[EL]Hdd vu meter met geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08 18:21
Ik zat laatst weer eens na te denken en heb weer wat bedacht. die hdd vu meters zijn hardstikke in en je kan over al zoon schakelingetje vinden, maar nu wil ik ong. het zelfde maar niet helemaal. ik wil zoon ding met history. ik zou het ff in een schematje zetten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
                 huidige status
    voorgaande standen  |
 _____________^_____________  |
/                  \ V
0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0

0 <--- leds

En dat ie de voor gaande standen œsec onthoud en dan door geeft aan de volgende regel. misschien is het een beetje onduidenlijk uitgelegd, maar ik kan er nix anders van maken. ik heb zelf wel een beetje verstand van dit zoort dingen maar zoon complex schema lukt me nog niet. wie helpt mij aan zoon schema die dit doet?

Verwijderd

Begrijp je uitleg volledig, maar vind je niet dat dat een beetje veel Ledjes worden ?

Het idee op zich is heel mooi bedacht en de schakeling zou natuurlijk wel heel mooi kunnen zijn, maar zoveel plaats zou ik persoonlijk niet over hebben voor ledjes

jammergenoeg kan ik ook niet echt helpen, want heb er ook niet zoveel verstand van. Als je die standen wil doorgeven, moet je toch ergens een geheugen hebben ofzo en misschien een manier om de info telkens door te geven.

en een manier om een vertraging in te bouwen enzo

• Tead
Het zou ook kunnen met een LCD, maar dan heb je weer software nodig, en ik wil dit toe gaan passen in een P1 en die processortijd heb ik hard nodig. dus wil ik het voledig hardware matig, en ik wil niet allemaal losse leds gebruiken. Ik wou daar eerder zoiets voor gaan gebruiken:
Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/160/M1/160466M1.JPG

Verder niemand die mij hier mee kan helpen???

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:24

kimjansen

Nu ff niks...

Op dinsdag 16 april 2002 21:50 schreef Tead het volgende:
Ik zat laatst weer eens na te denken en heb weer wat bedacht.
Zou dit niet mogelijk zijn met een eenvoudige micro-controller/processor waarvan je de uitgangen met een DEMUX "uitbreid" voor een groter aantal LED's (iig meer dan de standaard uitgangen op een uC.

Speed kills, but beauty lives forever...

Verwijderd

Is vrij simpel te realiseren.. Is ook zeer zeker mogenlijk.. En ik ga er hard over nadenken.

Word wel een duur IC'tje denk ik.. Moeten behoorlijk wat flip-flopjes in..

Maar nogmaals vrij simpel..
voor een LED rij van 5x10 zijn het 50 flipflopjes in 1 of meerdere IC's een aantal weerstanden en condensatoren.. en LEDjes natuurlijk...

Goed idee trouwens.. (8>

Verwijderd

Op dinsdag 16 april 2002 22:50 schreef Tead het volgende:
Het zou ook kunnen met een LCD, maar dan heb je weer software nodig, en ik wil dit toe gaan passen in een P1 en die processortijd heb ik hard nodig. dus wil ik het voledig hardware matig, en ik wil niet allemaal losse leds gebruiken. Ik wou daar eerder zoiets voor gaan gebruiken:
[afbeelding]

Verder niemand die mij hier mee kan helpen???
Die kan je gewoon aansturen zonder software hoor..
Zijn gewoon losse LED's met 1 gezamelijke aarde.

Verwijderd

Ben op dit moment bezig met een schema. Deze zou in theorie moeten werken..

Nog ff uploaden..

Graag iedereen die verstand heeft van electronica ff dit topic volgen..

Verwijderd

Is er nog belang bij het schema??
Sins niemand reageerd hierop :? :?

