Toon posts:

Kan een brakke proc. een moederbord vernietigen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
N.a.v. dit topic:

[topic=467511/1/25]

Mijn vraag: Als je een defecte processor in je moederbord stopt, loop je het risico dat je moederbord ook defect raakt? Andersom kan natuurlijk ook, kan een defecte moederbord je processor vernietigen???

Wij openen dus binnenkort een pc-zaak in Tilburg, dan krijg je natuurlijk met problemen te maken van mensen die beweren dat hun pc niet meer werkt. Dan moet je wel ff de processor in je eigen testsysteem stoppen, maar loop je dan het risico dat naderhand je eigen testsysteem niet meer werkt :?

Dat gebeurde er dus in het bovenstaande topic, bij de lokale computerzaak zeggen ze dat het puur toeval is. Hebben jullie hier ervaring mee? En wat kunnen jullie mij aanraden? Welke mobo kun je het beste gebruiken voor een testsysteem?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Om 't simpel te zeggen: Ja.

Brakke onderdelen kunnen goede onderdelen slopen.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 april 2002 15:09 schreef Aetje het volgende:
Om 't simpel te zeggen: Ja.

Brakke onderdelen kunnen goede onderdelen slopen.
Dus wanneer je problemen hebt met je pc en je laat het ff nakijken door een computerzaak, lopen zij het risico dat hun onderdelen defect raken door jouw pc :? Dat is niet zo logisch lijkt mij

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:18
Toch is het zo..

Een echt opgeblazen processor kan wel eens hele vreemde voltages op je moederbordje zetten, waardoor de chipset eraan kan gaan..

Andersom kan een bordje wat bijv. 5V aan jouw processor geeft ook hele vervelende gevolgen hebben voor de processor..

Het is dus beide mogelijk!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 april 2002 15:16 schreef Twynn het volgende:
Toch is het zo..

Een echt opgeblazen processor kan wel eens hele vreemde voltages op je moederbordje zetten, waardoor de chipset eraan kan gaan..

Andersom kan een bordje wat bijv. 5V aan jouw processor geeft ook hele vervelende gevolgen hebben voor de processor..

Het is dus beide mogelijk!
Dan loop je toch een te grote risico als eigenaar van een computerzaak? Het maakt mij niets uit, maar binnenkort gaan wij ook een computerzaak openen (alles is al geregeld), vandaar dat ik het belangrijk vind. Het zou niet prettig zijn als je om de 1-2 dagen de mobo/processor van je testsysteem moet vernieuwen :)

Verwijderd

Het is inderdaag mogelijk
maar het gebeurt vrijwel nooit

ik werk zelf in een computerzaak, en daar testen we regelmatig hardware van klanten, en er is nog nooit iets stuk gegaan door iets v/d klant...

suc6 met de opening

<edit>
je hebt het over een testsysteem?

die draait bij ons al een 1,5 jaar, en daar is nog noooit iets in stuk gegaan, en er zijn al heel wat stukjes hardware ingekomen...
<edit>

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op dinsdag 16 april 2002 15:19 schreef Cyberboy het volgende:

[..]

Dan loop je toch een te grote risico als eigenaar van een computerzaak? Het maakt mij niets uit, maar binnenkort gaan wij ook een computerzaak openen (alles is al geregeld), vandaar dat ik het belangrijk vind. Het zou niet prettig zijn als je om de 1-2 dagen de mobo/processor van je testsysteem moet vernieuwen :)
In gevallen waar je onraad verdenkt wil een multimeter op een paar cruciale punten een redelijke aanwijzing geven of er echt iets geks naar de Socket gestuurd wordt.

Waar je een stuk meer mee moet oppassen is natuurlijk de PSU. Als die verdacht is, ALTIJD eerst meten, dan pas testonderdeel installeren.

