Hoe werkt de IP indeling van UPC Chello?

Pagina: 1
Acties:

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Topicstarter
In regio Rotterdam dan?

Ik had bijvoorbeeld altijd een 62.163.249.xx IP adres.
Een vriend van me die een paar straten verderop woont, had bijna datzelfde adres alleen met de laatste cijfers anders (xx).

Gevolg: een peer-to-peer verbinding was niet mogelijk.
Nou dacht ik altijd dat dat kwam omdat wij vlakbij elkaar zaten, en daarom ook in dezelfde IP indeling kwamen te zitten.

Toen heb ik later eens een andere netwerkkaart gebruikt, en kreeg ik ineens een 80.56.xxx.xxx IP adres.
Tot mijn verbazing was het toen WEL mogelijk om een peer-to-peer connectie te maken met hem!

Daarna heb ik mijn oude netwerkkaart weer aangesloten, en kreeg ook mijn oude IP terug! Weer geswicht van netwerkkaart, en kreeg weer het identieke 80.56.xxx.xxx IP.

Het IP is hier dus *schijnbaar* gebonden aan de netwerkkaart? Gevolg: ik bezet 2 IP adressen.

Maar wat ik me vooral afvraag, is waarom ik niet altijd in dezelfde IP range terecht kom. Ik zit immers op dezelfde lokatie...

Als ik tracert uitvoer, kom ik altijd eerst langs 62.163.249.1 . Vanaf dat punt kan ik geen verbinding maken met een adres uit die reeks (waarbij alleen het laatste cijfer verandert)

Ik was er dus vanuit gegaan dat 62.163.249.1 het centrale punt voor deze buurt was, maar dat is dus ook weer niet zo, want dan zou ik geen compleet ander IP adres krijgen bij een andere netwerkkaart.

* dreeke snapt er niks meer van hoe het zit

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

gare bende @ chello ?

;)

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Op dinsdag 16 april 2002 20:56 schreef Dannyke het volgende:
gare bende @ chello ?

;)
ja dat wisten we al maar ik ben toch nieuwsgierig ;)

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je MAC Adress van je Netwerkkaart wordt autom. gekoppelt aan een IP nummer wat door de chello dhcp server is toegewezen. Vandaar dat je ook bijna altijd hetzelfde ip adres terug krijg op dezelfde netwerkkaart .. tenzij er een storing is geweest en dat ipnr niet meer werkt bij de dhcp server... dan wordt er een andere toegewezen.
Maar wat is nu je vraag ? :)

• beuki
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 11:54
Bij UPC mag je maar met 1 netwerkkaart/Mac adres online komen. Er worden verschillende kabelmodems gebruikt bij UPC en bij elk kabelmodem is het weer een beetje anders.

1 ding weet ik wel, de eerste keer dat je online komt moet je je mac adres supervisionen. UPC heeft een centrale database met een mac-adres gekoppeld aan het serienummer/mac adres van je kabelmodem. Je kan alleen met die netwerkkaart waarmee je bij upc geregistreerd bent het internet op komen.

Wanneer je een andere netwerkkaart aansluit en je kabelmodem het nieuwe mac-adres van de kaart laat aanleren(Per modem verschillend) krijg je een tijdelijk ip adres. Met dit ip-adres kan je enkelt op de supervision website komen en dit nieuwe mac-adres registreren. (Wel eerst je oude mac adres uit de database verwijderen.)Wanneer je dit gedaan hebt en je kabelmodem en pc gereboot heb krijg je weer een ip-adres waarmee je het internet op kan.

Volgens mij zit het zoeits in elkaar. Zeker weten doe ik het niet.... Ik heb een Motorola surfboard modem en woon in Haarlem, daar gaat het in ieder geval wel op deze manier.

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In regio rotterdam is dat hele APS gebeuren niet van toepassing .. daar gebruiken ze dat systeem niet zodat je iedere nic apart moet aanmelden ....