Verwijderd

ik ben net thuis van een dagje school en ben zeker geïnteresserd in het schema hoor !

weet niet waar de reacties hierover blijven, maar misschien zal er vanavond meer volk langskomen, zeker posten als je het schema hebt zou ik zeggen

• Tead
Op woensdag 17 april 2002 18:23 schreef MagicMagicM het volgende:
Is er nog belang bij het schema??
Sins niemand reageerd hierop :? :?
Ik kom net van me werk. en er is zeker intresse voor dat schema, anders vraag ik het niet hé :9

Heb je misschien al iets???

Verwijderd

Sorry maar hier heb ik dus geen verstand van :?.
Kan iemand me dit misschien een beetje simpel uitleggen?

Verwijderd

ik ga dit ook maken :9
echt cool idee.
mischien een microcontroler hiervoor proggen?

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
hoe groot is dat "led blokje"?

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• GreeTz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-07 12:57

GreeTz

took the red pill

een microcontroller? je hebt tog een PC |:(

Alleen:           DE GROETJES

Verwijderd

Ik heb zeker iets. Zie hier het blokschema.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1394279438

Als het goed is zal dit zo moeten werken. De LM3915 moet trouwens ff anders aangesloten worden. Zoals hieronder dus.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2683836522

Moet je d'r maar ff indenken tijdelijk.

Nu nog ff geschikte IC's zoeken voor de flip-flops.
Laat ff weten als ik iets over het hoofd heb gezien.

Nog ff ter verduidelijking: Dit steld dus dit voor;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
voorgaande standen  
   ___|___
 */  \
 0 0 0 0 0
 0 0 0 0 0
 0 0 0 0 0
 0 0 0 0 0
 0 0 0 0 0
 0 0 0 0 0
 0 0 0 0 0
 0 0 0 0 0
 0 0 0 0 0
 0 0 0 0 0

0 <--- leds
* <--- huidige status

De lengte kan worden uitgebreid door extra d-flipflops d'r achteraan te plakken.
Het LM3915 schema is voor een 10led VU-meter. Maar dit stukje schema kan worden vervangen door elk willekeurig VU-meter schema.

Verwijderd

idd, microcontroller gebruiken. Je kan door middel van multiplexing de led rijtjes om de beurt laten oplichtenzodat je maar 8 uitgangen nodig hebt voor alle (8) ledjes en nog 1 uitgang voor elke volgende ledjes rij.

Je maakt daarbij elke anode aan elkaar van elke rij led's.
(in de "hoe hard leest de hdd" richting)
Je maakt ook alle cathodes aan elkaar van de ledjes die boven elkaar zitten in de tijds richting.

Door middel van multiplexing laat je ze allemaal achter elkaar oplichten, een soort looplicht effect dus. Je moet er alleen rekening mee houden dat dit looplicht ongeveer 50x per seconde moet lopen. Je ziet dan alle leds tegelijk branden omdat je oog geen 50 hz bij kan houden.

Snap je het of moet ik even mijn paint talenten uittesten?

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 18:44 schreef GreeTz het volgende:
een microcontroller? je hebt tog een PC |:(
duhh, maar een microcontroler is sneller, en makkelijker te proggen.
het is gewoon hardware, en ik heb geen printerpoort over dus is het wel beter op die manier

[edit=plaatjes werken weer]

Verwijderd

Waarom werken mijn pic's niet??????

edit:

oh ja, geocities vind dat niet leuk... |:(

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 18:50 schreef MagicMagicM het volgende:
Waarom werken mijn pic's niet??????

edit:

oh ja, geocities vind dat niet leuk... |:(
uploaden => http://www.endoria.net/upload

Verwijderd

gelukt >:)

Sorry voor de klote layout nu. Maar anders worden de lijntjes brak... :r

Verwijderd

leg dat 1e plaatje eens uit. snap geen hol van die schakeling(wel in woorden maar niet wat er gebeurt in de schakeling :P )

owja
code:
1
[url=http://www.www.nl/plaatje.jpg][img=200,100]http://www.www.nl/plaatje.jpg[/img][/url]

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 18:58 schreef KingOfDos het volgende:
leg dat 1e plaatje eens uit. snap geen hol van die schakeling(wel in woorden maar niet wat er gebeurt in de schakeling :P )
Ja, daarvoor moet je de werking van een d-flipflop kennen.
Let me try;

Op elke flipflop is een klokpuls aangesloten van een X frequentie. b.v 3Hz.
Bij elk pulsje schakeld de d-flipflop het signaal van de ingang naar de uitgang.. Dus zo reist een ledje dat aan is bij de huidige status door naar voren.

