Toon posts:

[PHP / MySQL] CMS systeempje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Allemaal,

Ben momenteel bezig om een Content Management Systeempje te bouwen. Dit probeer ik met mijn gebrekkige kennis te realiseren door middel van PHP en een MySQL database.

Ik heb inmiddels de volgende zaken kunnen creeren:

1. Mogelijkheid om via een formulier berichten naar de database te sturen (plain text en eventueel HTML) en deze vervolgens te tonen op de homepage.
2. Mogelijkheid om binarys (plaatjes, en overige bestandstypen) te uploaden rechtstreeks in de database.

De punten staan momenteel compleet los van elkaar (fysiek andere tabellen). Nu wil ik graag deze 2 gaan combineren. Dus 1 formulier voor zowel het plaatsen van tekst als de plaatjes.
Het formulier moet de mogelijkheid geven om per paragraaf een plaatje te uploaden en dan ook nog de keuze te geven of deze links/rechts of gecentreerd in het artikel getoond gaat worden.

Nu is het probleem dat ik:

a. problemen heb om op een juiste manier het bovenstaande formulier te ontwerpen:
- hoe krijg ik het voor elkaar om per paragraaf aan te geven dat er een plaatje links/rechts/centreert) kan worden geupload
- hoe krijg ik het voor elkaar om plaatjes met die te groot zijn automatisch te verkleinen naar een bepaald
voor gedefinieerd fomaat
- moeten de binarys in een verschillende tabel geplaatst worden of kan die rechtstreeks in dezelfde tabel komen als dat de tekst gaat komen?

b. (belangrijkste) Ik geen idee heb hoe ik in hemelsnaam de geuploade binary (plaatje dus) kan tonen als het artikel wordt aangeroepen.

Ik hoop dat de probleemstelling duidelijk is. Wellicht kan iemand wat code laten zien waar bovengenoemde (bij benadering) gerealiseerd wordt. Verder ben ik me ervan bewust dat je een hevige discussie kan voeren om uberhaubt een plaatje in een database te zetten of op het filesystem zelf. Ik maak een bewuste keuze om de file te plaatsen in de database.

Greetz.

Bob

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:18

Gerco

Professional Newbie

De binary (plaatje) tonen zou ik doen door een [img]"plaatje.php?id=blaat"[/img] tag te schrijven. Plaatje.php haalt 'em dan uit de database en doet zoiets
PHP:
1
<?// Haal uit databaseheader('Content-type: image/jpeg');print($data);?>

Hoe je in de tekst kan aangeven waar het plaatje moet komen weet ik niet, misschien kun je een soort ubb code gebruiken. Anders moet je aan een soort WYSIWYG editor gaan denken.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:19

mulder

ik spuug op het trottoir

Hallo Bob,

In de wereld van webdevelopment is 1 + 1 ook 2.

a)
- Als je de gebruiker het plaatje laat uploaden, kun je natuurlijk gelijk ook vragen (dmv radiobuttons) hoe het plaatje geplaatst moet worden
- Met PHP kun je je image resizen, check www.php.net
- De binaries kun je beter in een directory opslaan, het (relative) path in de database
b)
- Als je het (relative) path in de database opslaat, kun je die weer naar je HTML schieten

oogjes open, snaveltjes dicht

• DRvDijk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 17:10
Je verhaal lezend denk ik aan een soort nieuws-pagina. Wat ik dan zou doen voor het uploaden van nieuws:

Formuliertje met:
* id
* Titel
* Tekst
* Plaatje
* Plaatjeplace

Deze 4 opslaan in 1 tabel. Later met PHP deze 4 waarden opvragen en er een HTML-pagina mee uitpoepen.
PHP:
1
<?while ($temp = mysql_fetch_array ($result) {  print "<H1>" . $temp[1] . "</H1><P>\n";  print "[img]\"image.php?id="[/img]\n";  print $temp[2] . "<HR>\n";}?>

of zoiets.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-09 23:30
Mensen die nu roepen dat ie het plaatje het beste aan een artikel kan koppelen kunnen beter niks zeggen, want dan maak je het voor jezelf alweer veel ingewikkelder zodra je meerdere plaatjes wilt. :{

