Verschil ADSL modem/router

Pagina: 1
Acties:

• didio
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04 09:19

didio

didio.nl

Topicstarter
Bij sommige providers krijg je een router en bij sommige een modem, wat is precies het verschil.

weinig tot niks..

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:29

Pogostokje

* twiet *

Een modem verzorgt je internetverbinding en geeft de aangesloten computer 1 publiekelijk IP adres (tenzij je er meer koopt). Als je een router hebt dan ben je daarnaast ook klaar om een heel intern netwerk op te zetten met gebruikmaking van bijvoorbeeld de gereserveerde IP ranges zoals 192.168.x.x enz...

Met een router heb je dus meer mogelijkheden, zeker als je meerdere PC's wilt voorzien van internet.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• didio

didio

didio.nl

Topicstarter
Op dinsdag 16 april 2002 14:59 schreef Pogostokje het volgende:
Een modem verzorgt je internetverbinding en geeft de aangesloten computer 1 publiekelijk IP adres (tenzij je er meer koopt). Als je een router hebt dan ben je daarnaast ook klaar om een heel intern netwerk op te zetten met gebruikmaking van bijvoorbeeld de gereserveerde IP ranges zoals 192.168.x.x enz...

Met een router heb je dus meer mogelijkheden, zeker als je meerdere PC's wilt voorzien van internet.
Oke, maar met een modem kan dat toch ook met een hub, is een router zeg maar en modem met een hub?

weinig tot niks..

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

[..]
Oke, maar met een modem kan dat toch ook met een hub, is een router zeg maar en modem met een hub?
Nee, het werkt niet met een modem en een hub. Een router is een apparaat om meerdere netwerken aan elkaar te koppelen. Een hub is een apparaat om meerdere computers op hetzelfde netwerk aan elkaar te koppelen.

Als je een hub achter je modem zet, welke IP adressen wilde je alle interne computers dan geven? Je krijgt maar 1 IP adres van je verbinding tenslotte. Je kan maar net zoveel computers aansluiten als dat je IP adressen hebt gekocht.

Met een router kan je in dit geval als het ware IP-adresjes delen. Je plaatst alle computers op het interne netwerk in een IP-range die daarvoor geschikt is en je router vertaalt dat dan naar je ene IP adres die je provider je geeft. Vervolgens onthoud je router waar elke computer mee bezig is zodat hij goed kan gokken welk inkomend verkeer naar welke computer toe moet. Hij vertaalt dus jouw eigen IP adressen, dat heet ook wel Network Address Translation of kortweg NAT. Die term moet je wel eens gezien hebben denk ik. ;)

• didio

didio

didio.nl

Topicstarter
Op dinsdag 16 april 2002 15:08 schreef Pogostokje het volgende:

[..]

Nee, het werkt niet met een modem en een hub. Een router is een apparaat om meerdere netwerken aan elkaar te koppelen. Een hub is een apparaat om meerdere computers op hetzelfde netwerk aan elkaar te koppelen.

Als je een hub achter je modem zet, welke IP adressen wilde je alle interne computers dan geven? Je krijgt maar 1 IP adres van je verbinding tenslotte. Je kan maar net zoveel computers aansluiten als dat je IP adressen hebt gekocht.

Met een router kan je in dit geval als het ware IP-adresjes delen. Je plaatst alle computers op het interne netwerk in een IP-range die daarvoor geschikt is en je router vertaalt dat dan naar je ene IP adres die je provider je geeft. Vervolgens onthoud je router waar elke computer mee bezig is zodat hij goed kan gokken welk inkomend verkeer naar welke computer toe moet. Hij vertaalt dus jouw eigen IP adressen, dat heet ook wel Network Address Translation of kortweg NAT. Die term moet je wel eens gezien hebben denk ik. ;)
Ja die term ken ik..

Maar het is toch mogenlijk hoor om via een modem en een hub een netwerkje aan te leggen, alleen moet dan 1 computer servertje spelen, ik heb deze setup zelf thuis gehad, dan wel met een kabel modem maar dat maakt niets uit.

