Muziek en Gevoel

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-12-2025

MicroWhale

The problem is choice

Topicstarter
Ik zit erover te denken waarom muziek soms zoveel gevoelens bij je los kan maken.

Is dat omdat je de muziek aan bepaalde gebeurtenissen koppelt?

Hoe zit het met muziek die je nog nooit gehoord hebt?

.... 't is de vraag die me stuurt ....

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• BoneZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-05-2021

BoneZ

don't panic

waarom wordt je op sommige dames verliefd en op andere niet? Tiz denk ik ook een soort vonk die moet overslaan.

reality is for people with no imagination

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11-2025

Clay

cookie erbij?

speel zelf ook keyboard, soms verzin je spontaan de raarste stukken (piano solootjes) en daar kan ik dan de hele dag naar luisteren.

En natuurlijk heb je het ook met onbekende muziek, anders zou je nix leuk vinden, je hoort alles immers ooit een eerste keer.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-11-2025

FoolZero

Freedom of speech...

[quote]Music was my first love and it will be my last{/quote]
Tja, de man wist waar hij over song...
Mare ik denk ook dat herrinneringen en muziek hele sterke emoties te weeg kunnen brengen. Iig bij mij wel :'( en :) en :( en de rest van de icoontjes :P

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• RobzQ
  • Laatst online: 21-12-2020

RobzQ

greedy as a pig

Muziek gaat idd erg ver. Ik denk dat het erg diep in ons zit ingebakken, niet alleen beweegt een kind van een paar maanden al mee op een beat maar kijk ook naar andere dieren bv vogels hebben een zeer uitgebreid gevoel voor muziek en toon.

Ik ben erg ook van overtuigt dat muziek je gevoel kan sturen. Als ik bijvoorbeeld depresieve muziek opzet (Nirvana om maar een voorbeeld te noemen) dan ga ik me na een tijdje ook slechter voelen. Zet ik positieve muziek op (Bv Yes :)) dan ga ik me beter voelen. Als ik veel moet doen zet ik lekkere snelle muziek op (Jazz of Funk) enz enz enz.

Aan de andere kant moet ik erbij zeggen dat dit voor mij zo werkt. Ik ken ook genoeg mensen voor wie muziek minder belangrijk is. Ze hebben de hele dag 3fm opstaan en vinden het allemaal wel goed zo.

..so be wary of any man who keeps a pig farm..

Verwijderd

soms hangen dat soort dingen heel sterk samen met wat je deed/voelde toen je die muziek eerder luisterde. zo heb ik een 'werk cd'die ik de hele tijd draaide als ik schoolwerk op de computer deed. als ik die weer draai, zit ik daar zo ongeveer weer.
hetzelfde heb ik ook bij sommige liedjes die echt bij de vakantie horen ofzo.

Verwijderd

Ik denk dat het ook veel te maken heeft met het feit dat je muziek aan bepaalde gebeurtenissen koppelt.
Ik zette bijvoorbeeld vandaag een cd op en ik kreeg ineens allemaal flashbacks naar de afgelopen vakantie in Frankrijk...

PS: Ja, ik ben nieuw hier !

• JayTaph
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

Onderbewust worden klank-kleuren, hoogtes en volumes aan emoties gekoppeld. Hetzelfde principe, maar minder sterk zijn geuren en kleuren die aan emoties gekoppeld zijn (ik geloof dat blauw argressie opwerkt, en rood rustgevend is?).

Een diepe bass klinkt ontzettend imposant en straalt gewoon een vorm van macht uit terwijl een hoge fluit meer vrijheid en fragililiteit uitstraalt (weet het nederlandse woord niet voor fragile.. das toch te erg voor woorden :+).

[nederlandse betekenis herinner]
Kwetsbaarheid!!!
[/nederlandse betekenis herinner]

Vooral de oude klassieke muziek is geschreven op/voor het oproepen van emoties. Je kunt in een muziekstuk een luisteraar van heel erg blij naar heel erg triest brengen puur door 1 of 2 toonhoogtes in een akkoord te veranderen (blue notes en dergelijke zijn heel erg goeie voorbeelden).

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:31

Jag

Zeker waar, ik ben dan ook niet alleen een audiofreak, maar ook een muziekfreak (en met mij een heleboel mensen). En je koppelt inderdaad vaak gebeurtenissen aan muziek (met geur doe je dat nog veel sterker btw).
Zo heb ik een cd die ik koppel aan een vakantie in Spanje (nee niet in Salou of zo) --> Tommy - The Who, en een cd die ik de twee nachten van het leren van mijn Grieks examen heb gedraaid daaraan (ben naam cd kwijt). Ik heb overigens altijd muziek aanstaan, zou echt niet zonder kunnen.

