Toon posts:

MSI KT3 Ultra met 1800 XP en Volcano 7 vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
eerst en vooral:
hallo ik ben nieuw hier :)

ik heb een probleem maar eigenlijk is het een vraag :)

als ik mijn PC opstart draaid mijn volcano 7 op 2900 RPM , want ik kan hem bijna niet horen, maar na een tijdje draaid ie op 5000 RPM , want ik hoor hem dan meer herrie maken, eigenlijk teveel om het leefbaar te houden, :'(

op het doosje van volcano staat er dat ie aan 5000 RPM begint te draaien aan 35 graden celcius.

verder staat mijn CPU altijd tussen de 40 en de 45 graden, en voor zover ik weet is dat een normale temperatuur.

maar ik wil van de herrie af dus wat kan ik het beste doen ?

1) koelers bij stoppen zodat de temp onder de 35 blijft en zo dus niet aan 5000 RPM gaat draaien ? :?

2) een nieuwe koeler kopen die ....eum minder herrie maakt ? en welke kan ik dan het beste kiezen ? het mag iets kosten, als ik maar van de herrie af ben. :(

de kast is een chieftec ... ben model nummer vergeten maar het is een silver :9~ midi tower met deurtje.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Denk een 80mm naast je proc zetten die de warme lucht achter er uit blaast en een fanduct maken van precies boven je proc waar de koude lucht vandaan komt :)

De vulcano blaast op de cpu.

Verwijderd

casefans er bij zetten in die chieftec(kunnen er 4 in is toch wel genoeg) en de heatsinkfan op 7 volt zetten

Verwijderd

Het gaat om de casetemp en niet de CPU temp. Houd de casetemp onder de 30*C en dan moet je die V7 stil zijn.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reply's :)

maar ik zit nog met wat vraagjes :)
ik kan inderdaad nog 2 koelers plaatsen in mijn chieftec case, dat is voorzien in die paarse dingetjes...

als ik een plaats, moet ik hem dan zo plaatsen dat ie lucht naar binnen zuigt, of moet lucht naar buiten zuigen ?

en hoe kan ik de temperatuur van de case naar beneden doen gaan ?

Verwijderd

Je kunt de temperatuur van je kast verlagen door "airflow" te creeren. Dit betekent dat je aan de ene kant van de kast lucht de kast in zuigt en het er aan de andere kant weer uit laat blazen. Doorgaans wordt het er onder ingezogen en boven uitgeblazen (warme lucht stijgt immers op). Op deze manier wordt steeds de lucht in je kast ververst met lucht op kamertemperatuur.

Verwijderd

heb zelfde mobo en cpu, mijn temp is stressed 42 graden maximaal, dus ik zou zorgen voor een vele betere airflow.

doe dat dus door bijvoorbeeld intake fans te plaatsen voor-onder, en outtake bovenop of achter boven.

zelf kun je wel bedenken hoe je dat zelf het beste kunt doen, als je maar zorgt dat de lucht goed in en uit kan stromen, en vooral DOORSTROMEN, zodat je geen warmte ophopingen krijgt.

edit:
_laaf_ was me net voor, succes ermee

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
gewoon onder voeding een fan naar BUITEN laten blasen en 1 voor-onder in de kast naar BINNEN laten blazen. dat zou genoeg moeten zijn.

Ik heb hier ook een vulcano 7 en die draait meestal onder de 3000RPM (nu zelf op 2500) ik heb 1 onder mijn voeding, 1 voor in de kast en een enermax 350W met 2 fannen er in.

mijn voeding:
_____
x |
|_x__| x=is fan
|
|x

Moet wel zegeg dat zins ik de enermax met 2 fannen er in de RPM met 1000 is gedaalt. en de temp is altijd 39 geweest (idle)

Verwijderd

Topicstarter
er zit een progje erbij PC ALERT 3

chasis is 39 graden celcius zegt ie
CPU temp 42

ik zal julie raad opvolgen en een koeler bij zetten

er zit trouwens al een koeler ingebouwd aan de linkerzijde van de kast, maar ik weet niet als die lucht naar buiten transporteerd of naar binnen. kzal mijn ervaringen hier wel posten :)

Verwijderd

Topicstarter
met extra koeler

CPU 36 graden
System temp 33 graden
CPU fan speed 3082 RPM

zonder extra koeler

CPU 41 graden
system temp 38 graden
CPU Speed 4200 RPM

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-06 15:08

Ligone

Moeha!

De temp sensor zit als ik het goed heb richting voeding...
Als je de Fan nu losschroeft en hem zo draait dattie ten eerste zuigt en dat de temp sensor zo ongeveer boven de northbridge-fan zit dan is dat al heel wat aangenamer :)
Pagina: 1