w2k socket probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik had wat problemen met een labtop met win w2k en zijn netwerk-/internetverbinding. Pingen, nslookup en tracert ging goed, de rest werkte gewoon niet. Via ftp in een dos venster kwam ik er achter dat er iets mis was met het socket.

Ik heb dat geprobeerd op te lossen door bij netwerkeigenschappen "client voor microsoft netwerken", "tcp/ip" en "bestands- en printerdeling" te verwijderen, opnieuw op te starten, en alle 3 weer toe te voegen. (Verder geen instellingen gedaan, dhcp op een (linux) server deel ipadressen enzo uit).

Helaas deed toen niets meer het van het netwerk, het gaat nu al fout bij het opvragen van een ipadres, als ik "ipconfig /renew" doe, dan krijg ik:
code:
1
2
3
4
Windows 2000 IP-configuratie

De volgende fout is opgetreden bij het vernieuwen van adapter LAN-verbinding:
Er is geprobeerd een bewerking uit te voeren op iets anders dan een socket.

als ik "ipconfig" doe krijg ik:
code:
1
2
3
4
5
6
Windows 2000 IP-configuratie

Verbingspecifiek DNS-achtervoegsel:
  Autoconfiguratie IP-adres . . . . : 169.254.172.174
  Autonetmask . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
  Standaardgateway  . . . . . . . . :

Er is trouwens wel iets van netwerkverkeer, want mijn arp-watch op de server geeft een paar keer dit bericht:
code:
1
2
3
4
5
        hostname: <unknown>
        ip address: 169.254.172.174
    ethernet address: 0:d0:59:28:8:95
     ethernet vendor: Ambit Microsystems Corp.
         timestamp: Wednesday, April 17, 2002 10:15:47 +0200

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:35

Predator

Suffers from split brain

Jouw computer kon de DHCP server niet bereiken.
Dan geeft hij zichzelf een 169.254.x.x.

edit:

ik sliep nog

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• shadax
  • Niet online
DNS-servers heeft hij nog niets mee te maken, die krijgt hij mee van de DHCP. Wat je waarschijnlijk bedoelt is dat hij geen DHCP kan bereiken, en dat hij daarom dat ip neemt.

Het probleem is dat de DHCP-server wel online is, getest op andere computers in het netwerk. En dat is het probleem ook niet, want als ik ip, gateway & dns handmatig inklop, dan kan hij nog steeds de gateway niet bereiken/pingen.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

--> [forum=19]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op woensdag 17 april 2002 11:44 schreef shadax het volgende:
DNS-servers heeft hij nog niets mee te maken, die krijgt hij mee van de DHCP. Wat je waarschijnlijk bedoelt is dat hij geen DHCP kan bereiken, en dat hij daarom dat ip neemt.

Het probleem is dat de DHCP-server wel online is, getest op andere computers in het netwerk. En dat is het probleem ook niet, want als ik ip, gateway & dns handmatig inklop, dan kan hij nog steeds de gateway niet bereiken/pingen.
euhm dat moest natuurlijk DHCP zijn :D

Dus die dhcp server is een linux pc die in je netwerk zit.
Werk je met een scope of met fixed-address entries ?

Als je die win2k een vast ip geeft uit hetzelfde subnet als die linux pc, kan je die linux server pingen ?

Dat heb je misschien al getest
En dat is het probleem ook niet, want als ik ip, gateway & dns handmatig inklop, dan kan hij nog steeds de gateway niet bereiken/pingen
Jouw linux server is ook jouw i-net gateway zeker :)

• shadax
  • Niet online
De windows 2k computer hoort van de dhcp server een vast ip te krijgen, op basis van zijn mac-adres. Als ik dat er handmatig inzet, dan kan ik de server nu opeens wel pingen (wat net niet ging, toen ik het er ook handmatig ingezet had). Maar verder dan pingen kom ik niet, zelf nslookup geeft aan de de nameservers niet gevonden kunnen worden, terwijl de gateway ook nameserver is, en die nameserver ook gewoon werkt. Met IE naar de webserver op de gateway gaan (surfen op ip) werkt niet, hij zoekt dan in 1 sec. naar 192.168.1.1.com 192.168.1.1.net 192.168.1.1.org en dan zegt hij dat de pagina niet gevonden kan worden.

