Wegens verhuizing te koop gevraagd: Sociaal leven in omgeving Arnhem
Die kaarten hebben een TOSLINK optische digitale uitgang, en van de TerraTec (die ik zelf heb) weet ik dat die gewoon AC3 signalen door kunnen geven naar een Dolby Pro Logic decoder. [ADDED] Om verder gezeik te voorkomen, dit moet, zoals Silacoid me inwreef, dus Dolby Digital zijn. [/ADDED]
... Moet je alleen wel een versterker/decoder hebben die TOSLINK accepteert. Ik heb zelf lang moeten zoeken naar een 4.1 of 5.1 PC speakerset, en er is er maar eentje (midiland S4 8100) die direct die optische link accepteert én een Dolby decoder heeft. [ADDED II] De binnenkort leverbare " Cambridge SoundWorks DeskTop Theater DTT3500 Digital speaker solution " zal ook TOSLINK hebben [/ADDED II]
De SB L!ve serie kan -geloof ik tenminste- ook AC3 uitsturen, maar dan met DIN digitale aansluiting.
Geluidskaarten met dolby decoding aan boord heb ik nog nooit gezien...
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Verwijderd
Verwijderd
5.1 decoding onboard bestaat ook....dat is al zelfs een aantal keren besproken in het A/V Forum....gewoon ff search uitvoeren...
was volgens mij de Theatrix kaart en nog eentje, allebei op een Yamaha chipset gebaseerd.
Dit is dus niet voor Dolby Digital installaties, die kunnen nl. gewoon de S/P-DIF connectie gebruiken, maar voor mensen die een AC-3 Ready receiver hebben (wat wil zeggen dat je 5.1 analoge ingangen op je receiver hebt)...
Verwijderd
Dolby Pro Logic is analoog, en gaat haalt de informatie van het het centerkanaal en het rearkanaal uit een stereosignaal. Dolby Digital is dus digitaal en heeft heeft discrete kanalen, wat van 1.0 tot zelfs 7.1 kan varieren (die 7.1 echter alleen met THX Surround EX)...kan theoretisch nog wel hoger, maar dan moet je natuurlijk wel ffies een decoder daar voor uitvinden ;)<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>... Moet je alleen wel een versterker/decoder hebben die TOSLINK accepteert. [/quote]Helemaal niet, coaxiaal S/P-DIF wordt veel meer gebruikt, is overigens goedkoper.
Verwijderd
DD EX is een normale DD 5.1 + een matrix schakeling vergelijkbaar aan Dolby Prologic op de achterkanalen voor een center kanaal achter.
THX is een geluidskwaliteits standaard voor oa bioscoop audiosystemen; dwz, als een fabrikant het THX logo op zijn apparatuur wil mogen plaatsen moeten die apparatuur voldoen aan bepaalde eisen. THX is een onderdeel Lucasarts (het bedrijf van George Lucas), en heeft geen enkele band cq relatie met Dolby Systems.
Voor meer info, zie www.dobly.com en www.thx.com.
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs
Verwijderd
DD EX is een normale DD 5.1 + een matrix schakeling vergelijkbaar aan Dolby Prologic op de achterkanalen voor een center kanaal achter.[/quote]EX heeft wel degelijk met THX te maken, je hebt toch ook THX EX???
Kijk maar naar die nieuwe receivers.
Verwijderd
Wat je zegt dat THX geen apart geluidssysteem is maar een "keurmerk" weet ik ook wel, maar in het geval van EX ligt dat net iets anders...
Dat je zegt dat THX Surround EX en Dolby Digital EX helemaal niets met elkaar te maken hebben gaat er bij mij niet helemaal in....
THX.com<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>First, some brief background on the precursor to THX Surround EX.
Dolby Digital-Surround EX was developed jointly by Lucasfilm THX and Dolby Laboratories.
The driving force behind the creation of Dolby Digital-Surround EX was Gary Rydstrom, the Academy Award™-winning sound designer and Director of Creative Operations at Skywalker Sound. Rydstrom wanted more creative flexibility when creating movie soundtracks.
Because this new technology can position sounds directly behind the audience, it lets sound mixers encircle the audience with 360-degree pans and allows more realistic fly-over and ambient sound effects.
Several other new film soundtracks have since been mixed and encoded in Dolby Digital-Surround EX, a procedure likely to become standard practice with many major studio releases.
The new technology is backward compatible, with the ability to play any Digital 5.1 source in both the theatre and home versions. [/quote]SMR Home Theater.org ><BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>The Surround EX® Factor...
The latest addition to the THX family is an enhancement to Dolby Digital and DTS 3/2.1 (commonly referred to as "5.1") soundtracks known as Surround EX. Surround EX is fully backward-compatible with both Dolby Digital and DTS. An additional channel known as Surround Back is matrix encoded into Surround Left and Surround Right, which undergo a +/- 45º phase shift. The channel is recovered using a matrix similar to Dolby 3 Stereo.
In the home, official Surround EX processing will be limited to THX products (processors and receivers) and there will not be add-on boxes for existing hardware, no matter how many inputs that hardware may have. Products from ADA and Circle are not strictly Surround EX compliant.[/quote]homecinemachoice.com ><BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Again, it is important to dispel a number of widespread myths. Surround EX will be limited to THX equipment only, licensed add-on decoder boxes will probably never be available and Dolby Surround EX decoders will use two (not one) Surround Centre channels.[/quote]
Verwijderd
als je alleen 4 kanalen aansluit mis je in principe niets, omdat het gewoon niet bestaat in de source...maar zo'n kaart met 5.1 uitgangen is veel leuker, omdat het LFE kanaal dan standaard wordt gebruikt en voor DVD is het ook leuk...
