BeOS: driver voor cnet pro200 ethernetkrt en video

Pagina: 1
Acties:

• prinsrob
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-07-2023
Ik heb net BeOS op m'n computer gezet maar ik heb nog wat probleempjes: het netwerk doet het niet en de videokaart heeft nog geen goede driver. Nu kan ik geen driver vinden voor m'n netwerkkaart maar wel voor de videokaart.

Ik heb de driver van de videokaart via windows op een floppy gezet (in .zip-formaat overigens) en vervolgens wil ik die driver installeren onder BeOS, maar ik heb geen idee hoe dat moet. M'n idee was om naar de floppy te gaan en daar dan vanzelf het zipbestand tegen te komen, maar nee... misschien dat dat iets te maken heeft met dat ik het bestand er onder windows op de diskette heb gezet?

Anyway, kan iemand me verder helpen?

De ethernetkaart is overigens cnet pro200 en de videokaart geforce 2mx (waar ik dus al een driver voor heb).

Calvin: You know how Einstein got bad grades as a kid? Well, mine are even worse!

Verwijderd

Windows Drivers werken niet onder BeOS; als je dat bedoelt iig.
Het maakt niets uit of je onder Windows iets op diskette hebt gezet, BeOS zou het moeten zien. BeOS zou wel .zip aanmoeten want de drivers hieronder zijn ook .zip.
Kijk effe op http://www.bebits.com => drivers en kijk bij "Video" en "Network".
Probeer voor die videokaart maar de "Unified NVidia Driver", daar zit de GeForce 2 MX ook tussen, en voor de netwerkkaart moet je effe de chipset opzoeken, en onder Network kijken.

Hoop dat het zo lukt, en veel succes.

Verwijderd

Als er geen drivers beschikbaar zijn kun je dit tooltje gebruiken.

• prinsrob
Ik begrijp dat windows-drivers niet werken. Een netwerkkaartdriver voor mijn kaart staat er niet bij, dat is dus jammer...

Voor de videokaart: ik heb een driver, heb deze gezipt op diskette staan maar hoe kan ik deze ooit zien in BeOS? (Ik heb totaal geen ervaring met dit OS, wat ik geprobeerd heb was ergens naar een directory gaan wat iets was met \disks\floppy. Maar als ik dan 'dir' intoets om de inhoud van de floppy te bekijken zie ik niets staan... Ik doe vast iets heel doms fout, maar wat?

Calvin: You know how Einstein got bad grades as a kid? Well, mine are even worse!

Verwijderd

Ik heb anderhalve week geleden mijn Win98/Win2k/WinXP/BeOS5/RedHat7.1 configuratie erafgegooid :P (Ja, ik weet het, was ontzettend onzinnig)
Kheb nu Win2k weer lekker draaien, en hoop vanavond BeOS 5 weer te installen, ik heb een Geforce 2 GTS en gebruik ook de "Unified NVidia Driver". Doe het eigenlijk altijd via recordable en/of partitie, maar zal deze keer eens via diskette doen.

Lees ook de webpagina's door die op het bureaublad staan, en zoek o.a. op mounten. Als je dat heb doorgelezen probeer dan de diskette of een partitie waar het zip bestand opstaat te mounten.
Uhm, je moet de diskette dus wel eerst mounten, misschien was dit het probleem?
BeOS lijkt in dat opzicht een beetje op Linux: Je moet partities/diskettes/cd-roms mounten/unmounten.

P.S.
Probeer niet het zip- bestand onder Windows uit te pakken, dit moet onder BeOS gebeuren.

Ik kom hier zowat dagelijks dus ik zie wel hoe het gaat.

Voor die driver van je netwerkkaart zou ik nog effe googlen op "BeOS" en "drivers", en kijken of je je chipset kan vinden, kijk bijvoorbeeld ook effe op http://www.bedrivers.com.

• prinsrob
Harstikke bedankt! Ik was er net ook achter gekomen dat je drives moet mounten (ik heb nooit linux gezien dus ik kende het niet :-), maar toch bedankt :).

Nu ziet het er allemaal al een stuk toffer uit (niet meer z/w 60Hz 640*480 :-).

