Toon posts:

Enkele problemen met bedrijfsnetwerk!!!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen! Ik hoop dat iemand me een beetje kan helpen!

De situatie:
Bedrijfsnetwerk met de volgende specificaties:

- UTP cat. 5 netwerk
- 1 Win NT 4.0 server
- 35 Win98SE clients varierend van P150MHz tot P4-1700MHz (dus van ouwe regenboog systemen tot de nieuwste vobisprullen) allen voorzien van 3Com EtherLink 10/100 netwerkkaarten
- 1 Cisco Systems Catalyst 3500 XL Series switch
- 1 Cisco Systems 2500 Series router

De clients en server zijn allen met de switch verbonden. De switch heeft verbinding met de router. Alle IP-addressen worden dynamisch uitgedeeld door de DHCP server, en lopen in de range 192.168.100.100 tot 192.168.100.200. De lease duration staat op unlimited. Er is voor iedereen internettoegang beschikbaar via de socks proxy server FW00278.GB1.IBM.NET poort 1080.

Ik heb de volgende problemen:

- Het komt vaak voor dat indien er een medewerker wil inloggen, deze de volgende melding krijgt: "Er is geen domeinserver die uw wachtwoord kan valideren. U hebt mogelijk geen toegang tot enkele netwerkbronnen."
Het probleem is eenvoudig te verhelpen door met winipcfg even het IP-adres vrij te geven en te vernieuwen, maar wat ik wil weten is: WAT IS DE *OORZAAK* VAN DIT PROBLEEM? Het zal wel met de DHCP server te maken hebben, maar ik wil DE PRECIEZE *OORZAAK* te weten komen!!! En kan ik deze melding in de toekomst voorkomen door op elke client het IP-adres vast in te kloppen?
Ook opmerkelijk is het, dat indien de winipcfg-oplossing niet werkt, er nog een andere methode is die wel werkt: geef de pc een vast IP-adres, start opnieuw op, daarna weer een dynamisch, start opnieuw op, en dan doet-ie 't weer! Wie heeft hier ooit van gehoord?!

- Geregeld komt ook deze melding voor, welke ongetwijfeld met het vorige probleem te maken zal hebben: "Er is een conflict aangetroffen tussen IP adres xxx.xxx.xxx.xxx en het systeem dat hardwareadres xx:xx:xx:xx:xx:xx heeft."
Graag zou ik ook hiervan de PRECIEZE *OORZAAK* willen weten!

- Is het mogelijk om met Symantec Ghost (of eeen soortgelijk programma) images te maken via het netwerk (master-slave) van MAC's?!

- Ik gebruik Alchemy Network Inventory om de clients te inventariseren. Is er een soortgelijk programma, dat even eenvoudig werkt, ook beschikbaar om MAC's te inventariseren?

Ik weet dat het allemaal een beetje veel is gevraagd, maar zouden jullie me toch kunnen helpen? Dit is namelijk heel belangrijk voor mijn afstuderen!

Alvast heel erg bedankt!

Verwijderd

bij de installatie van win NT 4.0 wordt er gevraagt hoeveel licensies je hebt en of je deze per seat hebt of per aantal users !? wat heb je hier ingevult ? als je namenlijk voor bijvoorbeeld 20 users hebt ingevult kan je volgens mij niet allemaal tegelijker tijd inloggen ....

Verwijderd

2 mogelijkheden volgens mij:
- De DHCP Lease van unlimited naar zeg 24 of 48 uur zetten. Vraag me niet precies waarom dit is maar het is een kleine wijziging zonder heftige gevolgen, dus je kan het sowiezo proberen.
- Verder kan het probleem liggen aan hoe er installaties uitgerold worden. Als je een proggie met sysdiff (NT resource kit) oid uitrolt en daar zitten nog wat registry keys in die met DHCP te maken hebben krijgen alle pc's die dat programma geinstalleerd krijgen hetzelfde IP adres.

