2ehands vloerlamp-kapot-fixen????

Pagina: 1
Acties:
  • 268 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 11:58
nee nu geen vraag over computers

ik een paar weken terug een 2ehands vloerlamp gekocht bij kringloop.

alleen hij doet het dus niet, altans, na 2 minuten aangestaan tehebben worden die lampies zo heet (de kapsel waar ze in zitten) dat je het niet eens meer kan aanraken (je ruikt het zelfs). conclusie dat ding is verrot.

wie weet of je dit kan fixen?
voor de duidelijkheid hier een photo, die er een beetje oplijkt.
[img]/http://www.conrad-electronic.com/pix/557/G1/557013G1.JPG\[/img]
euhh eigenlijk lijkt die photo hellemaal niet maar goed. het zijn 4 paalen die omhoog gaan ( 2+ en 2-, en op die ijzeren paalen staat dan dus ,.,, ff kijken.... 12v 150ma. hieraan hangen 3 lampen. ze zijn dus paralel geschakelt. heeft het zin om een multimeter te kopen en te meten?

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
ik snap er de bout niet van en je plaatje werkt ook niet .....
verder is alles goed hoor :)

• Exterazzo
  • Laatst online: 23:36

Exterazzo

Qeasy

Hier het plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.conrad-electronic.com/pix/557/G1/557013G1.JPG

Audentia

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 06-07 14:29
ah, Hallo geen lampen :)

Die worden altijd stervens warm, maar kijk eens op die trafo welk vermogen die maximaal afgeeft en kijk dan ff of je die trafo niet overbelast, wat je ruikt is ws stof wat aan het verbranden is (als het ding een lange tijd niet gebruikt is)

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-08 15:16
hehe LOl VLOER lamp die aan het PLAFOND hangt :) :o

• Elect
  • Niet online
euh .. volgens mij moet je het plaatje ff 180 graden draaien hoor :)

maaruh, volgens mij is het ook stof ..
of een mug ofzo >:)

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:29
:) ja wel vaag, wie doet er ook parket aan het plafond
lol

• HermeS
*GRIN*
nee ik kon niet zo gauw een goede foto op internet vinden, maar het dus z'n systempie met 3 hallogeen lampies eraan. het is een vloerlamp die dus 4 paalen heet van 2 meter hoog, op 2paalen + en die andere 2 - ,

ik heb die lamp dus voor een prikie (bij de kringloop) gekocht, snoertje erop gezet, maar heeft het zin als ik met een multimeter de spanning en watt ga meten, mocht de spanning/watt tehoog zijn hoe kan ik dat dan oplossen?

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 06-07 14:29
andere lampjes erin

Verwijderd

Kijk of het vermogen van de trafo overeenkomt met het totale vermogen van de lampen.
De halogeenlampen worden altijd warmer dan normale gloeilampen, dat is dus normaal. Probeer het anders eens het nieuwe lampen, het kan zijn dat het gas in de lamp op raakt.
Dat + en - moet niets uitmaken, een halogeentrafo levert gewoon wisselstroom, net als alle trafo's

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-08 15:31

reapher

Z POWER

Inderdaad een trafo van hologeen is 12 volt wissel maar mocht het gelijk zijn maakt het nog geen ruk uit wat + en - is (ooit een lamp achteruit zien branden )
Tja en ik heb hier een 20 watt lampje branden, geeft veel licht en wordt super warm, das opzich wel normaal. anders doe je er lampjes in van minder watt. Das niet erg.

Click hier niet

• HermeS
UPDATE:
ik heb even gemeten hoeveel watt hij verbruikt, dat is dus een kleine 150 watt, (behoorlijk wat warmte dus), het zijn 3lampies die er in hangen, eentje er af 50watt eraf (logisch), kunnen die lampen kapot zijn of de electro die binnen in de lamp zit ( in de voet). zit 1 groote spoel meer niet!.

• 0rbit
  • Laatst online: 25-08 13:02
Koelertje plaatsen? Nee, serieus; misschien zijn de lampjes niet van de juiste soort/sterkte...

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• HermeS
hmmm heb net ff een lampie geleent van iemand, en daarbij geeft ie wel 20watt aan (staat ook op het lampje), nu begint hij niet meer te stinken (word nog wel heet, je kan je vingers er nog niet opleggen. maar dat is normaal volgens jullie). Maar is het mogelijk dat wanneer de lampjes oud/verslijten ze ineens meer watt gaan verbruiken enzo??
ik denk dat ik watt :) nieuwe lampjes ga kopen, weet iemand of die dingen duur zijn? zijn ze op de markt goedkoper?

Verwijderd

Hij doet het met nieuwe lampen? Mooi, nieuwe lampen halen, en probleem is over.
Ik heb ze dacht ik vanaf 2.50 gulden gezien, maar het ligt er ook aan wat voor fitting erop zit, gewoon even bij een lampenzaak informeren. Ze gaan wel langer mee dan gloeilampen, da's dus wel weer een voordeel 8-)

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Wat is er nu aan de hand.

Je hebt een lamp met daarin 3 lampjes. Deze worden gevoed door 1 trafo. Wat voor lampjes zitten erin? 50 watters? Dan trekt het ding dus 150 watt.
Mocht het ding ontworpen zijn voor 3x 20 watt, dan ben je dus de trafo naar een andere wereld aan het helpen.

Maar:

Als het ding ontworpen is voor 3x50 watt, en je doet er 3x20 watt lampjes in, werkt het wel, maar ben je de lampjes om zeep aan het helpen, en vind de trafo het ook niet leuk.

Kijk dus goed of er 3x20 watt of 3x50 watt in moet, een wereld van verschil. Halogeen lampjes zijn niet zo duur trouwens. Haal ze bijv bij Gamma oid.

Halogeenlampjes (ongeacht of ze 10 watt, 20 watt of 50 watt zijn) worden zodanig heet dat je je vingers GOED brand. Een graad of 70 is niets voor die dingen. Controleer dus indien mogelijk ook even het snoer wat dicht bij de lampjes zit, dit kan verteerd zijn, en zodoende kortsluiting veroorzaken. (zoals bij mij is gebeurd, gelukkig verder geen schade, enkel een gesmolten lamp + toebehoren)

Succes, en let goed op.

Herman
www.waterkoeling.nl (niet voor halogeenlampen :))

• Sir Abarth
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Sir Abarth

The secret word is: ToeT!

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Als het ding ontworpen is voor 3x50 watt, en je doet er 3x20 watt lampjes in, werkt het wel, maar ben je de lampjes om zeep aan het helpen, en vind de trafo het ook niet leuk.[/quote]Onzin. Tenzij er een pakkiwakki elektronische transformator inzit, maar:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>...lampen kapot zijn of de electro die binnen in de lamp zit ( in de voet). zit 1 groote spoel meer niet!.[/quote]Dus : trafo=150w en lampjes=150w (3x50w) dan geen probleem
trafo=150w en lampjes<150w (3x20w oid) dan ook geen probleem
trafo=60w en lampjes >60w...tsja, BBQ! :P
dus : vermogen trafo < vermogen lampjes is probleem

ToeTerdeToeTToeT! | May the ToeT be with you | There is no ToeT | specs
Still the gentleman ;)
[Clan of ToeT]

Verwijderd

psies.. dat wou ik ook zeggen ...en een keer schoonmaken... werkte bij mij ook. stof stinkt als het verbrand .. trust me ..
Pagina: 1