• shadax
  • Niet online
in dos:
code:
1
2
3
4
ftp 
ftp> open 192.168.1.1
> ftp: socket: Systeem niet gereed
ftp>

192.168.1.1 is dus de gateway, 192.168.1.10 is het ip van de win2k bak, netmask is 255.255.255.0.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op woensdag 17 april 2002 12:48 schreef shadax het volgende:
De windows 2k computer hoort van de dhcp server een vast ip te krijgen, op basis van zijn mac-adres. Als ik dat er handmatig inzet, dan kan ik de server nu opeens wel pingen (wat net niet ging, toen ik het er ook handmatig ingezet had). Maar verder dan pingen kom ik niet, zelf nslookup geeft aan de de nameservers niet gevonden kunnen worden, terwijl de gateway ook nameserver is, en die nameserver ook gewoon werkt. Met IE naar de webserver op de gateway gaan (surfen op ip) werkt niet, hij zoekt dan in 1 sec. naar 192.168.1.1.com 192.168.1.1.net 192.168.1.1.org en dan zegt hij dat de pagina niet gevonden kan worden.
Das de fout van je IE ;)

Ben je wel zeker dat jouw fixed adres entry wel juist is voor die win2k laptop ?
Geen fout in mac adres ?
Op woensdag 17 april 2002 12:52 schreef shadax het volgende:
in dos:
code:
1
2
3
4
ftp 
ftp> open 192.168.1.1
ftp>

192.168.1.1 is dus de gateway, 192.168.1.10 is het ip van de win2k bak, netmask is 255.255.255.0.
Das wel en erg rare error.
Normaal als ie hem niet kan bereiken krijg je iets in de aard van "connection time out".

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Op woensdag 17 april 2002 12:52 schreef shadax het volgende:

Staat er iets in je eventlog? Misschien iets geinstalleerd wat een TCP/IP verbindign "optimaliseert", "monitored" of iets dergelijks?

Probeer anders eens je netwerkkaart te verwijderen in Windows en hem dan opnieuw te laten detecteren..

• shadax
  • Niet online
Het ip adres is goed, dubbel gechecked. Het macadres is ook gewoon goed, anders had arpwatch me wel een mailtje gestuurd.

De netwerkkaart verwijderen gaat zowel softwarematig (win 2k zeurt dat hij hem nodig heeft bij het opstarten) als hardware matig (het is een labtop met onboard netwerkkaart) niet.

Aan mijn eventlogs heb ik niet echt veel, laatste bericht in mijn systeemlogboek:
code:
1
2
3
Het systeem heeft ontdekt dat netwerkadapter Intel 8255x-based 
PCI Ethernet Adapter (10/100) met het netwerk is verbonden. De 
normale werking van de netwerkadapter is begonnen.

Verder terug staat nog een melding van toen ik nog probeerde via dhcp een ip te krijgen (ik heb hem nu maar vast erin staan)
code:
1
2
3
4
5
Deze computer kan nieut automatisch de IP-parameters voor de 
netwerkkaart met netwerkadres 00D059280895 configureren. De volgende 
fout is tijde de configuratie opgetreden: WSAStartup werkt niet 
op dit moment omdat het onderliggende systeem dat wordt gebruikt 
om netwerkservices te leveren, momenteel niet beschikbaar is.

• shadax
  • Niet online
Ik ben nog even aan het zoeken geweest naar *.log bestanden op de 2k computer, en nu heb ik een bestandje gevonden wat heet netnet.log (in C:\winnt), en daar staat in:
code:
1
2
3
4
5
6
7
..
..
[04/18 00:42:24] WSPStartup error: 10091   -- at: 10500
[04/18 00:42:54] WSPStartup error: 10091   -- at: 10500
[04/18 00:43:24] WSPStartup error: 10091   -- at: 10500
[04/18 00:43:55] WSPStartup error: 10091   -- at: 10500
[04/18 00:44:13] WSPStartup error: 10091   -- at: 300

en een bestandje wmiadap.log (in C:\winnt\system32]wbem\Logs) met daarin het volgende bericht (stuk of 25-50 keer, laatste keer 17-04 (gister) om 22:25:23
code:
1
(Wed Apr 17 22:25:23 2002) : Performance library winspool.drv will be ignored as it was previously disabled (wbemAdapStatus = -1)

Dit bericht komt voor vanaf 16 april, daar staat opeens:

code:
1
(Tue Apr 16 0:10:27 2002) : Perflib Collection function has returned an unknown error(1722)

Kan nooit goed zijn, maar hoe los ik het op?

