu niet thuis ben kan je ik dit lijstje niet geven. Mischien later.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-05 14:52

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Zoek eens op Image Processing.

Als je een redelijke wiskundige en logische fundering hebt zou het boek "Image processing, analysis and Machine Vision" van Sonka, Hlavac en Boyle een aanrader voor je zijn.

http://hallprogramming.com/artificial_intelligence/174.shtml

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Op woensdag 17 april 2002 13:53 schreef Tsjipmanz het volgende:
Zoek eens op Image Processing.
Hey dat was een goeie tip! De eerste hit op "image processing algorithms" was meteen al bruikbaar. :)

Overigens was het nou niet direct de bedoeling om helemaal in de materie te duiken, was dus niet direct van plan om allemaal dure boeken daarvoor aan te gaan schaffen. :)