[wc] idee gecombineerde fill/bleed airtrap

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:35

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Topicstarter
aangezien ik bezig ben met het plannen van een waterkoeling systeempje heb ik wat info verzameld, en zo'n fill/bleed systeem lijkt me wel wat.

Nadeel is echter dat je dan ook nog iets van een aparte airtrap systeem wil, om je leidingen te ontluchten, kortom dat moet ook nog eens gebouwd worden, extra materiaalkosten etc.

ik heb het idee om een gecombineerde airtrap/fill&bleed kranensysteempje te maken, nl. op deze manier>

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/rgesink/fillbleedtrap.jpg

hierbij heb ik dus 1 van de hoekstukjes gedraaid, zodat je een verticale leiding krijgt waar de luchtbellen uit kunnen stijgen.

is dit een goed idee of kan ik het beter laten? ik weet namelijk niet welke richting het water dan uit moet stromen namelijk, linksom of rechtsom :?

is ontluchting per se nodig, en als ik toch beter een aparte airtrap kan bouwen moet het kranensysteem dan per se ook op het hoogste punt in het systeem, of kan dat ook onderaan naast de pomp?

of kan ik het hele fill/bleed idee beter laten varen, de middelste kraan weglaten en het linker t-stuk met kraan op het laagste punt in het systeem zetten zodat ik het systeem leeg kan laten lopen? dan zou echter het hele idee van fill&bleed verloren gaan...

wie heeft hier ervaring mee?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Beetje dubbelop heh. 1 slang voor het vullen en 1 voor het leeghalen. Het kan toch ook met 1 slang/kraantje. Beetje raar gedacht.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:30

BaRF

bijna kerst

ja, samen in 1 kan wel, maar voordeel hiervan is dat je sneller kunt vullen. als je 1 buis hebt kan er steeds maar een beetje water bij omdat de lucht ook weer weg moet :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Chiron

Chiron

Topicstarter
Op dinsdag 16 april 2002 20:36 schreef Aico het volgende:
Beetje dubbelop heh. 1 slang voor het vullen en 1 voor het leeghalen. Het kan toch ook met 1 slang/kraantje. Beetje raar gedacht.
uhm 1 slang onderin het circuit en 1 slang bovenin? dat gaat toch stukken makkelijker dan dat je maar 1 slang hebt, dan kan ie van de bovenkant lucht aanzuigen... als je dan beide kraantjes open zet loopt ie in 1x leeg ipv dat ie staat te pruttelen

maar waar et me om ging was dus zo'n fill/bleed geval als in het plaatje, zodat ik makkelijk water kan verversen en toch iets van een ontluchting heb, is dat een idee :?
het systeem volledig leeg drainen zal nl. niet zo snel gebeuren, gewoon verversen wel, en dat gaat naar mijn id makkelijker met een fill/bleed setupje

ik denk er nu wel sterk over om gewoon et rechter deel van het plaatje bovenin te bouwen en het t stuk helemaal onderin, en de switch in het midden weg te laten (heb die switch al wel besteld, dus da's op zich wel zonde eigenlijk dan |:()

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Ik heb destijds een airtrap gemaakt van een paar T-stukjes en wat koperen pijp. Zonder kranen, dus lekker goedkoop.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
    |---|   <- messing dop
     | |    <- koperen pijp (22mm)
     | |
     | ---  <- T-stuk. Inlaat vloeistof.
     | ---
     | |
     | |    <- koperen pijp
     | |
     | |
     | ---  <- T-stuk. Vloeistof uit
     | ---
     | |
     ===    <- messing afsluitkap

De messing dop kun je openschroeven om te vullen en te bleeden.

Maar eventueel is zoiets met kranen ook te doen; vervang de messing dop door een kraan en klaar ben je. Vervang eventueel de onderste afsluitkap door nog een kraan en je kunt heel makkelijk bleeden.

