___**---De metselaar die van de ladder stortte. Wiens hoofd sloeg op de keien tot een omelet---**___
[topic=163843/1/25]
Ik wil niet bot overkomen ofzo, maar ik denk niet dat hier zo'n soort topic gewenst zijn
Om dan toch nog maar ff antwoord te geven. Nee in princiepe is Unix niet moeilijk. Het is alleen (als je commandline gebruikt) veel uitzoekwerk in het begin.(Ik bedoel het beginwerk dan.. er kunnen zich toch nog veel problemen opdoen die soms niet eenvoudig op te lossen zijn en soms wel.) Grootste voordelen?
Mwah dat zijn er wel heel erg veel, daar kan je denk ik beter zelf mee aan de slag
Voordelen zijn stabiliteit, snelheid en vooral dat het zeer configurabel is. Voor de Vrije versies gelgt bovendien dat ze scherp geprijsd zijn
Misschien de Dos 2 Linux Howto eens lezen ?
deze jonge vraagt naar de voor- nadelen van unix, ik vind het helemaal geen domme vraag, je kan namelijk niet alles weten, ik weet namelijk ook niet hoe alle os'en werken....Op dinsdag 16 april 2002 17:13 schreef BachW het volgende:
Sorry hoor maarre lees de FAQ!
[topic=163843/1/25]
[ontopic]
geen idee, heb geen ervaring
Verwijderd
Zelf gebruik ik regelmatig SCO Open Server 5 en ben er heel tevreden over. Binnen het kader waarin het moet gebruiken is het een zeer stabiel en secuur OS: zakelijk. Dus geen fratsen als internet, spelletjes ed. maar wel veel ruimte/mogelijkheden om te proggen
Verwijderd
Wat jij bedoelt is niet unix als OS maar unix als systeemtype, zoals (Sun) Solaris, (IBM) AIX (duur!), HP-UX (duur!), Linux, BSD, BeOS, QNX, etc. Bepaalde van deze unix-achtige OS-en zijn best mooi, en daar kan je vast een boel info over vinden.
Verwijderd
deze unix distro is heel makkelijk en kan veel
(en het installt makkelijk ja)
-het stabielste dat ik ooit heb gezien
-veel processoren en zeer veel geheugen
-dus zeer zware programma's
-meedere users op het zelfde moment
Dus enkel zakelijk gebruikt, geen spelletjes en niet echt voor de thuisgebruiker
A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.
Verwijderd
Linux != UnixOp dinsdag 16 april 2002 17:25 schreef emingee het volgende:
http://www.linux-mandrake.com
deze unix distro is heel makkelijk en kan veel
(en het installt makkelijk ja)
Als je nu met een BSD aan was komen zetten, dan was het goed geweest
Tja een groot nadeel aan Unices is toch wel de steile leercurve. Eenieder kan wel een eind wegklikken, maar daar zul je met een Unix niet ver mee komen
Normaliter zou dit topic redelijk snel gesloten geweest zijn, maar het is al weer even geleden dat er een dergelijke discussie hier gestaan heeft
Overigens vind ik het idee achter Unix als systeem (dus niet alleen de kernel) goed. Geen grafische interface verplicht stellen (iets wat tijdens de ontwikkeling natuurlijk ook niet kon) en met het idee om programma's iets kleins te laten doen, maar die enkele actie wel erg goed te laten uitvoeren. Het maakt het mogelijk om veel kleine programma's te laten samenwerken en zo tot een erg flexibel systeem te komen. Het grote probleem met Unix is dat het lange tijd veel geld gekost heeft (nu voor sommige varianten niet meer natuurlijk) en de onderlinge incompatibiliteit. Samen met hun hardware-eisen en hun steile leercurve (die welhaast noodzakelijk is om de flexibiliteit goed uit te buiten) heeft dit er voor gezorgd dat de particuliere markt naar andere OS'en is gegaan. Helaas natuurlijk, aangezien veel mensen in NOS nog dagelijks merken dat communicatie met het voornaamste OS voor de desktopmarkt niet altijd even gladjes verloopt
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Verwijderd
YupzOp dinsdag 16 april 2002 19:03 schreef odysseus het volgende:
Nelske is in een gulle bui. Mag er nu ook gediscussieerd worden of Linux nu wel of geen UNIX is? En wanneer je jezelf een UNIX mag noemen? Wie er ook alweer allemaal gold member zijn van The Open Group? Of het copyright op de naam 'UNIX' nu wel of niet bij Caldera ligt? Wie er allemaal mogen certificeren voor UNIX98? Wat het verschil is met de Single Unix Specification? In welk jaar Unix is gestart? Of de thread-afhandeling van GNU/Linux nu wel of niet voldoet aan de UNIX-specificatie? Dat levert weer wat gespreksstof op
.
