Toon posts:

Coax video en audio splitsen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag het audio signaal van de kabeltv op m'n stereo af spelen.Is het mogelijk om de binnenkomende kabel te spliten in een video signaal en een audio signaal. Ik heb zelf geen flauw idee of dit kan?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Wat eenvoudiger is, is de koptelefoon uitgang van de TV door te lussen naar de aux-in van de stereo. Werkt goed. De benodigde steker heeft de electronicahandel wel...

En als er geen koptelefoon uitgang voorhanden is, maak er een. Voorversterker audio in de TV opzoeken, en dan gewoon een stekertje aan bouwen :)

Forget your fears...
...and want to know more...

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-03 16:44
Nee, kan niet..

iig niet zoals jij oppert..

Coax is een grote frequentieband, bevat VHF-L, VHF-H en UHF

In dit hele bereik zitten al je TV zenders. Beeld op een kanaal, geluid 5Mhz (dacht ik) erboven.

En da's ietsjes anders dan een 20Hz-20Khz (globaal) geluidssignaaltje.

Gewoon een videorecover pakken, scartkabel, en hoppa, op de stereo...

Koptelefoon modden zoals hierboven: NO WAY.
a. Alle instellingen van TV (balans, treble, bass enz) verneuken je signaal
b. Impedantieverschillen.

Scart signaal bevat een normaal (1v TT uit mn hoofd) linesignaal, zonder alle gefilterde shit. Gewoon het kale signaal, dat je in je versterker naar wens kan bewerken.

Verwijderd

Gebruik een oude videorecorder, het loopwerk hoeft niet eens te doen (desnoods sloop je het tuner-gedeelte eruit) :)

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04-2025
Op woensdag 17 april 2002 01:19 schreef DJSmiley het volgende:

Scart signaal bevat een normaal (1v TT uit mn hoofd) linesignaal, zonder alle gefilterde shit. Gewoon het kale signaal, dat je in je versterker naar wens kan bewerken.
Dat hoop je dan iig. Ik kom ook regelmatig TVs tegen die een linenivo gefilters/gevolumed uit hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Hum, dacht al dat dat niet zou gaan. Maar via scart zal het denk ik ook niet lukken. Het signaal van de kabel gaat naar de vcr en dan via een coax kabel naar de tv.Er zit wel een scartkabel tussen tv en video maar die is alleen voor het afspelen van video's.

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-02 16:42
En heeft je TV geen audio-out signaal? Mijn oude Philips TV heeft 2 tulp-stekker connectoren achterop. Hier staat het stereo geluidssignaal op.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Verwijderd

code:
1
2
Coax -> VideoRecorder -> Video -> Scart -> TV
                -> Audio -> Tulp -> Versterker

Zo zit het bij mij aangesloten. De audio van de TV-zender die ik kies op de VCR is te horen over mijn versterker.

Anders de speaker/headphone uit van de TV met een afzwakker omzetten naar Lijn-nivo, zodat de versterker hem lust zonder oversturing.

En als je houd van solderen: je kan een Demodulator gebruiken, die splits het Coax signaal in Video en Audio. Alleen zal je dan wel hetzij een Tuner moeten bouwen, of een Demodulator met instelschroef gebruiken (alleen dan is het een aardig gepriegel om de juiste zender in te stellen).
Zo'n demodulator zit in elke TV, Video, of TVKaart, waarvan er dagelijks honderden bij het grof-vuil staan...

Vraagje: welke van de 100 zenders op 1 coaxkabel wil je op je stereotoren horen?

(in het geval van satelliet zijn het er zelfs vele malen meer zenders...)

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
Als je geen vrije scart of audio uit heb kun je ook de koptelefoonuitgang gebruiken. Als de de steker er half insteekt heb je zowel geluid uit de speakers als via die uitgang.
Pagina: 1