• Chiron

Chiron

Topicstarter
Op dinsdag 16 april 2002 21:29 schreef DaBit het volgende:
Ik heb destijds een airtrap gemaakt van een paar T-stukjes en wat koperen pijp. Zonder kranen, dus lekker goedkoop.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
    |---|   <- messing dop
     | |    <- koperen pijp (22mm)
     | |
     | ---  <- T-stuk. Inlaat vloeistof.
     | ---
     | |
     | |    <- koperen pijp
     | |
     | |
     | ---  <- T-stuk. Vloeistof uit
     | ---
     | |
     ===    <- messing afsluitkap

De messing dop kun je openschroeven om te vullen en te bleeden.

Maar eventueel is zoiets met kranen ook te doen; vervang de messing dop door een kraan en klaar ben je. Vervang eventueel de onderste afsluitkap door nog een kraan en je kunt heel makkelijk bleeden.
hmm ja da's dus nog een stapje verder dan mijn idee... interessant in ieder geval :)

ik ga vanavond even kijken hoe ik dat in een plaatje kan gieten met kranen enzo

het geheel moet in een Aopen HQ-08 komen, zijn er mensen die een fill/bleed systeem in zijn geheel in de kast hebben gebouwd :?

zo'n HQ08 is namelijk niet de ruimste kast om iets in te bouwen helaas :(

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2897173910

Wat is er mis met een T-stuk, en een plastic flesje?
Kraantje lijkt mij zelfs overbodig, als je afsluit met een rubber dop o.i.d.
De Zuinige Hollander oplossing: 5 gulden.
Kraantjes zijn mij veel te duur.

Volgens mij kun je het systeem zo (in stappen) volkrijgen:
heel langzaam volgieten, tot er water bij de pomp komt, en dan de pomp even aanzetten. Alles een paar keer herhalen.

• Chiron

Chiron

Topicstarter
Op dinsdag 16 april 2002 23:23 schreef augustus het volgende:
[afbeelding]

Wat is er mis met een T-stuk, en een plastic flesje?
Kraantje lijkt mij zelfs overbodig, als je afsluit met een rubber dop o.i.d.
De Zuinige Hollander oplossing: 5 gulden.
Kraantjes zijn mij veel te duur.

Volgens mij kun je het systeem zo (in stappen) volkrijgen:
heel langzaam volgieten, tot er water bij de pomp komt, en dan de pomp even aanzetten. Alles een paar keer herhalen.
is zo'n plastic flesje dan niet te groot? Als ik me even bedenk hoeveel ruimte ik heb om zoiets in te bouwen als het op het hoogste punt moet, zou ie niet groter zijn dan een flugelflesje (jammer dat die niet rond zijn, anders had ik die wel gebruikt :P)

Tot nu toe heb ik siliconenslang, 2 t-stukjes en 3 kraantjes, dus in theorie genoeg om een fill/bleed systeem te maken zoals beschreven op http://www.swiftnets.com/barebone.htm

dus die kraantjes heb ik sowieso al.. het gaat er alleen om hoe et toe te passen :) dus met zo min mogelijk extra stuff :)

Verwijderd

Werkt die T-stuk methode nou goed bij iemand? Bij mij werd gewoon een gedeelte van het gas in de vloeistof rechtdoor geblazen.

• Chiron

Chiron

Topicstarter
Op woensdag 17 april 2002 00:12 schreef DaBit het volgende:
Werkt die T-stuk methode nou goed bij iemand? Bij mij werd gewoon een gedeelte van het gas in de vloeistof rechtdoor geblazen.
loopt jouw leiding dan horizontaal, met de 'ontluchtingsweg' verticaal :?

• Petzl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-12-2025
ik heb het zo gedaan

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/hasselt/case/cool/collector1.jpg
dit is om externe koeler aan te sluiten ipv interne koeler

een 40 mm plexy buis met afsluit dop dient voor opvullen systeem als ook voor lucht opvang

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bij mij niet. Ik heb het geprobeerd met een simpel T-stukje met daarop 10cm 12x16mm slang met een kraantje aan het uiteinde...maar dat had nauwelijks effect. De pomp (Eheim 1250) vermaalde de grote luchtbellen tot allemaal minuscuul kleine luchtbelletjes die met een noodvaart langs het opstaande stukje slang werden gejaagd. Nu heb ik een reservoir...na het aanzetten is de lucht er binnen enkele seconden (zo goed als) volledig uit.

