Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)
Verwijderd
blauwe leds hebben iets meer spanning nodig dan gewone. vandaar dat hij het niet doet.
misschien kun je zoeken naar leds met een lagere drempelspanning.. trouwens, volgende keer eerst search gebruiken, er zijn tig topics hierover
Als een god in Nijmegen.
en is er anders een manier om dit op te lossen zodat ie het wel doet ?
To be, or not to be a FRUITVLIEG!??
kan ie het dan wel doen ?Op dinsdag 16 april 2002 18:37 schreef ND het volgende:
ff over die drempel spanning, misschien te schakelen via een transistor?
HD liggie deed t wel maar power led niet...
ik d8 dus dat er 1 ledje kapot was...niet geprobeerd in de andere... en heb er dus 1 weggegooid...
Ik lees dus net dat de voltage niet hoog genoeg was voor de lED...
toch 5 piek weggegooid...
Klopt maar waarschijnlijk moet je er wel een weerstand tussen doen als je de levensduur van het ledje wil verlengen.Op dinsdag 16 april 2002 19:09 schreef enriqueeeee het volgende:
maar als ik hem op de gewone voeding aan sluit werkt het eigenlijk toch gewoon het zelfde
Dit moet zeker als je hem op 12volt aan sluit(gele draad)
Moet je maar ff zoeken staat vast wel ergens
Disclaimer: Ik baseer dit op absoluut niks...
Ik heb ook geen problemen, leds gekocht bij Radio Centrum UtrechtOp dinsdag 16 april 2002 18:23 schreef Coronaextra het volgende:
Ben ik nou echt de enigste die hier geen last van heeft. Mijn ledjes die ik gekocht heb via de inkoopactie hier op got deden het meteen op mijn powerled en trouwens ook in mijn floppy drive..
Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black
Ik ook niet maar dat zal wel per ledje of moederbord weer net iets anders zijn.Op dinsdag 16 april 2002 19:24 schreef Meelobee het volgende:
Ik heb ook geen problemen, leds gekocht bij Radio Centrum Utrecht
Maar als hij het power ledje van de voeding af haalt is er niets aan de hand
Disclaimer: Ik baseer dit op absoluut niks...
19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K
Verwijderd
Heeft er iemand een site waar ik blauwe leds met lagere drempelwaarde kan bestellen dan mijn leds @ http://shop.freezinghardware.nl/index-shop.asp?Sub_ID=29 ?
ps: Eerst search gdaan, zodatik geen topic hoef te maken
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2003 11:44 ]
Verwijderd
Verwijderd
Zou graag wel willen weten waar ik wel werkende kan kopen
Inkoopactie is al voorbij gloofik, he?
[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2003 11:57 ]
Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel
Verwijderd
wat heeft de kwaliteit van de led met de spanning die er overheenstaat te maken??DAMAGE schreef op 09 March 2003 @ 13:36:
die drempel spanning wat iemand zei dat vind ik eigenlijk wat twijvel achtig, want mijn NIC daar heb ik ook gewoon een draad aan gehangen en een blauwe led voor in me case gehangen en die werkt ook gewoon, en op de nic zit een 3 mm groene cheap-ass led, maar toch kan ik daar mijn blauwe led erg van laten oplichten, valt wel een beetje mee denk ik dan?
met een weerstand (of ieder ander willekeurig component) die je parrallel of serieel in de schakeling zal zetten zal de spanning echt niet omhoog gaan hoorje moet even gaan uitrekenen bij welke weerstand de spanning juist ietsjes omhoog gaat mischien dat je het op die manier kan oplossen.
wat je wel kan doen en zoals al eerder werd geopperd is dat je een transistor gebruikt die de 5 of 12 volt van je voeding doorschakeld als er spanning op de draad van de powerled staat. Dit heeft alleen weinig toegevoegde waarde tov de led direct aan de 5 of 12 volt hangen. Dus zoek ff op welke voorloopweerstand je nodig hebt en hang de led aan je voeding.
Dat plastic dingetje wat je kwijtbent kan je dat niet gewoon weg laten? of heb je dan een veel te groot gat om je led zitten? Misschien dat ze bij de plaatselijke electroboer wel wat voor je hebben dat je hierin kan modden.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2003 13:54 ]
Je moet opzoek gaan naar het voorschakelweerstandje van die powerled en daar een weerstandje (de waarde kun je uitrekenen) parallel aanhangen. Ik ben overigens wel bang dat het een smd-weerstand is maar dat vereist dan wat geconcentreerder soldeerwerk.
[ Voor 3% gewijzigd door PCR op 09-03-2003 13:58 ]
Er hoeft geen weerstand tussen, want dit zit al in het moederbord er in gebouwd.Uit de faq:Loran schreef op 16 April 2002 @ 19:23:
[...]
Klopt maar waarschijnlijk moet je er wel een weerstand tussen doen als je de levensduur van het ledje wil verlengen.
Dit moet zeker als je hem op 12volt aan sluit(gele draad)
Moet je maar ff zoeken staat vast wel ergens
Ik wil graag mijn kast/drive/power/whatever-LEDs vervangen door een blauwe. Moet ik er dan een weerstandje bijhangen?
Nee. Omdat de stroom al begrenst wordt door het apparaat, heb je geen extra weerstandjes nodig.
