Toon posts:

[xml] newbie: praktische XML toepassingen gezocht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik klooi nu al een aardig tijdje mee. Ik beheers html,cfml,php nu toch al vrij aardig (laatste 2 minstens de basics:Database ed.), maar bij XML raak ik het spoor toch bijster. :'(

Kan iemand bij wat echte praktische toepassingen (voorbeelden) van XML geven ? Het liefst ook schematisch. Van bron (bv. database) naar client.
Misschien dat ik dan het licht ga zien en er zelf mee aan de slag kan.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-09 23:30
Misschien moet je je eens afvragen of je weet wat xml is ? :o

Ik weet niet in hoeverre je XML wilt gebruiken, maar indien je browseroutput bedoelt (waar ik even vanuit ga), dan is het databasegebruik naar clients geheel niet van toepassing, en kun je dit overlaten aan cfml en/of php.

Wil je toch graag je data opslaan in xml-form, dan wil ik je dat van harte afraden, omdat de meeste databases momenteel nog niet geoptimaliseerd zijn voor xml, en dit je dus performanceverlies oplevert.

[edit]
Mocht je serieus XML tezamen met php en/of cfml willen gebruiken, verdiep je dan eens in multi-tier development :)

Verwijderd

Topicstarter
De reden waarom ik naar XML wil gaan kijken, is om te kijken of ik het ergens in combo met CFML/PHP kan gebruiken.
Of in ieder geval ergens voor kan gaan gebruiken :)

Ik ben dus een hele erge newbie met XML en daarom heb ik een boek naast mij liggen (wat niet echt gewoon is voor mij) om eens te kijken hoe e.e.a. nu in elkaar steekt.

(titel van het boek is XML in 21 dagen, zit nu na een half uurtje bij dag 12 ;P )

Verwijderd

Wat snap je hier niet aan?
code:
1
2
3
4
5
6
<bibliotheek>
   <boek>
    <auteur>Meneer Aart</auteur>
    <titel>Het boek</titel>
   </boek>
</bibliotheek>

• Banpei
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
XML is erg handig voor het opslaan van statische gegevens die je weer gebruikt (dus vast in een xml bestand ergens op een vaste plek).

Ook is het handig voor als je een provider hebt die niet aan databases doet, dan kun je toch door een export naar een xml bestand je actuele order overzicht op je pagina houden (erg kosten besparend dus) door deze elk uur te exporteren en te uploaden.

Dan is het ook nog handig voor uitwisselen van data tussen verschillende databases zonder dat je een directe verbinding nodig hebt.

En last but not least: je kan xml data via xslt stylesheets laten omzetten en zodoende afhankelijk van je data een html pagina laten genereren. Dit levert enorme performance winst op bij Content Management en andere systemen die gebruik maken van verschillende soorten data.

Genoeg antwoord??? :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik begin zowaar het licht een beetje te zien.
(ook nadat ik wat example-scripts heb zitten bekijken en uitvoeren)

Nu heb ik zo'n scriptje met css-koppeling. Alleen deze doet het in IE wel en in opera / mozilla niet. Daar wordt alles op 1 regel neer gekwakt, terwijl IE het netjes opmaakt zoals ik wil..
(is gewoon een heel standaard CSS bestandje met wat kleurtjes, en fontjes. Heel basic dus)

Doe ik iets fout ???

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap wel wat er staat, alleen niet hoe ik e.e.a. kon toepassen. Nu gaat dat helemaal lukken (hoop ik).
Op woensdag 17 april 2002 09:57 schreef Gordijnstok het volgende:
Wat snap je hier niet aan?
code:
1
2
3
4
5
6
<bibliotheek>
   <boek>
    <auteur>Meneer Aart</auteur>
    <titel>Het boek</titel>
   </boek>
</bibliotheek>

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
runningman: Nu heb ik zo'n scriptje met css-koppeling. Alleen deze doet het in IE wel en in opera / mozilla niet. Daar wordt alles op 1 regel neer gekwakt, terwijl IE het netjes opmaakt zoals ik wil..
Goede mimetypes? Goede doctype?

Van Opera weet ik niet of ie dat aankan.

• Dennis
Misschien overbodig, maar je hebt wel dit:
code:
1
<?xml-stylesheet type="text/css" href="cd_catalog.css"?>

En niet de html manier om CSS te linken hè :?

• tomato
  • Niet online
ddc: Misschien overbodig, maar je hebt wel dit:
code:
1

Euh... ligt eraan, misschien had hij het wel over XHTML.

