Toon posts:

megabyte of megabit ?!?!?!?!?

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Je ziet heel vaak het volgende lijntje op een doos van een netwerk-kaart staan

"10/100 MB Ehternet card".. is MB nou Megabyte of is het megaBIT..

en ook met downloaden.. KB.. KiloBIT , of is het nou kiloBYTE.. ?

Barracuda

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 16:58

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

megabyte = MB
megabit = Mb

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

Ethernet is in Mbit.

Downloaden kan in KB of Kb .. je kunt de boel ook gewoon omrekenen.

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08 00:43

Orac

Ik mis je papa.

Nee hoor, in kb of kB (kleine k dus)!

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 11:41
1 megaBIT = 1 megaBYTE/8
zo kom je dus ook aan je maximun met internet snelheid... je hebt met isdn bijv. een 64k modem... hè denk je dan bij jezelf, ik heb nog nooit op 64k gedownload... dit komt doordat die k staat voor kiloBIT, en je hebt dus een maximum van 8kiloBYTE (wat evt. wel ongeveer mogelijk is om te halen)

Verwijderd

Uhm... aangezien er 1024 bytes in 1 kbyte zitten klopt dat dus niet.

Isdn heeft dus een maximale snelheid van: 7,8125 kbyte/s.

Ik erger me dan ook regelmatig aan mensen die claimen 8.5 te halen met 1 isdn lijn.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 23 september 2000 17:16 schreef Tu-Tone het volgende:
1 megaBIT = 1 megaBYTE/8
zo kom je dus ook aan je maximun met internet snelheid... je hebt met isdn bijv. een 64k modem... hè denk je dan bij jezelf, ik heb nog nooit op 64k gedownload... dit komt doordat die k staat voor kiloBIT, en je hebt dus een maximum van 8kiloBYTE (wat evt. wel ongeveer mogelijk is om te halen)[/quote]Hmm, er is nog overhead ook ..

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:38
als je naar je hd kijkt, dan bestaat 1 Byte uit 8 bits.

maar als je het over downloaden hebt, heb je het niet over 8 bits die in 1 byte zitten. We hebben ook nog een start en stop bit. Dus 10 bit.
Ik weet niet of dat helemaal klopt, maar het is in ieder geval niet 8 bit.

En over die KB en kB: als je het over kB hebt, heb je het over 1000 bytes, als je het over KB hebt, heb je het over 1024 bytes.

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Over overhead, geldt voor ISDN niet een 'pure datastream' waarbij de snelhijd gemeten wordt naar het aantal bits wat mijn PC naar de ISDN kaart schuift zonder de extra stuur bits van het ISDN protocol :?

Powered bij meergranenbrood.

Verwijderd

Topicstarter
Nou snap ik er helemaal geen bal meer van :)

Barracuda

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-08 15:31

reapher

Z POWER

zeg diddel! 8.5 kan je halen met isdn, heb je nog nooit van compressie gehoord :)

maar je heb wel gelijk dat dit zelden voorkomt omdat de meeste provider geen compressie gebruiken.

Click hier niet

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 18:16

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Ik heb geen idee hoeveel bits ISDN tegelijk stuurt, het hoeft echt niet per se 8 te zijn. oude analoge modems stuurden b.v. 1 bit per keer.
analoge modems werken door het zenden van tonen op verschillende toonhoogten. vroeger had je 2 toonhoogten == 1 bit. (hoog/laag == 0/1) toen kwamen er snellere modems die vaker per seconde een toontje stuurden, op een gegeven moment kan dat niet sneller en gingen ze meerdere toonhoogten gebruikten, als je b.v. 4 verschillende toonhoogten gebruikt kan je 2 bits tegelijk sturen.
het kan zijn dat de modem extra bits per byte stuurt voor controle.
64kbps geeft echter alleen aan dat er 64Kilobit per seconde door kan aan pure data.

waar je wel overhead van hebt is van het TCP/IP protocol. TCP/IP zijn eigenlijk 2 protocollen. het laagste protocol is IP (internet protocol), deze kan pakketjes versturen over het netwerk. een pakketje heeft de overhead van een header, deze header bevat o.a. bestemming, zender, ttl, etc.
IP kan echter alleen maar losse pakketjes sturen, van een bepaalde grootte.

daarbovenop draait TCP , TCP staat voor Transport Control Protocol. als je een stuk data stuurt is dat meestal groter dan 1 IP pakketje. TCP knipt het in stukken die in een IP pakketje passen, plakt er een header op met o.a. nummer van het stukje (handig om 't weer aan elkaar te plakken) en nog wat andere info.

van de bytes die je per keer verstuurt heb je bij elk pakketje dus de overhead van de TCP en van de IP header.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ik erger me dan ook regelmatig aan mensen die claimen 8.5 te halen met 1 isdn lijn.[/quote]dit zijn die mensen die het meten met een waardeloos programma die het niet goed weergeeft, maar ze geloven het maar al te graag

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-08 16:53
ehm.. ik heb zelf kabel.. maare ik zou me kunnen voorstellen dat je met ISDN meer dan 8kb/sec kan halen...

gewoon dmv compressie (die standaard in het protocol zit)

Have a wheelie good weekend!

Pagina: 1