[OC] or not to OC... P60 server

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
OK, de gouden regel ken in: bij een server staat stabiliteit boven alles, dus niet OCen.

Toch zit ik er hier serieus aan te denken.

Systeem:

Intel Premiere/PCI LC mobo (i430LX chipset) m. 256KB cache & onboard Cirrus Logic 5434 VGA.
P60
104MB FP RAM (dat is 2x32, 2x16 en 8MB onboard voor de nieuwschierigen :) )
Seagate 1.2GB IDE HDD
Aztech Sound Galaxy Washington 16 (nodig als CDRom interface)
Panasonic 4x CDRom (met Matsushita/Panasonic interface)
Intel EtherExpressPro ISA NIC
SMC PCI NIC (m. Digital/Intel 21041 'Tulip' chip)

Na veel gekloot en gekluns de boel draaiend met Debian 2.2r5 (in ben een nOOb en die :( soundcard settings waren nou niet wat je voor de hand liggend zou noemen (dingen als een io=0x530 |:( ), daarnaast heb ik de wispelturigheden van de 3Com 509B onder Linux ontdekt- vandaar nu de Intel als 2e NIC voor de buitenlijn)

Ding gaat in eerste instantie routen en simpele webhosting doen. Maar op termijn komt daar nog een en ander aan fileserving bij, samen met extra hardware:

Adapted 2940AU PCI U-SCSI adapter
2x 4GB 7200rpm SCSI drives

En nu dus de hamvraag over OCen. Er zal dus nogal wat verkeer over de PCI gaan en omdat ik -gelukkig- behoorlijk wat RAM heb is de bedoeling dat alles wat kan daarheen gecached gaat worden. Maar dan is snelheid belangrijk. Het systeem heeft welgeteld 1 instelling: FSB=CPU speed (leve de 1x 'multiplier') 60 of 66 (en PCI dus 30 of 33).

Ik heb getest en hij wilde iig Linux op 66MHz installeren. Maar ja, zijn er anderen met ervaring met servers met P60@66MHz te draaien en zo ja hoe zit het met de stabiliteit :?

Koeling is overigens een behoorlijk grote heatsink met een 8cm fan die er recht over blaast. Uiteraard is er geen CPU diode (dit is een 7j oud sys!), maar mijn uiterst gevoelige vinger zou de sink op ergens rond de 45C inschatten (wat het @60MHz ook is)

Wat denken jullie- die 10% winst laten zitten of er toch voor gaan?

Oslik blyat! Oslik!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ik heb precies hetzelfde MoBo. Ervaring met op 66 MHz draaien is dat sommige PCI kaarten (w/o mijn symbios scsi adapter) het niet meer snappen, wegens de PCI bus op 33 MHz. Gevolg: disk naar de testes. Adaptec ISA kaartje d'r in lost dat probleem op. 'k Zou dus effe goed testen of je Adaptec PCI SCSI adapter die 33 MHz wel trekt.
Verder geen stabiliteitsprobleem m.b.t. de proc; draait Win2K als een zonnetje (na 9 minuten opstarten, that is)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:20

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Op woensdag 17 april 2002 02:37 schreef dion_b het volgende:
OK, de gouden regel ken in: bij een server staat stabiliteit boven alles, dus niet OCen.

Toch zit ik er hier serieus aan te denken.

Systeem:

Intel Premiere/PCI LC mobo (i430LX chipset) m. 256KB cache & onboard Cirrus Logic 5434 VGA.
P60
104MB FP RAM (dat is 2x32, 2x16 en 8MB onboard voor de nieuwschierigen :) )
Seagate 1.2GB IDE HDD
Aztech Sound Galaxy Washington 16 (nodig als CDRom interface)
Panasonic 4x CDRom (met Matsushita/Panasonic interface)
Intel EtherExpressPro ISA NIC
SMC PCI NIC (m. Digital/Intel 21041 'Tulip' chip)

Na veel gekloot en gekluns de boel draaiend met Debian 2.2r5 (in ben een nOOb en die :( soundcard settings waren nou niet wat je voor de hand liggend zou noemen (dingen als een io=0x530 |:( ), daarnaast heb ik de wispelturigheden van de 3Com 509B onder Linux ontdekt- vandaar nu de Intel als 2e NIC voor de buitenlijn)

Ding gaat in eerste instantie routen en simpele webhosting doen. Maar op termijn komt daar nog een en ander aan fileserving bij, samen met extra hardware:

Adapted 2940AU PCI U-SCSI adapter
2x 4GB 7200rpm SCSI drives

En nu dus de hamvraag over OCen. Er zal dus nogal wat verkeer over de PCI gaan en omdat ik -gelukkig- behoorlijk wat RAM heb is de bedoeling dat alles wat kan daarheen gecached gaat worden. Maar dan is snelheid belangrijk. Het systeem heeft welgeteld 1 instelling: FSB=CPU speed (leve de 1x 'multiplier') 60 of 66 (en PCI dus 30 of 33).

