Hoe none-formatted partitie formateren in rh7.2?

Pagina: 1
Acties:

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik ben nu een dag bezig met RH7.2 en nu loop ik tegen het volgende probleem aan. (ik heb de search al gebruikt).
Ik heb een dualboot met xp/rh7.2 met als bootmanager grumb waarbij
hda1=vfat fat32 winxp 7,72 GB
hda2=none leeg 7,60 GB
hda5=ext3 linux 6,83 GB
hda6=ext3 swap linux 512mb
hda7=vfat fat32 16,63 GB
hda8=vfat fat32 16,63 GB

Ik wil graag mijn hda2 (2e prim partitie) als fat32 geformateerd hebben. In windows xp lukt het formateren niet met bestandsbeheer het is een onbekende partitie volgens bestandbeheer. In dos kan ik de partitie niet benaderen omdat de partitie in fdisk als non-dos staat aangegeven.
Red Hat 7.2 geeft aan in fdisk dat er geen bestandssysteem is maar met fdisk weet ik niet hoe ik kan formatteren.
Ik heb de partitie proberen te mounten maar dan moet ik het bestandssysteem aangeven en die is er niet want hij is ongepartitioneerd optie none lukte niet.
O ja ik heb geen partition magic dus daar lukt het niet mee en ik ben het ook niet van plan te kopen, is te duur.

• Mad_Manic
  • Nu online
Met de RH opstartcd en RH opstartdiskette heb ik ook geprobeerd of ik iets kon vinden van formatteren maar dat lukte niet

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ik denk dat je met linux fdisk even het partitietype moet veranderen in "dos" of "fat32" ofzo, en nog es proberen wat XP er van bakt.

• Mad_Manic
  • Nu online
Met welk commando moet dat want daar kom ik niet uit.
\

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

fdisk :)

[edit]
Het gaat waarschijnlijk toch niet werken omdat Windows maar 1 primaiere partitie kan zien. Windows XP staat op hda1, dus hda2 is onzichtbaar. De oplossing is:
verwijder hda2
rek hda3 op (de extended partitie waar hda5..8 in staan) met parted bijvoorbeeld, of met Partition Magic (windows).
maak een hda9 aan en maak daar FAT32 van.

[edit2]
Ow, bedoel je dat? >:)
t (van type)

• Mad_Manic
  • Nu online
Ik bedoel dus, met welk commando in fdisk onder linux kan ik een partitie zonder bestandsysteem omzetten naar fat32(vfat).

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-08 18:52

_nethack

We're all MAD here

Met 'fdisk /dev/hda' kun je fdisk starten.
Als je dan het commando 'p' geeft laat ie de partities zien.
Je kunt met het commando 't' het partitie type wijzigen, als je deze wijzigt in type 'b' dan wordt het weer een fat32 partitie, die je later in linux (met 'mkdosfs -F 32 /dev/hda2') of in windows kunt formatteren.
met 'w' sla je de wijzigingen op.

Let wel goed op wat je doet, fdisk is niet echt ingewikkeld, maar let op dat je de goede partitie kiest, als je een verkeerde kiest en het 'w'(rite) commando geeft ben je mogelijk data kwijt.

[edit]
Reactie op post van Valium:

In tegenstelling tot DOS/Win9x kunnen WinNT verwanten (NT4, 2000, XP) wél overweg met meerdere primaire fat/ntfs partities op één schijf.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Mad_Manic
  • Nu online
Dit wilde ik nou weten bedankt

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

cfdisk is overigens wat makkelijker in gebruik :)

Nadat je er een bepaald filesystem van gemaakt hebt, mag/kan/moet je het met de verschillende mkfs varianten formateren.

bijvoorbeeld mkfs.ext2 (of mke2fs) /dev/hda5

• Mad_Manic
  • Nu online
Bedankt voor de reacties, het is me gelukt met behulp van fdisk onder linux.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Op woensdag 17 april 2002 00:01 schreef Operations het volgende:
[..]
[edit]
Reactie op post van Valium:

In tegenstelling tot DOS/Win9x kunnen WinNT verwanten (NT4, 2000, XP) wél overweg met meerdere primaire fat/ntfs partities op één schijf.
Oei, dan weet je pas hoe lang je al geen Windows gebruikt ;)
JIPPIE! Ik weet niet alle details meer van de windows-systemen.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 16 april 2002 23:46 schreef blaataaps het volgende:
ik denk dat je met linux fdisk even het partitietype moet veranderen in "dos" of "fat32" ofzo, en nog es proberen wat XP er van bakt.
Merk op dat als je in een non-windows OS fdiskt, en daarna in DOS of Windows (iig 9x... kweet niet of de NT tree het wel goed doet) format op die schijf doet, je erg rare dingen kunt krijgen, terwijl het met de DOS/Windows fdisk wel goed gaat.

Dit komt omdat de DOS/Windows fdisk de eerste 512 bytes van de partitie die je aanmaakt vult met nullen, en DOS/Windows format gaat er vanuit ( |:( ) dat de eerste 512 bytes van de partitie die je wilt formatten nullen zijn.

Alle andere fdisken passen gewoon alleen de partition table aan en zetten niet de eerste 512 bytes op 0 (zoals het hoort).

De GNU/Linux fdisk herinnert je hier ook aan iirc.

[flame] Alsof DOS fdisk niet braindamaged genoeg was... Doet format er nog een schepje bovenop... [/flame]
Op woensdag 17 april 2002 00:01 schreef Operations het volgende:
<snip>
Vergeet 'm' voor help niet ;)
Op woensdag 17 april 2002 00:40 schreef Valium het volgende:
Oei, dan weet je pas hoe lang je al geen Windows gebruikt ;)
JIPPIE! Ik weet niet alle details meer van de windows-systemen.
Heh...
* deadinspace kent het :)

• Mad_Manic
  • Nu online
[quote]Op woensdag 17 april 2002 00:59 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Merk op dat als je in een non-windows OS fdiskt, en daarna in DOS of Windows (iig 9x... kweet niet of de NT tree het wel goed doet) format op die schijf doet, je erg rare dingen kunt krijgen, terwijl het met de DOS/Windows fdisk wel goed gaat.

Dit komt omdat de DOS/Windows fdisk de eerste 512 bytes van de partitie die je aanmaakt vult met nullen, en DOS/Windows format gaat er vanuit ( |:( ) dat de eerste 512 bytes van de partitie die je wilt formatten nullen zijn.

Alle andere fdisken passen gewoon alleen de partition table aan en zetten niet de eerste 512 bytes op 0 (zoals het hoort).

Geldt dit voor alle partities, zowel primair en extended of alleen voor de allereerste primaire partitie?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Bij mijn weten voor alle partities.
Je kunt wel met het dd commando zelf de eerste 512 bytes van de nieuwe partitie op nul zetten, maar daar moet je mee oppassen.
Makkelijker is het om of in GNU/Linux te fdisk-en en te mkdosfs-en, of te fdisk-en en te format-ten in DOS, en die twee dus zo weinig mogelijk te mengen.
Pagina: 1