Toon posts:

[WC] ontwerp waterblok

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben even bezig geweest met een ontwerp voor een CPU waterblok... kan dit ontwerp ook gebruiken voor GPU/Chipset blok natuurlijk ;)

Maar nu vraag ik me af of dit wel gaat werken. heb iig gezorgt voor veel oppervlak van het water met het koelblok.
Moet ook nog uitzoeken of de kanalen 2mm uitgefreest kunnen worden. Het is een beetje smal, maar het zou wel moeten kunnen.

Afbeeldingslocatie: http://home.conceptsfa.nl/~pdenboer/WaterblokV1.jpg

Aansluitingen worden aan de bovenkant gemaakt in het plexi, en de gaten rondom zijn om de coldplate aan het blok te bevestigen.
Materiaal... koper off course >:)

Meningen, ideeën, opmerkingen e.d. welkom :)

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 11:39
Ga je hem ook verkopen, ik wil eigenlijk wel een WC maar ik vind al die materialen te duur |:(

Verwijderd

2mm breed uitfrezen over een lengte van 11mm zal wel lastig worden.

Verder zullen de schotjes net voor en achter het horizontale schot niet veel water krijgen.

Ook zou ik iets verzinnen dat je waterstroom recht boven je core binnenkomt. Dat scheelt echt.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 april 2002 12:05 schreef Rave17 het volgende:
Ga je hem ook verkopen, ik wil eigenlijk wel een WC maar ik vind al die materialen te duur |:(
Eerst vragen/testen/weten of het echt werkt... dan zie ik wel verder.

Is ook nog maar V1 ;)

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Op woensdag 17 april 2002 12:07 schreef DaBit het volgende:

Ook zou ik iets verzinnen dat je waterstroom recht boven je core binnenkomt. Dat scheelt echt.
Inderdaad ja, je moet zorgen dat je zo groot mogelijke temp verschillen krijgt.
Daarom werken die spiraalontwerpen ook zo goed, koud water direct op de core en dan langzaam naar buiten.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
2mm breed uitfrezen over een lengte van 11mm zal wel lastig worden.

Verder zullen de schotjes net voor en achter het horizontale schot niet veel water krijgen.

Dabit, als je een tec gebruikt is er toch een groter oppervlak van de onderkant het koelblok dat verwarmd word :? De coldplate zorgt immers voor de verdelingnaar de tec toe... en de tec die is op die manier bijna gelijkmatig warm aan de bovenkant. Of hebbik het nu mis?

die schotjes heb je wel gelijk in... zal daar idd nog eens aandacht aan besteden :)

• Bpje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-02 08:38
Heb je er ook over na gdeacht om de water in/uit gang niet loodrecht te doen. (zo dat je minder weerstand krijgt met door stroming)

• ArjanC
  • Laatst online: 26-01 17:16
als hij alleen boven de core uit moet komen is dit toch ook een oplossing ?
[img][url="http://www.endoria.net/upload/index.php/2578663373"]http://www.endoria.net/upload/index.php/2578663373[/url][/img]

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Bovenstaande link levert dit plaatje: (voor luie donders onder ons)

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2578663373

• bolleh
  • Laatst online: 07:15
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2216202022
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1494773858
kheb ooit eens een koelblok gemaakt met de q3 level editor ;)
het midden bestaat uit een laag met die onderste en bovenste uitsteeksels eraan gesoldeerd oid, zo krijg je een groter raakvlak. kan ook zonder dat gemaakt worden natuurlijk, zal een stuk goedkoper zijn. water komt er in op het midden en aan de zijkant eruit. mischien ook als idee voor geforce blokken?

• ArjanC
hehe, ik kreeg mijn plaatje niet goed, weet nog steeds niet wat ik fout deed..

maar waarom zou het niet werken ?

hij is snel van de warmte af ( erin 2cm later eruit )

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Op woensdag 17 april 2002 12:12 schreef paulus het volgende:

[..]