Snapy?

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 19:02 schreef MagicMagicM het volgende:

[..]

Ja, daarvoor moet je de werking van een d-flipflop kennen.
Let me try;

Op elke flipflop is een klokpuls aangesloten van een X frequentie. b.v 3Hz.
Bij elk pulsje schakeld de d-flipflop het signaal van de ingang naar de uitgang.. Dus zo reist een ledje dat aan is bij de huidige status door naar voren.

Snapy?
nee niet echt :P
kan je iets tekenen?

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 19:03 schreef KingOfDos het volgende:

[..]

nee niet echt :P
kan je iets tekenen?
mmmm...

ok nog een poging.. een 1 = +5Volt een 0 = 0Volt

Stel: De VU meter laat alle led's branden. Dus op alle rechter uitgangen van dat IC staat een 1.
Nadat een pulsje van de klokpuls voorbijkomt zal elke 1 van de ingang van de eerste rij d-flipflops naar de uitgang verhuizen.
En bij het volgende pulsje zullen de 1 tjes die op de uitgangen van de eerste rij d-flipflops staat verhuizen naar de uitgang van de 2e rij d-flipflops.. enz enz enz...

Duidelijker?

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 18:46 schreef IconOS het volgende:
idd, microcontroller gebruiken. Je kan door middel van multiplexing de led rijtjes om de beurt laten oplichtenzodat je maar 8 uitgangen nodig hebt voor alle (8) ledjes en nog 1 uitgang voor elke volgende ledjes rij.

Je maakt daarbij elke anode aan elkaar van elke rij led's.
(in de "hoe hard leest de hdd" richting)
Je maakt ook alle cathodes aan elkaar van de ledjes die boven elkaar zitten in de tijds richting.

Door middel van multiplexing laat je ze allemaal achter elkaar oplichten, een soort looplicht effect dus. Je moet er alleen rekening mee houden dat dit looplicht ongeveer 50x per seconde moet lopen. Je ziet dan alle leds tegelijk branden omdat je oog geen 50 hz bij kan houden.

Dit verhaal is geheel onduidelijk..
Je zegt dat je voor elke volgende rij maar 1 uitgang nodig hebt. Hoe kan je met 1 uitgang b.v 6 van de 10 ledjes aandoen dan? Serieel binair ofzo? en dan? voor elke rij nog een demultiplexer met 10 uitgangen?

• Tead
ff vraagje tussen door, Hoe ziet een flipflop er ongeveer uit en wat is de prijs, mijn bedoeling was het om het graphiekje (wat het dus wordt) 2x xo breed te maken dan dat ie hoog was, en dan heb ik 200 flipfops nodig, en als die dingen 5 euro per stuk zijn dan ben ik 1000 euro kwijt |:( en das echt niet de bedoeling.
Op woensdag 17 april 2002 18:46 schreef IconOS het volgende:
Test je paint tallent maar ff >:)

Verwijderd

kick

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 19:49 schreef Tead het volgende:
ff vraagje tussen door, Hoe ziet een flipflop er ongeveer uit en wat is de prijs, mijn bedoeling was het om het graphiekje (wat het dus wordt) 2x xo breed te maken dan dat ie hoog was, en dan heb ik 200 flipfops nodig, en als die dingen 5 euro per stuk zijn dan ben ik 1000 euro kwijt |:( en das echt niet de bedoeling.
[..]

