Toon posts:

[kernel] ruimte creeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenhallo,

Momenteel ben ik op een pc mijn gateway/firewall aan het voorbereiden omdat mijn oude aan vervanging toe is.
Het probleem waar ik tegen aanloop is dat de hardeschijf niet de grootste is.
Daarom wou ik mijn oude kernel verwijderen (de bestanden wat mogelijk is), maar ik weet zo niet allemaal wat ik kan verwijderen.
Heb al wat getest, maarja ook al 2keer opnieuw geinstalleerd :(

tot zover:
code:
1
2
/lib/modules/2.4.7-10/  23M
/boot/*2.4.7-10     1M

iemand nog meer :? of was dit het.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 11:37
Als je zelf een nieuwe kernel hebt gemaakt (een andere dan 2.4.7-10) dan kan je de modules afaik weghalen. Je kan ook kijken of je de sources nog hebt staan. Wel handig is om .config in /usr/src/linux-2.4.7-10 te bewaren.

Veiligst is om eerst de boel te backuppen en daarna het origineel te verwijderen. Als het fout gaat kan je de oude versie altijd nog terugzetten

Verwijderd

Topicstarter
Even wat meer info.
RH7.2 geinstalleerd (kaal geen extra spul) kernel 2.4.7-10.
daarna de benodigde rpms geinstalleerd:
make, cc en ncurses om kernel te kunnen compilen.
nieuwe kernel = 2.4.18 gecompiled (deze werkt dus oude kan weg).
toen de source verwijdert (/usr/src/linux-2.4.18) en de modules directory.
Wat kan er nog meer weg ?!
welke directories/files zijn nog meer van 2.4.7-10.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 11:37
Dat zijn alle bestanden van de kernel. Misschien dat er nog ergens docs staan. Als je nog meer ruimte wil besparen kan je ook manuals enzo weghalen. Je snijdt dan wel de weg naar hulp af, zorg dus dat je op een andere bak ook linux hebt om iig nog iets van documentatie te hebben

Verwijderd

Topicstarter
Thnx. (heb 3 pcees met linux, dus die man pages zijn geen probleem :)
het is toch zo van als het draait, dan word er weinig aan verandert.

ff uitrekenen.
code:
1
/usr/share/man   14M

nog ff verder zoeken :)

Verwijderd

Ik zou de nieuwe kernel headers (/usr/src/linux/include) laten staan daar deze vaak nodig zijn voor het compileren van programma's.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:46

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Kijk ook eens hoeveel je in /var/log en /var/spool/mail kunt weggooien, daarin wil zich in de loop der tijd ook wel eens een flinke stapel megabytes ophopen. Hoe groot is die schijf eigenlijk?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Die schijf is op zich geen probleem (heb nog een 6.4 en een 4.3 gig en oude hdds van 200-500 mb ofzow) dat is het probleem niet.
Maar ik wil de ruimte op die schijf optimaal kunnen gebruiken en verder geen onzin op die hdd hebben.
als ik de schuur na zoek heb ik vast nog wel een scsi schijfje van rond de 1 gig liggen en die wil ik dan gaan gebruiken.
Pagina: 1