Toon posts:

Tulip 386

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben samen met iemand anders bezig om wat nuttig te maken van een wegroestende 386. Het model lijkt op deze: www.pimpernel.nl/~tgv/TVLDC.HTM
Hij heeft een 25 mhz processor en 1 mb geheugen.

Nou zit er op het moederbord nog een soort socket, is dat nou van een co-processor?

Verder zitten er 4 30 pins geheugen banken in. Kan het zijn dat het moederbord maar een bepaalde geheugen grootte aankan of kun je er gewoon alles in douwen wat past?

En HD, wat kan daarmee? ik heb nog een 4,2 Gb harde schijf. Dat gaat zeker niet werken?

En dan de laatste vraag: welke linux versie kunnen we er het beste op zetten? want nu staat er nog win 3.11 op :)

Verwijderd

Ligt er een beetje aan.. Als je een losse 386 processor erop hebt zitten , en nog een (iets kleiner) slot over hebt , is dat voor een Math co-processor.. die kan hem een beetje helpen, maar een snelheidsmonster zal het nooit worden. Je kunt het geheugen (4x32 pins sim-bankjes) opvoeren naar 32 MB (4x8x32 pins) maar daar houdt het mee op (zoveel kon er ook op m'n awe64 met bankjes).. een 4 gyg schijf op een 386 kun je vergeten.. dat support die bios niet.. denk dat 1 gyg maximaal is.. weet het niet zeker, maar volgens mij wel. het kan ook nog zijn dat het een 386 board is, maar dat er toch een snellere 386 processor op kan (386 sx-33 ofzo).. moet je ff kijken..

Hoop dat je er wat mee kunt.

Barracuda

Verwijderd

Topicstarter
Die HD had ik al verwacht.

De processor zit dus gewoon vastgesoldeerd dus een andere wordt lastig...

Ik heb wel ergens gelezen dat een 386 SX maar genoeg bits aankan voor 16 MB geheugen?

Verwijderd

Zou ik zo niet weten.. maar kan geen kwaad om uit te proberen.. Als ie toch maar 16 MB telt dan kan ie maar 16 MB aan (MITS er jumpertjes opzitten die dan beheren).. Processor vastgesoldeerd.. dan zit je aan die snelheid vast.. of je moet zelf gaan lopen pieren met solderen enzo maar daar ben ik geen voorstander van..

Van linux heb ik geen verstand.. maar als je hem klaar hebt met 16 MB kun je windows 95 er wel op draaien... als je geduld hebt :)

Barracuda

P.s heb hier nog een 486 mobotje liggen.. met local bus en VESA.. mooi mobotje.. beetje out-dated, maar werkt nog prima.
ook aansluiting voor co-processor (tot dx2-66)..

Verwijderd

Topicstarter
Nou er komt waarschijnlijk toch linux op want het is de bedoeling om er een simpel webservertje op te draaien.
Het is geen geweldig systeem maar dat is nou juist een uitdaging om er iets werkends van te prutsen :)

Verwijderd

Ik ken dat .. heb zelf ook veel met 486'tjes en 386'tjes geknutseld.. is leuk en belonend werk als ie helemaal draaid.. nu werk ik veel met trage pentium's (60/75 mhz enzo) .. beetje geheugen erin, schijfje ritselen , en doorverkopen.. ik heb een connectie met iemand die aan oude pc's kan komen.. pentium 60'jes enzo.. daar knutsel ik dan wat leuke bakjes van en verkoop ze weer door.. Zeg nou zelf.. 300 piek voor een p75 compleet met SvgA monitor en keyboard + muis + geluid is toch geen geld.. :)

Barracuda

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 18:43

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 23 september 2000 12:52 schreef Fuego het volgende:
En HD, wat kan daarmee? ik heb nog een 4,2 Gb harde schijf. Dat gaat zeker niet werken?[/quote]Ik heb hier nog wel een 450 Mb schijffie liggen, je mag hem zo gratis om komen ruilen ;)

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• Diamon
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

En zou met het Proggie Ontrack niet de 4 gieg aan te spreken zijn.

And The Only One

• Dualdude
  • Laatst online: 18-06 23:18
Nou ik denk dat je de gieg nog niet eens haalt met die bios... 513 word al een probleem denk ik. Maar voor linux boeit dat niet. Die zoekt zelf wel uit wat voor HD het is. als de bootsector maar benaderbaar is...en anders kun je ook altijd nog van floppy booten.

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08 21:49
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 24 september 2000 23:56 schreef Dualdude het volgende:
Nou ik denk dat je de gieg nog niet eens haalt met die bios... 513 word al een probleem denk ik. [/quote]De 513 wordt inderdaad een probleem. Dat komt door de LBA-modus die niet ondersteuntwordt. LBA zorgt ervoor dat harde schijven boven de 512 mb ook werken. Er is hier dus waarschijnlijkniet sprake van een LBA-modus.

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Pagina: 1