Test je paint tallent maar ff >:)
Die flipflops zitten in chipjes..
Volgens mij kan je IC's krijgen met 18 flipflop's d'r in voor 30 Eurocent ofzo.

Maar ik vind 10 leds hoog wel erg hoog zelf..
Dus dat ga ik zoizo nog ff anders doen. Ik dacht meer iets in de richting van 10x7
Dus 70 led's.. heb je 4 IC's nodig 10x6 kan eventueel ook om ledjes te besparen..

Verwijderd

Als er een ADMIN is erguns hier, zou je de titel willen wijzigen naar "Hdd vu meter met geheugen functie + schema"

Dit om ff wat meer aandacht te trekken.

• LEiPiE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:18

LEiPiE

... (ing. van weinig woorden)

weinig praktische ervaring, maar zou het niet met van die schuifregisters kunnen?
Als je er daar bijvoorbeeld 8 van hebt (register per ledje per toestand) dan kun je met een 8bit register 8 toestanden onthouden.
Dan nog een klokpuls erbij, ff in pseudocode:
on (klokpuls) {
schuif alle registers 1 bit naar rechts
zet huidige status (uit buffer) links in de registers
}
weet niet precies hoe je 't zou moeten uittekenen, poging:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
hddled 
   |
convert*
   |
buffer (even 3 bits voor de leesbaarheid)
 0 1 2
 | | +- registerA --+
 | +--- registerB --+---- [ klok ]
 +------registerC --+

en per register:

+-------------+
|        +--- klok
+-------------+
 |    |    |
 led  led  led

zoiets... hangt er nu dus vanaf hoeveel shiftregisters goedkoper zijn dan een bak andere flipflops :)
(convert is datgene wat de huidige hdd activiteit omzet naar bijvoorbeeld "6 ledjes" :))

Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 21:17 schreef leipie het volgende:
weinig praktische ervaring, maar zou het niet met van die schuifregisters kunnen?
Als je er daar bijvoorbeeld 8 van hebt (register per ledje per toestand) dan kun je met een 8bit register 8 toestanden onthouden.
Dan nog een klokpuls erbij, ff in pseudocode:
on (klokpuls) {
schuif alle registers 1 bit naar rechts
zet huidige status (uit buffer) links in de registers
}
weet niet precies hoe je 't zou moeten uittekenen, poging:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
hddled 
   |
convert*
   |
buffer (even 3 bits voor de leesbaarheid)
 0 1 2
 | | +- registerA --+
 | +--- registerB --+---- [ klok ]
 +------registerC --+

en per register:

+-------------+
|        +--- klok
+-------------+
 |    |    |
 led  led  led

zoiets... hangt er nu dus vanaf hoeveel shiftregisters goedkoper zijn dan een bak andere flipflops :)
(convert is datgene wat de huidige hdd activiteit omzet naar bijvoorbeeld "6 ledjes" :))
Jah, klopt. Die flipflopjes in een IC wordt ook wel een schuifregister genoemd.
Met andere woorden, is dus precies hetzelfde :D

Zie hier de IC's die ik wil gebruiken.
http://www.fairchildsemi.com/ds/74/74ACT18823.pdf

• Tead
Maar is er ook een schema voor zoon microprocessor??? en een Componenten lijst. dan kan ik zelf wel kijken wat er goed koper is, en als je zoon micro processor hebt kan je die dna ook andere dingen laten doen, bv zelfde idee alleen voor netwerk status of zo?

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 22:02 schreef Tead het volgende:
Maar is er ook een schema voor zoon microprocessor??? en een Componenten lijst. dan kan ik zelf wel kijken wat er goed koper is, en als je zoon micro processor hebt kan je die dna ook andere dingen laten doen, bv zelfde idee alleen voor netwerk status of zo?
Die bestaat nog niet denk ik. En als dat wel zo zou zijn, dan zou het veel moeilijker zijn om te maken met zo'n CPUtje. Moet je zelf programmeren en solderen.. 1 pinnetje aan zo'n processortje is erg klein om een LED aan te plakken als de volgende een halfe mm verder zit.
Dus, als je een smd oven heb. perfect. Anders niet.
En ik denk dat het duurder wordt ook nog es..

