Toon posts:

Catalyst 1900 Vlan vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi! Ik heb een vraagje over vlan's op de catalyst 1900. Ik weet dat het mogelijk is om een fysieke poort aan meerdere vlans toe te kennnen, maar heb geen idee hoe het heet. Vroeger werkte dit zonder problemen, maar sinds ik de firmware heb geupdate kan het niet meer. Ik weet ook niet welke firmware ik eerst had. Weet iemand hoe dit heet en met welke firmware dit mogelijk is??

Alvast bedankt!!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:30
Waarschijnlijk heet het ISL of 802.3Q

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• FatalError
http://www.cisco.com/pcgi-bin/tablebuild.pl/cat1900STD

Zo te zien is 9.00.04 het nieuwste.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie, maar wat jij beschrijft zijn toch trunking protocollen? Ik weet namelijk niet of dat wat ik beschrijf onder de noemer trunking valt..

• FatalError
Wat jij noemt heet officieel trunking. Makkelijker zou zijn als men het vlan-trunking zou noemen en het poorten trunken gewoon port-trunking.
Eén mogelijkheid om meerdere vlans aan een poort toe te wijzen is met 802.3Q. Je moet dan op je switch die poort aangeven als 802.3Q poort. Daarnaast moet je zorgen dat je een netwerkkaart hebt die 802.3Q ondersteund. Hoe dat precies in zn werk gaat weet ik niet, maar bij de Intel kaart die ik gebruik zit software waarmee je de kaart aan meerdere VLAN's kan toevoegen.
Ik zal zo even kijken naar andere manieren.

Verwijderd

Topicstarter
Er komt een wireless bridge op die poort te staan, dus dat kan ook nog moeilijk worden...

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Die kun je niet op meerdere VLANs hangen.

je moet een router hebben, die route tussen de vlans.
maak een apart vlan aan, met 1 poort.

hang daar die bridge aan.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• FatalError
Mjah.. als je draadloos gaat doen is dat voorlopig de enige oplossing.
Komt er binnenkort niet een standaard voor draadloze VLAN's?

Verwijderd

De firmware versie van je switch kan je zien in het console menu (door naar je switch te telnetten). Dit zou zoiets moeten zeggen als: "Enterprise Edition" of "Standard Edition".

Als dit een "Standard Edition" firmware is, dan ben je al je mogelijkheden om VLANs te bouwen kwijt; aangezien cisco dit alleen in z'n Enterprise edition firmwares inbakt :(

De firmware die je gratis (dus zonder login naam & password op Cisco) kunt downloaden is de Standaard editie ... Ik heb hier nog wel een Enterprise Edition firmware voor je liggen (9.00.02)

Verwijderd

tik effe een show vers op je switch in. Er zijn zoveel verschillende firmwares met verschillende mogelijkheden. Dit is vind ik een van de meest vervelende dingen van cisco. Het is erg lastig uit te vinden wat welke ios/firmware kan.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi! Als ik het goed heb, kan de catalyst die ik gebruik (ws-c1900) geen enterprise firmware aan, en aangezien ik het al eens werkend heb gehad, moet het dus wel mogelijk zijn om die poort aan meerdere vlan's toe te kennen met de standaard firmware.

Het lijkt er idd op dat mijn plannetje zoiezo niet gaat werken, maar als er iemand is die misschien toch nog een idee heeft hou ik me alsnog aanbevolen, want ik wil graag weten hoe dit hele gebeuren in z'n werk gaat.

In ieder geval iedereen heel erg bedankt voor de reacties!!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

heb je al een router?

want jou bridge moet natuurlijk ook frametagging ondersteunen, dus je PCMCIA kaartjes ook.

ik denk dat het makkelijker is om die draadloze LAN in een apart segmentje te hangen, dat segmentje aan een poortje op die switch in een apart VLAN, en daarna routeren naar de andere VLANs.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Mijn catalyst switch hier is ook een 1900 serie (WS-C1912C, 12 poorts 10 Mbps, 1 * 100Base-FX, 1 * 100Base-T) en draait prima op z'n Enterprise firmware :).

Overigens draait de Catalyst 1900 serie niet op IOS, maar op een gestripte versie daarvan vergelijkbaar met wat Cisco in zijn 760 series routers stopt (ook geen volledige IOS) :(. Command line opties zijn pas mogelijk met diezelfde Enterprise firmware. Standard firmware kent via telnet alleen de menu structuur.

Wat jij misschien bedoelt zijn de "Bridge Groups". Daar is het mogelijk om poorten te splitsen naar groepen en ook poorten te laten overlappen. [Telnet naar switch, vanuit main menu [B] Bridge Group Configuration Menu]

Verwijderd

Topicstarter
Volgens cisco werken de volgende switches met de volgende firmware:

1900 Enterprise Edition software
for model numbers: WS-C1912-EN, WS-C1912C-EN, WS-C1924-EN, WS-C1924C-EN, WS-C1924F-EN and WS-C1924-EN-DC

1900 Standard Edition software
for model numbers: WS-C1912-A, WS-C1912C-A, WS-C1924-A, WS-C1924C-A and WS-C1924F-A

1900 original software
for model numbers: WS-C1900, WS-C1900C, and WS-C1912

Maar het is dus wel mogelijk om op de ws-c1900 enterprise firmware te installeren?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nog even geprobeert om op de switch standard of enterprise firmware te installen, maar dit werkt gewoon niet. Bij het instaleren van original firmware werkt alles gewoon.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move > PNS

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1