Ik heb getest en hij wilde iig Linux op 66MHz installeren. Maar ja, zijn er anderen met ervaring met servers met P60@66MHz te draaien en zo ja hoe zit het met de stabiliteit :?

Koeling is overigens een behoorlijk grote heatsink met een 8cm fan die er recht over blaast. Uiteraard is er geen CPU diode (dit is een 7j oud sys!), maar mijn uiterst gevoelige vinger zou de sink op ergens rond de 45C inschatten (wat het @60MHz ook is)

Wat denken jullie- die 10% winst laten zitten of er toch voor gaan?
pfoei fileserven en webhosten met een p60? da's krap..

mijn p60 gaf indertijd in ieder geval geen krimp toen ik hem op 66 mhz zette, voor de performance maakt het eigenlijk ook geen ruk uit, die miezerige 6 mhz meer merk je echt _niet_
maarja als ie dan voor je gevoel sneller loopt... ik zou het gewoon uitproberen... weet wel dat die allereerste pentiumpjes op 60 mhz al loeiheet worden, dus een aardig koelblokje is wel zo handig

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op woensdag 17 april 2002 03:04 schreef Brahiewahiewa het volgende:
Ik heb precies hetzelfde MoBo. Ervaring met op 66 MHz draaien is dat sommige PCI kaarten (w/o mijn symbios scsi adapter) het niet meer snappen, wegens de PCI bus op 33 MHz. Gevolg: disk naar de testes. Adaptec ISA kaartje d'r in lost dat probleem op. 'k Zou dus effe goed testen of je Adaptec PCI SCSI adapter die 33 MHz wel trekt.
Verder geen stabiliteitsprobleem m.b.t. de proc; draait Win2K als een zonnetje (na 9 minuten opstarten, that is)
Ehm, 33MHz is de in-spec snelheid voor de PCI bus, dus ik heb zo het idee dat het daar niet aan zou liggen.

ISA wil ik liever niet omdat een enkele U-SCSI drive al de hele bus kan volgooien, waardoor ik performance verlies en bovendien het routen in de knel komt. Dat is ook de reden dat ik alleen de externe NIC op ISA heb zitten, de interne NIC en de SCSI moeten dus op PCI (en er zijn maar 2 PCI sloten- 2x ISA, 1x PCI en 1xPCI of ISA en het uitbreidingsvermogen zit vol).

Maar goed, hij is warm @60, heet@66, ik ga het maar proberen. Ik heb het idee dat Linux (booten duurt maar 45 seconden- leve de afwezigheid van GUI ;) ) genadeloos zal crashen als het teveel wordt, dus voorlopig probeer ik het gewoon.

Oslik blyat! Oslik!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:30

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het verschil tussen 60 en 66MHz is naar verhouding net zo groot als het verschil tussen 600 en 667MHz en het verschil tussen 1200 en 1333MHz. Die extra 133MHz wordt door heel veel tweakers wel als de moeite waard gezien :) .

Verwijderd

Wat ga he doen??? Hosten en File serven???
Op en p60/66??? Damn ik heb medelijden met diegene die daar mee verbinden gaat. Misschien als iedereen omstebeurt zal verbinden kan het nog een beetje trekken maar meerder verbindingen tegelijk zal volgens mij problemen gaan geven met data traffic

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:20

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Op woensdag 17 april 2002 03:46 schreef Femme het volgende:
Het verschil tussen 60 en 66MHz is naar verhouding net zo groot als het verschil tussen 600 en 667MHz en het verschil tussen 1200 en 1333MHz. Die extra 133MHz wordt door heel veel tweakers wel als de moeite waard gezien :) .
ik merkte echt nooit verschil in framerate in duke nukem 3d en doom 2 hoor ;) maar inderdaad als ie op 66 mhz goed werkt waarom niet (zo heb ik het destijds ook gedaan... een van m'n eerste tweaks.. en toen kende ik Tweakers nog niet :+ -bestond dat toen eigenlijk al- nostalgie...) ;)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