Nadeel van mijn schema is; de print wordt vrij groot. Grote IC's.
Voordeel: makkelijk te solderen voor iedereen. geen programmering nodig.

• Tead
Server komt waarschijnlijk in een koffer (orgineel he >:)) dus heb ik toch ruimte zat. en ik heb toevallig geen smd over.

• LEiPiE

LEiPiE

Op woensdag 17 april 2002 21:32 schreef MagicMagicM het volgende:

[..]

Jah, klopt. Die flipflopjes in een IC wordt ook wel een schuifregister genoemd.
Met andere woorden, is dus precies hetzelfde :D

Zie hier de IC's die ik wil gebruiken.
http://www.fairchildsemi.com/ds/74/74ACT18823.pdf
ik had dit in m'n hoofd :)
http://www.fairchildsemi.com/ds/10/100341.pdf

Verwijderd

welke componenten heb je allemaal nodig voor zoon FLIP-FLOP aan te sluiten?

• Tead
Ik ben dus bezig om hier een printplaatje voor aan het maken want een normale lijn plaat is hier niet voor geschikt. nu wou ik graag weten of hier speciale proggies voor zijn om je prints te ontwerpen, als ik een ontwerp heb kan ik het hier bij de elektraboer laten ontwikkelen.

edit:

Ik bedoel dus dat als ik een IC met 8 voeten wil in die print dat ie dan zelf weet wat de afstanden is tissen de voeten. als ik dat zelf zou weten kan ik het ook in autoCAD doen, maar het zou mooier zijn als er een appart proggie voor zou zijn.

Verwijderd

1)Paint!
of
2)www.baas.nl (layo1 freewareversie).

Verwijderd

Welke IC's ga je gebruiken...

Ik ben nog niet verder gegaan met dit idee. Beetje druk op het moment.

Keep me posted.

• Tead
Op zaterdag 20 april 2002 17:48 schreef MagicMagicM het volgende:
Welke IC's ga je gebruiken...
Ik heb nog geen idee, ik heb die sheets een beetje door gekeken en ben er alleen achter gekomen dat de ene 8 bits is en de andere 18. maar ik weet niet wat pcies het verschil er tussen is.

Kan iemand voor mij een schema geven hoe zoon ding aangesloten moet worden, dus welke pins op wat aangesloten moet worden?

Verwijderd

Op zaterdag 20 april 2002 18:41 schreef Tead het volgende:

[..]

Ik heb nog geen idee, ik heb die sheets een beetje door gekeken en ben er alleen achter gekomen dat de ene 8 bits is en de andere 18. maar ik weet niet wat pcies het verschil er tussen is.

Kan iemand voor mij een schema geven hoe zoon ding aangesloten moet worden, dus welke pins op wat aangesloten moet worden?
Heb je icq of msm?
chatten we ff verder B-)

• Tead
Wie heeft er nou tegenwoordig geen MSN >:) en ICQ heb ik niet, is te traag

MSN: MrHenri@Xs4all.nl

Verwijderd

je kan dan beter zorgen dat je via de parallele poort de stand uit leest, opslaad en dan idd via multiplexxing terug sturen echter is hier wel wat kennis van digitale techniek en elektronica voor nodig

Verwijderd

Op zondag 21 april 2002 12:49 schreef willum het volgende:
je kan dan beter zorgen dat je via de parallele poort de stand uit leest, opslaad en dan idd via multiplexxing terug sturen echter is hier wel wat kennis van digitale techniek en elektronica voor nodig
dit kost je dan een paralelle poort, die heb ik geen over(heb een 4x20 lcd).

