Op dinsdag 16 april 2002 23:21 schreef Scarecrow het volgende:
- Tegen druk kunnen
Het kan handig zijn, maar heb je een goeie projectleider dan zal hij inschatten hoeveel tijd iets kost en daar dan ook de af te spreken deadline op af stemmen, en nooit dingen aan de klant beloven zonder dat hij weet hoeveel tijd het gaat kosten.
- In teamverband kunnen werken
Iedere n00b kan in teamverband werken; zeker als je net komt kijken zal er niemand zijn die meteen de grootste mond op wil zetten en gaat eisen dat zijn wil wet is. Als junior webdesigner heb je gewoon je mond te houden en de kutklussen uit te voeren die er voor je verzonnen worden; naarmate je meer ervaring krijgt wordt er vanzelf wel naar je geluisterd, en heb je het hele team-aspect wel onder de knie omdat je alles vanaf 0 hebt meegemaakt.
- Creatief zijn
Is op meerdere manieren op te vatten; vaak wordt creatief gezien als 'grafisch kunstig' of 'gekke ideeen hebbend' maar dat is helemaal niet nodig. Veel bedrijven hebben veel meer aan iemand die realistisch problemen kan benaderen en op kan lossen dan iemand die de meest bizarre dingen verzint.
- Open staan voor suggesties (lees commentaar)
Zeker. Als je dat niet kunt, mag je van mij gisteren al opgezouten zijn uit het wereldje. Het belangrijkste wat je kunt leren is dat je niet alles kunt weten en er altijd mensen zijn die ergens meer verstand van hebben dan jij. Op zo'n moment zul je dat moeten herkennen en erkennen.
- 4 uur cup-a-soup
9 uur koffie en 5 uur bier vind ik toch betere arbeidsvoorwaarden

- Luisteren naar klant en zijn wensen
Daar is een accountmanager voor, en de projectleider vertaalt die naar eisen waar jij aan zult moeten voldoen. Als je de kans krijgt om een klant aan te horen en jouw mening te vertellen zul je dat altijd moeten doen, zolang je maar in je achterhoofd houdt dat de klant koning is maar jij de expert bent. Als jij beargumenteerd kunt vertellen waarom popups zuigen en splashscreens doxa's opleveren, is de klant hartstikke blij met je. Maar als je al z'n ideeen afzeikt, bereid je dan maar voor op een fijne samenwerking.
- Doel groep aanspreken
Is imho iets voor de designer (== grafisch). Heeft niks met de achterliggende techniek te maken. In de praktijk zul je zien dat doelgroep-communicatie al volledig is uitgedacht door de marketingafdeling van het bedrijf zelf, of een extern reclamebureau.
- Tijd is geld (heel belangrijk daar in) (op tijd verschijnen, niet nalatig zijn met problemen etc.)
Trap nog es een deur in

- Met verschillende pakketten overweg kunnen (dreamweaver, fireworks, photoshop etc.)
Ligt volledig aan je functie omschrijving. Als ik opdrachtgever was, interesseerde het me geen ruk of jij je ontwerpjes maakt in Photoshop of in Paint, of in Fireworks of PSP. Het gaat om het idee erachter, niet om de tools om dat idee te verwezenlijken.
- Verschillende 'talen' bezitten (php, asp, cgi, perl etc etc.)
Ook onzin. Beter keigoed in PHP dan matig in ASP en Perl. CGI is geen taal overigens.
Ook hierbij geldt dat je meer hebt aan een solide basis (bijvoorbeeld een gedegen kennis van programmeren, algoritmen, gegevensstructuren en software-engineering) dan aan specifieke kennis van een taal apart. Heb je die basis, dan kun je die ongeacht de taal toepassen in elke willekeurige omgeving.
- Meestal hbo vereist (ivm plannen van dingen, en tegen druk kunnen teamverband bla bla bla - is na mijn mening bull sh*t)
Het hoeft niks te zeggen dat iemand een HBO diploma heeft; ik maak ze mee die de meest onzinnige onzin uit kramen. Maar dat is meer uitzondering dan regel; een HBO opleiding zegt wat over je kennis-niveau, je drive om te leren en je skills om complexe projecten te overzien. Niet dat dit dus een vrijgeleide is voor iedere HBO'er, maar neem maar van mij aan dat het een groot voordeel is wanneer je een HBO opleiding (of hoger) hebt afgerond. Natuurlijk kijk ik liever naar iemands skills dan naar een diploma, maar als ik straks 30 sollicitatiebrieven op m'n bureau krijg dan flikker ik alles weg dat op het eerste gezicht (vooropleiding dus) niet voldoet. Alles wat overblijft (wel goeie relevante opleiding of voldoende relevante werkervaring), komt in aanmerking nader onderzocht te worden.
- Goede communicatieve en sociale vaardigheden (gesprekken met collega's, projectleider, klant)
Zolang jij maar doet wat van je verwacht wordt als je net komt kijken (dan heb je niet te maken met jouw mening tov projectgroep-leden en klanten, maar met orders van mensen met meer ervaring die je gewoon op zult moeten volgen), is er niks aan de hand. Je krijgt vanzelf de (werk)ervaring om je eisen en wensen richting gelijkwaardige collega's te verwoorden (of te verbeelden middels een FO of TO). Blijft dit moeilijk voor je, dan is er nog niks aan de hand maar zul je neer moeten leggen bij het feit dat je een uitvoerende kracht bent die doet wat anderen verzinnen.
- en nog wat gedoe (meestal hangt 't af van wat de opdracht is, en wie de opdracht geven, en voor/namens wie jij deze opdracht uit voort.
Veel algemener kun je niet zijn geloof ik

// verbeter me waar nodig
Hmm, ik vind dat ik voorlopig wel genoeg reden tot nadenken en/of discussie heb gegeven