• Scorpion
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Scorpion

not to lame to read BitchX.doc

Op woensdag 17 april 2002 09:36 schreef Don Facundo het volgende:
- Met PHP kun je je image resizen, check www.php.net
Zie ook deze: http://www.codebase.nl/?command=viewcode&id=14

• DRvDijk
Da's waar, maar als ik de stand van zake NU zie.. 2 tabellen niet met elkaar verbonden, lijkt het me voor hem handiger om maar 1 plaatje per artikel te doen. Anders moet je 3 tabellen hebben:

Images
* iid
* image

Articles
* aid
* title
* text

ImInAr (afkorting images in article)
* aid
* iid
* align

Dan doe je bij het laden van het artikel alles uit de tabel ImInAr opvragen where ImInAr.aid = Articles.id . Daarna vraag je de plaatjes op, en plakt ze in je artikel.
Waarschijnlijk kun je die 2 query's wel in een keer pakken, maar ook ik moet nog leren over de joins ;)

Hoe die plaatjes in het artikel geplakt worden weet ik zo niet.. Als je 3 plaatjes rechts uitlijnt bijvoorbeeld.. Ik weet niet hoe het er allemaal uit moet zien, maar dit is eventueel een andere oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien stom om te vragen... maareh, bestaan er ook wat voorbeeldjes van die ik zou kunnen/mogen zien? Ik ben echt niet te beroerd om zelf code te generen, echter ik loop hier al een tijdje mee en krijg het maar niet voor elkaar.

Natuurlijk heb ik al allerlei zoekopdrachten doorlopen op het internet en de bekende PHP sites bekeken. Daar staan regelmatig tutorials met daarin 'nieuws' systeempjes, maar nooit i.c.m. plaatjes in de database in het zelfde formuliertje.

Ben zo wat wanhopig........

• DRvDijk
Ik weet niet hoe lang mijn baas dit leuk gaat vinden, maar ala :) Wat wil je precies? Kan wel even proberen iets uit mijn hoofd te fixen..

Artikels kunnen opsturen met 1 plaatje daarbij? Waar moet het artikel uit bestaan? Titel, text, plaatje en plaatje_uitlijning?

• Dennis
TjongeJonge:
Natuurlijk heb ik al allerlei zoekopdrachten doorlopen op het internet en de bekende PHP sites bekeken. Daar staan regelmatig tutorials met daarin 'nieuws' systeempjes, maar nooit i.c.m. plaatjes in de database in het zelfde formuliertje.
Heb je al eens op www.sourceforge.net gekeken ?
elviver:
Dan doe je bij het laden van het artikel alles uit de tabel ImInAr opvragen where ImInAr.aid = Articles.id . Daarna vraag je de plaatjes op, en plakt ze in je artikel.
Waarschijnlijk kun je die 2 query's wel in een keer pakken, maar ook ik moet nog leren over de joins ;)
Nee, gewoon doen wat Gerco al zei in het 2e bericht :).
Hoe die plaatjes in het artikel geplakt worden weet ik zo niet.. Als je 3 plaatjes rechts uitlijnt bijvoorbeeld.. Ik weet niet hoe het er allemaal uit moet zien, maar dit is eventueel een andere oplossing.
Dat kun je weer leuk doen met CSS :)
Gewoon een extra kolom in die 3e tabel aanmaken.

• DRvDijk
Jaaaaaaaa........ dáár had ik eventjes overheen gelezen.. ;) Maar dan is het niet meer zo ontzettend artikel-onafhankelijk. Eehm.. Het is eigenlijk dan gewoon een php-script dat een plaatje uit een db haalt.. Tsja, zo simpel kan het ook natuurlijk ;)

• Dennis
elviver:
Tsja, zo simpel kan het ook natuurlijk ;)
Ik snap ook niet waarom de topicstarter er zo moeilijk over doet ;)

Verder snap ik ook niet waarom een heel plaatje binary in een database wordt gezet, terwijl het ook gewoon kan worden geupload naar een aparte directory.

Mocht ik hier iets missen, misschien wil iemand mij dan de voordelen van een database in deze situatie uitleggen :?

