Toon posts:

[MS Access] veel kleine tabellen of 1 grote ??

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
heb gezocht maar niet gevonden.

wat is wat betreft snelheid het beste?
veel (3-5) tabellen, of 1 grote met heel veel info (+- 250 integer velden en maar 3-4 text velden en nog een klein aantal andere)

bij de queries die ik heb heb ik vaak (bijna altijd) niet alle gegevens nodig natuurlijk. Lijkt me logisch dat ik in het geval van een grote tabel geen SELECT * moet gaan doen, maar dat probeer ik toch al nooit te doen.

iemand die hier een antwoord op heeft?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:11
Je moet uw gegevens normaliseren en op basis daarvan maak je dan uw tabellen.
Snelheid hangt niet zozeer af van het aantal kolommen in uw tabel maar eerder van het aantal rijen en het goed definieren van indexen.

https://fgheysels.github.io/

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Op dinsdag 16 april 2002 17:16 schreef lennardV het volgende:
bij de queries die ik heb heb ik vaak (bijna altijd) niet alle gegevens nodig natuurlijk. Lijkt me logisch dat ik in het geval van een grote tabel geen SELECT * moet gaan doen, maar dat probeer ik toch al nooit te doen.
U zult geen SELECT * meer doen! Om welke reden dan ook :)

Overigens denk ik niet dat het de moeite waard is om te gaan onderzoeken of opdelen in kleine tabellen de moeite waard is. Je deelt je data relationeel in. De begrijpbaarheid/logica daarvan is vele malen veel meer waard dan de winst die een grote of kleine tabel kan opleveren.

Verwijderd

Topicstarter
k thnx

ik heb namelijk nu een berg (nodige) informatie per user, maar opgesplitst in tabellen vanwege overzicht voor mezelf. Denk dat ik dit dan zo hou als het snelheidsverschil er niet is.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 20:58

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op dinsdag 16 april 2002 18:40 schreef lennardV het volgende:
k thnx

ik heb namelijk nu een berg (nodige) informatie per user, maar opgesplitst in tabellen vanwege overzicht voor mezelf. Denk dat ik dit dan zo hou als het snelheidsverschil er niet is.
een rij uit meerdere tabellen halen is natuurlijk wel trager dan een rij uit 1 tabel halen. Mischien kun je het toch beter in 1 tabel zetten :)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Op dinsdag 16 april 2002 18:40 schreef lennardV het volgende:
k thnx

Ik denk niet dat je de tabellen moet indelen vanwege overzicht voor mezelf. Je moet ze logisch maken.
Zeer waarschijnlijk kom je dan op meerder kleine.

toch?

Verwijderd

Topicstarter
kijk, normaal gesproken heb je verschillende tabellen omdat je verschillende doeleinde hebt. Bijvoorbeeld 1 met info over users, 1 voor je forum met topics en 1 met threads.

dat lijkt me een vrij logische indeling. Maar tegen welk probleem ik nu aanloop is dus:

ik heb bijvoorbeeld 2 tabellen
info: user_id loginName mailAdres
ietsanders: user_id nogmeerInfo Etc

dus in die 2 tabellen komen de kolommen user_id en user_id exact overeen, in volgorde aantal etc. Ik zou er dus 1 grote tabel van kunnen maken zonder problemen, er veranderd dan dus niks qua indeling.

hoop dat t nu wat duidelijker is

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Zoek op het internet of in een boekenwinkel eens het een en ander op over relationele databases en normaliseren. Zal je een stuk helpen.
Pagina: 1