Alleen zorg er wel voor dat de vraag van jjvddoes voorop blijft staan, hij stelde hem niet voor niks natuurlijk
Samen met hun hardware-eisen en hun steile leercurve (die welhaast noodzakelijk is om de flexibiliteit goed uit te buiten) heeft dit er voor gezorgd dat de particuliere markt naar andere OS'en is gegaan. Helaas natuurlijk, aangezien veel mensen in NOS nog dagelijks merken dat communicatie met het voornaamste OS voor de desktopmarkt niet altijd even gladjes verloopt.
Verwijderd
VertelOp dinsdag 16 april 2002 19:03 schreef odysseus het volgende:
Of de thread-afhandeling van GNU/Linux nu wel of niet voldoet aan de UNIX-specificatie?
Verwijderd
v7 valt toch wel meeOp dinsdag 16 april 2002 17:23 schreef beelzebubu het volgende:
Unix is geen pretje, het is niet eens 32-bits en draait niet op xi86 CPUs. Daarnaast is het heftig gepatenteerd en closed-source (ohnee, het is laatst door VA Linux geloof ik vrijgegeven...). En er is dus al enkele tientallen jaren geen onderhoud gepleegd, het is dus erg ouderwets.
Wat jij bedoelt is niet unix als OS maar unix als systeemtype, zoals (Sun) Solaris, (IBM) AIX (duur!), HP-UX (duur!), Linux, BSD, BeOS, QNX, etc. Bepaalde van deze unix-achtige OS-en zijn best mooi, en daar kan je vast een boel info over vinden..
bedankt !
___**---De metselaar die van de ladder stortte. Wiens hoofd sloeg op de keien tot een omelet---**___
Even een vraag aan route: waarom zou dit topic hier niet gewenst zijn ?Op dinsdag 16 april 2002 17:15 schreef RooT het volgende:
Welkom op GoT
Ik wil niet bot overkomen ofzo, maar ik denk niet dat hier zo'n soort topic gewenst zijn.
Om dan toch nog maar ff antwoord te geven. Nee in princiepe is Unix niet moeilijk. Het is alleen (als je commandline gebruikt) veel uitzoekwerk in het begin.(Ik bedoel het beginwerk dan.. er kunnen zich toch nog veel problemen opdoen die soms niet eenvoudig op te lossen zijn en soms wel.) Grootste voordelen?
Mwah dat zijn er wel heel erg veel, daar kan je denk ik beter zelf mee aan de slag
Mwah, kijk. Als er veel van dit soort topics komen van "He wat is eigenlijk zo goed aan Linux?" etc. Dat lijkt me niet echt veel nut hebben.Op dinsdag 16 april 2002 19:55 schreef jjvddoes het volgende:
root bedoel ik
Maar ok, Nelske heeft wel een beetje gelijk dat er nog niet veel topics over zijn, dat het dan wel kan natuurlijk. Er hoeft niet altijd diep over linux/unix zelf gepraat te worden, 't kan ook een beetje oppervlakkiger
Verwijderd
Je kunt je posts editten met dit knopjeOp dinsdag 16 april 2002 19:55 schreef jjvddoes het volgende:
root bedoel ik
Juist, helemaal correct, op de nick na danOp dinsdag 16 april 2002 20:05 schreef RooT het volgende:
[..]
Mwah, kijk. Als er veel van dit soort topics komen van "He wat is eigenlijk zo goed aan Linux?" etc. Dat lijkt me niet echt veel nut hebben.![]()
Maar ok, Nelske heeft wel een beetje gelijk dat er nog niet veel topics over zijn, dat het dan wel kan natuurlijk. Er hoeft niet altijd diep over linux/unix zelf gepraat te worden, 't kan ook een beetje oppervlakkiger
Verwijderd
Op dinsdag 16 april 2002 20:16 schreef beelzebubu het volgende:
[..]