Of heb ik jullie vraagstelling verkeerd begrepen
[ Voor 25% gewijzigd door Meneer aard op 09-03-2003 15:29 ]
Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+
Ur = I x RSmauG schreef op 09 March 2003 @ 16:23:
een blauwe powerled moet je gewoon met een 270kOhm weerstand aan de 5v van je molex hangendoet ie t prima
Ur = 0.02 x 270kOhm
Ur = 5400V ... Lijkt mij niet te kloppen baas. 5400V aan spanningsval.. Conclusie > led blijft uit.
R = U / I
U moet zijn: 12V-4.5V = 7.5V [er van uitgaande dat 4.5V de drempelspanning is]
I is 20mA
R = 7.5/0.02 = 350 ohm. Nou nog een weerstandje zoeken in de E12 serie en het komt allemaal goed.
Wie gaat er nou weer met een transistor werken aan zn powerled
Als je pc aanstaat, staat er spanning op je molexstekkers en anders niet. Simpel.
Ik verbaas me er overigens over hoeveel mensen hier doen alsof ze er veel vanaf weten maar het toch fout hebben..
Verwijderd
Nope, ligt niet aan mn led. Kheb namelijk diezelfde led aan mn hdd led kabeltje gehangen, en doetet prima.FiXeL schreef op 09 maart 2003 @ 14:23:
dat snap ik niet, bij mij doen ze het prima, ik heb voor power en hdd allebei blauwe leds, en dat werkte meteen. meet anders even de voltages op die van die connectors afkomen, als die gelijk zijn (en dat gok ik zo) dan ligt het aan de led. als het te laag is, zal je toch een schakeling moeten maken om het te doen werken ben ik bang
Maar ik probeer dan wel ergens een voltage meter vandaan te halen
En anders gebruik ik gewoon de wijze raad van insan1ty, want ik vrees toch dat het verschillende waardes zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2003 18:17 ]
M.a.w. je kunt elektrotechnisch gezien wel je powerled aan een molex hangen maar je kunt dan niet zien of je comp standby staat.
Dan is de spanningsval alsnog 5.4V.. Van de 5.. Blijft er niets meer over.Sine schreef op 09 March 2003 @ 18:00:
hij zal idd wel 270 Ohm bedoeld hebben ipv kOhm
Over dat standby gedoe... Hoe vaak zet je m nou standby.. Honestly.. Je monitor kan ik nog begrijpen dat je die afzet of op standby.. Maar je pc?
[ Voor 7% gewijzigd door insan1ty op 09-03-2003 19:01 ]
Dat zeg ik om dingen uit te sluiten, jij weet niet of de TS regelmatig zijn comp op standby heeft staan.insan1ty schreef op 09 maart 2003 @ 19:00:
[...]
Dan is de spanningsval alsnog 5.4V.. Van de 5.. Blijft er niets meer over.
Over dat standby gedoe... Hoe vaak zet je m nou standby.. Honestly.. Je monitor kan ik nog begrijpen dat je die afzet of op standby.. Maar je pc?
Ikke wel omdat ik gemeten heb dat de comp dan nog maar 50 watt verbruikt ipv de gemeten 140-160 watt
Dat is waar. Maar het Casemodden draait nog altijd om 1 ding: Keuzes makenPC-Reactive schreef op 09 March 2003 @ 19:08:
[...]
Dat zeg ik om dingen uit te sluiten, jij weet niet of de TS regelmatig zijn comp op standby heeft staan.
Ikke wel omdat ik gemeten heb dat de comp dan nog maar 50 watt verbruikt ipv de gemeten 140-160 watt
En ook wel creatief zijninsan1ty schreef op 09 March 2003 @ 19:17:
[...]
Dat is waar. Maar het Casemodden draait nog altijd om 1 ding: Keuzes maken
* insan1ty geeft high-five aan PC-Reactive.
Je zou ook ipv een tor met een optocoupler kunnen werken. En dan zelfs nog in combinatie met een solid state relais je kamerverlichting aan/uit schakelen enzo maar goed, ik draaf door.
Overigens zie ik nu pas dat dit eigenlijk wel een oude koe is...
Hé jahinsan1ty schreef op 09 March 2003 @ 19:25:
Overigens zie ik nu pas dat dit eigenlijk wel een oude koe is...
Maar [rml]Aenigma in "[ EL] blauwe ledjes in frontje plaatsen"[/rml] stelde een nieuwe vraag
maar ik had het later gedaan met een optocoupler en dat werkt perfect !
maar ik heb nu heeeeele mooie knopje met lichtjes er in
Verwijderd
Sja, kben hier niet zow lang...en kben nog redelijk n00b in het mod wereldje (16 jaar oud nog op mid-schoowl), maar kben dus nu beetje aant kloten met mn kast, en mn mod is bijna af. Op de finishing toughes na dan. Ik betwijfel eigelijk of hij wel af komt, ben aardig perfectionistenriqueeeee schreef op 09 March 2003 @ 20:35:
sjezus deze is oudik heb die ledjes er nie eens meer inzitten
maar ik had het later gedaan met een optocoupler en dat werkt perfect !![]()
maar ik heb nu heeeeele mooie knopje met lichtjes er in
Maar enriqueeeee zou jij (of iemand anders) mij eens willen uitlegge hoe dat zit met die zogenaamde optocoupler, want ik heb geen id waarover je het hebt. En of dit via de voeding of het mobo gaat. (er is hier geen personal message optie he?)
ik had dat probleempje ook, maar als je nou de "-"pool van de led aan je mobo knoopt en de "+"pool aan de 5V lijn uit een molex en een weerstand ertussen.
bij bij nooit meer problemen