/edit:
2e logbestand toegevoegd

achtergrond:
Deze computer is van mijn vader, mijn broertjes installeren wel eens wat zooi, en het is een groot zooitje, iedereen logt altijd in onder de Admin account, tot 16 april kwam dat ding gewoon op het netwerk, daarna is er iets vreemds gebeurd, en had ik deze problemen. Wat er gebeurd is, weet ik niet, niemand weet natuurlijk wat er gebeurd is, en niemand heeft het gedaan.

• shadax
  • Niet online
Is dit misschien toch meer iets voor het windows forum?

• shadax
  • Niet online
Ik kwam dit tegen op internet:

----

WSASYSNOTREADY
(10091)
Network subsystem is unavailable.
This error is returned by WSAStartup if the Windows Sockets implementation cannot function at this time because the underlying system it uses to provide network services is currently unavailable. Users should check:
That the appropriate Windows Sockets DLL file is in the current path.
That they are not trying to use more than one Windows Sockets implementation simultaneously. If there is more than one Winsock DLL on your system, be sure the first one in the path is appropriate for the network subsystem currently loaded.
The Windows Sockets implementation documentation to be sure all necessary components are currently installed and configured correctly.

----

Er bestaat maar 1 winsock.dll op het systeem, en die staat in c:\winnt\system32

• drikus
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-03 07:18
misshien dit link

• shadax
  • Niet online
Tnx voor de tip, ik had die link ook al gevonden, en had hem eigenlijk niet geprobeerd, omdat mijn vader zijn labtop altijd heel erg goed up to date houdt, net toch maar wel geprobeerd, maar het heeft geen suc6 :(.

Wat ik trouwens vreemd vind is dat de errors terecht komen in newnet.log (sorry, ik zie nu dat er een tikfout staat in mijn post hierboven), er was toch iets met spyware en kazaa met die nieuwe domeinen? Wat deze computer al sowieso weken/maanden doet is bij het opstarten een foutmelding geven: Er is een uitzondering opgetreden tijdens het uitvoeren van C:\WINNT\NEWDOT~2.DLL,NewDotNetStartup. Maar dit gebeurde allang voordat het netwerk er mee op hield. Het bestand wat bij die melding hoort, netdotnet_3.dll, is trouwens niet te verwijderen, omdat het in gebruik is.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Uit Microsoft Knowledgebase artikel Q316522
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
SYMPTOMS
After you uninstall McAfee Personal Firewall, 
one or more of the following issues may occur: 

You are unable to view Web pages. 

You are unable to ping URL addresses. 

When you issue the ipconfig /renew command, 
you receive the following error message: 

An error occurred while renewing interface local area connection: 
an operation was attempted on something that is not a socket

McAfee bagger installeren en weer de-installeren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• shadax
  • Niet online
Ik was wel instaat om adressen te pingen.. Maar ik heb de oplossing gevonden :):), hij stond hier gewoon op got, ik had al een paar keer gezocht, maar nooit op "newdotnet", de oplossing staat hier: [topic=166643/1/60]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op vrijdag 19 april 2002 00:32 schreef shadax het volgende:
Wat ik trouwens vreemd vind is dat de errors terecht komen in newnet.logC:\WINNT\NEWDOT~2.DLL,NewDotNetStartup
Argh...New.net...

Nare ervaringen mee idd...en ik was die link kwijt, dus bedankt :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Ik weet dat het topic al een tijdje oud is, maar ik denk dat dit wel een heel goede aanvulling is, die je heel veel tijd bespaard.

Indien je problemen hebt met Winsock in XP , dat de service IP-SEC niet kan starten (WSAStarter start dan ook niet) dan kan je het handige programmaatje WinsockXPFix.exe gebruiken op je IP/Stack en de files die daarbij gebruikt worden te herstellen.

Voor mij heeft het gewerkt.

Link: http://www.iup.edu/house/resnet/winfix.shtm

Verwijderd

Dat is vrij bekend inderdaad, maar dit gaat over Windows 2000, niet XP :*
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.