[direct draw] Matrox G550 snel op hoge resoluties?

Pagina: 1
Acties:

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
Ik heb nu een Matrox G400 in m'n huidige machine zitten, maar deze trekt het toch niet echt meer op de resoluties waar ik tegenwoordig op draai (1600*1200@85 Hz)
Met name met video kijken gaat het bar slecht op deze resoluties.
Nu heb ik ook nog m'n oude 17 " monitor en die wil ik er ook graag op aansluiten, maar dan gaat de resolutie op m'n primaire monitor naar beneden (1024*768 op een 22" wil je echt niet)
Ik heb al gezien dat de G550 2 onafhankelijke RAMDAC's heeft, waarmee dat laatste probleem dus op te lossen is, maar daarmee is nog niet gezegd dat video wel soepel gaat op die hoge resoluties.
Nu heb ik al even rondgezocht en nu lijkt het erop dat de G400 geen (goede) DirectDraw support heeft op 1280*960 of hoger, wat zou kunnen verklaren waarom filmpjes zo schokken op een resolutie van 1600*1200.
Wie heeft er hier ervaring mee, of weet een betere oplossing? en kom alsjeblieft niet aan met een Geforce oid., want ik wil een scherp beeld en 3D kan me gestolen worden

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Ik draai hier 1600x1200 met mijn G550. Fullscreen video gaat gewoon goed, heb het niet geprobeert met 2 monitoren. Op mijn 2e uitgang heb ik de tv-out en als ik de tv-out gebruik zet ik mijn primaire scherm op 1024x768 omdat dan overlay het beste werkt.

• vassago
  • Laatst online: 21:06
Die 2 RAMDACs is leuk, maar ze delen wel dezelfde bandbreedte (=traag). Firingsquad heeft hier een leuk artikel over geschreven, misschien even de moeite waard om na te lezen?

-edit-

Hmm, toch niet. Kan alleen dit vinden:

http://firingsquad.gamers.com/guides/2dperformance/default.asp

• TD-er
Op dinsdag 16 april 2002 15:20 schreef Sinterklaas het volgende:
Ik draai hier 1600x1200 met mijn G550. Fullscreen video gaat gewoon goed, heb het niet geprobeert met 2 monitoren. Op mijn 2e uitgang heb ik de tv-out en als ik de tv-out gebruik zet ik mijn primaire scherm op 1024x768 omdat dan overlay het beste werkt.
Met welk OS werk je dan? XP?
Ik wil best wel terug schakelen, voor die enkele keer dat ik de TV-out gebruik, maar primair moeten de filmpjes gewoon soepel lopen, wat bij jou dus blijkbaar wel lukt, met de 550.
Hoe groot zijn de filmpjes dat die je afspeelt? en welke (de)compressor

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Jules|IA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-02 20:04

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Vreemd dat het bij jou niet soepel gaat. Ik ben nu niet thuis, maar als ik thuis ben ga ik ook eens even kijken.
Thuis draai ik 1280*960, maar ik heb voor zover ik weet ook geen probs gehad bij 1600*1200.

• TD-er
Op dinsdag 16 april 2002 15:24 schreef vassago het volgende:
Die 2 RAMDACs is leuk, maar ze delen wel dezelfde bandbreedte (=traag). Firingsquad heeft hier een leuk artikel over geschreven, misschien even de moeite waard om na te lezen?

-edit-

Hmm, toch niet. Kan alleen dit vinden:

http://firingsquad.gamers.com/guides/2dperformance/default.asp
Ik heb ook al ff rond zitten kijken op firingsquad, maar de artikelen die ik gevonden heb, gingen niet echt diep in op de materie. Het was meer een uitleg wat dualhead nu eigenlijk inhield. Er staat ook geen review van de G550, alleen de G400 en de G450.

• Jules|IA

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Ok, ik heb het dus net geprobeerd. Normaal draai ik 1280*960 bij een refreshrate van 100 Hz. Net ff 1600*1200 bij 85 Hz geprobeerd en video bekeken, zowel in venster als full screen. En...helemaal geen probs! Gewoon mooi vloeiend, zoals ik al had verwacht!

• TD-er
Ik heb vanmiddag, toen de explorer in XP gecrashed was, ook geprobeerd om filmpjes te kijken. (alle apps die nog open stonden, kon ik blijven gebruiken)
Op dat moment (zonder andere apps die draaiden) draaiden filmpjes op 1600*1200@85 Hz heel soepel, zelfs wanneer ik ze over het scherm heen sleepte (onder het spelen)
Ik vermoed dus dat mijn compu een beetje te weinig CPU-power heeft om naast filmpjes nog meer dan de beeldopbouw te verwerken. (CPU-load was op dat moment veel lager dan normaal bij filmpjes kijken)

Ik ben blij dat het dus mogelijk niet aan de G400 ligt, want dat scheelt weer geld voor een nieuwe kaart voor in m'n nieuwe systeem (gaat nu heeel snel komen)

aanvulling:
Mijn vermoeden, dat het aan de kaart lag, was voornamelijk gebaseerd op het feit dat sinds ik de 22" heb (en dus op hogere resolutie werk) , de filmpjes slechter liepen. Maar ongeveer vanaf hetzelfde moment draai ik ook XP, wat ook het nodige meer trekt van de CPU.

• Jules|IA

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

O ach zo ja. Wat voor config heb je dan?

• TD-er
Op donderdag 18 april 2002 09:47 schreef Jules het volgende:
O ach zo ja. Wat voor config heb je dan?
sorry dat ik zo laat weer reageer...
Ik heb een Dual celeron 500 (op 66MHz bus)
Onder '98 lopen Divx-4 tjes soepeler, waarschijnlijk is de overhead van communicatie tussnde CPU's over de toch al krappe bus, net iets te veel van het goede. :(

Pagina: 1