UDMA/133Mhz .. voordeel ?

Pagina: 1
Acties:

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Er zijn sinds kort al enkele UDMA/133 harde schijven beschikbaar, de nieuwe techniek waar maxtor mee uitpakte.

Nu vroeg ik mij af, ofdat er naast de grotere schijfondersteuning (+128GB) die de UDMA/133 aankan (mits juiste controller), nog andere overtuigende punten waren om zo'n schijf aan te schaffen? :?

Verwijderd

Heeft geen extra nut. ATA 100 is net zo snel.

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:32
In burst from cache situaties is het leuk, dan haal je 133MB/sec, maarjah de cache is maar 2MB :P Anders heb je niet veel voordeel op een ATA100 controller. Je zal misschien een aantal procent winst hebben bij het koppieren van grote bestanden ed., maar verder is het geen noemenwaardige performace increse.

Het is wel zo dat bijna alle nieuwe schijven ATA133 zijn, het kan dus verder geen kwaad, maar om hier een nieuwe controller voor te kopen is niet echt zinnig. De schijf op zich is niks mis mee, maxtor is wat dat betreft redelijk zeker en stabiel.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
je kan grotere hd's op een ATA133 controler.

Verwijderd

Op dinsdag 16 april 2002 23:10 schreef geforce5_guy het volgende:
je kan grotere hd's op een ATA133 controler.
:Z

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
net als scsi u160 is ata 133 voor 1 schijf zware overkill.

• franklin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-04 13:58

franklin

denkt teveel...

je kunt inderdaad grotere hdds aansluiten op udma133! udma133 kan meer adresseren dan udma100... dus :Z lekker

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Ja, wel :Z

Want:
Op dinsdag 16 april 2002 22:42 schreef -FoX- het volgende:
Nu vroeg ik mij af, ofdat er naast de grotere schijfondersteuning (+128GB) die de UDMA/133 aankan (mits juiste controller), nog andere overtuigende punten waren om zo'n schijf aan te schaffen? :?

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-04 13:35

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Die 133mb/s wordt alleen gehaald als de data die nodig is uit het cache geheugen van de harddisk gehaald kan worden.
Echter windows gebruikt zelf ook caching, door gebruik te maken van je interne geheugen,
wat op zijn beurt weer gecached wordt op het cache geheugen wat op je processor zit.
Kortom hoe groter het verschil tussen de werkelijke snelheid dat het mechanische gedeelte van je harddisk aan data kan leveren, met de snelheid van je ide bus.
Des te minder effect dit in de praktijk zal opleveren.

Je kan wel voordeel behalen indien je veel ide apparaten hebt waarbij cdrom's branders of dvdrom's (UDMA8)
op dezelfde controller (master/slave) zitten,
als een harddisk (UDMA66-133)
In dat geval gaat die harddisk op UDMA8 staan,
en zou je die op een andere controller kunnen zetten,
zodat die wel hoger gaat dan UDMA8.

/Offtopic
Het is wel moeilijk he, om voordat je een antwoord plaatst even te kijken wat de topic starter precies schrijft.
Ik doel op de opmerking "Behalve dan ondersteuning grotere capaciteit" van de harddisks.
/Offtopic

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Pagina: 1