Jag

• Mastermind
  • Laatst online: 18-12-2025
Ik had laatst een bio-party, en daar werd jaren 70 muziek gedraaid. Nou iedereen was aan het feesten, maar ik kon ECHT niet vrolijk worden! Ik was het zo zat dat ik om 2:00 al naar huis ben gegaan.
Nu was ik zaterdag in de Lord in Meppel en ik was in de eerste instantie hartstikke moe (vroeg opgestaan en hele dag werken). Maar ze draaiden vette populaire housemuziek. Ik heb me de hele avond geen moment verveeld, en ben tot het uiterste einde gebleven.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>En natuurlijk heb je het ook met onbekende muziek, anders zou je nix leuk vinden, je hoort alles immers ooit een eerste keer.[/quote]de muziek die je voor de eerste keer hoort is meestal niet helemaal onbekend. een bepaald liedje ken je dan wel niet, maar het past vaak wel bij andere muziek die je al kent. daardoor heb je er al een bep gevoel bij. wat je er al over gehoord hebt en van wie en hoe je je voelt als je iets voor het eerst hoort speelt ook zeker mee.

• Gulpener
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08-2024

Gulpener

zelluf!

En waar komt dan het verschil in muziek smaken vandaan ?

* Gulpener heeft een tijdje over deze vraag nagedacht, en kon eigenlijk geen geschikt antwoord bedenken...

* Gulpener vraagt zich bijvoorbeeld af waarom hij in love is met Techno en een godsgloeiende hekel heeft aan gitaar muziek (....?!)

• MicroWhale
  • Laatst online: 31-12-2025

MicroWhale

The problem is choice

Topicstarter
Gulpener:

Volgens mij is dat laatste onbewuste conditionering. Het kan niet dat mensen een "godsgruwelijke teringhekel" aan een bepaalde stijl muziek hebben. Niet mooi is wat anders, maar "godsgruwelijke teringhekel" is een overdreven statement. Komt misschien door de vrienden waarmee je op(ge)groeid (bent). Het is vaak dat daardoor (onbewust) een bepaalde "mening" ontstaat.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Verwijderd

Er zijn vele studies over dit onderwerp. Maar kijk naar de cd van Ad Visser. Ook als je deze nog nooit hebt geluisterd heeft het effect op je state of mind. Maar ook je herinneringen bij bepaalde muziek spelen een rol. Zelfs slechte muziek kan een positief gevoel opleveren, maar dan dankzij de herinnering.

Wel is in een voetbalstadion geweest waar 10000 mensen you never walk alone zingen? Daar krijg je dus echt de rillingen van zo mooi ;)

• akakiwi
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08-2024

akakiwi

I believe in the ruling class.

* akakiwi gaat proberen iets slims te zeggen.

Kijk eens naar de stammen in de Amazone en in Africa. Die mensen leven erg diep in de jungle en maken met z'n allen muziek.
Het is zo dat muziek een gevoel van samenhorigheid teweeg brengt. Zo zal je bijvoorbeeld bijna nooit horen dat er op festivals ongeregeldheden uit de hand zijn gelopen. Als je als mensen allemaal hetzelfde mooi vind, dan zit er in al die andere personen waar je op dat moment mee samen bent iets wat jullie verbindt. De muziek dus in zo'n geval. En als je je verbonden voelt met mensen, voel je je prettiger (ikke tenmiste).

Vandaar misschien dat dat tweaken hier met z'n allen zo lekker gaat. ;)

| Life is a game (and games are fun) | homepage |

• apyss
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
Muziek is in feite gebaseerd op het hartritme: bijna alle muziek heeft een tempo dat in de buurt zit van de hartslag (60-140 bpm). Als muziek daar te ver van afwijkt wordt het onnatuurlijk en klinkt het niet meer.
De manier waarop het tempo op het hartritme aansluit bepaald ook heel sterk de emotie die het oproept. Een laag ritme is kalmerend en werkt in op diepe emoties, terwijl een snel ritme meer invloed heeft op 'snelle' emoties zoals plezier of kwaadheid.

De klanken bouwen om het ritme heen en completeren het ritme met een verhaal, met spannings effecten. Over de manier waarop klanken emoties opwekken is geloof ik nog nooit iemand het echt eens geworden, maar men vermoed dat het veel gelijkenis vertoond met spraak. (hoog = veel emotie, laag = rustig, schel = opwindend, monotoon = dwingend, etc.)

Toch hangt uiteindelijk alles af van de mensen die de muziek maken, de human-touch. En dat is wat ik nou de magie van muziek noem.

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Al he zinnige is al gezegd, ik wil alleen even kwijt dat muziek roeleert. Neem nou 'Bordeaux'van Paul de Leeuw, daar zat ik net nog bij te janken.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Verwijderd

Als je zelf muziek maakt is het anders.

Verwijderd

Een kick van 4 jaar, van een niet al te geweldig topic, met een weinig zeggende mededeling? Dat lijkt me niet heel nuttig :) Als je nog eens wil discussieren over muziek en gevoelens nodig ik je uit een goede startpost te schrijven van een nieuw topic, maar hier heeft niemand iets aan.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2004 23:58 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.