• DRvDijk
Geen bestands-rechten gezijk. Als er een bestand geupped wordt, komt ie in de /tmp ofzo terecht. Daar mag het altijd wel staan. Maar de PHP-applicatie (ahum) moet ongetwijfeld op meerdere PC's bij meerdere mensen draaien. En om het geeikel met bestandsrechten te voorkomen pleur je het maar in de database. :)

• Grum
  • Niet online
Als mensen hun permissies niet kunnen regelen moeten ze ook niet zo'n systeem draaien. Als jij de permissies niet automatisch kan laten regelen dan moet jij niet zo'n systeem op internet zetten voor anderen.

Plaatjes in de database is 100% onzinnig, wil je weten waarom ? dan ga je maar es goed zoeken .. er zijn al vele topics erover geweest.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 april 2002 10:08 schreef elviver het volgende:
Ik weet niet hoe lang mijn baas dit leuk gaat vinden, maar ala :) Wat wil je precies? Kan wel even proberen iets uit mijn hoofd te fixen..

Artikels kunnen opsturen met 1 plaatje daarbij? Waar moet het artikel uit bestaan? Titel, text, plaatje en plaatje_uitlijning?
Nou ik zou al heel erg blij zijn om een artikel te kunnen posten en automatisch te tonen op de homepage met daarin titel, text, plaatje + uitlijning, text, plaatje + uitlijning (dus 2 alinea's) en de bijbehorende tabel(len).
Op woensdag 17 april 2002 10:54 schreef elviver het volgende:
Geen bestands-rechten gezijk. Als er een bestand geupped wordt, komt ie in de /tmp ofzo terecht. Daar mag het altijd wel staan. Maar de PHP-applicatie (ahum) moet ongetwijfeld op meerdere PC's bij meerdere mensen draaien. En om het geeikel met bestandsrechten te voorkomen pleur je het maar in de database. :)
idd. Ook dat speelt mee, maar daarnaast wordt de website niet gevuld met 100 duizenden plaatjes. Performance vermindering neem ik graag op de koop toe.

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:19

mulder

ik spuug op het trottoir

Op woensdag 17 april 2002 10:54 schreef elviver het volgende:
*kuch*bullshit*kuch*

Je bepaalt met je applicatie, die alleen op de server draait, waar de bestanden geplaatst worden....

oogjes open, snaveltjes dicht

• Dennis
TjongeJonge:
Nou ik zou al heel erg blij zijn om een artikel te kunnen posten en automatisch te tonen op de homepage met daarin titel, text, plaatje + uitlijning, text, plaatje + uitlijning (dus 2 alinea's) en de bijbehorende tabel(len).
Wat mij betreft valt het nu onder scriptrequest.

www.w3schools.com/xhtml
www.w3schools.com/css
www.php.net/nl2br
www.php.net/mysql

:z

• Dennis
TjongeJonge:
Performance vermindering neem ik graag op de koop toe.
Met zo'n mentaliteit kom je er zeker... :X

Als je trouwens een goede structuur vantevoren zou bedenken, vallen die 10000 plaatjes ook wel mee.
Don Facundo:
*kuch*bullshit*kuch*

Je bepaalt met je applicatie, die alleen op de server draait, waar de bestanden geplaatst worden....
Exactly my point :).

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Grum: Plaatjes in de database is 100% onzinnig, wil je weten waarom ? dan ga je maar es goed zoeken .. er zijn al vele topics erover geweest.
Euh... je wilt deze discussie toch niet weer gaan voeren neem ik aan? Je weet dat Arien ook in de buurt is? >:)

Overigens heeft de topicstarter al duidelijk aangegeven dat het hem daar niet om gaat in dit topic ;)

• Grum
  • Niet online
tomato: Euh... je wilt deze discussie toch niet weer gaan voeren neem ik aan? Je weet dat Arien ook in de buurt is? >:)

Aww .. k'had wel zin in een leuke bitchfight ;)

Maar nee ... deze discussie is al lang geweest (daarom zeg ik dus ook dattie er ff naar mag zoeken :+) en ook al houd je em overnieuw .. dan komt er alsnog uit dat het onzinnig is })
Pagina: 1