Ik heb een Prosignia 486/33. Deze heeft echter geen IDE conector op moederboard. Ik wil echter een CD-rom aansluiten. Er is alleen SCSI aanweizig maar helaas mijn cd-rom player is een IDE. Iemand hier een oplossing voor.
Een scsi cd-drive
of natuurlijk een hele oude geluidskaart met ide controller. Of natuurlijk een losse ide controller.
Verwijderd
Hehehe ken dat 
Ik heb hier ook zo'n apparaat staan. wat je zou kunnen proberen is ergens een oud ISA IDE controlertje op de kop te tikken, maar of die dan werkt... geef je weinig kans.
Ik denk dat je beter kan proberen een oud scsi cd-spelertje op de kop te tikken.
Even als tip, heb jij ook zo'n scsi smart-aray controler van compaq erin zitten? want dan heb je de compaq configuratie diskettes nodig.
iig suc6
Dingen draaien overigens best lekker met NT4 Server (Alhoewel ik wat extra geheugen heb bijgeprikt)
Ik heb hier ook zo'n apparaat staan. wat je zou kunnen proberen is ergens een oud ISA IDE controlertje op de kop te tikken, maar of die dan werkt... geef je weinig kans.
Ik denk dat je beter kan proberen een oud scsi cd-spelertje op de kop te tikken.
Even als tip, heb jij ook zo'n scsi smart-aray controler van compaq erin zitten? want dan heb je de compaq configuratie diskettes nodig.
iig suc6
Dingen draaien overigens best lekker met NT4 Server (Alhoewel ik wat extra geheugen heb bijgeprikt)
edit:
die EISA sloten kunnen ook ISA aan geloof ik
die EISA sloten kunnen ook ISA aan geloof ik
Als jij ook zp'n apparaat hebt. Hoe heb jij deze dan geinstalleerd. Lijkt me lastig zonder CD-Rom speler. Op de site van Compaq kan ik over dit oude systeem niets meer vinden. Jammer, op zoek dus waarschijnlijk naar een SCSi cd-rom.
Verwijderd
Nou, ik kreeg 3 van die dingen van mijn werk, want anders gingen ze het kanaal in. In 1 van die drie zat een CD-speler. Wat ik verder gedaan heb, is dat ik gevraagd heb bij een van de systeembeheerders om de config diskettes.
Die aray-controller kan trouwens schijven van max 2 Gig aan. Maar ik heb 6 van de schijven die nog niet overleden waren (dingen hebben enkele jaren uitgestaan voordat ik ze kreeg) in een machine gehangen, en er 1 schijf van gemaakt. Heeft wel wat gepruts met allerlei brackets gekost want bij compaq is 5 1/4 niet dezelfde maat als in de rest van de wereld.
Die aray-controller kan trouwens schijven van max 2 Gig aan. Maar ik heb 6 van de schijven die nog niet overleden waren (dingen hebben enkele jaren uitgestaan voordat ik ze kreeg) in een machine gehangen, en er 1 schijf van gemaakt. Heeft wel wat gepruts met allerlei brackets gekost want bij compaq is 5 1/4 niet dezelfde maat als in de rest van de wereld.
In deze bak zitten 6 schijven van 1 Gig. Leuk speelgoed dus.
Kan trouwens in een EISA slot een ISA kaart??. Dit omdat ik dit systeem aan het netwerk wil hangen. Nu dus op zoek naar een Isa netwerkkaart en een scsi cd-rom
Kan trouwens in een EISA slot een ISA kaart??. Dit omdat ik dit systeem aan het netwerk wil hangen. Nu dus op zoek naar een Isa netwerkkaart en een scsi cd-rom
Verwijderd
bedoel je Vesa Local Bus (Dus met nog een "pci" slot achter het isa slot)?, want eisa is gewoon 16 bits isa.
En in allebei kunnen isa i/o controllers.
En in allebei kunnen isa i/o controllers.
Verwijderd
Nee is echt EISA geen VESA, en ik meen dinderdaad ergens gelezen te hebben dat er ook gewoon ISA in kan.
Ik heb misschien nog wel een EISA 10/100 Intel netwerkkaartje over, ik weet alleen niet of hij werkt, heb hem nooit getest.
Ik heb misschien nog wel een EISA 10/100 Intel netwerkkaartje over, ik weet alleen niet of hij werkt, heb hem nooit getest.
Verwijderd
HAHAHAHA Noobs (oude rot spreekt)
EISA is ISA compatible, maar je moet dan wel even een config file hebben voor die isa kaart waar je de gebruikte IRQ en dergelijke in zet.
Je hebt dus een ECU file (Eisa configuratie Utility) nodig om die te plaatsen en configureren.
Eisa is absoluut geen 16 bit maar 32 bit 33mhz (in burst mode tenminste)
Ik heb nog wel een scsi cd-rommetje liggen (nec 3 speed) voor 10 euro of zo..