Verwijderd

Goed, tead en ik hebben ff gechat.
Het volgende in d'r uitgekomen..
Eerst hebben we ff nagedacht over de klokpuls. dit was vij simpel de realiseren door een 555 timertje.. zie plaatje

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2435698270

We gaan 2 ontwerpen maken met deze led blokjes.

Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/160/M1/160466M1.JPG

deze zijn in de volgende maten te krijgen:
code:
1
2
3
12,7 x 17,8 x 6,3 
22,9 x 39,2 x 8,0 
38,0 x 53,3 x 8,5

het 1e ondwerp is 2x zo'n blokje voor 7x10 of 5x14 (ff kijken wat het mooist is)
2e ontwerp wordt 10x14 met 4 blokjes.

Het enige wat nog moet gebeuren is ff overleg voor geschiktje IC's.

Nieuws zal hier gepost worden, ook het uiteindelijke schema zal hier gepost worden.

Idee'en zijn altijd welkom.

Verwijderd

mmm, ik heb die maten eens ff uitgetekend op schaal.. En als dit gaat lukken, dan word het echt HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL GAAF!!!!!!!
Dammmmm.... >:)

Dan heb ik het over 14x10 met de kleine led bloky's

Verwijderd

Op zondag 21 april 2002 12:49 schreef willum het volgende:
Dit zou idd stuken beter zij, en waarscheinlijk ook makkelijker. het probleem is echter.. IK KAN NIET PROGRAMMEREN!!!!! :'( :'(

Verwijderd

Ok, ff een update... (voor als er nog geintereseerden zijn). Mijn oorspronklijke idee is van de baan.
Dat wil zeggen het idee zoals hieronder is weergegeven.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2050368014

Dit schema zou te duur worden en ook te groot..
Maaaaarrrrrr.... Tead had zoizo al andere plannen.. Hij wou een LIJN grafiek zoals hieronder.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2305275342

Dit is na ff nadenken veel simpeler te maken. Het aantal nodige IC's is nu 14. (was 40 bij 1e idee)..
Andere bezuinigingen met 2e plan zijn 140 weerstanden :P en 140 transistoren die nodig zouden zijn.... |:(

Verder had ik het idee om de 555 timer te vervangen voor een simpel Smith-trigger klokpulsje. Deze KAN een snellere klokpuls genereren dan de 555. En dat KAN mooier zijn.

Ok, gegroet....

En als er nu geen reply's komen.. dan KAP ik met dit topic..
Dan gaan Tead en ik hem wel maken.. En geen schema's op GoT.

• LEiPiE

LEiPiE

reply :Y)
* LEiPiE is altijd wel geinteresseerd in knutselwerk
Net een Hauppauge IR ontvanger omgebouwd om op de seriele poort te werken... kostte me frelling 17 euro! (2 diodes, een zener, 2 condensatortjes en een PIC16F84 a euro 13,95 :( had op een "paar" (5) euro gerekend...) hele setje (ontvanger, afstandsbediening en batterijen kostte maar 11 *gulden*... hele zwik heeft nu dus zo'n 22 euro gekost... nu zal ik 'm ook gebruiken ook >:) )

maar goed: afgelopen weekend ook met een gasbrander een hele berg ICtjes van printplaten uit ATM switches (wat mensen al niet wegdoen..) gehaald, wel cool werk B-)
Ach wat: fotootje:
Afbeeldingslocatie: http://zielknijper.student.utwente.nl/leipie/foto/icsredden.jpg
:9

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-06 10:00
Lijkt me echt gaaf als dit allemaal gaat werken! Wanneer komen de eerste complete schema's ??? :)

Verwijderd

Op maandag 22 april 2002 09:43 schreef Neptunus het volgende:
Lijkt me echt gaaf als dit allemaal gaat werken! Wanneer komen de eerste complete schema's ??? :)
Ik werk overdag, dus kan alleen s'avonds hieraan werken. Maar zodra ik of IEMAND ANDERS met een voorstel komt voor geschikte IC's dan is het schema d'r deze week nog.
Ik zoek eigenlijk goedkope IC met 10 losse Data-FlipFlop's.
Dus geen Shift registers oid.. Maar LOSSE D-FF's.

