*antiek* Sony CDROM speler, met Floppy aansluiting

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-04 11:57
Heej
ja zoals in de topic;

Ik loop dus stage op een basisschool (ik doe ICT), maar daar hebben ze niet echt een groot ICT Budget. Dus alles wat bruikbaar is, word gebruikt :7

Nu heb ik van mijn stagebegeleider een CDROM Speler mee naar huis gekregen, om te kijken of ik iemand wist die mij zou kunnen vertellen hoe ik em moest installeren ... en tja dan is er maar een oplossing .. GoT >:)

Het gaat dus om een SONY, model nummer: CDU33A-01 ... deze cdrom speler maakt gebruik van een Floppy aansluiting, kan iemand mij vertellen, hoe ik deze moet installeren? (ook bios setting enzo:?) ... op Sony.com vonden we niks.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Op dinsdag 16 april 2002 17:33 schreef De_Bastaard het volgende:
Heej
ja zoals in de topic;

Ik loop dus stage op een basisschool (ik doe ICT), maar daar hebben ze niet echt een groot ICT Budget. Dus alles wat bruikbaar is, word gebruikt :7

Nu heb ik van mijn stagebegeleider een CDROM Speler mee naar huis gekregen, om te kijken of ik iemand wist die mij zou kunnen vertellen hoe ik em moest installeren ... en tja dan is er maar een oplossing .. GoT >:)

Het gaat dus om een SONY, model nummer: CDU33A-01 ... deze cdrom speler maakt gebruik van een Floppy aansluiting, kan iemand mij vertellen, hoe ik deze moet installeren? (ook bios setting enzo:?) ... op Sony.com vonden we niks.
steek hem in de computer -> sluit hem aan op het moederbord als primary / secondary master / slave. (Hangt van het aantal harde schijven af). Dit is overal wel te vinden }:O
Je hoeft niks in het BIOS in te stellen. Alleen de jumpers goed zetten

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Typ het typenummer es in bij Google, en lees es wat door. Je kan er gewoon een mini-molex aansluiting in duwen. Kijk es of je BIOS em herkent. Ga er een beetje mee klooien.

Zo heb ik ook es zitten kloten met een 4 speed 4 cd-wisselaar voor in de PC :o Echt een gaaf ding!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op dinsdag 16 april 2002 17:38 schreef Spider.007 het volgende:
steek hem in de computer -> sluit hem aan op het moederbord als primary / secondary master / slave. (Hangt van het aantal harde schijven af). Dit is overal wel te vinden }:O
Je hoeft niks in het BIOS in te stellen. Alleen de jumpers goed zetten
Lijkt me niet zo'n goed idee.. 't is namelijk geen gewone atapi-cdrom speler..

Vroeger gebruikten bepaalde merken hun eigen interface, en sony had zo'n eigen interface..
Om het ding aan de gang te krijgen heb je dus ook iets nodig met een sony-cdrom interface..

Vaak hebben oude geluidskaarten nog wel iets in die richting, dus je zult zoiets moeten zien te vinden..
Waarschijnlijk moet je daarna op zoek naar de juiste dos-drivers om het ding aan de gang te krijgen..

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Op dinsdag 16 april 2002 17:41 schreef Twynn het volgende:

[..]

Lijkt me niet zo'n goed idee.. 't is namelijk geen gewone atapi-cdrom speler..

Vroeger gebruikten bepaalde merken hun eigen interface, en sony had zo'n eigen interface..
Om het ding aan de gang te krijgen heb je dus ook iets nodig met een sony-cdrom interface..

Vaak hebben oude geluidskaarten nog wel iets in die richting, dus je zult zoiets moeten zien te vinden..
Waarschijnlijk moet je daarna op zoek naar de juiste dos-drivers om het ding aan de gang te krijgen..
ik ging ook weer veel te snel uit van een newbie vraag |:(

edit: Maar goed, ik heb ook een keer zo'n ding in handen gehad en gemerkt dat het makkelijker (/ goedkoper) is om een nieuwe te kopen (2e hands voor een paar Euro)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-04 10:14
De CDrom drivers zijn niet zo lastig te vinden, maar je moet wel de gebruikte IO-adressen en het gebruikte IRQ weten, die door de interface gebruikt wordt.
In de config.sys moet je dan een parameter meegeven na de device driver.
bijvoorbeeld: /P:<io-adres>,<IRQ> (voor IDE-1 is dat dus /P:1F0,14)