Dabit, als je een tec gebruikt is er toch een groter oppervlak van de onderkant het koelblok dat verwarmd word :? De coldplate zorgt immers voor de verdelingnaar de tec toe... en de tec die is op die manier bijna gelijkmatig warm aan de bovenkant. Of hebbik het nu mis?

die schotjes heb je wel gelijk in... zal daar idd nog eens aandacht aan besteden :)
Daar heb je wel een punt.. Maar, als je vanuit het midden het beste kunt gaan koelen is dat altijd beter dan van buitenaf volgens mij. In het midden van het blok heb je namelijk het grootste contact oppervlak met je tec, dus zal dat beter koelen.

Zo zie ik het iig... :)

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-02 23:07
Ik zou gewoon het ontwerp van die swiftech blokjes kopieren, volgens mij komen die toch het beste uit de test.

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 12:12 schreef paulus het volgende:
Als je de waterstroom in het midden van de TEC uit laat komen, dan heb je altijd de korste weg van dat koude water naar elk punt op de TEC. Ook koper heeft een eindige warmtegeleiding.

• Selachii
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-07-2020

Selachii

gamedev

Kan je het beter zo aanpakken. is vreesbaar ziet er goed uit en hoogst waarschijnlijk zeer effectief, zeker bij hogere stroomsnelheden krijg je van zo'n ontwerp voordeel.

Afbeeldingslocatie: http://selachii.xcl-clan.com/wc/3dwire.jpg

...gamen blijft leuk...

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Op woensdag 17 april 2002 13:58 schreef Selachii het volgende:
Kan je het beter zo aanpakken. is vreesbaar ziet er goed uit en hoogst waarschijnlijk zeer effectief, zeker bij hogere stroomsnelheden krijg je van zo'n ontwerp voordeel.

[afbeelding]
Ziet er erg goed uit, xtra koper voor xtra warmte overdracht bij de core. Spiraal werkt ook goed en de geleidende banen (afgekeken van de maze 3??). Dit lijkt me wel wat, alleen dat het freesbaar is, het lijkt mij imo erg veel werk.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• ice-T106
  • Laatst online: 18:54
Bij veel goede waterblokken zit de ingang inderdaad in het midden, maar het maakt eigenlijkt bijna niks uit. Kijk maar hier maar eens http://www.procooling.com/reviews/html/waterblock_roundup_part1-page4.shtml
let voor op het leufkens blok presteerd heel goed, en er stroom nauwelijks water over het midden van het blok.
dit blok dus
Afbeeldingslocatie: http://www.procooling.com/reviews/assets/images/joe-wbru1-LT-Layout.gif

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Ralpy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-02 22:37

[afbeelding]
Ik vind dit blokje wel heel mooi zeg!! En volgens mij perseert het ook nog best goed als ik het zo bekijk.

Als je echt de beschikking hebt over een goede cnc frees dan had ik zoiets gemaakt, daar stroomt denk ik veel meer water in het midden bij je core langs en de flow is ook veel groter denk ik.

• Selachii

Selachii

gamedev

Dit is m'n eigen ontwerpje :). Wordt in een oplage van 4 deze week in 2 versies gefreest. (een met en een zonder socket a mounting holes) Pics review en benchmarks komen nog online.

...gamen blijft leuk...

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Op woensdag 17 april 2002 15:21 schreef Selachii het volgende:
Dit is m'n eigen ontwerpje :). Wordt in een oplage van 4 deze week in 2 versies gefreest. (een met en een zonder socket a mounting holes) Pics review en benchmarks komen nog online.
Zeeeer mooi blokje. Maar er zitten nog onbenutte stukken koper aan de zijkanten van de spiraal. Daar kun je ook koeloppervlak van maken.

• ArjanC
ook voor verkoop ? ;)

• Robino
Als jouw ontwerp niet te duur is wil ik hem zeer graag kopen :) En met zeer bedoel ik ook echt zeer ;)

• Selachii

Selachii

gamedev

khad het blokje ontworpen voordat ik een plaatje van de maze3 had gezien.