I reject your reality, and substitute my own.

• Chiron

Chiron

Topicstarter
Op woensdag 17 april 2002 00:23 schreef Petzl het volgende:
ik heb het zo gedaan

[afbeelding]
dit is om externe koeler aan te sluiten ipv interne koeler

een 40 mm plexy buis met afsluit dop dient voor opvullen systeem als ook voor lucht opvang
damn! kan je dat zoekplaatje even toelichten? dat zijn een hoop onderdelen :)

en wat gebeurt er als je de outtake aansluit op de vertikale buis, met daarbovenop de 'airtrap' zoals in mijn plaatje, want het water moet dan 'de hoek om', en de bellen gaan hopelijk rechtdoor naar boven, of spuit dan ook het water eerst recht omhoog voordat het afslaat?

(ik weet het dit zijn misschien stomme vragen maar het scheelt een waterballet en een hoop geklungel met slangen)

Verwijderd

ALs je nou een reservoir neemt met ontluchtingsgat die met bijv een schroef afgesloten kan worden? Zorg je er gewoon voor dat de inlaat en uitlaat ver genoeg onder het watepeil zitten. Het luch gaat omhoog, en kan door het ontluchtingsgat weggehaald worden. Eventueel kun je dan nog extra water toevoegen. Op deze manier heb je niet zoveel extra slangen nodig en kun je het een mooi afgewerkt geheel maken (lijkt mij).

• Chiron

Chiron

Topicstarter
Op woensdag 17 april 2002 01:01 schreef CS-AlCoHoLiC het volgende:
ALs je nou een reservoir neemt met ontluchtingsgat die met bijv een schroef afgesloten kan worden? Zorg je er gewoon voor dat de inlaat en uitlaat ver genoeg onder het watepeil zitten. Het luch gaat omhoog, en kan door het ontluchtingsgat weggehaald worden. Eventueel kun je dan nog extra water toevoegen. Op deze manier heb je niet zoveel extra slangen nodig en kun je het een mooi afgewerkt geheel maken (lijkt mij).
inlaat en uitlaat moeten dus zo diep mogelijk in het systeem zitten?

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 11:17

Whuzz

Dodgeball!

Juist, bij mij ook. Ik heb die T-stuk opzet zoals dat plaatje hem weergaf en dat werkt voor geen meter. de opening in het T-stuk is gewoon te smal en de waterstroming te groot. Luchtbellen gaan gewoon rechtdoor. Erger nog, je krijgt je systeem bijna niet gevuld, omdat je niet tegelijk water in en lucht uit kunt laten. :(

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• Chiron

Chiron

Topicstarter
Op woensdag 17 april 2002 01:29 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Juist, bij mij ook. Ik heb die T-stuk opzet zoals dat plaatje hem weergaf en dat werkt voor geen meter. de opening in het T-stuk is gewoon te smal en de waterstroming te groot. Luchtbellen gaan gewoon rechtdoor. Erger nog, je krijgt je systeem bijna niet gevuld, omdat je niet tegelijk water in en lucht uit kunt laten. :(
het water zou dus loodrecht in een soort reservoirtje moeten komen, en op dit reservoir is zijdelings weer een uitgang gemaakt?

damn dit wordt nog knap ingewikkeld :+

en water in en lucht uit is in principe af te vangen door meer dan 1 t-stuk te gebruiken, dus 1 in en 1 uitgang

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Hier iemand waarbij het T-stuk systeem goed werkt. Ja, luchtbellen worden tot een witte waas gemalen, en per rondgang van het water komt er niet zoveel lucht uit het water. Na 2 uur draaien is het echter allemaal pico-bello in orde. Geen probleem whatsoever. Enkel een paar keer bijvullen, maar dat gaat over milliliters, doe ik met een klaarliggende injectiespuit (60ml, ruim voldoende)

Het is dus niet zo dat in 1 keer "blob blob blob" alle lucht weg is.

Verwijderd

Ik gebruik zelf 3 manieren.