Maar weet je zeker dat je een dergelijke drive nog wilt gaan gebruiken.
Vaak zijn dat soort drives maar 2 - 4 speed en hebben soms zelfs een caddy nodig. (dus geen lade)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Da's een Sony Proprieraty CD-ROM drive, daar hoort een full-size ISA kaart bij van Sony, zonder die kaart + drivers begin je weinig :)

• De_Bastaard
Ow ok dan ;) hehe ik zal het tegen m'n stagebegeleider zeggen :D ... btw Spider.007 .. * De_Bastaard <- newbie ?!?! volgens mij heb ik ehh een X-aantal meer posts als jij :D (no flame intended)

• tinker23
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-12-2025
of je pakt een originele full size AWE32 of SB16 van Creative, daarop zitten 3 verschillende cdrom aansluitingen, sony, panasonic en mitsumi ofzoiets..

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-04 08:23

Xanax959

relax...

Ik heb laatst mijn antieke Aztech "sound galaxy washington" bij iemand in de computer gezet. Windows 98 herkend het ding gewoon. Wat jumpertjes verzetten en via nieuwe hardware een "sony cdromcontroller" of zoiets installeren, en de aangesloten cdspeler werkt.
Maar een 2dehands ide cdromspeler is makkelijker.

/offtopic
Ik heb hier anders nog wel een antieke mitsumi 2speed liggen, daarbij schuift niet alleen de lade uit, maar de hele cd speler! En ik heb ergens ook nog een externe philips 1 speed met caddy, was een ding van 3000 gulden....

Atari portfolio Dos 2.11

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op dinsdag 16 april 2002 22:05 schreef Xanax het volgende:
Ik heb laatst mijn antieke Aztech "sound galaxy washington" bij iemand in de computer gezet. Windows 98 herkend het ding gewoon. Wat jumpertjes verzetten en via nieuwe hardware een "sony cdromcontroller" of zoiets installeren, en de aangesloten cdspeler werkt.
Maar een 2dehands ide cdromspeler is makkelijker.

/offtopic
Ik heb hier anders nog wel een antieke mitsumi 2speed liggen, daarbij schuift niet alleen de lade uit, maar de hele cd speler! En ik heb ergens ook nog een externe philips 1 speed met caddy, was een ding van 3000 gulden....
Krijg nou wat. Ik heb net m'n stapel ouwe brakke hardware zitten inventariseren (zie de Overige Hardware topic over Ouwe troep) en wat zat daarin- een Aztech Sound Galaxy Washington 16 (om het z'n volle titel te geven). Ik heb het nu voor me liggen en idd hij heeft een Sony aansluiting.

Xanax- laat me raden het kwam uit een Packard Bell en heette daar Sound16A :7

Ik zou evt een kleine donatie aan de school van De_Bastaard kunnen overwegen. Email me met een adres!

Oslik blyat! Oslik!

• De_Bastaard
Hehe koel tank joe >:)

Ik zal 't met m'n begeleider bespreken, hij is nu niet hier dus :( maar ik laat van me horen :)

Verwijderd

Ik heb ook zo'n cdromspeler in een pc zitten. Is 2 speed en werkt bij mij alleen via de speciale isa kaart die meegeleverd was (ook de kabel is niet standaard) Ook heb ik zo'n aztech washington kaart. Daar kreeg ik hem niet op aan de praat.
Verder is er geen caddy ofzo nodig, heeft gewoon een lade. Is overigens een ijzersterke cdrom speler. Werkt hier al sinds +/- 1995.
Windows (95 en hoger) herkend de speler automatisch alleen voor dos zijn er drivers nodig (heb ik).
Helaas kun je niet opstarten vanaf dat ding.

• loquitos
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09-2017

loquitos

die without honour

De Sony CDU-33A is een 2-speed cd speler. Helaas is de mijne (was ook mijn 1e CDROM Speler) overleden maar heb (als het goed is) de controller en kabel nog (standaard straight 34Pins flat cable). Mocht je interesse hebben, mail me ff.

AMD Athlon 1200@1200, ABIT KT7, 512 MB PC133, Maxtor 30GB 7200 rpm, Quantum 2GB SCSI, Adaptec 2940AU, Plextor 12/4/32, Plextor 32, Pioneer 105s DVD, Iomega 100MB Zip, SB 5.1 Live, Miro PCTV, USR Sportster 28k8e, Intel Pro 100 NIC, GeForce 2MX-32DDR

Pagina: 1