Ik ga het blokje benchmarken tegen een maze 2. Als het goed presteerd ga ik misschien een inkoopactie houden. En dus een grotere oplage freezen. Eerst ff kijken of het wel wat is :)

[ontopic]
Het blokje van de topicstarter ziet er niet zo goed uit. Het water zal waarschijnlijk in de hoeken stil gaan staan, en het ontwerp is niet bevoordelijk voor de stroomsnelheid.

Dat design van bolleh is grappig, maar de kern is te massief en het is uberhaubt niet mogelijk om het midden van de wand dieper te freesen. Alleen als het blok in 3 lagen wordt gefreest en vervolgens op elkaar wordt geplakt maar dit brengt weer gelijdings problemen met zich mee, en ziet er waarschijnlijk niet zo mooi uit.
[/ontopic]

...gamen blijft leuk...

Verwijderd

[afbeelding]
Heb je ook een autocad tekening van dat ding? Mooi blokje lijkt me dat..Als ik een autocad tekening heb kan ik hem zo laten frezen (CNC) bij mij op school. Voor nix! :)

• Selachii

Selachii

gamedev

Op woensdag 17 april 2002 17:42 schreef NoStra het volgende:

[..]

Heb je ook een autocad tekening van dat ding? Mooi blokje lijkt me dat..Als ik een autocad tekening heb kan ik hem zo laten frezen (CNC) bij mij op school. Voor nix! :)
jazeker, ik heb de tekeningen op IGES formaat. Maar ik stel ze nog niet beschikbaar voor download, tot ik mijn eigen blokje heb en er een artikel over heb geschreven. Geduld is een schone zaak :)

Afbeeldingslocatie: http://selachii.xcl-clan.com/wc/shadedwire.jpg

...gamen blijft leuk...

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-01 19:46

PCR

Wellicht off-topic maar ik wil het toch weten! :)

Waar tekenen/ontwerpen jullie deze wc's mee?

Codedivision | Freedom Internet

• Robino
Op woensdag 17 april 2002 18:10 schreef Selachii het volgende:

[..]

jazeker, ik heb de tekeningen op IGES formaat. Maar ik stel ze nog niet beschikbaar voor download, tot ik mijn eigen blokje heb en er een artikel over heb geschreven. Geduld is een schone zaak :)

[afbeelding]
[slijm-mode]
Ik moet zeggen dat je er flink veel verstand van hebt :D
[/slijm-mode]

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 14:00 schreef -=MOL=- het volgende:

[..]

Ziet er erg goed uit, xtra koper voor xtra warmte overdracht bij de core. Spiraal werkt ook goed en de geleidende banen (afgekeken van de maze 3??). Dit lijkt me wel wat, alleen dat het freesbaar is, het lijkt mij imo erg veel werk.
Met computergestuurde CNC freesbank :)...gewoon autocad tekeningetje invoeren...en op de startknop drukken...
Na paar minuten heb je een blokje ;)

• Selachii

Selachii

gamedev

Op woensdag 17 april 2002 19:28 schreef NoStra het volgende:

[..]

Met computergestuurde CNC freesbank :)...gewoon autocad tekeningetje invoeren...en op de startknop drukken...
Na paar minuten heb je een blokje ;)
naja, niet zooooo simpel, maar ongeveer idd :)

...gamen blijft leuk...

• Sneaky_Dill
  • Laatst online: 20-02-2025
Sorry, ik heb even geen beschikking over autocad hehehe :)
Maarre.. dit zijn mijn Paint kunsten, anyway, you get the id...

meer oppervlakte benut en het dekseltje over het hele blok, like maze3. voorderest het design van die mooie plaatjes.