• Dennis
Op woensdag 17 april 2002 10:24 schreef tomato het volgende:
Euh... ligt eraan, misschien had hij het wel over XHTML.
Dan zou ook niet zijn hele content op één regel staan :Y) :o

• Dennis
Banpei:
Dan is het ook nog handig voor uitwisselen van data tussen verschillende databases zonder dat je een directe verbinding nodig hebt.

En last but not least: je kan xml data via xslt stylesheets laten omzetten en zodoende afhankelijk van je data een html pagina laten genereren. Dit levert enorme performance winst op bij Content Management en andere systemen die gebruik maken van verschillende soorten data.
Heel goeie post, je noemt idd zo'n beetje alle belangrijke toepassingsmogelijkheden op :)

De twee punten die ik nog ff heb gequote, kun je natuurlijk ook nog combineren. Het zonder tussenstap direct gebruiken van twee (of nog meer) XML bestanden en die direct naar html converteren :). In de meeste gevallen is het waarschijnlijk makkelijker trouwens om eerst één xml file te maken en deze pas later live in IE om te zetten naar xhtml.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, dat staat er.. Maar niet werken in Mozilla en Opera.
Op woensdag 17 april 2002 10:20 schreef ddc het volgende:
Misschien overbodig, maar je hebt wel dit:
code:
1

Verwijderd

Enige problemen die optreden bij het gebruik van XML is dat de developer veels te moeilijk denkt. Sla jezelf keihard met een koekepan op je hoofd, en zie plotseling dat je XML moet benaderen met een kinderlijke denkwijze. :)

• Dennis
runningman:
Inderdaad, dat staat er.. Maar niet werken in Mozilla en Opera.
En heb je nou al gecontroleerd wat tomata zei ?
Dus je mimetypes in Apache :?

http://www.mozilla.org/projects/xslt/
Why isn't my stylesheet applied?
Make sure the mime type for both source and stylesheet are set to a XML mimetype, namely text/xml or application/xml. The XSLT namespace is http://www.w3.org/1999/XSL/Transform. Mime type handling in Mozilla is strict, in contrast to IE. Write some cgi, and you'll love it.
[edit]
Overigens is het sinds enige tijd in Mozilla ook verplicht voor CSS bestanden mime-types mee te geven, wel zo netjes :)

• Banpei
  • Nu online
Op woensdag 17 april 2002 10:36 schreef Gordijnstok het volgende:
Enige problemen die optreden bij het gebruik van XML is dat de developer veels te moeilijk denkt. Sla jezelf keihard met een koekepan op je hoofd, en zie plotseling dat je XML moet benaderen met een kinderlijke denkwijze. :)
LOL! Je hebt daar *echt* gelijk in! Ik heb al erg vaak uren gezeten met de vraag waarom ie het nou niet wilde doen zoals ik wilde. Op het moment dat ik besefte dat ik veel te moeilijk aan het denken was was het ook gelijk |:( en }:O. :P

• Dennis
Banpei:
LOL! Je hebt daar *echt* gelijk in! Ik heb al erg vaak uren gezeten met de vraag waarom ie het nou niet wilde doen zoals ik wilde. Op het moment dat ik besefte dat ik veel te moeilijk aan het denken was was het ook gelijk |:( en }:O. :P
Martin heeft ook een keer een soortgelijk standpunt gegeven. Vooral bij xpath denk je vaak veel te moeilijk, daar waar je gewoon huidige paths kunt uitlezen met de . :)

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-09 21:15

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Op woensdag 17 april 2002 10:02 schreef Banpei het volgende:
XML is erg handig voor het opslaan van statische gegevens die je weer gebruikt (dus vast in een xml bestand ergens op een vaste plek).

Ook is het handig voor als je een provider hebt die niet aan databases doet, dan kun je toch door een export naar een xml bestand je actuele order overzicht op je pagina houden (erg kosten besparend dus) door deze elk uur te exporteren en te uploaden.

Genoeg antwoord??? :P
He bedankt man :)

Ik heb ongeveer een half jaartje geleden een vak op school gehad waarbij we met XML moesten werken en dat is ook allemaal wel gelukt, maar de achterliggende gedachte van XML heb ik nooit echt gezien. We kregen allemaal van die wetenschappelijke teksten met een hoop theoretisch geouwehoer, maar zoals je het nu zegt wordt het voor mij iig een stuk duidelijker wat ik gedaan heb ;)

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Yep, In apache staan de mime types application/xml en text.xml

Maar nog steeds niets...

Moet ik dit dan ook in mozilla aangeven ?