Ik zal nu aan de gang gaan voor de netwerkkaart. Ik ben overigens niet echt ervaren op het gebied van computers (tsja, wat zoek ik dan op tweakers :-) maar als ik het goed begrijp moet ik een driver hebben voor de chipset van de netwerkkaart i.p.v. een driver voor de netwerkkaart zelf (die laatste kon ik al niet vinden). Ik heb al gevonden dat er een 'davicom' chipset inzit, nu ga ik lekker even googelen :)

• prinsrob
Ik heb de driver gevonden hoor! Verder nog geen teken van internet kunnen vernemen maar hij zeurt niet meer over een verkeerde driver. Weer een stap verder :-).

Weet jij toevallig (misschien omdat je ook linkshandig bent) hoe de muis te inverten is?

• prinsrob
Hmzz, vaag, ik kan niet eens mezelf pingen. Enig idee waar dit nu precies aan kan liggen? De driver lijkt me goed...

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 18:16 schreef prinsrob het volgende:
Harstikke bedankt! Ik was er net ook achter gekomen dat je drives moet mounten (ik heb nooit linux gezien dus ik kende het niet :-), maar toch bedankt :).

Nu ziet het er allemaal al een stuk toffer uit (niet meer z/w 60Hz 640*480 :-).

Ik zal nu aan de gang gaan voor de netwerkkaart. Ik ben overigens niet echt ervaren op het gebied van computers (tsja, wat zoek ik dan op tweakers :-) maar als ik het goed begrijp moet ik een driver hebben voor de chipset van de netwerkkaart i.p.v. een driver voor de netwerkkaart zelf (die laatste kon ik al niet vinden). Ik heb al gevonden dat er een 'davicom' chipset inzit, nu ga ik lekker even googelen :)
Als het goed is word je netwerkkaart meteen herkend en hoef je alleen nog maar ff je netwerkinstellingen in te vullen :)

BeOS is zwaar ok :)

het enigste 'probleem' is dat ik het virtuele geheugen niet kan verdubbelen omdat de swap file niet gemaakt kan worden omdat er te weinig MB is (ik heb nog ruim 16 GB over op de partitie waar BeOS opstaat).

ow ja.. en m'n bureaublad achtergrond is ook weer weg nadat ik 'm gereboot heb. Niet dat dat zo'n probleem is maar goed. :P
Moet ik de achtergrond in een andere directory opslaan (staat nu in home).

check btw ook www.bebits.com en download soundplay bij de audioplayers, dat programma is zwaar vet voor Mp3's (met ingebouwde crossfader en nog meer 'nuttige' zooi) :)

• prinsrob
De achtergrond bleef bij mij netjes staan. Het plaatje had ik op m'n bureaublad staan...

Het netwerk heb ik overigens niet aan de gang gekregen (instellingen stonden goed bij mijn weten). Ik denk dat ik maar even stop met BeOS en linux ga proberen. Het doel van het gebruiken van een ander OS was voor mij (naast studieontwijkend gedrag) vooral om, met het oog op de toekomst, ervaring te hebben met een gratis besturingssysteem. Een nadeel van linux is dat ik nu een aparte partitie moet gaan maken enzo, een beetje zonde.

• Idéfix
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-08-2024

Idéfix

Gewoon een hond

Op donderdag 18 april 2002 12:55 schreef prinsrob het volgende:
Het netwerk heb ik overigens niet aan de gang gekregen (instellingen stonden goed bij mijn weten).
Welke driver heb gebruik je?
En hoe staat de kaart vermeld in het network-instellingen scherm?

Ik ben zo'n trage, slome geest. Wat was dat voor wonderlijk sperma,
Dat van een paar duizend zaadcellen Ik de snelste ben geweest. - Wilfried Finkers

• prinsrob
Ehm, de driver die ik gebruikte was een driver speciaal voor mijn chipset (weet zo even niet meer welke). Ik kan niet meer zien wat er bij de netwerkinstellingen staat, maar ik heb een rigoreuzere manier gevonden: BeOS erafgooien :-). En nu heb ik linux, dacht altijd dat dat heel moeilijk installeren was enzo maar de distributie die ik heb (mandrake) is nog gemakkelijker dan windows, eerlijk waar :-).

Het leuke van linux is dat het ook gratis is maar als extra voordeel heeft het dat er meer software voor te krijgen is.

Toch nog bedankt voor jullie reply's :). Over een tijdje kunnen jullie misschien een topic verwachten over een wielmuis onder linux die niet wil wielmuizen, maar eerst ga ik nog even zoeken op internet om het op te lossen (over linux is veeeeeeeeeeeeel te vinden).

Pagina: 1