Netwerk aanleggen tussen 2 computers, hoe te doen?

Pagina: 1
Acties:

• MrZed
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-11-2020

MrZed

aka Bumble

Topicstarter
Hey,

Mijn vader kwam gisteren met het plan een netwerk in huis aan te leggen zodat ik op mijn slaapkamer ook op internet kan :9

De computer met de vaste internet verbinding is een PENTIUM II
En op mijn slaapkamer heb ik een 386 ;(

Allereerst is dit mogelijk een netwerk tussen deze twee?
En dan hoe doe ik dit, heb ik genoeg aan 2 netwerkkaarten en een flinke kabel? (er komt nooit nog een computer bij)
En wat raden jullie aan? (netwerkkaarten (merk) kabel (soort, coax, utp)) :?
Ik zou natuurlijk kunnen gaan zoeken, heb ik gedaan, maar omdat vrijwel ieder probleem identiek is... vraag ik het persoonlijk. Thnx voor de moeite!

nog steeds een nickchange

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Wat dacht je hiervan? Een complete thuisnetwerk beginners review op de frontpage!

http://www.tweakers.net/reviews/171

Die 386 zal met Windows 3.x in het netwerk komen neem ik aan? Dat is wel ietsje pietsje meer gedoe dan met Win9x of een NT variant...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Hou er wel rekening mee dat internetten op een 386 geen pretje is... Een beetje MSN'en oke...maar surfen is echt irritant tenzij je er een flinke zooi geheugen in hebt zitten. En liefst ook geen IE 6.0 ofzo installeren, eerder 4.0 of geen IE.

Verwijderd

Aangezien je met een oudere computer werkt, zou ik het netwerk zo goedkoop mogelijk proberen op te zetten.
Het beste kan je dan gaan voor netwerkkaarten met Realtek chipset. Die dingen kosten ongeveer E10.

Verder heb je een lange kabel nodig (dit zal utp worden omdat je geen coax netwerkkaarten meer kan kopen) en je bent klaar. Zorg ervoor dat je je kabel 'crossed' knijpt. Daar kan informatie over vinden op internet.

• MrZed

MrZed

aka Bumble

Topicstarter
Hey,
ik heb op de internetsite van MyCom gekeken en daar even gekeken naar de netwerk artikelen.

Nu zag ik het volgende, alleen ik heb dus geen idee of dit met elkaar werkt en of dit is wat ik nodig heb.

artikelnummer | Omschrijving
2583 | Netwerkkaart: Edimax NE2000 UTP 10Mbit 8 euro.
9110 | Kabel: UTP patch kabel 20 meter, incl. connectoren 15 euro.

Werkt dit met elkaar? Whaaw wat kom ik er8er dat ik op netwerk gebied een reuze n00b ben.. :P

Verwijderd

Op dinsdag 16 april 2002 18:04 schreef MrZed het volgende:
Hey,
ik heb op de internetsite van MyCom gekeken en daar even gekeken naar de netwerk artikelen.

Nu zag ik het volgende, alleen ik heb dus geen idee of dit met elkaar werkt en of dit is wat ik nodig heb.

artikelnummer | Omschrijving
2583 | Netwerkkaart: Edimax NE2000 UTP 10Mbit 8 euro.
9110 | Kabel: UTP patch kabel 20 meter, incl. connectoren 15 euro.

Werkt dit met elkaar? Whaaw wat kom ik er8er dat ik op netwerk gebied een reuze n00b ben.. :P
Tussen twee computers heb je een cross-cable nodig. Geen Patch. Dit werkt dus niet. Je kan er wel een hub/switch tussen zetten, maar in jouw geval heeft dat geen zin.

FF, een domme vraag: Waarschijnlijk heb je ISA-sloten in je 386. Is die Edimax een ISA-kaart of PCI?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:43

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 16 april 2002 18:13 schreef Bladiebla het volgende:

[..]

Tussen twee computers heb je een cross-cable nodig. Geen Patch. Dit werkt dus niet. Je kan er wel een hub/switch tussen zetten, maar in jouw geval heeft dat geen zin.

FF, een domme vraag: Waarschijnlijk heb je ISA-sloten in je 386. Is die Edimax een ISA-kaart of PCI?
Dat is geen domme vraag.
Zoveel ISA kaartjes verkopen ze niet meer :)
Zou dus best wel eens een PCI kunnen zijn.

---------------------------------------------------

Maar euh wat ben je van plan om die 386 te gaan draaien ?
Wat voor een 386 is het, hoeveel ram zit daar in ?