IDE eisa contollers zal moeilijk worden daar Eisa in principe professioneel is en ide niet.
Ik heb hier nog wel wat eisa spulletjes liggen (vga,scsi,ethernet etc etc)
Je hebt een mooi en degelijk apparaat gescoord wat eeuwig mee blijft gaan.
Mooier is nog dat 100 jaar na dat er nog steeds alle software voor beschikbaar is op de compaq site (ook al moet je wat goed zoeken)
succes ermee ..
grtx Ed
EISA is ISA compatible, maar je moet dan wel even een config file hebben voor die isa kaart waar je de gebruikte IRQ en dergelijke in zet.
Je hebt dus een ECU file (Eisa configuratie Utility) nodig om die te plaatsen en configureren.
Eisa is absoluut geen 16 bit maar 32 bit 33mhz (in burst mode tenminste)
Ik heb nog wel een scsi cd-rommetje liggen (nec 3 speed) voor 10 euro of zo..
IDE eisa contollers zal moeilijk worden daar Eisa in principe professioneel is en ide niet.
Ik heb hier nog wel wat eisa spulletjes liggen (vga,scsi,ethernet etc etc)
Je hebt een mooi en degelijk apparaat gescoord wat eeuwig mee blijft gaan.
Mooier is nog dat 100 jaar na dat er nog steeds alle software voor beschikbaar is op de compaq site (ook al moet je wat goed zoeken)
succes ermee ..
grtx Ed
Ik heb nu een eisa kaart bemachtigt. Het is een compaq 32-bit netflex-2 controller. Is dit iets. Kan er verder weinig over vinden. Is tokenring en ethernet allen moet je hiervoor wat jumpers verzetten. Ik weet helaas niet hoe?
1) EISA is 32 bits 8 MHz (niet 33 MHz !!!!!)
2) EISA is 100% compatibel met ISA, ook zonder ECU.
3) op de compaq site is genoeg te vinden over de Prosignia (gewoon even goed zoeken)
2) EISA is 100% compatibel met ISA, ook zonder ECU.
3) op de compaq site is genoeg te vinden over de Prosignia (gewoon even goed zoeken)
Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me
De kaart is ethernet, maar met een additionele module op deOp woensdag 17 april 2002 21:41 schreef hub het volgende:
Ik heb nu een eisa kaart bemachtigt. Het is een compaq 32-bit netflex-2 controller. Is dit iets. Kan er verder weinig over vinden. Is tokenring en ethernet allen moet je hiervoor wat jumpers verzetten. Ik weet helaas niet hoe?
kaart kan hij ook tokenring. Configuratie gaat via de driver van de kaart.
In EISA sloten kun je normale ISA kaarten steken...
EISA staat voor Extended ISA en is backwards compatibel (wij hebben ook een machine gehad met EISA, ISA geluidskaart en ISA netwerkkaart erin gestopt).
Is het btw wel echt EISA? Ik ken zelfs "computertechneuten" die alles voor EISA aanzien wat geen PCI/AGP. (EISA kaarten zijn ISA kaarten met een extra laag connectors onder de ISA connectoren)
EISA staat voor Extended ISA en is backwards compatibel (wij hebben ook een machine gehad met EISA, ISA geluidskaart en ISA netwerkkaart erin gestopt).
Is het btw wel echt EISA? Ik ken zelfs "computertechneuten" die alles voor EISA aanzien wat geen PCI/AGP. (EISA kaarten zijn ISA kaarten met een extra laag connectors onder de ISA connectoren)
EISA sloten zijn inderdaad compatible met ISA.Op woensdag 17 april 2002 21:41 schreef hub het volgende:
Je kan zien dat een EISA connector wel dieper
in het moederbord gaat dan een ISA kaart.
De configuratie van een EISA kaart kan je instellen
met een EISA configuration utility.
Deze kan je downloaden bij Compaq,
je hebt voor je netflex kaart ook een
configuratie file nodig (extensie .cfg)
Het kan zijn dat die standaard al zit
bij die EISA coniguration utility.
Compaq werkt met softpaq's,
cpxxxx.exe, die weer na uitvoeren zichzelf
extracten naar floppies.
Het handigste kan je zoeken op serialnumber-code,
dit zijn de 5e t/m de 8e positie in je serienummer.
Als je serienummer is 8934ABC12345,
dan zoeken op ABC1.
Dan weet je zeker dat je in ieder geval
de juiste cfg file van je moederbord krijgt.
Want voor het wijzigen van de configuratie,
heb je van alle hardware de cfg files nodig.
Overgens gaat een ISA multi-io ide kaartje
misschien gewoon werken,
ik heb al verschillende Compaq Prosignia's
gerepareerd, maar nog nooit eentje
met een ide controller erin,
gewoon even proberen.
Heb je geen configuratie file voor nodig.
P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB
Pagina: 1