[quote]Op woensdag 17 april 2002 10:41 schreef ddc het volgende:

[..]

En heb je nou al gecontroleerd wat tomata zei ?
Dus je mimetypes in Apache :?

Verwijderd

De achterliggende gedacht is oersimpel. Maak data gestructureerd beschikbaar voor elk programma wat met data in het XML formaat kan werken zonder enige vorm van opmaak whatsoever.

Dit resulteerd erin, dat ik pure data meerdere malen kan gebruiken voor verschillende media. Hoe die data vervolgens afgebeeld wordt zal mij een zorg zijn, daar bestaat weer XSLT voor of de eigen functies van een programma, zolang die data maar uniform is gedeclareerd en door het programma ingelezen kan worden.

XML heeft niets te maken met opmaak. Dat is het uitgangspunt van XML.

Kort gezegd: Een XML document is een tekstbestand, waarin met behulp van zelf gedefinieerde tags, gestructureerd data wordt beschreven.

Verwijderd

Topicstarter
Gordijnstok, Ik ga steeds meer begrijpen van het hoe en wat en waarom van XML. Dankzij jullie allemaal.

Alleen wil ik natuurlijk wel dat de opmaak (mbv CSS) in alle browsers het zelfde is. Da's nu nog mijn enige probleem.

En dat van die koekenpan heeft zeker meegeholpen :)

Verwijderd

Topicstarter
Damn..
Ik had dit staan:
code:
1
<?xml:stylesheet type="text/css" href="test1.css"?>

Werkt uitstekend met IE, maar niet met mozilla. Dit moet er staan:
code:
1
<?xml-stylesheet type="text/css" href="test1.css"?>

Let op de : en de - |:(

• Dennis
Dus probleem nu opgelost :?

• kaandorp
  • Laatst online: 03-09 22:36
Misschien een hele domme opmerking, maar in feite is het dus net zoiets als wat het .csv formaat jaren geweest is? Maar dan iets uitgebreider. Gewoon een kinderlijk simpel formaat dat omdat het zo kinderlijk eenvoudig is gemakkelijk in elke gewenste vorm gegoten kan worden.

Zoiets?

Toch zou ik graag nog eens wat voorbeelden hebben uit de praktijk waarin je goed kan zien dat het veel makkelijker is dan bijvoorbeeld alles in een MySQL db zetten. Want i.c.m. PHP kun je daar toch ook mee uitpoepen wat je wilt?

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Op woensdag 17 april 2002 12:18 schreef kaandorp het volgende:
Misschien een hele domme opmerking, maar in feite is het dus net zoiets als wat het .csv formaat jaren geweest is? Maar dan iets uitgebreider. Gewoon een kinderlijk simpel formaat dat omdat het zo kinderlijk eenvoudig is gemakkelijk in elke gewenste vorm gegoten kan worden.

Zoiets?

Toch zou ik graag nog eens wat voorbeelden hebben uit de praktijk waarin je goed kan zien dat het veel makkelijker is dan bijvoorbeeld alles in een MySQL db zetten. Want i.c.m. PHP kun je daar toch ook mee uitpoepen wat je wilt?
Het lijkt daar inderdaad best wel veel op. Alleen is het een stukje gestructureerder, en kun je wat meer lagen maken enzo.

Het is echter in principe niet handiger om je data in een XML bestand te zetten dan in een DB... Dat geldt alleen als je data heel statisch is, of als je de data moet uitwisselen met andere organisaties of servers waartussen je niet een directe verbinding tot stand kunt brengen.

Rustacean

• kaandorp
  • Laatst online: 03-09 22:36
Ik neem even als voorbeeldje Adobe FrameMaker 7.
Die ondersteunt nu ook XML! GEWELDIG HOOR! Maaruh.. Wat kan ik er dan extra mee?

Heb het idee dat er te vaak wordt gegooid met de term XML als iets geweldig innovatiefs. Iets buitenaards en futuristisch. Maar in werkelijkheid is het alleen maar een handig bestandsformaatje.

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Op woensdag 17 april 2002 12:41 schreef kaandorp het volgende:
Heb het idee dat er te vaak wordt gegooid met de term XML als iets geweldig innovatiefs. Iets buitenaards en futuristisch. Maar in werkelijkheid is het alleen maar een handig bestandsformaatje.
Als je een hele layout in FrameMaker op kan slaan als XML betekent dat wel dat het heel erg portable en uitwisselbaar wordt, en dat je zelf beter kan zien hoe het in elkaar ziet. That's all there is to it, denk ik.