Afbeeldingslocatie: http://www.devoor.com/waterblok.gif

Heb een upgrade nodig =/

• Selachii

Selachii

gamedev

Op woensdag 17 april 2002 20:08 schreef Sneaky_Dill het volgende:
Sorry, ik heb even geen beschikking over autocad hehehe :)
Maarre.. dit zijn mijn Paint kunsten, anyway, you get the id...

meer oppervlakte benut en het dekseltje over het hele blok, like maze3. voorderest het design van die mooie plaatjes.

[afbeelding]
dat blok heeft denkik teveel oppervlakte. Het water is te lang in roelering. Het grote blok zorgt ook voor minder stroomsnelheid. Die lange punt in het midden bij de kamer is wel leuk, maar kan negatief werken (tenzij je een desktop kast hebt,ookal is het een gesloten systeem) Ik zou het ook niet weten verder,ik ben een gewone IT student met een paar ideetjes ;). Mijn circuitje blijft binnen de 50x50mm vooral omdat ik dus ook versies laat freezen zonder die mounting holes(p4 compatible), en dat blok is dus maar 50x50 en niet 50x80.

...gamen blijft leuk...

• Sneaky_Dill
Op woensdag 17 april 2002 20:46 schreef Selachii het volgende:

[..]

dat blok heeft denkik teveel oppervlakte. Het water is te lang in roelering. Het grote blok zorgt ook voor minder stroomsnelheid. Die lange punt in het midden bij de kamer is wel leuk, maar kan negatief werken (tenzij je een desktop kast hebt,ookal is het een gesloten systeem) Ik zou het ook niet weten verder,ik ben een gewone IT student met een paar ideetjes ;). Mijn circuitje blijft binnen de 50x50mm vooral omdat ik dus ook versies laat freezen zonder die mounting holes(p4 compatible), en dat blok is dus maar 50x50 en niet 50x80.
Maar het ziet er wel leuk uit :)

Heb een upgrade nodig =/

Verwijderd

Bestaan er eigenlijk dit soort frezen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
   | |
   | |
  _| |_
 |_   _|
  _| |_
 |_   _|
  _| |_
 |_   _|
  _| |_
 |_   _|
   |_|

Dan zou je namelijk kanalen met zijgleuven kunnen frezen.
Kanalen die véél meer koperoppervlak hebben.

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-02 19:02

Crazy-

Best life ever

Op woensdag 17 april 2002 18:10 schreef Selachii het volgende:

[..]

[afbeelding]
Vet :9~ zelf wil ik ook waterkoeling, maar dan op een Socket 478 (p4 dus)

is dit ontwerp ook voor de pIV? Hopelijk wel, want ik heb erg veeeeeel interesse :)

Hou ons op de hoogte!

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Verwijderd

Ik ben ook wel geinteresseert in dat blokje :)

Hoe duur moet het ongeveer gaan worden?

• agent327
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Op woensdag 17 april 2002 18:14 schreef PC-Reactive het volgende:
Wellicht off-topic maar ik wil het toch weten! :)

Waar tekenen/ontwerpen jullie deze wc's mee?
Ik zou er zelf autocad, solid edge, solid designer of unigraphics (beetje overkill, dat wel maar ik werk er nou eenmaal veel mee) of zo voor gebruiken. Dat zijn paketten die speciaal voor tekenen (autocad) of 3d-modeleren (de rest van de genoemden) geschreven zijn. Er zijn echter nog veel meer van dit soort paketten als ik hier net noemde.

Wanbeleid is ook beleid.

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 20:46 schreef Selachii het volgende:

[..]

Hoe kom je bij te veel oppervlakte?

• Selachii

Selachii

gamedev

Op donderdag 18 april 2002 08:39 schreef NoStra het volgende:

[..]

Hoe kom je bij te veel oppervlakte?
uhm, opvattinkje, ik kan het niet bewijzen ofzo, maar ik zou denken dat als je gangen 25 mm breed zijn en 10 mm hoog dat je daarmee de stroomsnelheid teveel naar beneden haalt.

