Toon posts:

[WC] anti-roest (theorie)

Pagina: 1
Acties:
  • 507 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
"Water dat in fabrieken gebruikt wordt voor het maken van stoom, zogenoemd ketelwater, mag geen corrosie veroorzaken. Daarom moet de opgeloste zuurstof verwijderd worden. Daartoe wordt aan het ketelwater een stof toegevoegd die snel en volledig met zuurstof kan reageren. Hydrazine (N2H4) is zoŽn stof. Bij de reactie van hydrazine met opgeloste zuurstof onstaan uitsluitend water en stikstof. (stikstof als gas af te voeren). De stof die aan ketelwater wordt toegevoegd om opgelost om zuurstof te verwijderen, wordt in overmaat toegevoegd. Het ketelwater mag echter niet zuur worden: in een zure oplossing wordt ijzer ook aangetast. Ook om deze reden kan hydrazine gebruikt worden: hydrazine is een zwakke base. Het geconjungeerde zuur van N2H4 is N2H5+
Een bijkomend voordeel van hydrazine is dat eventueel aanwezige roest door hydrazine wordt omgezet in een afsluitend laagje Fe3O4.
Met 1 kg hydrazine kan met 1,6 miljoen liter water zuurstofvrij maken."

Hydrazine toevoegen dus! of niet?

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-02 21:28
probeer het en je zal het weten!
en als je het weet vertel het ons allemaal!
>:)

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

• Miletos
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Maar...waar gaat die stikstof dan naartoe? (in een waterkoeling systeem)

• Randal Peelen
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-01 14:52
Das leuk, maar dan moet je het hele zooitje als een haas in je waterkoelsysteem pompen (het zal anders zuurstof op gaan nemen :o) en je zult het hele gebeuren luchtdicht moeten verpakken, is het dan niet handiger om niet roestend materiaal te gebruiken? :P.

Goed idee vind ik het wel btw, begrijp me niet verkeerd ;).

http://twitter.com/randalpeelen

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

En nu een keer over, en dan in het Nederlandsch :)

Verwijderd

Op dinsdag 16 april 2002 23:24 schreef steve_jacks het volgende:
idd. Waar gaat die stikstof dan naartoe? Je wilt geen luchtbellen in je waterpomp krijgen, is niet goed voor het ding. En bovendien zou het mij niet verbazen als dit een vrij giftig stofje is en niet zomaar te verkrijgen is.

• Menblack
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-02 09:58
Maar dat water is dan toch normaal kraan water met alles er in van kalk tot zout. En voor water koeling gebruiken de meeste toch demiwater.

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:28
Hmm, opofferings materiaal lijkt me dan toch simpeler.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Verwijderd

Hmm, hydrazine. Fijn spul. Lekker brandbaar.

Overigens doet het nog steeds niets tegen elektrocorrosie. En dat is toch waar de meeste problemen liggen.

• Sneaky_Dill
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-02-2025
Op dinsdag 16 april 2002 23:47 schreef Terror het volgende:
Hmm, opofferings materiaal lijkt me dan toch simpeler.
Dit is echt roesten, niet dat ene waar de vorige poster het over heeft. :)

Ik vind het een goed idee, de luchtbellen gaan er in je air trap uit en heb je alleen ff last van bij het vullen.

Wanneer alle zuurstof eruit is, komt het er niet meer bij. (Waterdicht = meestal luchtdicht)

edit:
Of voorkom je met opofferingsmateriaal ook roesten? Zou kunnen, maar dan toch vind ik dit wel frisser omdat er geen rare bijprodukten in het water komen.

Heb een upgrade nodig =/

• Sneaky_Dill
Op dinsdag 16 april 2002 23:41 schreef Menblack het volgende:
Maar dat water is dan toch normaal kraan water met alles er in van kalk tot zout. En voor water koeling gebruiken de meeste toch demiwater.
In demi water zit toch stiekem zuurstof.

Heb een upgrade nodig =/

• Sneaky_Dill
Op woensdag 17 april 2002 00:10 schreef DaBit het volgende:
Hmm, hydrazine. Fijn spul. Lekker brandbaar.

Overigens doet het nog steeds niets tegen elektrocorrosie. En dat is toch waar de meeste problemen liggen.
Gewoon alleen koper gebruiken (en natuurlijk de benodigde kunststoffen enzo), geen andere metalen dus.

Heb een upgrade nodig =/

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:48

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Op dinsdag 16 april 2002 23:20 schreef Hermanator het volgende:
"Met 1 kg hydrazine kan met 1,6 miljoen liter water zuurstofvrij maken."

Hydrazine toevoegen dus! of niet?
Hoe ga je dat doen met je +- 5 liter? :7 :+

@MrBee_RC

• Trek Y11
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 12:35

Trek Y11

Eat my shorts

HYDRAZINE
Hydrazine (formule N2H4)

Hydrazine is een reukloos, zeer ontvlambaar, vluchtig en ontplofbaar product met een geur van ammoniak. In contact met lucht ontstaat rookontwikkeling. Het is echter ook een zeer toxisch product voor mens en dier. De geur (vanaf 2 à 3 ppm) is geenszins betrouwbaar als alarmsein want dan is de potentieel toxische concentratie (TLV = 0,1 ppm) reeds overschreden. Met andere woorden is men al geïntoxiceerd als men de ammoniakgeur waarneemt.

bovenstaande gevonden na even zoeken op internet

Lijkt me al met al listig spul om mee te gaan werken.