Uh, eng! Ga eens stoppen met spammen in P&W oid jij
[edit]
ey, wacht eens... Een meisje op GoT. Een meisje in NOS zelfs. fotoooooooooooooooooooooooo's!
.
.
.
.
Op en/of aanmerkingen over mijn nickchange kunnen in dit topicOp dinsdag 16 april 2002 20:19 schreef RooT het volgende:
[..]
"elske"
"Liev meisje"
Whaha
[topic=470031]
Gelieve dit topic ontopic te houden, anders moet ik hem alsnog sluiten
Mja, GNU/Linux is licensetechnisch/historisch gezien geen Unix, maar het is wel een Unix clone, en is dus technisch gezien equivalent aan de 'echte' Unices.Op dinsdag 16 april 2002 18:47 schreef elske het volgende:
Linux != Unix
Als je nu met een BSD aan was komen zetten, dan was het goed geweest
Dat betekent dat je algemene kennis van GNU/Linux (en dan bedoel ik niet welk icoontje waar staat in KDE
Hmmzz jij vind SCO UNIX (versie 4 en 5) dus geen echt UNIXOp dinsdag 16 april 2002 17:23 schreef beelzebubu het volgende:
knip...... en draait niet op xi86 CPUs .......knip
Zal dan wel aan mij liggen maar dat is het toch echt. Okee dat de meesten niet op een ix86 platform draaien klopt.
Klopt, scripting en dat soort dingen zijn idd vrijwel gelijk in deze versies.Op woensdag 17 april 2002 00:17 schreef deadinspace het volgende:
[..]
fundamentele dingen als ownerships/permissies, devices, mounten, ioctl()s, X, shell met pipen enz werken namelijk hetzelfde of vergelijkbaar.
Gewoon spullen
Verwijderd
http://perso.wanadoo.fr/levenez/unix/history.html
Verwijderd
Klopt, dat weet ik, dat weet jij, maar toch is het nog steeds geen UnixOp woensdag 17 april 2002 00:17 schreef deadinspace het volgende:
[..]
Mja, GNU/Linux is licensetechnisch/historisch gezien geen Unix, maar het is wel een Unix clone, en is dus technisch gezien equivalent aan de 'echte' Unices.
Dat betekent dat je algemene kennis van GNU/Linux (en dan bedoel ik niet welk icoontje waar staat in KDE) voor een aardig deel mee kunt nemen in andere unices; fundamentele dingen als ownerships/permissies, devices, mounten, ioctl()s, X, shell met pipen enz werken namelijk hetzelfde of vergelijkbaar.
Qua werking is het allemaal tamelijk goed vergelijkbaar. Iemand die een Unix gewend is vind redelijk snel z'n weg in Linux en andersom geldt dat ook. Op wat opvallende implementatie verschillen van programma's na (denk aan killall bijvoorbeeld
Nee, maar het komt vaak voor dat mensen het over 'unix' hebben of 'unix' willen gaan gebruiken of 'unix kennis' nodig hebben.Op woensdag 17 april 2002 00:55 schreef elske het volgende:
Klopt, dat weet ik, dat weet jij, maar toch is het nog steeds geen Unix
In zulk soort gevallen maakt het over het algemeen vrij weinig uit of je nou GNU/Linux of een echte Unix gebruikt, omdat ze technisch vrijwel equivalent zijn.
Voor de meeste mensen die met 'unix' willen werken
vallen bija alle echte Unices toch al af, omdat ze niet op i386 draaien (ja, sommigen wel, maar de meerderheid niet) en vaak heel veel geld kosten.
Meestal is GNU/Linux of een van de Free BSD varianten dan een veel betere keuze; ze zijn portable, modern, en Free (met hoofdletter F
Een vrij typisch voorbeeld hiervan is dit topic. De topicstarter, een newbie mbt Unics (no offense), en stelt hier een vraag over.
Een van GNU/Linux, NetBSD, FreeBSD of OpenBSD is dan imho het beste om mee te beginnen.
Het enige nadeel van beginnen met GNU/Linux is de luxe waar je gewend in raakt, die je in niet alle andere Unices hebt (GNU tools... ls --color enzo)
Verwijderd
Ja, ik weet de geschiedenis van Unix en de Unix-achtigen en precies daarom staat het er zo.
Laat nu de +10, geniaal of -10, randdebiel maar komen.