De netwerkkaart die je zou kopen voor die bak is al meer waart dan die ganse pc.
Als je hem nu nog als routertje met freesco wil gebruiken ja maar veel anders ga je der volgens mij niet uithalen.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• MrZed

MrZed

aka Bumble

Topicstarter
Op dinsdag 16 april 2002 18:54 schreef Predator het volgende:

De netwerkkaart die je zou kopen voor die bak is al meer waart dan die ganse pc.
Als je hem nu nog als routertje met freesco wil gebruiken ja maar veel anders ga je der volgens mij niet uithalen.
Tot diezelfde (ongeveer hetzelfde dan) conclusie ben ik ook gekomen vanavond.
Ik vindt het echt zwaar ontzettend klote.. want ik wil al jaaaaaaren internet op mijn kamer, nu is het zover en dan kan het niet :'( ;(
Ik ga nu op zoek naar een pentium I ofzo.. maar dat zal ook vast niet lukken want ik heb precies 1 euro. :'(

Verwijderd

Je zegt dat er in de toekomst nog wel een pc bij komt. Dan zou ik als ik jou was gaan voor een 4 poorts hub.

Dan zou ik leren hoe freesco werkt, en die installeren op de 386. Daar internet op proberen te krijgen (ISA netwerk kaart is vast nog wel ergens te koop), en hopen dat je pa je zo aardig vind omdat je het hele netwerk hebt draaien dat je een pentium I of II krijgt.

Meer trucs kan ik je niet geven denk ik...

Verwijderd

Je moet sowieso voor UTP kiezen, maar ik zou er niet aan beginnen voordat je iets fatsoenlijkers hebt staan dan die 386. Surfen op een 486 DX4-100 is al niet leuk, op die 386 krijg je 't niet eens aan de praat. Zoek dus liever eerst een pentiumsysteempje (133+) met een slootje geheugen. Dan heb je er pas wat aan.

Verwijderd

Als je wilt internetten op een 386, dan hoop ik het volgende:

dat het een DX is.
dat er minimaal 8MB aan geheugen in zit.
dat hij 33MHz of meer draait.

Zet Windows 3.1 erop, beetje tweaken.
ISA netwerkkaartje + crosscable voor de 386
PCI netwerkkaartje voor de Pentium II

en op zoek gaan naar OUDE/16BIT versies van programma's die je wilt gebruiken. (Netscape 2.0 / ICQ v1 etc) Of W32S op Win31 installeren, zodat je SOMMIGE 32bit programma's kan draaien.

Voorbeeld: http://www.dungeoncraft.co.uk.tmp.carambole.com/windos/Appz/16-bit%20(Windows%203.1)/ICQv1.exe

En natuurlijk wel de Pentium II controleren op veiligheid ivm de doorkoppeling/shares.

Voorbeeld:
http://home.wanadoo.nl/~sm56pci/atguard/

Tip voor je vader :o: Windows XP is perfect en alles gaat mooier/beter op een Pentium3/Athlon >1000MHz :+ misschien dat jij dan die PII kan krijgen? :7

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-08 05:47

MRic3

Of praat ik weer poep?

een 386, kan je daarop nog internetten?

Damn, ik heb net 6 386'ers weggegeven omdat ik d8 dat je er echt niks meer mee kon doen. De monitors heb ik al verdeeld/in gebruik, die blijven het doen... goed zat voor een router/server die geen scherm nodig heeft...

Na ja, iig veel suc6 met je project. Zal niet meevallen

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Verwijderd

een 386, kan je daarop nog internetten?
....
Na ja, iig veel suc6 met je project. Zal niet meevallen
Inderdaad, een 386DX-8MB kan je mee internetten, dat heb ik jarenlang gedaan.
En nee, het zal niet vanzelf gaan! (meevallen ligt eraan of je van Dos'sen houdt/Win31).
Maar we zijn niet allemaal verwend met >40MHz 32Bit >8MB + 3D Videokaart. Sommige van ons zijn al tevreden met 1 van die <386 die je weg hebt gedaan.

Verwijderd

ik raad je aan om werk te zoeken en wanneer je iets van 100 tot 200 euro hebt een PII of PIII te kopen. Maar je kunt ook wachten totdat je pa een nieuwe pc koopt ofzo. Misschien moet je vragen of er geen PC Privé project op zijn werk is. Dan kan ie gratis (zogenaamd) een pc aanschraven. Met zulke projecten zijn pa's heel makkelijk over te halen, geloof mij maar :9.

En over de 386. Met heel veel geduld moet alles lukken zeggen ze >:) >:) >:)
Pagina: 1