Steam Profile I5 14600K / 64 GB DDR5 / RTX 4090 / Rift S / HP Omen / Odyssey Neo G9 / Steam Deck OLED / Switch
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
en die staat ingesteld op de jdkdirectory/bin
verder heb ik idd apart nog even voor de zekerheid JAVA_HOME en CLASSPATH gedefinieerd nar de jdkdirectory, maar dat maakt verder geen verschil.
Tomcat doet het bijvoorbeeld wel goed met de jdk samen.
EDIT:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| javac HelloWorld.java
HelloWorld.java:2: package javax.servlet does not exist
import javax.servlet.*;
^
HelloWorld.java:3: package javax.servlet.http does not exist
import javax.servlet.http.*;
^
HelloWorld.java:5: cannot resolve symbol
symbol : class HttpServlet
public class HelloWorld extends HttpServlet { |
Steam Profile I5 14600K / 64 GB DDR5 / RTX 4090 / Rift S / HP Omen / Odyssey Neo G9 / Steam Deck OLED / Switch
heb hier zelfs boeken liggen over servlets enzo..
maar die zeggen daar ook neits over.
waar staat die servlet api standaard opgeslagen, dan kan ik daar het classpath naar definieren
EDIT:
ze staan bij mij niet in de jdk dir, maar wel onder de lib dir van tomcat, ik ga deze nu even uitproberen
[edit]
Hij bestaat wel, maar je moet hem volgens mij apart downloaden. (Of zit hij niet bij die servlet server?)
HttpServlet is een class uit package javax.servlet.http. Je compiler moet dat package ergens terug kunnen vinden op het classpath dat je meegeeft als je compileert. Al die servlet dingen zitten in de j2ee.jar, als ik me niet vergis. Die jar-file moet dus in je classpath zitten.Op woensdag 17 april 2002 13:44 schreef Dizzle het volgende:
hmm... lees nuergens dat ik naar jasper.jar en servlet.jar moet verwijzen in de classpath, ff uitproberen
With the light in our eyes, it's hard to see.
Hij zit in de J2EE JDK....Op woensdag 17 april 2002 13:50 schreef Xanthus het volgende:
javax.servlet bestaat niet, ik weet alleen even niet hoe hij dan wel heet...
[edit]
Hij bestaat wel, maar je moet hem volgens mij apart downloaden. (Of zit hij niet bij die servlet server?)
1
| CLASSPATH=/usr/local/jakarta-tomcat-3.3a/lib/common/servlet.jar:/usr/local/jakarta-tomcat-3.3a/lib/container/jasper.jar |
en nog krijg ik:
javac HelloWorld.java
1
2
| HelloWorld.java:2: package javax.servlet does not exist import javax.servlet.*; |
moedeloos kan je hier van worden
EDIT:
volgens documentatie die ik hier heb liggen, heeft tomcat servlet 2.2 en jsp 1.1 specificaties, en zou ik dus de j2ee niet nodig hebben.
Kijk eens met een zip-utility in die .jar files die je nu in je class-path hebt staan. Ik vermoed dat die servlet.jar iets van Tomcat zelf is, en niet de packages bevat die de compiler zoekt. Zoek even of er ergens ook een j2ee.jar file op je systeem staat en zet die in je class-path.Op woensdag 17 april 2002 13:55 schreef Dizzle het volgende:
moedelooss kan je hier van worden
Oftewel doe eens als je user "jar -t /usr/local/jakarta-tomcat-3.3a/lib/common/servlet.jar"
Nee, dat is wel de package die ie zoektOp woensdag 17 april 2002 14:01 schreef Bobco het volgende:
Kijk eens met een zip-utility in die .jar files die je nu in je class-path hebt staan. Ik vermoed dat die servlet.jar iets van Tomcat zelf is, en niet de packages bevat die de compiler zoekt. Zoek even of er ergens ook een j2ee.jar file op je systeem staat en zet die in je class-path.
Hoe bedoel je?Op woensdag 17 april 2002 14:03 schreef ACM het volgende:
Nee, dat is wel de package die ie zoekt
Kweet ook niet zeker of dat de 'list' optie isOp woensdag 17 april 2002 14:13 schreef Dizzle het volgende:
ik zie niets gebeuren met die -t optie...
Heel simpel, javax.servlet.* zit wel in die .jar's van tomcat...Op woensdag 17 april 2002 14:28 schreef Bobco het volgende:
Hoe bedoel je?
heb het toch echt goed ingesteld staan allemaal volgens mij, maar hij blijft kneiterhard weigeren dat hij die bestanden kan vinden.
met die -t optie, dat moet idd list zijn. Hij is wel even druk bezig, maar komt daarna gewoon terug op de prompt..
via MC kan ik het bestand wel bekijken.
Het is trouwens tomcat 3.3 die ik gebruik. tesamen met jdsk1.3.1
tomcat draait prima, geen probs mee.
maar dat compilen lukt echt niet..
volgens mij hoef je toch echt alleen maar die .jar files aan te geven en dan moet het toch werken??
hoe kan dat nou?
volgens mij override tomcat de classpath, maar daar ben ik neit helemaal zeker van..
toch wil ik graag dat het automatisch gaat..
iemand nog tips?
Ant.Dizzle: iemand nog tips?
In de Tomcat Application Developer's Guide zit een uitstekend voorbeeld, wat je vrijwel letterlijk over kunt nemen.
Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment
ik zat met variablen te werken (set)
terwijl ik setenv (c-shell) moest gebruiken
(dacht dat hetzelfde was)
thanx voor de genomen moeite!
Kijk, weer wat geleerd. Heb zelf alleen wat ervaring met Orion.Op woensdag 17 april 2002 14:37 schreef ACM het volgende:
Heel simpel, javax.servlet.* zit wel in die .jar's van tomcat...