redhat72 kernel update geen iptables meer

Pagina: 1
Acties:

• wigwam
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 18:46
Ik heb redhat72 draaien en ik dacht.Ik doe even een kernel update via de redhat site via up2date.Ik had alle pakketje geselecteerd die nodig waren voor die update. Nadat hij alle pakketjes gedownload had en geinstalleerd had en zei dat hij klaar was.Toen dacht ik, laat ik de server een keer rebooten.Nu komt dus het echte probleem nu herkent dat ding mijn iptables niet meer alleen mijn ipchains werkt nu alleen maar.Maar ik heb iptables nodig voor mijn vuurmuur heeft iemand een oplossing hoe ik mijn iptables weer aan krijg en mijn ipchains weer uit.......

Verwijderd

Je bedoelt toch niet dat je IPTables én IPChains tegelijkertijd gebruikt he? Het is óf IPTables, óf IPChains...

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 16:04

Heidistein

Blah

(jarig!)
Je kan eens /sbin/lsmod intikken en kijken of daar ipchain modules zijn geladen. Als die ertussenstaan, kan je /sbin/rmmod modulenaam doen, en als je alle ipchain modules hebt gehad, kan je proberen je firemuur weer te laden.

Maybee we are alone... After all.

• wigwam
ik gebruikte altijd iptables en dat werkte gewoon super. heel makkelijk om je internet te delen.Alleen na de kernel upgrade kon ik geeen iptables meer gebruiken alleen nog maar ipchains.Hoe krijg ik iptables weer terug en ipchains weer weg

• wigwam
ipchains staat inderdaad tussen die lijst met lsmod alleen als ik rmmod intyp staat er device is busy ????

Verwijderd

Als je een kernel-update hebt gedaan zal je hoogstwaarschijnlijk ook ff opnieuw je kernel moeten compilen (MET iptables support in kernel of als module)
Kijk even of in de /usr/src/<oude_kernel_tree> nog je .config -file staat.
Dan kan je die meenemen naar de nieuwe kernel!
Was geloof ik iets van $>make oldconfig of old_config geloof ik, maar kijk anders je Makefile er ff op na welke optie dat dat moet zijn.

• wigwam
kan je dat van die make config file even duidelijk uitleggen want ik snap het niet helemaal sorry :'(

• wigwam
oke ik heb make oldconfig geprobeerd en toen ging mijn server rare dingen doen. wat is het effect hiervan trouwens ben nog een beetje een newbie (werkt trouwens ook niet denk dat ik maar weer een herinstallatie doe)

Verwijderd

Ik gok dat je gewoon de redhat kernel gebruikt?
Misschien wil je helemaal niet zelf je kernel compileren, maar dat is aan jou.

Wat je kunt doen is bijv. zorgen dat hij geen ipchains module laad.
Dus de ipchains module van je huidige kernel (uname -a) verwijderen uit /lib/modules/<uname -a>/blah...
Daarna rebooten, dan zou hij hem niet meerr moeten laden (heh).

Waarschijnlijk heb je een service aanstaan die ipchains laadt.
Dit kun je zien met chkconfig --list.

• wigwam
met dat commando om die service te kijken staat ook dat ipchains/iptables geladen wordt.Dan zou het logisch zijn dat ik uit 1 van de 2 kan kiezen toch.En ik heb inderdaad de redhat kernel gebruikt (dat is toch meestal als je redhat draait dat je ook de kernel van redhat gebruikt)

Verwijderd

Je zou met chkconfig ook de ipchains service uit kunnen zetten:
chkconfig --del ipchains

En ja, als je RedHat draait is het logisch om ook hun kernel te draaien. Mar het heet hier tweakers.net en veel tweakers compileren dan ook hun eigen kernel.
Je kunt hem zo optimaliseren voor je hardware en het is nog statusverhogend ook.
Pagina: 1