Toon posts:

Partities verwijderen onder linux...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een maxtor 40gb harde schijf en heb daar nogal wat probleempjes mee. Sinds een tijdje valt ie onder windows xp soms spontaan uit en gaat weer aan als ie aangesproken wordt tijdens het booten. Daar werd ik dus schijtziek van dus ik ging kijken waar het aan zou kunnen liggen.. Nou blijkt partition magic mijn drive letters niet te kunnen vinden, tijdens de windows xp installatie geeft ie aan dat er nog een G linux partitie is en nu start xp ook niet meer op :(. Telkens als de hd wordt aangesproken loopt m'n pc vast (dus ook als ik boot met win98 flop). Ik kan alleen nog suse linux 7.1 van cd draaien. Nu is mijn vraag; hoe kan ik onder linux partities verwijderen? Dus ook NTFS, liefst alles in een keer.. Ik ben verder een linux n00b dus ik zou niet weten welk commando daar voor te gebruiken... bvd..
(btw: search gebruikt, niks gevonden)

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-08 22:52

pistole

Frutter

cfdisk ?

Ik frut, dus ik epibreer

• ProZa|IA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-06-2005
Download gdisk bij Symantec (gratis). Boot van een 98 flop waar je fdisk vanaf gehaald heb en gdisk erbij gezet hebt.
Dan (aangenomen dat die maxtor je eerste hd op je 1e contriller is) GDISK 1 /del /all
Dan eventueel GDISK 1 /mbr
Alles is dan leeg. Afhankelijk van hoe je hem daarna wilt indelen kun je dat ook met gdisk doen.

Why is called tourist season, if we can't shoot them ? specs

Verwijderd

in linux, gewoon cfdisk, of fdisk (als je cfdisk niet hebt), ik weet niet of je nog nieuwe partities gaat aanmaken, maar met cfdisk deel je alleen de ruimte in, en stel je ID's in enzovoorts, maar het bestandsysteem moet je nog aanmaken, wel eerst rebooten als je net die partitie aangemaakt hebt. bv makedosfs -F 32 /dev/hdax

Verwijderd

Topicstarter
mmm, ik zit dus in suse linux 7.1 opgestart van cdrom. Hij ziet m'n 2 NTFS partities wel maar de overige partities niet. In de map file:/dev staan een hele hoop hda's (respectievelijk; hda, hda1 t/m hda31 :P). Ietwat veel lijkt mij.. dat zijn dus bestaande partities???
Maar goed, als ik zoek naar cfdisk blijkt dat in /S.u.S.E./sbin/ te staan maar als ik het open gebeurd er niks...
Booten van win/dos flop doet ie niet en ik wil dus dat de hele gotganse troep eraf gaat...
Is er niet een opdracht voor de console mode ofzo?

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 14:33 schreef Got het volgende:
mmm, ik zit dus in suse linux 7.1 opgestart van cdrom. Hij ziet m'n 2 NTFS partities wel maar de overige partities niet. In de map file:/dev staan een hele hoop hda's (respectievelijk; hda, hda1 t/m hda31 :P). Ietwat veel lijkt mij.. dat zijn dus bestaande partities???
Maar goed, als ik zoek naar cfdisk blijkt dat in /S.u.S.E./sbin/ te staan maar als ik het open gebeurd er niks...
Booten van win/dos flop doet ie niet en ik wil dus dat de hele gotganse troep eraf gaat...
Is er niet een opdracht voor de console mode ofzo?
Nee, hij zet die daar neer (in /dev) voor ondersteuning van allerlei computers :) Dat betekent dus niet dat je er zoveel hebt :)

Met 'fdisk' kun je onder linux partities verwijderen :)

Verwijderd

(c)fdisk /dev/hda
Dus je moet als optie de disk die je wilt bewerken meegeven.

Verwijderd

Topicstarter
arggg, als ik dan cfdisk open krijg ik een 'fatale fout: Kan schijf niet openen' en bij fdisk /dev/hda zegt ie; Kan het bestand '/dev/hda' niet openen ;'(. Terwijl ik in linux wel m'n NTFS partities kan zien..