Verwijderd
Jammer
http://www.soundblaster.com/products/xgamer5.1/
Volgens hun heeft deze kaart zes discrete analoge uitgangen, zodat je de kaart op een "DD ready" versterker kunt aansluiten.
Ik vraag me alleen af om EAX dan ook het speciaal subwoofer kanaal gaat gebruiken.
Ik weet alleen niet of je het ook in Nederland kunt krijgen, want er staat "Americas" bij. Ik heb hem hier (Boston, USA) nog niet in de winkel gezien.
"Computer games don't affect kids. I mean if Pac Man had affected us as kids, now we'd all be running around in darkened rooms, bumping into people, munching pills and listening to repetitive electronic music." ...aiiiiight! };o)
van VIDEOLOGIC de Sonic Fury
en van Turtle Beach de Santa Cruz.
Zijn eigenlijk beide dezelfde kaarten.
Zie voor meer info www.videologic.com en dan bij products
en turtle beach kijk je op www.voyetra.com en dan bij audio hardware.
De Videologic kaart is te koop bij www.alternate.nl, en is niet op voorraad. Duurt 2 weken nog..
Suc6
Verwijderd
Zijn dat zogenaamde add-on kaarten? of standalone..?
Ik heb namelijk wel een geluidskaart met digitale uitgang.
kaartje kost je 139,- dus das niet veel, en bied nog leuke opties ook zo te zien.
Zie www.mediaforte.nl/products/audio/sf512_pcs/index.htm<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>PCI Bus • 6 Channel • Dolby Digital & Dolby Prologic decoder o 256-voice WaveTable • EAX • Positional 3D • MS Direct3D • DVD Software bundled • Intel AC97 • FM Radio • Windows9x • Windows NT • Windows 2000
From Theatre Audio to PC Audio to the evergreen FM Radio, Theatre X-Treme 5.1 is the perfect sound engine for your PC with professionally acclaimed Dolby™ audio standards.
Equipped with built-in Dolby™ Digital decoder, the Theatre X-Treme 5.1 accurately produces the dramatic realism and clarity of full surround sound for DVD Entertainment as specified by Dolby™ Laboratories. Sit back and experience true digital surround DVD movies in Dolby ™ Digital 5.1 or relax to your music collection in the Dolby™ Surround Prologic. Just plug in your speakers and play! [/quote]
Verwijderd
Wil je meer info laat het even weten dan zoek ik het type en www link op.
Oh ja, er zit ook nog een 51/4" bay bij waarop de regelaars voor front/rear/sub. zitten. Daar zit dan tevens de versterker in.
Verwijderd
En ik heb al luidsprekers.
Verwijderd
Xanadu> de oplossing voor jou is gewoon zo'n kaartje als ik hierboven al vermeld had, maar zoals je wel/niet gezien had op de hoofdpagina heeft Creative nu ook een 5.1 versie van de SB Live! uitgegeven: precies wat jij wilt lijkt mij....
Verwijderd
Helemaal niet, coaxiaal S/P-DIF wordt veel meer gebruikt, is overigens goedkoper. [/quote]??? *ALS* je een geluidskaart hebt met TOSLINK, dan moet je toch echt ook een versterker/decoder hebben die S/PDIF optical accepteert... Dat bedoelde ik. Of je zult een TOSLINK -> S/PDIF Din converter moeten klussen. Lees alsjeblieft even goed hoe ik een open deur intrap OK ??
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Ik heb een Dolby Digital versterker, alleen nog geen geluidskaart. Welke geluidskaart moet ik nu hebben (zonder al die moeilijke termen plz)??
Verwijderd
Dolby Digital -> digitaal, aansluiten via coaxiale of optische verbinding (denk aan de SB Live Platinum, Player, of Terratec kaarten met digital-out)
Dolby Digital Ready (AC3-ready) -> je hebt aan de achterkant van je receiver 6 tulpingangen zitten. Die tulpingangetjes zijn 5.1 (6 kanalen eigenlijk, de .1 hoor je los te zien). Om volledig hiervan gebruik te maken heb je ook een geluidskaart nodig die die 6 kanalen analoog uitspuugt, dus die kaarten die al eerder genoemd werden, gebaseerd op die Yamaha chipset, of de nieuwste van Creative, de Platinum/X-Gamer 5.1....
Mediaforte Theatre X-Treme 5.1
http://www.mediaforte.nl/products/audio/sf512_pcs/index.htm
Videologic SonicFury
http://www.videologic.com/ProductInfo/SonicFury.htm
Turtle Beach Santa Cruz
http://www.voyetra-turtle-beach.com/site/products/santacru/
Soundblaster Live! X-Gamer 5.1
http://www.soundblaster.com/products/xgamer5.1/
Soundblaster Live! Platinum 5.1
http://www.soundblaster.com/products/platinum5.1/
Of de
Soundblaster Live! MP3+ 5.1
http://www.soundblaster.com/products/mp35.1/
O ja, en wie weet waar ik een van deze kan kopen??
Verwijderd
Best Data Theatrix
Skywell Magic Sound Live
Verder kan ik je vertellen dat de 5.1 kaarten van Creative momenteel alleen nog in de VS te koop zijn, maar die komen vast nog wel naar Europa en Azie...
Kwestie van geduld......
De Mediaforte kaart zal nou ook weer niet zó moeilijk te vinden zijn, omdat ze zelfs een Nederlandse site hebben, gewoon ff mailtje sturen ofzo...
Alternate verkoopt de meeste Videologic producten, ook de Dolby Digital / DTS Decoders voor gebruik bij je PC, dus wie weet gaan ze die geluidskaart ook nog wel verkopen....
Werden zeer goed getest op o.a. www.3dsoundsurge.com.
Zijn erug leuke kaarten voor ong. f 275,-
Incl. een heleboel software.