Nog ff een request voor iedereen.. KICK en SCHOP dit topic ff.
D'r zijn namelijk betreurend weinig reply's... Als er nou wat meer intresse komt, dan kunnen we strax een inkoopactie beginnen... En mischien kant en klare HD grafiekje leveren. >:)

• Jorn
  • Laatst online: 19-08 22:27
Ik heb ook wel intresse hoor!
Maar heeft dit ding eigenlijk software nodig?

Ennuuh, ook SHOP

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Verwijderd

Ik heb ook wel interesse voor zo'n schema..
Ik heb der niet veel verstand en ik kom ook niet echt veel verder als een beetje TTL uit het natuurkunde boek en de BINAS :P

Lijkt me wel handig om bij het schema ook ff te melden welke componenten we precies moeten halen (zoals blauwe led's), en waar we rekening mee moeten houden! Lijkt me zeer gaaf in m'n pc... :)

Ooh BTW. Hoe kan dat ding zien hoe druk je HDD is?

Verwijderd

Het schema is volledig hardwarematig. Dus d'r is geen software voor nodig.
Eigenlijk is het een uitgebreide HDD VU-meter.
Hij wordt dus aangesloten op het HD led pinnetje van je mobo.
Een normale VU meter meet de activiteit van je HD door de frequentie het HD ledje. (snelheid van knipperen). Deze dus ook.... :)

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-06 10:00
Ik zoek eigenlijk goedkope IC met 10 losse Data-FlipFlop's.
Dus geen Shift registers oid.. Maar LOSSE D-FF's.
Een IC uit de 4000 serie is misschien een oplossing. Je zou ook met een Amtel kunnen werken alleen weet ik niet of er mensen met het project bezig zijn er ook nog verstand van hebben. Ik zelf heb er geen kaas van gegeten, sorry!

• Felyrion
  • Laatst online: 15:56

Felyrion

goodgoan!

sjees, als dit gaat werken moet ik dit zekers ook wel in mn kast :9~

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Tead
Goh ik wist niet dat er nog zoveel aandacht voor was, ik ben ook lekker bezig met het zoeken naar oplossingen voor de kleine problemen die er nog zijn, mijn doel van dit hele project is om 2 lijnen te krijgen in een grafiek. een voor je HDD status en voor je netwerk status, das het enigste wat eingenlijk voor belang is bij een file server. maar staat ook heel leuk in een normale PC :P

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-08 22:18

ThaHandy

Discovery Channel

:9~ hebbe hebbe :)

nog meer van dat soort spul in mijn kast 8-)

• Jorn
Zijn er al schema's???
Het is wel errug stil hier!

Verwijderd

ik kan kleine schema's maken(bedenken), dus met een optocoupler, maar als het echt ic werk word dan weet ik het niet :P
ik kan wel goed schema's lezen(em maken, zolang de kennis strekt).
dit moet via weetikveel voor ic's dat is wat anders.
ik ben blij dat ik nog aardig wat kan maken met elektronica, maar verwacht niet dat ik moeielijke schema's bedenk(ik kan ze wel solderen).

enne, inkoop actie voor de printjes? mischien meedoen met mijn super inkoop actie?
(neon snoer/hdd vu meters(via CJ)/zelfmaak casebadger(Puroptical)/Chroome fan's)

• Tead
We zitten met een paar kleine probleempjes, die led blokjes die we hadden moet je met co"rdinaten aan sturen, er kan dus maar een led tegelijk branden. en dat was niet de bedoeling ven het hele project. dus zouden we 140 losse leds moeten gebruiken. en aangezoen dat een hele klus is omalleen al (netjes) te boren zijn we opzoek naar een andere oplossing.