Verwijderd

Zou dat kunnen liggen aan je SuSE (Live eval ??) bootcd ? Probeer anders eens installatie bootdisks aan te maken en daar van te starten. Ze staan onder andere op ftp://ftp.nl.uu.net/pub/linux/suse/suse/i386/7.1/disks/ . Lees de instructies in de ftp://ftp.nl.uu.net/pub/linux/suse/suse/i386/7.1/disks/README file om te zien welke en hoe je disks maakt .

Verwijderd

Topicstarter
Werkt ook niet..

Weet iemand hoe ik in linux de data op m'n NTFS partities kan verwijderen, dat kan ik namelijk nu niet..
Ik ga het dan als volgt proberen; eerst data ntfs partitie verwijderen, dan xp installatie starten en hopen dat ie dan wel doorboot, daar partities verwijderen, installatie afbreken, booten met win98 flop, met cfdisk nog eens alles verwijderen en dan nieuwe partities aanmaken en dan alles weer installeren... :7
Ik vrees echter dat dat niet vlekkeloos zal gaan :P
Nou goed, eerst maar eens die toestemming krijgen om de data van die ntfs partitie te verwijderen..

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-08 14:37
[topic=470327/1]

Hierin staat hoe je het bestandsysteem kan veranderen.
Ik had in mijn geval een none-formatted partititie omgezet naar vfat. suc6 ermee

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Wat een gezeik mensen, zeg toch wat er op jullie hart ligt :D :D :
code:
1
dd if=/dev/zero of=/dev/hda count=1 bs=512

Dan is echt ALLES weg. (nuja, eigelijk niets maar, je partitietabel & MBR allezins).

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 april 2002 16:38 schreef XTerm89D het volgende:
Wat een gezeik mensen, zeg toch wat er op jullie hart ligt :D :D :
code:
1
dd if=/dev/zero of=/dev/hda count=1 bs=512

Dan is echt ALLES weg. (nuja, eigelijk niets maar, je partitietabel & MBR allezins).
Heel leuk maar dan krijg ik: 'dd: opening '/dev/hda': Toegang geweigerd' ;(

(daarna kan ik trouwens alles weer met fdisk opnieuw indelen?)

Verwijderd

Topicstarter
Als ik overgens boot met rh 6.0 dan blijft ie hangen bij:

Partition check:
hdb: [PTBL] [754/255/63] hdb1 hdb2 <

zegt iemand dat wat :)

Verwijderd

hda = primary master
hdb = primary slave
hdc = secondary master
hdd = secondary slave
etc.

Zie ook de FAQ.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 17 april 2002 14:57 schreef Got het volgende:
arggg, als ik dan cfdisk open krijg ik een 'fatale fout: Kan schijf niet openen' en bij fdisk /dev/hda zegt ie; Kan het bestand '/dev/hda' niet openen ;'(. Terwijl ik in linux wel m'n NTFS partities kan zien..
(c)fdisk moet als root he ;)
Op woensdag 17 april 2002 17:31 schreef Got het volgende:
Heel leuk maar dan krijg ik: 'dd: opening '/dev/hda': Toegang geweigerd' ;(
same.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 april 2002 18:20 schreef deadinspace het volgende:

[..]

(c)fdisk moet als root he ;)
[..]

same.
Ahh yess, dat was de gouden tip :). Kon nu gewoon met cfdisk alles veranderen. Onwijs hardstikke bedankt!!! was echt radeloos aan het worden :).. ik zal beloven nu nooit meer een oude linux versie op een hele nieuwe computer aan de praat proberen te krijgen :P.. (bleek ongeveer 63 partities van 22,4 mb te hebben :? :D) hopen dat suse 7.1 wel normaal doet maar daar heb ik alle vertrouwen in.. thanks again!

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
gna gna :P

We mogen er trouwens wel vanuit gaan dat er linux op die schijf komt en geen windows he? >:)

Rookworst zonder R is ook worst.

Pagina: 1