Verder wel een redelijk kewle toepassing van XML is SVG (http://www.kevlindev.com/tutorials/basics/shapes/svg/index.htm). Hiermee kun je plaatjes maken in XML.

Rustacean

Verwijderd

Topicstarter
Mwja, Ik denk het wel. Ik heb nu genoeg bagage om on het net e.e.a. te vinden (en te begrijpen) over XML.

Alleen effe snel, een dom CSS vraagje:
als ik de volgende tag heb:
code:
1
<main.title>blabla</main.title>

hoe kan ik deze met CSS dan opmaken ? De 'gewone' tags is geen probleem, alleen deze snap ik ff niet..
Op woensdag 17 april 2002 12:10 schreef ddc het volgende:
Dus probleem nu opgelost :?

Verwijderd

Is het niet makkelijker om een parser te schrijven in php/asp. Nu kan je alle browsers hetzelfde laten parsen, ik moet heel eerlijk zeggen dat ik XML een beetje beroerd vind. We hebben het wel gebruikt om kassa's te koppelen via internet. In dat geval was het dus wel handig. Maar om mou te zeggen van goh, ik ga eens ff mijn SQL2000 inruilen voor een XML based databeest, zit er niet in!

• brammetje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01-2025
Op woensdag 17 april 2002 17:00 schreef voetenzalf het volgende:
Maar om mou te zeggen van goh, ik ga eens ff mijn SQL2000 inruilen voor een XML based databeest, zit er niet in!
Waarom zou je dat willen? :)

XML is geen wondermiddel, geen einde aan al je problemen. XML is gewoon een gestandariseerde manier om (semi) gestructureerde data op te slaan of te verzenden. Voordeel hiervan is dat je niet voor elk programma waarbij je data wilt parsen zelf een parser hoeft te schrijven. Er zijn al bestaande parsers welke xml kunnen lezen en valideren. Omdat het een standaard manier is kan er dus veel tijd gestoken worden in het optimaliseren van deze parsers. Ze worden zo vaak gebruikt dat dat loont.

Verder zit je met xml niet zo vast aan het relationele en vaste van een database. In sommige gevallen is het best handig bij dat ene dingetje net ff een element bij te voegen zonder dat je de rest van je model aan hoeft te passen.

Zoek geen problemen waar je XML voor kunt gebruiken, maar zoek XML op als je een probleem hebt waarbij je het mooi zou toe kunnen passen.

• Banpei
  • Nu online
Op woensdag 17 april 2002 17:00 schreef voetenzalf het volgende:
Is het niet makkelijker om een parser te schrijven in php/asp. Nu kan je alle browsers hetzelfde laten parsen, ik moet heel eerlijk zeggen dat ik XML een beetje beroerd vind. We hebben het wel gebruikt om kassa's te koppelen via internet. In dat geval was het dus wel handig. Maar om mou te zeggen van goh, ik ga eens ff mijn SQL2000 inruilen voor een XML based databeest, zit er niet in!
Ik wil niet lullig doen hoor: maar beiden hebben dus al een ingebouwde parser en php zelfs meerdere parsers. Asp volgt de xmlDom die erg overzichtelijk is maar niet al te snel... :( Php heeft ook een implementatie van de xmldom maar daarnaast ook nog een zeer snelle parser die ik zelf een beetje lastig te hanteren vind. Maarja, dat is mijn mening...

Daarnaast hoef je alleen maar een patch te downloaden van MS en je SQL2000 server is ook volledig xml-based. Sterker nog: de laatste service patch zou em volledig xml-based moeten laten praten met alles. Ouderwetse ADO is er dan dus niet echt meer bij...

Maargoed, nog een voordeel van xml: theoretisch zou je dus ook xml data over kunnen sturen naar elk willekeurig apparaat en dmv van de xlst stylesheets zou het dan overal er hetzelfde uit moeten zien. Maarja, hoevaak hebben we dat al niet gehoord?? :(

• brammetje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01-2025
Op woensdag 17 april 2002 17:34 schreef Banpei het volgende:
Daarnaast hoef je alleen maar een patch te downloaden van MS en je SQL2000 server is ook volledig xml-based.
Mwoh, XML-based kan je het niet echt noemen. Hij kan alleen xml invoer aan en xml-uitvoer genereren. Echte XML-databases doen heel wat andere dingen (al zijn ze nog weinig soeps)..

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 20:23
Ik heb XML 'geleerd' via de Computer!Totaal :7 en daar stond het vrij goed in beschreven. Dat artikel is ook online te bekijken op www.computertotaal.nl. Misschien wordt je daar wijzer uit :)
Pagina: 1