What if this weren't a hypothetical question?

Verwijderd

Is die tekst uit een eindexamen ofzo? is echt zo'n inleidende tekst waarna je zo'n klotesom krijgt.

• Dennizz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-07-2025

Dennizz

pc-70 mod in progress!

moet je h2 gebruiken ipv h2o :P :D :) (gewoon ff electrolyse of hoe dat ook heet :P) geen zuurstog meer ;) ;)

( >:) )

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 april 2002 00:28 schreef Antrax het volgende:
Is die tekst uit een eindexamen ofzo? is echt zo'n inleidende tekst waarna je zo'n klotesom krijgt.
examenbundel scheikunde 2002 :'(
Op woensdag 17 april 2002 00:28 schreef TrekY11 het volgende:
HYDRAZINE
Hydrazine (formule N2H4)

Hydrazine is een reukloos, zeer ontvlambaar, vluchtig en ontplofbaar product met een geur van ammoniak. In contact met lucht ontstaat rookontwikkeling. Het is echter ook een zeer toxisch product voor mens en dier. De geur (vanaf 2 à 3 ppm) is geenszins betrouwbaar als alarmsein want dan is de potentieel toxische concentratie (TLV = 0,1 ppm) reeds overschreden. Met andere woorden is men al geïntoxiceerd als men de ammoniakgeur waarneemt.

LOOOOOOOOOOOOOOL nog een rede om het toe te voegen >:)

• Trek Y11

Trek Y11

Eat my shorts

Is ook in gebruik als raketbrandstof kan je je pc in baan om de aarde krijgen >:)

Verwijderd

Topicstarter
Was in ieder geval een leuk idee :D wie gaat het voor ons uitproberen? (ik heb geen bomvrije kelder om het te testen)

• Acid_Burn
  • Laatst online: 13:27

Acid_Burn

uhuh

lol
Hydrazine is een reukloos, zeer ontvlambaar, vluchtig en ontplofbaar product met een geur van ammoniak.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Trek Y11

Trek Y11

Eat my shorts

Lees net dat het in de F16 wordt gebruikt voor de noodaccu
misschien originele casemod F16/PC, die heb ik hier nog niet gezien tenminste :)

Verwijderd

HYDRAZINE
Hydrazine (formule N2H4)

Hydrazine is een reukloos, zeer ontvlambaar, vluchtig en ontplofbaar product met een geur van ammoniak.In contact met lucht ontstaat rookontwikkeling. Het is echter ook een zeer toxisch product voor mens en dier. De geur (vanaf 2 à 3 ppm) is geenszins betrouwbaar als alarmsein want dan is de potentieel toxische concentratie (TLV = 0,1 ppm) reeds overschreden. Met andere woorden is men al geïntoxiceerd als men de ammoniakgeur waarneemt.

is het nu geurloos of ruikt het nu naar ammoniak? :)
edit:

was net te laat

• Trek Y11

Trek Y11

Eat my shorts

Bij kleine concentraties geurloos, maar wanneer je het kan ruiken is het al schadelijk.

• Acid_Burn
  • Laatst online: 13:27

Acid_Burn

uhuh

methaan in kleine concentraties is ook reukloos.. als je het ruikt.. dan heeft iemand een scheet gelaten :+

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Trek Y11

Trek Y11

Eat my shorts

Ik heb het ook niet verzonnen, leest idd beetje gek :?

• Sneaky_Dill
Op woensdag 17 april 2002 00:52 schreef TrekY11 het volgende:
Ik heb het ook niet verzonnen, leest idd beetje gek :?
een beetje maar ;)

Heb een upgrade nodig =/

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Op dinsdag 16 april 2002 23:24 schreef steve_jacks het volgende:
Naar de ontluchting van de pomp. En 't wordt echt geen colabelletjes effect...

Forget your fears...
...and want to know more...

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op woensdag 17 april 2002 00:41 schreef TrekY11 het volgende:
Lees net dat het in de F16 wordt gebruikt voor de noodaccu
misschien originele casemod F16/PC, die heb ik hier nog niet gezien tenminste :)
Noodaccu ?? :?

het wordt in een noodsituatie gebruikt in een EPU (Emergency Power Unit). Dat is een kleine gasturbine die stroom en hydraulische druk levert als de straalmotor zelf kapot is, of in ieder geval door defect geen hydraulische druk en/of electriciteit meer kan leveren.
The current F16 EPU uses a hydrazine blend known as H-70 which is 70% hydrazine and 30% water as the energy source. It is expelled from a tank into a gas generator where it decomposes in a catalytic reaction releasing hot gases. These hot gases drive a turbine which drives a gearbox which drives a 5 KVA generator to supply emergency electrical power and a 23 gpm hydraulic pump to supply emergency hydraulic power. total run time in this hydrazine mode is 10 minutes.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

HYDRAZINE
Hydrazine (formule N2H4)

Vraag me af hoe ze dan weten dat het naar ammoniak ruikt 8-)

Iemand er met de kop in drukken en dan ' SCHNELL waar ruikt het naar " >:)
Pagina: 1