1 of een reservoir. eigenlijk het makkelijkst

2 gewoon je pomp in een emmer pleuren naasst je pc, tis een tijdelijke oplossing maar VERSCHRIKKELIJK practisch

3 ik heb 2 uitgangen extra, kan dus makkelijk slang aansluiten op de kraan, en het hele systeem flushen. kraan spuit zo hard dat werkelijk alle lucht uit het systeem gaat en kraanwater bevat zelf geen lucht.
Evt toevoegen van koelvloeistof is lastiger, dan moet je de kraan uitzetten, en boven in het systeem koelvloeistof in een rservoir stoppen en dan beneden een deel van het kraanwater weglopen zodat de koelvloeistof het systeem in kan.

• Chiron

Chiron

Topicstarter
hmm dan lijkt me dit dus toch een redelijk goeie oplossing als ik de verhalen zo hoor, want ik neem aan dat niemand van jullie zit in het systeem heeft?

Afbeeldingslocatie: http://www.swiftnets.com/_borders/barebo6.jpg

• Chiron

Chiron

Topicstarter
godver.. gister spul binnen gehad, leveren ze 2 kranen van 13/16 diameter en 1 kraan van 9/12 |:(

en de outtake van de pomp is ook anders, er zit een adapter voor een stijgbuis bij (voor een fontein oid. :?) in plaats van de slangtoren die ook aan de inzuigkant zit |:( |:(

Verwijderd

Die T-stuk methode moet wel werken: iedere CV-installatie heeft zoiets.
Alleen zal er enige tijd overheen gaan voordat alle miniatuurbelletjes verdwenen zijn.

Bij het vullen (via een flesje) zou ik het water zó langzaam naar binnen gieten dat het gewoon langs de wanden de slangen in stroomt.
Laat de pomp eerst uit staan.
En waarom laten jullie de pomp niet wat langzamer draaien in het begin? [edit: foutje, want dat gaat niet bij inlinesystemen].
Bij mij komen de bellen in beweging zogauw ik de pomp aanzet. Dus vullen, en even aan-uit-aan-uit, tot de bellen opstijgen. En dan weer bijvullen.

Die EHEIM kraantjes waren in de winkel zo'n 10 gulden per stuk. Een 'bleeder' kost je dan al 30 gulden excl. koppelingen.
Dan gaat deze Hollander toch echt een T-stuk van 1 gulden gebruiken. ;)

Verwijderd

Je kan ook heel eenvoudig voor de pomp ingang een mini reservoirtje bouwen. water gaat aan de ene kant in, andere kant eruit en hervul punt boven in. moet redelijk simpel zijn en het werkt stukken beter dan een tstukje.

tstukje werkt slechter naarmate je flowspeed hoger ligt.

• Chiron

Chiron

Topicstarter
Op zaterdag 20 april 2002 18:09 schreef Peltier het volgende:
Je kan ook heel eenvoudig voor de pomp ingang een mini reservoirtje bouwen. water gaat aan de ene kant in, andere kant eruit en hervul punt boven in. moet redelijk simpel zijn en het werkt stukken beter dan een tstukje.

tstukje werkt slechter naarmate je flowspeed hoger ligt.
tja een reservoir zie ik gewoon niet zitten ivm de portabiliteit van het geheel, bovendien moet ik dan weer aan gaan zitten kloten met pvclijm, kit, enzo

Verwijderd

Zou niet eens weten waarom je een vul/ontlucht ding zou willen hebben, ik heb m'n watercooling een jaar geleden in elkaar gedraait, direct in de pc gehangen zonder te testen en sinds dien nooit meer naar omgekeken, draait nog steeds goed, XP 1800 is nu 32 graden en ik heb zoiets, het is een gesloten systeem dus hoef ik em niet bij te vullen, als ik dat wel moet is ie lek en heb ik lopen prutsen met het aansluiten van de slangen.

Maar goed, als het enig nut heeft koop je toch gewoon een paar kraantjes, heb ik er ook 1 van ingebouwd zodat ik iets meer weerstand in de leidingen ken maken.
Pagina: 1