Ik heb mijn blok met Solidworks ontworpen en gemodeleerd, en ja het is p4 compatible, kstap zelf namelijk ook over op p4(dat wordt dan de 50x50mm versie). BTW, deksel wordt plexiglas.
Afbeeldingslocatie: http://selachii.xcl-clan.com/wc/exploded.jpg

...gamen blijft leuk...

• Robino
Op donderdag 18 april 2002 13:53 schreef Selachii het volgende:

[..]

uhm, opvattinkje, ik kan het niet bewijzen ofzo, maar ik zou denken dat als je gangen 25 mm breed zijn en 10 mm hoog dat je daarmee de stroomsnelheid teveel naar beneden haalt.

Ik heb mijn blok met Solidworks ontworpen en gemodeleerd, en ja het is p4 compatible, kstap zelf namelijk ook over op p4(dat wordt dan de 50x50mm versie). BTW, deksel wordt plexiglas.
[afbeelding]
Kan jij niet beter een eigen topic openen, want ik ben zeer benieuwd naar het resultaat :9~

• Sneaky_Dill
Op donderdag 18 april 2002 13:53 schreef Selachii het volgende:

[..]

[afbeelding]
De stroomsnelheid gaat wel naar beneden ALS je de kanaaltjes zo breed en hoog maakt, maar dat is natuurlijk aanpasbaar... en als het als naar beneden gaat maakt het niet uit want het gaat om de hoeveelheid water die er per tijdseenheid langsstroomt en die is gelijk. Correct me if I'm wrong.

Overigens vind ik je ontwerp wel gruwlijk en het is niet mijn bedoeling om hem te bekritiseren :) aangezien je de kanaaltjes binnen de 50x50mm wou houden voor compatibiliteit.

Heb een upgrade nodig =/

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 01:51 schreef augustus het volgende:
Bestaan er eigenlijk dit soort frezen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
   | |
   | |
  _| |_
 |_   _|
  _| |_
 |_   _|
  _| |_
 |_   _|
  _| |_
 |_   _|
   |_|

Dan zou je namelijk kanalen met zijgleuven kunnen frezen.
Kanalen die véél meer koperoppervlak hebben.
Zoiets bestaat, het zijn ruwfrezen.
Daar loopt over de omtrek een spiraal, en je krijgt dan dit idee
code:
1
2
3
4
5
6
(     )
 )   (
(     )
 )   (
(     )
 )___(

• ice-T106
  • Laatst online: 18:54
Bij het BeCool Jagged Edge waterblok hebben ze alle kanalen ook met een "geribte" frees afgewerkt. Hij preteert niet echt heel veel beter jammer genoeg.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• bolleh
  • Laatst online: 07:15
sorry voor het kicken maar ik heb weer ff mn q3 editor opgestart om wat te ontwerpen en na ongeveer 10 minuten kwam dit eruit. het water komt er natuulijk in op het midden van de core. mischien is het een idee voor iemand die zelf een blok wil maken en een dunne frees heeft oid.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ramdjan/koelbloknew1.png
overview met een lichtere texture in de banen om de banen van het water goed te laten zien

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ramdjan/koelbloknew2.png
mooi shot van de kanalen

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ramdjan/koelbloknew3.png
totaal met deksel erop

Verwijderd

Je ken beter met WorldCraft oid gaan werken, maar idee ziet er leuk uit alleen... komt er niet beetje teveel druk op?

• Powerpaultje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-02 16:52
Op zondag 28 april 2002 13:13 schreef MasterOverdrive het volgende:
Je ken beter met WorldCraft oid gaan werken, maar idee ziet er leuk uit alleen... komt er niet beetje teveel druk op?
jah dat zou kunnen alleen ligt dat aan de pomp die je gebruikt dus hoeveel druk je er op zet denk ik. En als je het deksel goed vast kan krijgen dan kan je het water heel snel laten lopen en met een goede heattransfer heb je wel een hele goeie koeling.
Pagina: 1