Jullie mogen mee zoeken, dus roep maar >:)

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Op woensdag 24 april 2002 14:42 schreef Tead het volgende:
We zitten met een paar kleine probleempjes, die led blokjes die we hadden moet je met co"rdinaten aan sturen, er kan dus maar een led tegelijk branden. en dat was niet de bedoeling ven het hele project. dus zouden we 140 losse leds moeten gebruiken. en aangezoen dat een hele klus is omalleen al (netjes) te boren zijn we opzoek naar een andere oplossing.

Jullie mogen mee zoeken, dus roep maar >:)
Volgens mij kunnen er voglens de datasheet wel degelijk meerdere leds tegelijk branden.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Verwijderd

meschien een idee om gewoon een pic controller en een lcd te gebruiken ipv van leds
niet dat ik verstand van pic's heb hoor is maar een idee

Verwijderd

Op woensdag 24 april 2002 19:20 schreef Devil het volgende:

[..]

Volgens mij kunnen er voglens de datasheet wel degelijk meerdere leds tegelijk branden.
Ja, klopt, d'r kunnen meerdere ledjes tegelijk branden..
Maar het gaat niet lukken..
Kijk schema.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1991160099

Als je een beetje niet dom bent, snap je het volgende..

Als je display zo wilt aansturen:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1149928020

Dan krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2351052057

En dat willen we niet.. Dus ff met z'n allen denken voor een alternatief... En geen LCD's plz... subgrafix3d }:O

• Jorn

Verwijderd

Op donderdag 25 april 2002 01:17 schreef j_iscool het volgende:
En zoiets als dit dan?

[afbeelding]
Ziet er goed uit, maar 10 led's hoog is mooier..

En ze zijn wel erug duur.. zo ff 1,28 euro per stuk...
is al bijna weer 25,- NLG voor 10 stuks ofzo... Als daar de IC's nog overheen komen en de kosten voor het VU schema.. Dan gaat het beetje veel kosten :(

Verwijderd

Als je de snelheid van het schrijven zou verhogen. Iedere led bijv 1 ms zou laten branden (1 kHz klok) en het shiften van je flops bv elke 1 sekonden zou doen. Kan je de grafiek eruit laten zien of het als plaatje gedaan wordt.

Beetje warrig vehaal, maar als je electronica kent weet je wat ik bedoel. Je zou dus het oplichten van de leds en het verversen dus asynchroon moeten doen. Zoals het vroeger ook gebeurde bij monitoren. Interlaced techniek dus.

't Is maar mijn idee. Ik kan niet proggen, maar kan je het niet doen met een Z80 (8 bits) of de 16 bits variant? Die zijn al te koop voor een paar stuivers. Een aantal datalijnen reserveren voor voor de rijen en een aantal voor de kolommen.

Verwijderd

Op donderdag 25 april 2002 18:54 schreef just_started het volgende:
Als je de snelheid van het schrijven zou verhogen. Iedere led bijv 1 ms zou laten branden (1 kHz klok) en het shiften van je flops bv elke 1 sekonden zou doen. Kan je de grafiek eruit laten zien of het als plaatje gedaan wordt.

Beetje warrig vehaal, maar als je electronica kent weet je wat ik bedoel. Je zou dus het oplichten van de leds en het verversen dus asynchroon moeten doen. Zoals het vroeger ook gebeurde bij monitoren. Interlaced techniek dus.

't Is maar mijn idee. Ik kan niet proggen, maar kan je het niet doen met een Z80 (8 bits) of de 16 bits variant? Die zijn al te koop voor een paar stuivers. Een aantal datalijnen reserveren voor voor de rijen en een aantal voor de kolommen.
Hehe, grappig... Tead en ik hadden hetzelfde idee :)
We zijn bezig......

Gellukkig zijn er nog echte electronika kenners *D

• Jorn
Zit er nog iets in of staat het op een zijspoor?

Pagina: 1