Aaarghhh draadbreuk!

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
Ik heb dus een draadbreukje zittenin mijn Sony in-ear fontopia koptelefoontjes, nu zijn die krengen iets van 25 euro, dus ik iwl hem fiksen. Wat is de beste manier om dat te doen?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Nou... Men neme een soldeerbout, tin, een nieuw draadje, lijm (eventueel)...

De rest mag je zelf invullen.

Forget your fears...
...and want to know more...

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 13:55
Op woensdag 17 april 2002 01:23 schreef Aetje het volgende:
Nou... Men neme een soldeerbout, tin, een nieuw draadje, lijm (eventueel)...

De rest mag je zelf invullen.
dit heeft 'n vriend van mijn broer 's gedaan, vóór mijn broer.. maar hij was binnen no-time weer stuk, en dat terwijl die jongen prima kon solderen...

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-08 21:35

ThaHandy

Discovery Channel

Op woensdag 17 april 2002 01:21 schreef Oscar28 het volgende:
Ik heb dus een draadbreukje zittenin mijn Sony in-ear fontopia koptelefoontjes, nu zijn die krengen iets van 25 euro, dus ik iwl hem fiksen. Wat is de beste manier om dat te doen?
daarom ben ik van el cheapo headphones (doe van jou nog niet niet) en heb na 3x draadbreuk in de container geflikkerd en heb nu een Vivanco SR 950 (199 piek) en heb nergens last van :)
jou niet te dwingen on een beter te halen hoor :)

btw ....weet je ook waar de breuk zit? dmv te piellen aan de kabel?

• Aetje

Aetje

Op woensdag 17 april 2002 01:24 schreef Zeepoog het volgende:

[..]

dit heeft 'n vriend van mijn broer 's gedaan, vóór mijn broer.. maar hij was binnen no-time weer stuk, en dat terwijl die jongen prima kon solderen...
Zelf heb ik er al 2 gefixt, beide sony. Geen problemen meer mee gehad. Wel de kat die die draad doogebeten had een flinke schop gegeven :(

Forget your fears...

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 01:24 schreef Zeepoog het volgende:

[..]

Een draadbreuk treed over het algemeen het eerst op, op het stuk draad wat het meest beweegd(t?).
De reden dat de gemaakte 'breuk' weer snel breekt zit em in het feit dat een stuk draad verzopen in soldeertin een stuk minder flexibel is. En als het dan toch gebogen/bewogen wordt buigt het de eerste paar keer mee en daarna breekt het.

Oplossing: verstevig het soldeerpunt zoat het minder makkelijk KAN buigen. Trek er een paar lagen krimpkous over (liefst met een lijmlaag aan de binnenkant) en het beweegt niet, en dus breekt niet..

Mvg

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Dan zou ik ook een trekontlasting maken, gewoon een knoopje erin :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Aetje

Aetje

Dat zeg ik. Nieuwe kabel :/

Forget your fears...

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 01:48 schreef bobo1on1 het volgende:
Dan zou ik ook een trekontlasting maken, gewoon een knoopje erin :)
Idd je hebt gelijk, ontlasten. Ik geef de voorkeur aan een krimpkous met lijmlaag. En wel om de volgende reden:
De lijmlaag in de krimpkous werkt ook als draadontlaster en dit ZONDER een 'potentieel zwak punt' (knoop) aan te brengen in de kabel.
Een knoop is wel goedkoper :) maar ontlast een breuk midden in de draad niet echt.. De knoop zou dan eigenlijk een 'steunpunt' moeten hebben.
(behuizing met een gat erin, kabel erdoor met een knoop die groter is als het gat. Dus als je aan de kabel trekt weerhoudt de behuizing je van het verder uittrekken van de kabel. De knoop ontlast zo het uiteinde van de kabel die bijv aan de printplaat vast zit)

Oh en probeer maar is een mooie fatsoenlijke knoop te maken in een draad die keihard is van de soldeertin. :) Succes..

Mvg

• Kris
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:38
Die headphones gaan gewoon kapot om de zoveel tijd. soms gaat het draadje stuk en anders wel het dopje zelf.

gewoon nieuwe kopen denk ik maar...

Verwijderd

Is dat spul wel te solderen? Wat ik me herinner van zo'n draadje is dat er een soort touw door geweven zat :? Nou ik kan het fout hebben...

Het lijkt me duidelijk: proberen te solderen en als het niet lukt dan heb je (net als je nu al hebt) *NIKS*. Niets te verliezen dus. Het krimpkousverhaal klinkt mij wel goed in de oren.. Ff scoren bij de electronicaboer dus. Laat horen wat er van geworden is!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:03

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb hier een hoop geflame weggehaald. Mensen als je wil dat die jongen "z'n kat geen schop geeft", ga dat dan via mail doen maar niet zinloos via het forum. Daarnaast kan "de kat een schop geven" ook heel goed symbolisc zijn, ik geef wel vaker mensen/dieren/dingen een schop en bedoel er iets anders mee.

Ontopic Plz verder (en excuses voor alle verwijderde posts voor de niet flamers, die sloegen nergens meer op, als de flames weg zijn).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 15:51 schreef basch het volgende:
Is dat spul wel te solderen? Wat ik me herinner van zo'n draadje is dat er een soort touw door geweven zat :? Nou ik kan het fout hebben...
Klopt ook :) Dat 'touw' dient als draadontlaster over de gehele lengte van het snoer.
Voor je gaat solderen FF kort afknippen zodat het niet in het soldeerwerk terecht komen kan.

Wat ik me ineens bedenk.. vaak hebben de binnenkabels een speciale coating, en dan bedoel ik niet NOG een laagje plastic maar een harde laag die direct op de geleidende kern zit. (Vaak rood, groen of zilvergoud) Deze laag laat zich niet makkelijk solderen en geleid ook geen stroom. Het kan zijn dat ie daarom snel weer kapot gaat. (zelf ook eens meegemaakt nu ik er over nadenk.. braken de draadjes na korte tijd gewoon los..). Draadjes FF blank schuren dus voor goed contact..

Verwijderd

ik heb laatst ook mijn fontopia koptelefoontje gerepareerd. gewoon de draaidjes losleggen, met een aansteker de prut eraf branden (groen rode coating), dan aan elkaar solderen en met een stukje krimpkaus vastzetten. Is nu nauwlijks te zien dat het ooit kapot is geweest, draadje is op een plekje iets dikker maar dat is alles dan.

Verwijderd

tin, krimpkous, soldeerbout

daz alles wa je nodig hebt, maar pak dan wel de goeie maten krimpkous en niet die 10 maten te groot is.
Pagina: 1