Tenslotte is het raadzaam om de goedkoopste CPU van een bepaalde serie als testCPU te gebruiken (Duron600 dood, ach :z , AthlonXP2000+ dood, :( :'( )

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 april 2002 15:20 schreef Daimonet het volgende:
Het is inderdaag mogelijk
maar het gebeurt vrijwel nooit

ik werk zelf in een computerzaak, en daar testen we regelmatig hardware van klanten, en er is nog nooit iets stuk gegaan door iets v/d klant...

suc6 met de opening

<edit>
je hebt het over een testsysteem?

die draait bij ons al een 1,5 jaar, en daar is nog noooit iets in stuk gegaan, en er zijn al heel wat stukjes hardware ingekomen...
<edit>
hmm, dan lijkt het mij ook puur toeval (wat er in het bovenstaande topic gebeurd is) zoals de lokale computerzaak al zei. Mijn broer gaat dus een computerzaak openen, en toen zijn moederbord defect raakte door mijn defecte processor dacht hij van: het was toch geen goed idee om een computerzaak te openen, want straks krijgen we hier wel vaker mee te maken. Gelukkig gebeurd het niet zo vaak dus :)
Op dinsdag 16 april 2002 15:23 schreef dion_b het volgende:

[..]

In gevallen waar je onraad verdenkt wil een multimeter op een paar cruciale punten een redelijke aanwijzing geven of er echt iets geks naar de Socket gestuurd wordt.

Waar je een stuk meer mee moet oppassen is natuurlijk de PSU. Als die verdacht is, ALTIJD eerst meten, dan pas testonderdeel installeren.

Tenslotte is het raadzaam om de goedkoopste CPU van een bepaalde serie als testCPU te gebruiken (Duron600 dood, ach :z , AthlonXP2000+ dood, :( :'( )
dat laaste wat je zegt geldt niet wanneer de klant komt opdagen met een brakke processor, want wanneer hij beweerd dat zijn athlon xp 2100 processor brak is, moet je die in een moederbord stoppen die dat wel ondersteund. Dan loop je dus het risico dat je moederbord defect raakt, en als je daarna nog je eigen athlon xp processor inbouwd, heb je de kans dat jouw processor ook vernietigd wordt (wat ik dus heb meegemaakt |:()

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Een kapotte cpu kan kortsluiting maken. Dat gaat deze heel wat meer vermogen trekken dan de normale 70 watt en dan blaas je van alles van het moederbord af. de sporen op het pcb worden heet, de voltage regulatoren fikken door, de powersupply gaat in de hens.... weerstanden spatten om je oren (heb hier nog een HP voeding liggen waar een weerstand erg hard uit elkaar geklapt is) en zo kan een kapotte cpu de 25A hoofdzekering (waar alleen het electriciteitsbedrijf bij kan, zit je dus een dag zonder stroom) eruit blazen als je het doet terwijl de wasmachien en de frituur aanstaan.

/Worst case scenario :7

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:18
Op dinsdag 16 april 2002 15:24 schreef Cyberboy het volgende:
dat laaste wat je zegt geldt niet wanneer de klant komt opdagen met een brakke processor, want wanneer hij beweerd dat zijn athlon xp 2100 processor brak is, moet je die in een moederbord stoppen die dat wel ondersteund. Dan loop je dus het risico dat je moederbord defect raakt, en als je daarna nog je eigen athlon xp processor inbouwd, heb je de kans dat jouw processor ook vernietigd wordt (wat ik dus heb meegemaakt |:()
Kan.. Maar dan heb je alsnog garantie hoor.. Je krijgt namelijk ook weer gewoon garantie bij de groothandel waar je de spullen haalt!

Verwijderd

Tip,

Klein cursusje basis electronica zou bv. niet zo gek zijn als je compies in elkaar gaat schroeven after all je vraagt er wel geld voor en de klant vertrouwd op jouw "knowhow".Er zijn al zooooveeel van die freubelaars die producten afleveren die eigenlijk niet kunnen. Nou stelt het tegenwoordig geen f**k meer voor hoor zo'n systeem in elkaar schroeven maar je kunt jezelf wel onderscheiden van de rest door te weten waar je mee bezig bent ....toch....
Of ben ik nu aan het zeuren??

Die worst case scenario was wel lache ja!:)

Verwijderd

kheb zelf nog in een pc winkel gewerkt en uit ervaring kan ik zeggen: het kan zeker voorkomen (zelf al aantal keren meegemaakt)

als ik een ''vreemde'' CPU moest testen koos ik altijd voor een splinternieuw moederboard, die kan je nog terugsturen (garantie) en met oudere boarden word dat al wat moeilijker
Pagina: 1