backup maken dmv raid1

Pagina: 1
Acties:

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:44
Situatie: w2k server met Adaptec 2100S Raid controller en 3 18gb schijven.

Doel: maken van een 'backup' waarmee na een crash direct gestart kan worden, dus niet eerst reinstall OS en terugzetten backup maar direct starten-lopen.

Heeft er iemand ervaring met het gebruiken van een raid oplossing als backup ? ik zit te denken aan een oplossing om 2 schijven als raid1 set te configureren, en de 3e schijf als hot-spare. Vervolgens 1x per week ofzo de 2e schijf van de raid1 set als 'fault' te zetten waardoor de raid overstapt op de hot-spare. De 2e schijf wordt dan vervolgens hot-spare en een week later weer vice-versa. (Uiteraard moeten er dan nog wel dagelijkse backups komen van actuele data op een andere schijf!) Na een crash kan (hoop ik) de server gestart worden van de schijf die dan hot-spare is en data bevat van een week oud.

Zijn er mensen die ervaring hebben met een dergelijke oplossing ? werkt het ?

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:08
RAID is redundancy oftewel als je OS om zeep geholpen wordt door virus zit het op beide schijven van je Mirror.

Backup op Tape kan je ook OS mee backuppen.

Je raid opbouwen op de andere schijf kost je ook nog eens telkens weer performance en tijdens het opbouwen is er geen Redundancy !!

Gewoon een RAID draaien op alledrie de schijven. of op 2 met een hotspare, maar je raid niet gebruiken als zijnde de backup.

't idee is leuk, maar ik zou er niet aan durven beginnen.

Verwijderd

Een raid is inderdaad om je tegen uitval van schijven te beschermen.
Wat je kan overwegen is een tapebackup te maken met een programma als ARCserve 2000 of Veritas.
Beide programma's hebben een zogenaamde 'disaster recovery' option.
Dit houd in dat na een uitval van je server er zo min mogelijk tijd verloren gaat aan het terugzetten van je OS en data.

Voor je hiertoe mocht overgaan lees op beide websites eerst goed de voor en nadelen over dit principe...