To be, or not to be: that is the question:
Whether 'tis nobler in the mind to suffer
The slings and arrows of outrageous fortune,
Or to take arms against a sea of troubles,
And by opposing end them? To die: to sleep;
No more; and by a sleep to say we end
The heart-ache and the thousand natural shocks
That flesh is heir to, 'tis a consummation
Devoutly to be wish'd. To die, to sleep;
To sleep: perchance to dream: ay, there's the rub;
For in that sleep of death what dreams may come
When we have shuffled off this mortal coil,

Van shakespeare :+

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Gewoon doen, dat blijft echt wel stabiel hoor :)
En wie weet is het net het beetje extra prik dat je servertje nodig heeft, stabiliteit zal het iig waarschijnlijk niet kosten.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op woensdag 17 april 2002 11:33 schreef Nuadu het volgende:
To be, or not to be: that is the question:
Whether 'tis nobler in the mind to suffer
The slings and arrows of outrageous fortune,
Or to take arms against a sea of troubles,
And by opposing end them? To die: to sleep;
No more; and by a sleep to say we end
The heart-ache and the thousand natural shocks
That flesh is heir to, 'tis a consummation
Devoutly to be wish'd. To die, to sleep;
To sleep: perchance to dream: ay, there's the rub;
For in that sleep of death what dreams may come
When we have shuffled off this mortal coil,

Van shakespeare :+
* dion_b =Hamlet :+

Oslik blyat! Oslik!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:40
Ik heb thuis al jaren (7-8 jaar) een P100 die perfect draait (wel geen linux, maar kom) met een FSB van 66MHz en een multiplier van 1,5. Ik vraag mij af waarom een PCI-bus van 33MHz problemen zou geven?
Er zit een kleine heatsink op met een kleine fan, ik denk 40x40mm ofzo. Niet groot dus, net even groot als de CPU. Onlangs heb ik die fan vervangen door een 8cm exemplaar waarvan ik 1 hoekje vastgemaakt heb. De FSB heb ik op 60MHz gezet en de multiplier op 2. De PC draait nu nog altijd retestabiel op 120MHz.
Door de CPU nog te verhogen naar 133MHz (66MHzx2), wou het systeem na de ram-test niet meer verder.
Een ouwe Pentium kan je dus perfect 10-20% overclocken en veel warmer krijgt hij niet! (In tegenstelling tot mijn Athlon 1400 >:))
Nu nog ff een rekensommetje; door jouw systeem op 66MHz te laten draaien heb je een OC van 10%. Ik zou mij dus geen zorgen maken! 8-)

edit:

Spellingsfoutje.
Nog ff dit: er zit dus geen koelpasta ofzo op. De koelblok wordt zelfs niet op de CPU geklemd!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op woensdag 17 april 2002 15:26 schreef Laagvliegerke het volgende:
Ik heb thuis al jaren (7-8 jaar) een P100 die perfect draait (wel geen linux, maar kom) met een FSB van 66MHz en een multiplier van 1,5. Ik vraag mij af waarom een PCI-bus van 33MHz problemen zou geven?
Er zit een kleine heatsink op met een kleine fan, ik denk 40x40mm ofzo. Niet groot dus, net even groot als de CPU. Onlangs heb ik die fan vervangen door een 8cm exemplaar waarvan ik 1 hoekje vastgemaakt heb. De FSB heb ik op 60MHz gezet en de multiplier op 2. De PC draait nu nog altijd retestabiel op 120MHz.
Door de CPU nog te verhogen naar 133MHz (66MHzx2), wou het systeem na de ram-test niet meer verder.
Een ouwe Pentium kan je dus perfect 10-20% overclocken en veel warmer krijgt hij niet! (In tegenstelling tot mijn Athlon 1400 >:))
Nu nog ff een rekensommetje; door jouw systeem op 66MHz te laten draaien heb je een OC van 10%. Ik zou mij dus geen zorgen maken! 8-)

edit:

Spellingsfoutje.
Nog ff dit: er zit dus geen koelpasta ofzo op. De koelblok wordt zelfs niet op de CPU geklemd!
Op zich volledig mee eens, maar wat jij beschrijft is een P54C, oftewel een 3.3V Pentium I.

Dit beestje is een P24C oftwel een 5V Pentium I- en tot de komst van de 1MB cache PPro was dit het heetste beestje in het Intel assortiment.

Maar al te veel zorgen maak ik niet. Nu draait het, ik heb net de SCSI schijven binnen die ik met een AHA-1540 ga testen (op een andere bak- alle ISA sloten in m'n router zitten vol). Als het dan goed blijft draaien, dan gaat het 24/7 doen...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1