Maar ik begrijp wel het verschil nu, bedankt..

weinig tot niks..

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Maar het is toch mogenlijk hoor om via een modem en een hub een netwerkje aan te leggen, alleen moet dan 1 computer servertje spelen, ik heb deze setup zelf thuis gehad, dan wel met een kabel modem maar dat maakt niets uit.
Ja, en wat is die ene computer dan voor 'servertje'? Juist, een router.
Dat kan ook softwarematig, dat hoeft geen los kastje te zijn. Winroute, wingate, dat soort software doet dat onder windows. Onder linux is het helemaal een eitje.
Maar in beide gevallen moet je NIET je hub aan je modem prikken maar twee netwerk kaartjes in je PC stoppen en aan de ene je modem en aan de andere je HUB doen. Anders sta je verschillende netwerken door elkaar over je hub heen te sturen en dat is heel erg fout, technisch gezien.
Maar ik begrijp wel het verschil nu, bedankt..
Welcome.

Verwijderd

Wat hierboven geschreven wordt over Routers en NAT is correct. Ik wil alleen het volgende er aan toevoegen.

1) Bij KPN MXstream wordt vaak een Alcatel Home Edition modem geleverd. Je kunt dit modem 'tweaken', waardoor je modem tegelijkertijd een router is. In dat geval kun je dus je modem wel direct aan een hub/switch hangen en met meerdere mensen tegelijkertijd internetten. Zie ook:
Alcatel Ethernet modem tweak

2) Er zijn ook ADSL-modems op de markt die (zonder te tweaken) tegelijkertijd ook ADSL-router zijn. Dan is je modem en je router fysiek hetzelfde kastje.

3) Je kan ook een softwarematige router creeeren met behulp van een PC (server), zoals hierboven werd vermeld. Bijvoorbeeld door middel van Winrouter, Wingate, etc. Ook kun je een Linux-oplossing gebruiken. Dit kan een voordeel bieden wanneer je een oude PC hebt. Er zijn namelijk uitgeklede Linux-distributies op de markt (gratis, etc.) die maar 1 ding doen: router spelen. Je kan Freesco al op een 386 met 8 MB ram installeren. Of je dat ook lukt met Windows 95 i.c.m. Wingate is nog maar de vraag. Niet iedereen is echter even gelukkig met een softwarematige router, omdat software kan vastlopen (BSOD) en omdat het niet altijd even snel is als een hardwarematige router.

Verwijderd

HOLD IT!!!
Mag ik je een router afraden? Ik heb een of ander hinderlijk zielig-excuus-voor-een-router-achtig-ding en door een of andere brakke slecht-geprogrameerde firewall kan ik geen enkel multi-player-spel doen :( :( :(
Ga gewoon gezellig voor de modem-zonder-router ;)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:29

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 16 april 2002 17:43 schreef Uberdog het volgende:
HOLD IT!!!
Mag ik je een router afraden? Ik heb een of ander hinderlijk zielig-excuus-voor-een-router-achtig-ding en door een of andere brakke slecht-geprogrameerde firewall kan ik geen enkel multi-player-spel doen :( :( :(
Ga gewoon gezellig voor de modem-zonder-router ;)
Nee je mag dat niet ;)
Het is niet omdat jij problemen hebt met jouw router dat er is mis is met een router.

Het lijkt mij trouwens ERRUG raar dat je die "brakke slecht-geprogrameerde firewall" niet kan configgen.
Jouw probleem is waarschijnlijk een poortforward die niet werkt of niet ?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

2) Er zijn ook ADSL-modems op de markt die (zonder te tweaken) tegelijkertijd ook ADSL-router zijn. Dan is je modem en je router fysiek hetzelfde kastje.
Yep! Goeie toevoeging!

Vaak hebben deze zelfs ook nog een ingebouwde switch, herkenbaar aan het feit of ze bijvoorbeeld 4 poortjes hebben ofzo. Veel mensen beseffen dan niet dat ze te maken hebben met 3 apparaten in 1. ;)

Pagina: 1