• beuki
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 11:54
Op dinsdag 16 april 2002 21:49 schreef Master_of_HellSound het volgende:
In regio rotterdam is dat hele APS gebeuren niet van toepassing .. daar gebruiken ze dat systeem niet zodat je iedere nic apart moet aanmelden ....
Aha... hebben ze dar eventjes geluk ;) Ben vorige keer dat iemand nieuwe pc had anderhalf uur bezig geweest met het omzetten van de upc verbinding.. De netwerkkaart overzetten was makkelijk geweest.. maar ze hadden de helldesk gebeld.. en die zei dat ze gewoon kabelmodem 6 uur uit moesten zetten en dat dan alles vanzelf ging.. *NOT*

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Op dinsdag 16 april 2002 21:49 schreef Master_of_HellSound het volgende:
Klopt, dat heb ik niet.
Het is hier een Com21 modem met een bepaald MAC adres, waarmee je in je regio verbinding kan krijgen.
Je kunt de modem in elk huis in de regio aansluiten, en een willekeurige netwerkkaart gebruiken.

Maar ik heb wel 2 IP's in gebruik in principe.

En ik snap niet waarom ik geen peer-to-peer kan doen terwijl ik op dezelfde plaats zit, met dezelfde modem.

Eigenlijk snap ik het ook een klein beetje wel, maar waarom krijg ik dan niet altijd zo'n adres in die range.

Of is het gewoon puur toeval dat we bijna hetzelfde adres hebben?

-------------

ik bedenk net nog wat:
Als ik online ga/ben geweest met 100 verschillende netwerkkaarten heb ik 100 IP adressen in gebruik, 1 maand lang (pas na een maand wordt een IP vrijgegeven)

Want het IP adres wordt opgemaakt via de netwerkkaart... nou ben ik eigenlijk nieuwsgierig, als ik nou een andere COM 21 gebruik met dezelfde netwerkkaart, of ik dan ook dat IP weer krijg :D

Verwijderd

Het zit zo.

Aan een LC (lokaal centrum oftewel comcontroller) zijn blokken ip's toegewezen. Deze ip's kunnen beginnen met 62, 80 of 213. Dus afhankelijk van hoeveel IP's er in die range voor die comcontroller vrij zijn, hoe groter de kans dat je zo'n ip krijgt als je een andere netwerkkaart in je pc stopt.

De dhcp server weet dat hij die ip's binnen dat LC kan toewijzen aan klanten verbonden met dat LC.

En om even dat peer to peer niet mogelijk toe te lichten.
Het is inderdaad niet mogelijk om binnen dezelfde ip range een peer to peer connectie te verkrijgen. (Dit is wel te verhelpen d.m.v. routing) Dit is zo gedaan i.v.m. veiligheid. Anders krijgen we klanten die elkaars pc in het netwerk zien. Alhoewel dat wel meevalt omdat de meeste klanten een firewall hebben. (En veel daarvan bellen dan weer omdat hun internet verbinding het ineens niet doet omdat ze niet weten hoe ze met een firewall om moeten gaan :r)

Maar jij krijgt dus een 80 ip als jij een andere netwerkkaart erin doet. Dat is dus heel goed mogelijk op jouw LC. Jouw ip gaat nu via een andere gateway waardoor je dus wel een rechtstreekse verbinding krijgt. Hier heb je dus eigenlijk al een antwoord hoe je het kunt omzeilen.

• Kjev
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01-2024
Bovenstaande uitleg lijkt me duidelijk :).

Ik heb hetzelfde.. bij mijn standaard-Chello netwerkkaart krijg ik een IP in de 62.163.123.x-range, bij een andere willekeurige 3Com-kaart in de 80-range. Het is inderdaad een beetje vreemd, maar zo werkt het blijkbaar.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Thanx, het is nu wat duidelijker :)

Pagina: 1