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 21:53
Ik mis 1 belangrijk onderdeel in je NT-netwerk. Een WINS-server. Door deze in te voeren, zouden de werkstations in ieder geval de DC weer moeten kunnen zien. Dan moet je in DHCP nog even de opties aan moeten geven, met daarin het IP-adres van de WINS-server, en de Node-mode op 0x8 (Hybride).

Dan ben je in ieder geval van je eerste probleem af.

Het tweede probleem zou je (zoals eerder vermeld) kunnen oplossen door een lease-termijn in te stellen. (Bijv. een week of minder)

Voor de derde wil ik je doorverwijzen naar Google voor de Mac

Hiervoor zijn er tientallen te vinden, maar je kan het zelf in je inlogscript door mbv kix ofzo, het mac-adres samen met pc-naam wegsteschrijven in een bestand.

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 09:35
De standaard lease voor DHCP servers is 72 uur waar en 'n refresh voorzien is van 24 uur.

Wins server is inderdaad echt wel nodig in'n mixed NT omgeving.

This space intentionally left blank.

Verwijderd

Garf? Welke Garf?

Engelse Garf?

Verwijderd

Topicstarter
Over die DHCP: die termijn stond eerst op 16 dagen, daarna op 3 dagen, ik heb 'm nu op unlimited gezet. Dit schijnt allemaal nix te helpen... Maar ik zal 'm eens op 24u of 48u zetten, wie weet.
En ik krijg nog iets raars te zien:
Als ik bij de DHCP server de optie "Active leases" bekijk (in het "Scope" menu) zie ik enkele "BAD_ADDRESS"-regels tussen de IP-adressen staan. Wat betekent dit?
En wat die active leases betreft, ik heb NT niet geinstalleerd, is er een optie waar ik kan zien hoeveel er dat zijn? (Maar iedereen kan wel degelijk tegelijk zijn ingelogd.)

• marrekau117
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 21:57
wat ik me kan herrineren hadden wij op school ook zo'n een soort probleem met de lease we laten nu de pc's iedere keer een batch bestandje opstarten zodat ie zijn ip-nummer opnieuw aanvraagd, dus niet 1 keer met opstarten maar daarna ook nog een keer

Verwijderd

Topicstarter
Er is een WINS server.
Mooi in de DHCP Manager geconfigureerd, even voor de compleetheid het hele "Option Configuration" gedeelte vd DHCP manager:

003 Router --- 192.168.100.254
006 DNS Servers --- 195.183.89.241
015 Domain Name --- segment.nl
044 WINS/NBNS Servers --- 192.168.100.25
046 WINS/NBT Node Type --- 0x8

Dit lijkt me allemaal wel te kloppen...

Verwijderd

Kijk eens wat Timmy gezegd heeft, dit kan wel eens kloppen namelijk! Ik had hier namelijk een soort gelijk probleem, onze NT-Server liet nooit iedereen toe op zn schijven, na dit te hebben gewijzigd is dit probleem nooit meer voorgekomen.
Op woensdag 17 april 2002 13:24 schreef Timmy-i het volgende:
bij de installatie van win NT 4.0 wordt er gevraagt hoeveel licensies je hebt en of je deze per seat hebt of per aantal users !? wat heb je hier ingevult ? als je namenlijk voor bijvoorbeeld 20 users hebt ingevult kan je volgens mij niet allemaal tegelijker tijd inloggen ....

Verwijderd

Mocht dit hierboven allemaal niet helpen, kan je dan eens checken of je dit patroon herkent:

Wanneer je de PC's die dit probleem hebben koud start (dus helemaal uitgezet, knop uit en daarna weer aan) kunnen ze de domain controller niet vinden.
Herstart je daarna de PC door te rebooten (dus niet uitzetten met de knop) kan hij wel inloggen.

Wanneer je dit patroon herkent, er van uitgaande dat je PCI netwerkkaarten hebt, moet je in het BIOS van de systemen een andere I/O range opgeven voor de netwerkkaart.
Pagina: 1